Hur mycket påslag på priserna....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Du var nasare skrev du va?

Som jag skrev inlägget innan dig så är det inte så mycket gnällande, bara en förklaring till varför lokala mchandlare kommer vara ett minne blott.

De effektiviserar inte lagerhanteringen, de kapar inte mellanhänderna, de skapar inte mervärde för kunden.

Nasare och nasare, gillar bara inte oinsattas deklareringar om att alla handlare är ockrande skurkar. Ingen blir rik i sverige att driva en firma idag. Men tonvis med skit ska de få från svenson innan de gör KK.
Se hellre det större problemet liggandes på politisk nivå än att kasta skit på handlare som försöker upprätthålla livhanken.

Ta det inte personligt utan se till det riktiga problemet istället för att kasta skit på den extra tjugan som handlaren har på filtret...
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Du var nasare skrev du va?

Som jag skrev inlägget innan dig så är det inte så mycket gnällande, bara en förklaring till varför lokala mchandlare kommer vara ett minne blott.

De effektiviserar inte lagerhanteringen, de kapar inte mellanhänderna, de skapar inte mervärde för kunden.

Kapar mellanhänder? Effektiviserar..? Du fattar ingenting va?

Jag ska förklara för dig hur det funkar.

* Butiken köper in produkterna från en generalagent (tex duells), som sätter pris och marginal. Detta är det ENDA sättet att tex köpa in en Araihjälm. Alla andra sätt att skaffa hjälmen till butiken kallas för parallellimport och är olagligt. FAKTA!

* En butik behöver ha ett TB på ca 30-35% på tillbehör för att ha en chans att överleva. Att sälja prylarna med ett TB på 12% funkar inte. FAKTA!

* Den som gnäller om att pröjsa 50 spänn extra för ett luftfilter behöver boka ett besök på lämplig klinik..

Och nej, jag är inte i MC-branschen..
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
När jag handlat från den firman har det ju handlat om att supporta den för att den finns. Men när påslaget blir för stor så går man ju vidare. Jag började "whina" för jag tycker det gått för långt och undrade om det är på samma på andra ställen i sverige.

Känner man att det är värt att grina om ett par kronor hit och dit när det gäller oljefilter, bensinfilter och luftfilter finns det ju massa alternativ att köpa från. T ex Biltema.
Så jag begriper inte varför det gnälls.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kapar mellanhänder? Effektiviserar..? Du fattar ingenting va?

Jag ska förklara för dig hur det funkar.

* Butiken köper in produkterna från en generalagent (tex duells), som sätter pris och marginal. Detta är det ENDA sättet att tex köpa in en Araihjälm. Alla andra sätt att skaffa hjälmen till butiken kallas för parallellimport och är olagligt. FAKTA!

* En butik behöver ha ett TB på ca 30-35% på tillbehör för att ha en chans att överleva. Att sälja prylarna med ett TB på 12% funkar inte. FAKTA!

* Den som gnäller om att pröjsa 50 spänn extra för ett luftfilter behöver boka ett besök på lämplig klinik..

Och nej, jag är inte i MC-branschen..

Du fattar inte mycket heller?

Olagligt är det inte men kan mycket väl vara orsak för stämning, potatoes potata..

Varför tror du en kund är intresserad av att gå in i en butik och BESTÄLLA en vara som dom får vänta på i 2veckor när det går att beställa över nätet och få varan på 3dagar och dessutom till halva priset ? :)

Nej jag jobbar inte i butik, men jag jobbar inom logistik därav mina åsikter om frakt och dumdristigt små (obefintliga) lager av vanliga artiklar.

När jag handlat från den firman har det ju handlat om att supporta den för att den finns. Men när påslaget blir för stor så går man ju vidare. Jag började "whina" för jag tycker det gått för långt och undrade om det är på samma på andra ställen i sverige.

Det kan skilja en hel del, läste i våras en gnälltråd om tändstift, standardpriset verkade vara 200sek i 08-land, men här 16mil söder kostade dom 99sek stycket, billigare lagerhållning kanske :va

Jag har också handlat lokalt för att supporta, men efter att blivit blåst i 3 månader (juni,juli,augusti) av en lokal firma så har jag inte så mycket sug av att vara snäll längre.

* En butik behöver ha ett TB på ca 30-35% på tillbehör för att ha en chans att överleva. Att sälja prylarna med ett TB på 12% funkar inte. FAKTA!

Källa?
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Går att i butik köpa oljefilter till Haybusa för ca 80 kr dock ej orginal utan Hiflo
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Även om filtret skulle vara "gratis", så är lagerplatsen en kostnad.

Själv tycker jag inte oljefilter för 200 spänn är mycket att orda om. Men så byter jag bara en, max två gånger per år också.

Lagerplatsen är en kostnad om det råder brist. Lokalhyran är ju en halvfast kostnad och den ändras knappast för tio filter...
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Du fattar inte mycket heller?

Olagligt är det inte men kan mycket väl vara orsak för stämning, potatoes potata..

Varför tror du en kund är intresserad av att gå in i en butik och BESTÄLLA en vara som dom får vänta på i 2veckor när det går att beställa över nätet och få varan på 3dagar och dessutom till halva priset ? :)

Nej jag jobbar inte i butik, men jag jobbar inom logistik därav mina åsikter om frakt och dumdristigt små (obefintliga) lager av vanliga artiklar.

Där är vi helt överens. Naturligtvis ska du beställa på nätet om servicen är bättre och priserna är lägre. Inget snack om det. Butik som butik.

