Hur resonerar ni om försäkring?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Va elakt, frågan är då hur man skiljer på skadegörelse och "skada till följd av stöldförsök", känns som det kan bli lite tveksamt i vissa fall

haha, det hade jag själv inte läst faktiskt.... När jag i augusti fick ersättning pga att tändningslåset var uppbrutet borde det absolut ha getts även vid halvförsäkring kan jag iaf tycka. Tack för att du läste mer noga än jag :tummenupp
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Skriv den på en förälder? Flera försäkringsbolag godkänner att hojen körs av andra.

Hojen ska stå på den huvudsakliga ägaren, dvs den som använder hojen i majoriteten av fallen. PunGt.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Helförsäkrat, inget snack.
Jag har bara haft lappen och hoj i 2år, ingen crash ännu, ingen nedläggning alls, men som de flesta säger, även på trafikskolan, så är det inte frågan om det kommer att ske, utan när det kommer att ske... Då är det bra att ha helförsäkrat, om man nu inte bryr sig om vad det kostar att laga hojen efter en crash.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag kör halvförsäkrat, men så kör jag också med huvudet på vägen.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
Jag kör inte med huvudet, men jag har halvförsäkrat ändå :)
Min förra hoj klotade jag efter tre år och på tre år blev det aningen billigare med halvförsäkring och laga själv än att ha helförsäkrat.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör halv, på bana gäller inga försäkringar och på gata med sex brutna revben har man gott om tid att ebaya.
Är man vän av gökputs resonerar man nog annorlunda. Du bor nära Karlskoga.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Halvförsäkring är givetvis MINST det jag ska ha. Jag lägger fram ett exempel.

Ktm 950 sm 8000halv/helår eller 14300 hel/hel

En annan hoj jag kan tänka mig men som inte direkt är nån drömhoj, suzuki v-strom 1000. Ca 4000 hel/hel.

Jag vill klart hellre ha ktmen men den kostar ju dubbelt i försäkring och då får jag bara halvförsäkrat. Att hojen sen även kostar mer i service gör inte saken bättre.

Prova Suzukin, har själv haft en TL1000S - den både går och låter bra. Det är inte fel att börja med något billigare tills man lärt sig/kommit på om man gillar MC körning.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har alltid kört halvförsäkrat på mina hojar.
Dels så kör jag rätt mkt bana, där försäkringen ändå inte gäller.

Men mitt resonemang går lite såhär: Jag anser mig ha råd att laga hojen, eller att köpa en till likadan om det vill sig riktigt illa. Men om hojen blir totalskrot, så att det inte går att laga den.. I det läget har jag förmodligen andra problem, t ex med skador på mig själv, och då är hojen ändå helt oviktig.

Så halvförsäkring it is. Då får jag betala för mina egna misstag så att säga. Får ju fortf. ersättning om det är någon annans fel.
 

vegetarian

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Mellan sjöarna
Hoj
Inte än
Du väljer hoj efter förmåga och inte efter "dröm". Sen håller jag med om att du ska ha råd att reparera/köpa en ny. Det är förmodligen inte så bra att ha emotionella-ekonomiska band när du är ute och kör.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har alltid kört halvförsäkrat på mina hojar.
Dels så kör jag rätt mkt bana, där försäkringen ändå inte gäller.

Men mitt resonemang går lite såhär: Jag anser mig ha råd att laga hojen, eller att köpa en till likadan om det vill sig riktigt illa. Men om hojen blir totalskrot, så att det inte går att laga den.. I det läget har jag förmodligen andra problem, t ex med skador på mig själv, och då är hojen ändå helt oviktig.

Så halvförsäkring it is. Då får jag betala för mina egna misstag så att säga. Får ju fortf. ersättning om det är någon annans fel.

Det resonemanget hade jag köpt OM jag hade litat på försäkringsbolag men det gör jag inte. Dom gnidna asen (undantag finns) gör allt dom kan för att få in två självrisker istället för en, framförallt om båda parterna har samma bolag. Vid minsta lilla motstånd från nån av parterna är det delat ansvar. Visst man kan överklaga men det tar mycket tid och kraft.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det resonemanget hade jag köpt OM jag hade litat på försäkringsbolag men det gör jag inte. Dom gnidna asen (undantag finns) gör allt dom kan för att få in två självrisker istället för en, framförallt om båda parterna har samma bolag. Vid minsta lilla motstånd från nån av parterna är det delat ansvar. Visst man kan överklaga men det tar mycket tid och kraft.

