Hur original krävs vid besiktning?

bjare

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2024
Ort
Limhamn
Hoj
-99 Kawasaki Vulcan drifter 800
Har en Kawasaki Vulcan 99a som har solosadel idag, fotpinnar till passagerare sitter kvar.
Är det onödigt att köra dit med sadeln och säkrast att sätta dit tvåmannasadeln inför besiktning?

Är det någon som bryr sig?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite annat fordon, men vi har en 7-sitsig familjebuss, men bakre sätesraden är nedfälld och förblir väldigt nedfälld pga ett lastgaller jag har monterat in så att mina tvillingar inte ska få eventuell packning i ansiktet. Det har ingen sagt flaska om när jag har besiktat. Bältena hänger där dom ska dock.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Många hojar är godkända för två personer men hade varit toktrafikfarligt om man satte två vuxna karlar på 100 pannor var på den tillsammans.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fast kollar man maxvikten i transportstyrelsen så ser jag att tex ingen av mina hojar är godkända för det.
Jojo, men jag menar bara att två så stora män inte kommer ha en möjlighet att sitta kvar på sadeln för rövarna kombinerat gör att en åker av. Mer så än vikt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur original?
En -99 kan antingen vara helfordonsgodkänd eller ej - det finns ett magiskt datum för första registrering.

Är den helfordonsgodkänd måste hojen antingen vara i originalskick, eller ha just för modellen godkända tillbehör monterade.

Ijentklijen.

Men, få besiktningsmän kan sitt arbete. Jag hade absolut satt på originalsadeln - om inte annat så för att slippa anmärkning som sedan syns i statistiken när vi genom SMC försöker slippa besiktningstvånget nästa gång.

Du väljer.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Besiktigade min MT-10 förra fredagen, glömde att skruva på passagerar-fotpinnarna, men fick ingen kommentar om det. Tyckte det var mest fokus på det som är viktigt, som bromsar, belysning, bromsljus, blinkers och däckmönster. Blev blankt papper igen.
 

bjare

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2024
Ort
Limhamn
Hoj
-99 Kawasaki Vulcan drifter 800
Tack för samtliga svar.
Testade på vinst och förlust att fråga Besikta via Facebook och fick till svar att det är helt okej med solosadel så det är helt klart tacksamt att slippa montera kors och tvärs nu. :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top