Hur räknar egentligen försäkringsbolagen?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
jag tror den skulle hamna på 10-14k :p trafik är billigt i polen men that's it typ. skall faktiskt undersöka halv försäkring snarast dock för man vill ha lite stöld skydd ändå :Bugar

Öh, okej! :rolleyes:
Ja, halv är ju fan det man bör ha som man inte kan påverka själv. "Klotat man så får man skylla sig själv", men om skrotet blir stulet står man ju där med foten i röven..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fast nu förstår jag inte hur du resonerar? Du vill ha nån slags enhetspremie för alla typer av hojar och förare men inte för dom som kör nytt och tar risker?

Finns redan, du kan helförsäkra en R1 eller en Royal Enfield från 2004 för 1 970 :- :tummenupp

Blivande klassiker mc 1995-2004
Endast för dig som sedan minst ett år haft, och har, en gällande MHRF-helförsäkring för motorcykel tillverkad t.o.m. 1993. Grundpremie, ersättning upp till 2 pbb 88.800:-.
Extra pbb kan i vissa fall köpas till. --- 1.970:-

http://www.mhrf.se/forsakring/premier
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vissa bolag har ju redan föraransvar där försäkringen blir mycket dyrare om man klotat! Jag kollade upp ett bolag, klickade jag i 0 år på senast orsakad olycka blev försäkringen över 30k, valde jag högsta valet 6-7 år sedan eller mer blev försäkringen en tredjedel...

Men kontrolleras detta vid tecknande av ny försäkring? Säg att man orsakat en parkeringsskada på annan bil, då har man ju orsakat en olycka, är det då rimligt att få en premie på 20k extra per år på motorcykel?
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Sant, kostnader hojskadorna är säkert peanuts jämfört med personskadorna. Men resonemanget att sporthojar kraschar ofta och därför bör ha dyra premier håller troligen ändå; många krascher = höga premier. Man kan dessutom anta att en sporthojskrasch slutar mer illa för föraren än en glidarkrasch eftersom sporthojskraschen troligen sker från en högre hastighet….

Man kan ju också vända på det -
I en brottningsmatch mellan dig, 400 kg nordamerikanskt gjutjärn och asfalten är det du som går förlorande ur striden, alltid...
..och de där jeansshortsen, kåvbåjsar-bootsen, vargtrycks-t-shirten och kromade nazihjälmen var ju inte en så bra skyddsutrustning som det först verkade. Alls. Inte ens tribaltatueringarna, hur tuffa de än såg ut när de införskaffades, med hjälp av nytagna Finax- och/eller sms-lån, hjälpte tydligen mot att delar av dina armar och ben lämnades kvar längs dikeskanten...
De flesta på sporthoj har ju, trots allt snack om extremt beteende hit och fuck-you-burn-out dit, faktiskt vett att skydda sig med, för uppgiften, korrekt utstyrsel...

(Jaja, nu blir det ett jävla liv om att man i Orten, minsann, promt ska sladda omkring på en nystulen Ninja iförd endast KVV-tofflor och Adidaslinne, men, det är vinter så vi tar väl den diskussionen en gång till då'rå...:krama)
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top