Hur mycket försakar ni för att kunna åka hoj?

Hur mycket måste du försaka?


  • Antal röstningar
    0

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
bmw 320, drar 0.75 - 0.80 milen kör 16mil om dan minst, köpte den för att jag tidigare hade en en 525 som drog 1.1-1.2 milen innan.



jag tycker platt tv trenden är töntig.


Finns mer ekonomiska bilar, med så hög kostnad varför inte en dieselbil?

Töntigt? :D
 

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Annan fråga då angående ämnet, har ni betalt hojen kontant eller är det "banken" som äger nya hojen, coola båten, corvetten?

Lite kul att kolla tycker jag bara, för det är ju många som har mycket coola grejer, men också mycket räntor att betala...


Själv har jag väl kanske inga supervärsting grejer, men dock så är allt betalt.:)
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Normalt så försakar man inget, men denna vår har varit kass, 2drivpaket varav 1kedja i motorn, körde någon dag, fick motorras, har inte tid på att vänta med att den ska bli klar köper mig en till retta, så nu får man snåla lite men va fan får ju köra.
 

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Ort
08
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Vart och vad handlar du? Sladda in på macken för en köpa ett smörpaket är inte ekonomiskt, helst inte då det är lätt att man kommer ut med 1½liter cola och en chipspåse också.

Fyfan vad jag känner igen mig:gnissla
Köper också alla andra onödiga saker på macker, har typ 155 solglasögen från olika macker:huvet
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Annan fråga då angående ämnet, har ni betalt hojen kontant eller är det "banken" som äger nya hojen, coola båten, corvetten?

Lite kul att kolla tycker jag bara, för det är ju många som har mycket coola grejer, men också mycket räntor att betala...


Själv har jag väl kanske inga supervärsting grejer, men dock så är allt betalt.:)

Betalat kontant för allt jag äger. Låna är tråkigt!
Supervärsting?...en 03:as R1 är väl inte fy skam, jag skulle också vilja ha en nyare men känns som om att försäkringskostnaden inte är värd det. :(

Fyfan vad jag känner igen mig:gnissla
Köper också alla andra onödiga saker på macker, har typ 155 solglasögen från olika macker:huvet

:D
Sluta genast med det!

Fast å andra sidan är det bra att folk konsumerar då det genererar jobb. :tungan
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Hyra 2800:-
El 500:-
Mat 1500:-
Canal digital 200:-
Telefon/ADSL 500:-
Bensin 700:-
Div. försäkringar 1200:-

=7400:-, 3700:-/för oss var. Detta var lite grovt räknat, avrundat uppåt men säkert glömt något också så vi rundar uppåt och säger att jag har 5000:- i utgifter.

Så låt oss då säga att jag fick 17000:- i lön förra månaden och hade 5000:- i "fasta" utgifter även då. (17000-5000=12000)

Hur ska jag lyckas bränna 12000kr på en månad? Omöjligt.

:rofl :rofl

Jag, ensamstående har en normal halvkass lön. Ett par tusen mindre än dig rent. Kanske 14 om jag får en vanlig lön utan övertid (snittar kanske 17-19 just nu).

Hyra 5100:-
Plasma 750:-
El 250:-
Internetanslutning 400:-
Mobilräkning 400:-
A-kassa 350:-
Comhem 200:-
Mat 1500-2000:-
Försäkringar samt smågrejer ca 1200:-
Sparande (som rensas ibland) 1200:-

Totalt ca 11800:-/månad

Det som blir över skall räcka till: Bensin, service, reparationer, däck, kläder, tandläkare, huvudvärkstabletter, öl, PS3spel, snus samt mitt filmberoende.

Promenerar till jobbet (15 minuters gångväg) så det går inte så mycket bensin på vardagar iaf. Smyger runt i en bil som en tjeckisk uteliggare hade skämts i... en volvo 340 -84 :D.

Vet inte riktigt hur jag går runt, men bra mår jag och fet blir jag :tummenupp

Edit: Glömde att mina två katter kostar lite i drift också. Cirkus en femhundring kan man räkna på dem.
 
Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
överskattad pryl, de är att kasta pengar i sjön om du ändå har en tv som funkar bra.

Stämmer. Man skall inte köpa för köpandets skull :gnissla

Jag fungerar som så, som säkert många andra också gör, att när den gamla prylen pajar och man skall köpa ny så vill man ha något halvflådigt när man ändå skall handla liksom. Bara så att den inte blir omodern på en gång :D

Jag hade nyligen flyttat så mina sparpengar gick till nödvändiga prylar (dammsugare, möbler, etc). Efter två veckor säger tv:n poff :huvet
Då fick det bli en ny på abis.
 

