Hur räkna ut HP på veven?

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Om man har 62 BHP hur mycket är det då i motorn/veven?

Visst är det på veven antalet hästar anges på MC i vanliga fall!?

Tackar på förhand för svar...

Edit:Faan trodde jag va i mektråden...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Brake Horse Power=BHP. Hur mycket man har på veven är endast av intresse om man är motorkonstruktör av kolvar, stakar, koppling etc. Hur mycket man har på slangen är alla andra intresserade av.

Hästkraftuppgifter vet man normalt inte om det anges på hjulen eller på vevaxeln. Alla bilfabrikanter uppger vevaxelhästar. Nästan alla hojfabrikanter uppger bakhjulshästar.

Renga skrev:
Om man har 62 BHP hur mycket är det då i motorn/veven?

Visst är det på veven antalet hästar anges på MC i vanliga fall!?

Tackar på förhand för svar...

Edit:Faan trodde jag va i mektråden...
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
andersbrink skrev:
Brake Horse Power=BHP. Hur mycket man har på veven är endast av intresse om man är motorkonstruktör av kolvar, stakar, koppling etc. Hur mycket man har på slangen är alla andra intresserade av.

Hästkraftuppgifter vet man normalt inte om det anges på hjulen eller på vevaxeln. Alla bilfabrikanter uppger vevaxelhästar. Nästan alla hojfabrikanter uppger bakhjulshästar.
Några exempel på hojfabrikanter som inte uppger vevaxelhästar kanske?
 

Peter lots

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Huddinge
Hoj
hayabusa turbo 06
Renga skrev:
Om man har 62 BHP hur mycket är det då i motorn/veven?

Visst är det på veven antalet hästar anges på MC i vanliga fall!?

Tackar på förhand för svar...

Edit:Faan trodde jag va i mektråden...
Ja jag har aldrig hört talas om att någon hojfabrikant uppger bakhjulshästar.
Man brukar grovt räknat multiplicera BHP med 1,1 då får man ungefärliga vevkusar.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Man brukar generellt räkna med ca 13-15 % effektförlust, p.g.a friktion o likn. mellan drev, kedja o dyl.

Vilket ger följ. har du 62 hk på bakhjulet då har du ca: 62x1.15=71 hk på veven (cirka)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En del effektuppgifter som är tagna från veven är om man kollar det finstilta "Whitout" , "whitout" osv.. Man kopplar alltså bort generatorn, vattenpumpen och växellådan bl.a för att få till så snygga siffror som möjligt. Funkar bra när man kör med en lös motor i bänk att ha externa kyl och elförsörjningar men när man ska köra hojen som den sen är i ett körbart utförande så behövs oftast allt det där..
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
maxximus skrev:
Vilket ger följ. har du 62 hk på bakhjulet då har du ca: 62x1.15=71 hk på veven (cirka)

Mja, blev visst lite fel med procenträkningen.
73 hk på veven om vi ska vara korrekta.
15% av 73 ger ett högre tal än 15% av 62.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Renga skrev:
Om man har 62 BHP hur mycket är det då i motorn/veven?

Visst är det på veven antalet hästar anges på MC i vanliga fall!?

Tackar på förhand för svar...

Edit:Faan trodde jag va i mektråden...
BrakeHorsePower (bromsad hästkraft) är bara en annat ord för HästKraft, PfärdeStärke, HorsePower etc. Utan ett tillägg som talar om var på hojen det är mätt (på hjulet, kopplingen, utgåendeaxel) kan du nog utgå från att det är på veven.

Räkna med 10-15% förlust vev-hjul = 53-56 på hjulet. Är du mer vetgirig kör du på en bänk som även kan mäta förlusterna, så får du effekten på kopplingen också.

Det finns visst de tillverkare (Ducati?, Aprilia?, KTM?) som anger på hjulet annars är det på veven.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
FZ1 skrev:
Några exempel på hojfabrikanter som inte uppger vevaxelhästar kanske?