Svedea lät inte ens mig överklaga deras beslut.

Tingsrätt där jag kan eventuellt stå till svars för rättegångskostnader eller acceptera vållande. (Jag påkörd bakifrån)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Svedea lät inte ens mig överklaga deras beslut.

Tingsrätt där jag kan eventuellt stå till svars för rättegångskostnader eller acceptera vållande. (Jag påkörd bakifrån)

Då har dom blåst dig. Du skall alltid kunna begära en ny prövning. Är du efter det inte nöjd finns det nån form av skaderegleringsnämnd/överklagningsnämnd eller nåt liknande. Heter lite olika mellan bolagen men har aldrig stött på ett bolag som inte har det.

Även om du går till tinget så tror jag att du får en stor del av dina rättegångskostnader ersatta via din försäkring, nån form av rättsskydd ingår alltid och kan inte tänka mig att det skulle finnas restriktioner i processer mot det egna bolaget.

EDIT: Drog ett ärende angående en stilleståndsersättning vid stöldskada på bil som fb efter 3-4 månaders misslyckade reparationer valde att lösa in. Skaderegleringsnämnden körde i princip upp hela underarmen i röven på skadereglerarn och slet med sig tarmarna... Det var trevligt att få pengar och helt fantastiskt att se mansfittan till skadereglerare mosad.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Då har dom blåst dig. Du skall alltid kunna begära en ny prövning. Är du efter det inte nöjd finns det nån form av skaderegleringsnämnd/överklagningsnämnd eller nåt liknande. Heter lite olika mellan bolagen men har aldrig stött på ett bolag som inte har det.

Även om du går till tinget så tror jag att du får en stor del av dina rättegångskostnader ersatta via din försäkring, nån form av rättsskydd ingår alltid och kan inte tänka mig att det skulle finnas restriktioner i processer mot det egna bolaget.

EDIT: Drog ett ärende angående en stilleståndsersättning vid stöldskada på bil som fb efter 3-4 månaders misslyckade reparationer valde att lösa in. Skaderegleringsnämnden körde i princip upp hela underarmen i röven på skadereglerarn och slet med sig tarmarna... Det var trevligt att få pengar och helt fantastiskt att se mansfittan till skadereglerare mosad.

Dom har inte blåst mig, jag fick ersättning minus självrisk och de hade bara tjänat på att jag inte var vållande.
Tydligen så går försäkringsbolagen efter sina gemensamt överenskomna regler för att inte tvista med varann hela tiden och om jag eller någon annan ibland hamnar i kläm, det skiter dom i.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tog kortet förra året, köpte en Speed triple som första hoj. Helförsäkrade den för 10k. Kraschade i slutet på säsongen, hojen totalkvaddad (på bulten), fick lika mycket tillbaka från försäkringsbolaget som jag hade köpt hojen för 1000 mil tidigare (men fick inget extra för slipon, Rizoma osv).

Köpte en ny Speed triple, helförsäkring, dyr som satan, men hur jag än gör så blir det alltid dyrare om jag kör halvförsäkrat och samma sak händer igen... De där extra tusenlapparna per år är värt det när du ligger där i diket och hojen har voltat 10 varv och åkt in i ett träd...

Och så startar folk trådar där man spyr galla över att försäkringsbolaget höjt priserna...
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Och så startar folk trådar där man spyr galla över att försäkringsbolaget höjt priserna...

Jag vet inte hur det är med dig, men jag försäkrar mina prylar för jag vill få ersättning om något händer det jag har försäkrat. I mitt fall så skedde en olycka och jag är väldigt glad att jag hade helförsäkring som TS frågar om.
Samma gäller min bil, mitt hus och alla andra försäkringar jag har.

Jag var inte med om en olycka för att jag tyckte att det är kul. Jag hade hellre ej varit med om en olycka.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Dom har inte blåst mig, jag fick ersättning minus självrisk och de hade bara tjänat på att jag inte var vållande.
Tydligen så går försäkringsbolagen efter sina gemensamt överenskomna regler för att inte tvista med varann hela tiden och om jag eller någon annan ibland hamnar i kläm, det skiter dom i.

Bestämde dom sig för att du var vållande eller fick dom det till delat ansvar?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte hur det är med dig, men jag försäkrar mina prylar för jag vill få ersättning om något händer det jag har försäkrat. I mitt fall så skedde en olycka och jag är väldigt glad att jag hade helförsäkring som TS frågar om.
Samma gäller min bil, mitt hus och alla andra försäkringar jag har.