Man blir bara lite frustrerad när folk tror att fysiska svenska butiker
hittar på egna priser för att blåsa kunder?:va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jamen skit i att handla i sverige då, skit i svenska handlares "överpriser". Är väl inte svårare än så?

Sen när ingen längre bryr sig om att importera ett jota till sverige kan vi ju mysa över att inget är dyrare än gråimportera genom eBay? Men då kan vi kanske gnälla över att ingen i sverige vill säja den nya rettan till mig då ingen importerar den till landet?

Är det så jäkla lätt att matcha eBay-priser så starta en firma och gör det då. Verkligheten ser tyvärr ofta annorlunda ut, prova så ska ni se.

Personligen tycker jag att vi för länge sedan har grävt vår grav handels- och indrustrimässigt- Men skyll inte det på knegaren!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jamen skit i att handla i sverige då, skit i svenska handlares "överpriser". Är väl inte svårare än så?

Sen när ingen längre bryr sig om att importera ett jota till sverige kan vi ju mysa över att inget är dyrare än gråimportera genom eBay? Men då kan vi kanske gnälla över att ingen i sverige vill säja den nya rettan till mig då ingen importerar den till landet?

Är det så jäkla lätt att matcha eBay-priser så starta en firma och gör det då. Verkligheten ser tyvärr ofta annorlunda ut, prova så ska ni se.

Personligen tycker jag att vi för länge sedan har grävt vår grav handels- och indrustrimässigt- Men skyll inte det på knegaren!

Nej skyll det på kunden! :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Nej skyll det på kunden! :tummenupp

Vad är svårt att förstå? Tyska firman ringer och säger "Tja, det är Dr Müller, MC-affärsman. Jag vill ha 4000 filter". Vad tror du hans möjligheter att få ner styckepriset är gentemot "Tja, det är Hasse, jag vill ha 200 filter"?

Blanda sen in lite prisskillnader i frakt, skillnader i skatter m.m. så är det inte något märkligt att Sverige har högre priser.

Om jag vore du skulle jag ta tillfället i akt och börja sälja oljefilter till fyndpris, hur svårt kan det vara liksom?
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag har lärt mig att det beror helt på vad man ska köpa. Vissa saker fungerar hur bra som helst att köpa på ebay etc.

Saker man kan vänta några dagar på och VET passar/ är universal.

Ibland är det guld värt att kunna prata på sitt hemspråk med någon som verkligen vet vad som fungerar, och samtidigt har det i lager. Då kan man betala extra!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad är svårt att förstå? Tyska firman ringer och säger "Tja, det är Dr Müller, MC-affärsman. Jag vill ha 4000 filter". Vad tror du hans möjligheter att få ner styckepriset är gentemot "Tja, det är Hasse, jag vill ha 200 filter"?

Blanda sen in lite prisskillnader i frakt, skillnader i skatter m.m. så är det inte något märkligt att Sverige har högre priser.

Om jag vore du skulle jag ta tillfället i akt och börja sälja oljefilter till fyndpris, hur svårt kan det vara liksom?

Just inte specifikt oljefilter, men skillnaden är att i Sverige finns ingen reservdel i lager, den ska beställas hem till en högre kostnad för kunden utan att det tillförs något mervärde.

Varför skulle jag börja sälja det?
Jag som kund har inget problem, det är försäljarna som får problem.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Just inte specifikt oljefilter, men skillnaden är att i Sverige finns ingen reservdel i lager, den ska beställas hem till en högre kostnad för kunden utan att det tillförs något mervärde.

Varför skulle jag börja sälja det?
Jag som kund har inget problem, det är försäljarna som får problem.

Du kommer att få problem när det inte längre finns någonstans i närheten av dig där du kan prova hjälm, stövlar och skinnställ innan du beställer dom på nätet.:krama
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du kommer att få problem när det inte längre finns någonstans i närheten av dig där du kan prova hjälm, stövlar och skinnställ innan du beställer dom på nätet.:krama

Beställde det i våras på fc-moto.de

Urtrevligt storleksguide på hemsidan, satt som smäck :tummenupp
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Just inte specifikt oljefilter, men skillnaden är att i Sverige finns ingen reservdel i lager, den ska beställas hem till en högre kostnad för kunden utan att det tillförs något mervärde.

Varför skulle jag börja sälja det?
Jag som kund har inget problem, det är försäljarna som får problem.

Varför skulle det medföra en högre kostnad för att den beställs hem?
Priset på produkten påverkas väl inte bara för att ÅF inte har den på
hyllan?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför skulle det medföra en högre kostnad för att den beställs hem?
Priset på produkten påverkas väl inte bara för att ÅF inte har den på
hyllan?

Nu tänkte du fel.

Jag är villig att betala mer än tyskland om den finns hemma, men inte mer än tyskland och sen få beställa hem den.
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Nu tänkte du fel.

Jag är villig att betala mer än tyskland om den finns hemma, men inte mer än tyskland och sen få beställa hem den.

Ok. Då får du skriva rätt. Jag förstår nu att du menar att när du
åker till en fysisk butik vill du ha prylen direkt, annars kan det
kvitta. Inte lätt att möta allas krav alltid.

Men visst, du har bestämt dig för att en tysk jättebutik på nätet är din
grej och det är helt ok. Kör hårt.

Over & Ut..
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Och av alla prissättningar i heeela landet så drar folk gränsen vid oljefilter? Ifs, ni som klagar kanske också tar med egen öl på krogen, för vem fan vill betala 60 spänn för samma blask som kostar 12:50 på bolaget.

Nä, häll nu upp lite hemkört i kåsan så känns det snart bättre. :arsele
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top