Suzuki t.ex. utom möjligen möjligen för Busan och 1k som jag inte pejl på. T.ex. min Bandit har i reklamen 98 hästar. Det är på hästkraften exakt vad man brukar mäta upp i bänk på originalarna. 15 procent upp eller ned..? En person som är insatt i vad det är han köper vet om det är angivet på veven eller bakhjulet. En person som inte vet om det är på veven eller bakhjulet är nog mest intresserad av att stajla framför korvmojen.

Vet man inte... är det bara att fråga här på SH. Vad är det du vill veta?
 

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
HP=varv*vrid/5252

HP=varv*vrid/5252 om vridet mäts i LB-FT/Min. bara att räkna på hjulet och motorn så vet ni . LB/FT för att jag är kär i V8-vinklar i allmänhet .


Mvh Boshboo
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Om du vet effekten mätt på ett ställe så går det inte att veta vad det skulle blivit, mätt nån annanstans.
Men man kan ju halvgissa.

Vad är det för problem du vill ha löst ?
/u
 

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
Va mest nyfiken på vad det är för skillnad mellan måtten på veven och på bakhjulet. Jag trodde alla MC fabrikanter angav efekten på veven!?

Tex så hade jag en TL1000S som Suzuki anger ska va 125 HP, men i bänken så gav den 118 på bakhjulet!? Jag tror att dom anger HP på veven.
 

DRZSM

?
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Strömlösa
Hoj
Moped
Hur mäter man effekten på kopplingen då?
Såg en motardtest i Bike där man fick 53,4hk med Ktm640SM och 35,4hk på Suzuki DRZ mätta på kopplingen stod det.
KTMn är väl uppgiven effekt på 54hk och suckan på 40hk. Måste väl vara enklare att uppge bakhjulshästar för en tidning som inte behöver skryta med siffrorna tycker man! Men som sagt hur gör dom? Är det ungefärlig mattematik med utgångspunkt från bakhjulshästar?
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
DRZSM skrev:
Hur mäter man effekten på kopplingen då?
Såg en motardtest i Bike där man fick 53,4hk med Ktm640SM och 35,4hk på Suzuki DRZ mätta på kopplingen stod det.
KTMn är väl uppgiven effekt på 54hk och suckan på 40hk. Måste väl vara enklare att uppge bakhjulshästar för en tidning som inte behöver skryta med siffrorna tycker man! Men som sagt hur gör dom? Är det ungefärlig mattematik med utgångspunkt från bakhjulshästar?
När man bänkar mäter man igentligen tiden det tar att varva upp rullen i bänken, vill man veta förlusterna mäter man tiden nedvarvningen tar, i stort sätt...
Håller med att det intressanta är effekten på hjulet, allt annat är helt ointressant för oss som förare av hojen. Har påpekat bl.a detta för Bike ett antal gånger men intresset där verkar knappast ligga på att göra seriösa tester med så få fel som möjligt...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
FZ1 skrev:
BrakeHorsePower (bromsad hästkraft) är bara en annat ord för HästKraft, PfärdeStärke, HorsePower etc.

Nja ... ska man nu tala om något för någon så är det mer smakfullt och elegant om det man säger är rätt :tungan

1 hp (UK, USA) = ungefär 1. 01387 hk (metrisk hästkraft), dvs en hp är större än en hk.

Det där med 75 kg, 1 meter på 1 sekund har anglosaxerna aldrig hållit på med.

Kolla http://susning.nu/H%E4stkraft
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
elwe skrev:
Nja ... ska man nu tala om något för någon så är det mer smakfullt och elegant om det man säger är rätt :tungan
Instämmer helt och fullt i det!

Mitt inlägg där var nog menat mer som ett försök till förklaring mellan bakhjul- och vevaxeleffekt än som en decimalistiskt helt korrekt utredning av olika enheter :hej
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top