Jag var inte med om en olycka för att jag tyckte att det är kul. Jag hade hellre ej varit med om en olycka.

Jag har inget emot att du utnyttjar den försäkring du har.

Dock, i din första post berättar du om nytaget körkort och att du lobbade hojen på Bulten så att den voltade tio varv in i ett träd och blev inlöst av försäkringsbolaget. Jag vet inte alls om så är fallet, med det låter inte som en olycka. Det låter som att en mycket oerfaren förare provat sig på en bombarrepa som tyvärr gick snett.

Inte för att göra skillnad på folk och olycksorsaker, men många av de som oroar sig över höjda försäkringspriser (i en annan tråd på detta forum) kan nog tycka att kombinationen nytaget körkort / krasch på Bulten / inlöst hoj är lite väl provokativ...?

Ingen har missat att försäkringsbolagen redan har system där olika grupper av försäkringstagare ska bära sina egna kostnader. Det är därför sporthojar är dyra att försäkra och det är därför förare med ett antal skadefria år får rabatt. En förlängning av detta system skulle mycket väl kunna vara att folk med nytaget körkort helt enkelt inte får teckna en helförsäkring innan de har X antal skadefria år på trafik eller halvförsäkring.
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag har inget emot att du utnyttjar den försäkring du har......

Jag kanske skrev otydligt.
Det var inte vad som hände för mig, men det kanske är vad som händer för TS om han har otur.


Det jag skrev var:
Jag tog kortet förra året, köpte en Speed triple som första hoj. Helförsäkrade den för 10k. Kraschade i slutet på säsongen, hojen totalkvaddad, fick lika mycket tillbaka från försäkringsbolaget som jag hade köpt hojen för 1000 mil tidigare (men fick inget extra för slipon, Rizoma osv).

De där extra tusenlapparna per år är värt det när du ligger där i diket och hojen har voltat 10 varv och åkt in i ett träd...

Detta var alltså ett exempel på en olycka som kan hända i princip vem som helst och oavsett väg vid tex grus i en sväng, läckage på vägen eller något annat liknande som man inte kan kontrollera. Och om det händer, då är det rätt skönt att veta att man har helförsäkrat hojen så man slipper oroa sig för ännu en sak (brutna ben, nackskador osv).

(Jag tog bort (på Bulten), om det gör mitt inlägg till TS mer "ok" för läsare här. om det nu var provocerande att olyckan skedde där)
 
Last edited:

Nossrepleinad

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja ZX-6R 636 -14
Jag sitter själv i lite samma sits, hämtar min gröna Kawasaki Ninja ZX-6R 636 2014 i slutet på månaden och har länge kollat på försäkringar. Trygghansa ville ha 3599kr/mån för helförsäkring, avställningsbar så jag har den under säsongen 5-6 månader, men nu har de höjt helförsäkringen till 4399kr/mån och nu börjar det kännas som rena rånet... :dummer Halvförsäkringen kan jag få hos Folksam för 2200kr/mån avställningsbar, tack vare att jag har ABS, men hade såklart velat göra helförsäkrat. Ska börja ringa runt i dagarna och kolla mig för. Är 24år och bor rätt centralt i Göteborg, har kört i snart två år utan någon olycka.
 

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Hoj saknas
Kul med så mycket input från alla. Alla verkar se väldigt olika på saken.

Jag sitter själv i lite samma sits, hämtar min gröna Kawasaki Ninja ZX-6R 636 2014 i slutet på månaden och har länge kollat på försäkringar. Trygghansa ville ha 3599kr/mån för helförsäkring, avställningsbar så jag har den under säsongen 5-6 månader, men nu har de höjt helförsäkringen till 4399kr/mån och nu börjar det kännas som rena rånet... :dummer Halvförsäkringen kan jag få hos Folksam för 2200kr/mån avställningsbar, tack vare att jag har ABS, men hade såklart velat göra helförsäkrat. Ska börja ringa runt i dagarna och kolla mig för. Är 24år och bor rätt centralt i Göteborg, har kört i snart två år utan någon olycka.

Wow vilka jäkla siffror? Det får mina summor att framstå som småpotatis. Iofs handlar det i mitt fall om att ha råd eller inte, utan att det i mina ögon inte är skäligt att 2-3 års försäkring är samma pengar som hojens värde.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top