Hur rent ska grenröret vara innan man sätter på skyddet?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tänkte ta bort rosten och måla grenröret med en färg som tål värme, men frågan är hur mycket man måste slipa rent det? Ska man få ur varenda liten svart grop eller räcker det med att man får bort rosten innan man målar? Ska man kanske fylla igen groparna med något?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Här är lite bilder på hur det ser ut nu.
 

Bifogat

  • 1692784971472812964850042838442.jpg
    1692784971472812964850042838442.jpg
    2.4 MB · Visningar: 54
  • 1692784988516176290000630142424.jpg
    1692784988516176290000630142424.jpg
    2.3 MB · Visningar: 50
  • 16927850038284912391406477834865.jpg
    16927850038284912391406477834865.jpg
    2.1 MB · Visningar: 45
  • 16927850347584284194492042030241.jpg
    16927850347584284194492042030241.jpg
    1.3 MB · Visningar: 51

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Grundregeln vid allt lackeringsarbete är att all rost ska bort, annars blir vidhäftningen inte bra och rosten synlig inom kort. Vad som än krävs av slippapper, Scotchbriteduk, roterande stålborste eller blästring - det ska bli plåtrent utan rost och skit.

Det finns förvisso ett antal färger som marknadsförs som "rust encapsulators", men jag har aldrig hört något positivt om sådana latmanslösningar och jag tror inte heller att de finns som värmebeständiga.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Grundregeln vid allt lackeringsarbete är att all rost ska bort, annars blir vidhäftningen inte bra och rosten synlig inom kort. Vad som än krävs av slippapper, Scotchbriteduk, roterande stålborste eller blästring - det ska bli plåtrent utan rost och skit.

Det finns förvisso ett antal färger som marknadsförs som "rust encapsulators", men jag har aldrig hört något positivt om sådana latmanslösningar och jag tror inte heller att de finns som värmebeständiga.

Okej, att all rost måste bort är jag med på men hur är det med mörka fläckar som inte är rostiga? Måste de jämnas ut tills det blir blankt?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Med tanke på alla trådar du skapat rörande din VFR så kommer den snart uppnå samma superheffamegadunder-status som @moddlaren ´s Åskröv!
"Förädlade" beyond belief!
:rofl


Varför inte bara använda grejorna....?
Som någon skrev i någon av alla dina trådar - "If it ain't broken, don't fix it"!
:7peta


Bara min 50 öre...
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Beror väl på vem man frågar, vissa kanske inte är så nogräknade med hur rent grenröret är om man ändå ska trä på skydd.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Med tanke på alla trådar du skapat rörande din VFR så kommer den snart uppnå samma superheffamegadunder-status som @moddlaren ´s Åskröv!
"Förädlade" beyond belief!
:rofl


Varför inte bara använda grejorna....?
Som någon skrev i någon av alla dina trådar - "If it ain't broken, don't fix it"!
:7peta


Bara min 50 öre...
För att jag tycker ungefär lika mycket om att pilla med, mäta, experimentera och (eventuellt) förbättra saker som jag gör att använda dem. Dessutom är det svalt och skönt nere i källaren. Ute är det 32 grader och solen skiner. Att jag skapar många trådar beror på ni kan så mycket och jag kan så lite.

Moddlarens åskröv? Finns det bilder på den?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Sällar mig till El Presidentes tillägg. Tvätta rent m thinner (utomhus) o måla. Du har slipat ordentligt o avgassystemet kommer ändå åldras av värme o sprut om du kör hojen. Tänker du INTE köra hojen så har du satsat på fel objekt - då är det en RC30 eller RC45 som gäller (synd att låta sådana stå också)
Seså - ge dig ut o kör nu!!
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Eller så gör du det enklare och köper ett nytt avgassystem i rostfritt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade nog bara slipat bort allt som är löst.
Köpt typ VHT värmebeständiga och lackat.

Det handlar väl mest om en uppfräshning för de kommande 2000 milen.
När det blir i så dåligt skick att du stör dig så finns det nog begagnade att köpa.
Eller som ovanstående nämnde, titta på ett rostfritt om du är anal

 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med tanke på alla trådar du skapat rörande din VFR så kommer den snart uppnå samma superheffamegadunder-status som @moddlaren ´s Åskröv!
"Förädlade" beyond belief!
:rofl


Varför inte bara använda grejorna....?
Som någon skrev i någon av alla dina trådar - "If it ain't broken, don't fix it"!
:7peta


Bara min 50 öre...
Tror nog jag kör mer o längre under hela året än många trots att åskröven sakta men säkert modifieras mot det bättre..
Vi ses i januari pendlande till jobbet en solig dag ?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Ja, det är sant. Har bestämt mig för att sluta vara så anal och strunta i alla storslagna restaureringsprojekt jag tänkt, den har ändå inte tagits hand om särskilt väl innan mig och har varit med om ett par olyckor och reparationer. Skulle gissa på att någon använt den på bana tidigare. Jag har gjort rent det mesta, så nu är det bara att fetta in lager och måla grenröret och montera ihop allt igen och köra några mil.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Sällar mig till El Presidentes tillägg. Tvätta rent m thinner (utomhus) o måla. Du har slipat ordentligt o avgassystemet kommer ändå åldras av värme o sprut om du kör hojen. Tänker du INTE köra hojen så har du satsat på fel objekt - då är det en RC30 eller RC45 som gäller (synd att låta sådana stå också)
Seså - ge dig ut o kör nu!!
De har rätt högt retrovärde. En VFR400 R hade inte varit helt fel heller :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man ska väl ha så rent som möjligt all rost ska bort men om jag skulle vara så seriös (vilket jag oftast är) att all rost är borta tycker jag att det finns en sak till man ska göra.