JonasR1

Gött mos i motorn, Röjmon
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha YZF R1 -03
Betalat kontant för allt jag äger. Låna är tråkigt!
Supervärsting?...en 03:as R1 är väl inte fy skam, jag skulle också vilja ha en nyare men känns som om att försäkringskostnaden inte är värd det. :(



Stil att betala allt kontant, låna för att köpa "onödiga" saker är töntigt.
Kan ju inte kännas allt för coolt att stå med nya 1098s vid macken och veta att man bara lånat den av banken.

Jag har ingen höjdarlön kan jag lova, men har man inte råd då får man dra in på något annat eller avstå.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Inte så farligt än så länge men det får kosta vad det vill kommer aldrig sluta åka o blir det alldeles för dyrt o man mot förmodan inte skulle kunna fixa så man har råd så får man väll köra avställt lr ngt.
 

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Ort
Partille
Hoj
En Liten
Jag har inte försakat något, men jag har inget pengaträd.
Det handlar snarare om fokus, identifikation och målmedvetenhet. Jag har ägt hoj genom anställningar, arbetslöshet och studier... Idag har fokus svängt något i samband med familjens uppkomst.

Lev varje andetag du har till det fulla och du behöver aldrig försaka något, du behöver däremot aktivt VÄLJA hur du vill leva ditt liv.

För egen del drar jag och några (mycket gamla) polare till SRF i sommar...

Still Alive and Kicking.
 
Last edited:

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Jag har inte försakat något, men jag har inget pengaträd.
Det handlar snarare om fokus, identifikation och målmedvetenhet. Jag har ägt hoj genom anställningar, arbetslöshet och studier... Idag har fokus svängt något i samband med familjen uppkomst.

Lev varje andetag du har till det fulla och du behöver aldrig försaka något, du behöver däremot aktivt VÄLJA hur du vill leva ditt liv.

För egen del drar jag och några (mycket gamla) polare till SRF i sommar...

Still Alive and Kicking.


Precis allt handlar om prioriteringar =P
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Precis allt handlar om prioriteringar =P

Jomen visst. Är det inte typiskt svenskt att man sägs "försaka" saker som man självmant har valt bort?
Det har funnits tider då jag inte kunde köpa något öht eftersom löningen bara studsade på mig och gick till hojen. Mådde jag bra av det? JA!
Varför då? Jo, jag hade valt det själv, jag gjorde det jag ville, jag hade fokus på något ...
Mina polare som heller inte hade några pengar kvar strax innan löningsdags sa "fan, du lägger alla dina pengar på motorcykelskitet" ... "Javisst", sa jag. "Du har heller inga pengar över ... jag vet var mina har gått till, vet du vad du gjort av dina"??
Nej, efter en snabb sammanräkning så brukade de kunna härleda ca hälften men det andra var bara borta :näsblod
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Kan ju inte kännas allt för coolt att stå med nya 1098s vid macken och veta att man bara lånat den av banken.

Känns ju allvarligt talat inte så coolt att stå ivd macken vid en 1098 öht om man inte kan köra den.. Är man däremot snabb på den är man cool oavsett vem ägaren är!

Har själv bytt ciggen mot en ny hoj. Bytt alla oräkneliga "kaffe på 7/11" mot "ägarkostnader" och skurit på kädshopping, krogbesök etc mot V-power och slitage/godis. Väl värt de "uppoffringarna".

Banken äger hojen, jag äger bilen, båten och snart bulten :tungan .
 
Last edited:

xLnT

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ZX6R -05
Har man tillsammans med sin sambo ut 40k+/mån har manj u råd med allt nästan..

Jag och min sambo har ungefär 24k ut i månaden.
Vi har lägenhet (2:a), bil (-00 golf 1.6) och sen har jag min ninja (-05).

Jag går ut på krogen 4-5ggr per år, har Comhems standardutbud. Mobil för 119:-/mån, fast tele för 50:-/mån.
Vi reser inte utomlands.

Hade man haft 15-20k ut i månaden var så hade man skattat sig otroligt lycklig.
 

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Umeå
Hoj
KTM 525 EXC -05
Jag håller med några av de föregående talarna. Är det inte hoj så är det ju något annat. Kanske en ny, eller i alla fall nyare bil.

Man får ta en sak i taget för att få det att gå ihop. Betala av det första lånet innan man börjar på nästa.

Sen är det en 10poängare för ekonomin att vara sambo. Du kapar de flesta fasta utgifterna på två. Plus att det är trevligt med sällskap! ;)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top