Vad som jag också tycker ger skillnad i hållbarheten på värmefärg är om man kan "baka" värmefärgen under kontrollerade former, sakta värma upp det lackade delarna och sen låta dessa svalna sakta istället för att värma upp med avgaserna där det blir alldeles för varmt för fort vid toppen och aldrig nog varmt längst bak vid ljuddämparen.

Jag har VHT värmefärg hemma och jag tänkt lacka 4-1 systemet på GSX:en men inte kommit till skott just för att det finns rost på krökarna som ska bort och böket att värma delarna kontrollerat då min garage ugn är gör liten, kanske det blir av denna vinter. Tänkte låta en kille dom pulverlackar ta och "baka" delarna i sin ugn, dock kunde har tydligen coata rören och då blev det ju lite intressant att göra det istället även om det kostar lite mer.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Man ska väl ha så rent som möjligt all rost ska bort men om jag skulle vara så seriös (vilket jag oftast är) att all rost är borta tycker jag att det finns en sak till man ska göra.

Vad som jag också tycker ger skillnad i hållbarheten på värmefärg är om man kan "baka" värmefärgen under kontrollerade former, sakta värma upp det lackade delarna och sen låta dessa svalna sakta istället för att värma upp med avgaserna där det blir alldeles för varmt för fort vid toppen och aldrig nog varmt längst bak vid ljuddämparen.

Jag har VHT värmefärg hemma och jag tänkt lacka 4-1 systemet på GSX:en men inte kommit till skott just för att det finns rost på krökarna som ska bort och böket att värma delarna kontrollerat då min garage ugn är gör liten, kanske det blir av denna vinter. Tänkte låta en kille dom pulverlackar ta och "baka" delarna i sin ugn, dock kunde har tydligen coata rören och då blev det ju lite intressant att göra det istället även om det kostar lite mer.
De flesta värmefärger måste väl gå att baka i ugn?

Även att värma upp det som ska lackas tror jag på. Alltså typ brännhett innan lack. Med brännhett menar jag inte flera hundra grader men...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Värt att notera är också att det är skillnad på värmefärg och värmefärg…Den VHT färg som länkas ovan är legendariskt bra så länge VHT’s instruktioner följs. Biltemas, Hagmans eller random sprayflaska från det lokala korvförsäljningsstället (förr kallat bensinmack) är inte riktigt på samma nivå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag vill inte verka gnällig, men det är omöjligt att slipa bort en grop. Däremot kan man slipa ner allt runt om så att det blir jämnhöjd, men då kan det ju också bli onödigt tunt material kvar där, och då har man helt andra, betydligt värre, problem.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Man ska väl ha så rent som möjligt all rost ska bort men om jag skulle vara så seriös (vilket jag oftast är) att all rost är borta tycker jag att det finns en sak till man ska göra.

Vad som jag också tycker ger skillnad i hållbarheten på värmefärg är om man kan "baka" värmefärgen under kontrollerade former, sakta värma upp det lackade delarna och sen låta dessa svalna sakta istället för att värma upp med avgaserna där det blir alldeles för varmt för fort vid toppen och aldrig nog varmt längst bak vid ljuddämparen.

Jag har VHT värmefärg hemma och jag tänkt lacka 4-1 systemet på GSX:en men inte kommit till skott just för att det finns rost på krökarna som ska bort och böket att värma delarna kontrollerat då min garage ugn är gör liten, kanske det blir av denna vinter. Tänkte låta en kille dom pulverlackar ta och "baka" delarna i sin ugn, dock kunde har tydligen coata rören och då blev det ju lite intressant att göra det istället även om det kostar lite mer.
Har också läst lite om bakning, men det som du säger borde nog kunna avhjälpas med att man bakar det i omgångar. Så man låter det först bakas i de främre delarna, sedan bakar man de bakre delarna genom att köra motorn lite längre. Kanske att man gör det i steg om 3-4 gånger. Vilken temperatur ska det bakas i?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag vill inte verka gnällig, men det är omöjligt att slipa bort en grop. Däremot kan man slipa ner allt runt om så att det blir jämnhöjd, men då kan det ju också bli onödigt tunt material kvar där, och då har man helt andra, betydligt värre, problem.
Ja, precis. Det är lite vad jag tänker på. Nu har jag dock "finat till" både gropar och svetsfogar. Får se om det håller :D
Jag ser det lite som ett experiment. Ett nytt avgassystem i rostfritt var trots allt inte så farligt dyrt om det verkligen skulle knipa.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top