Video Hur man INTE bromsar en mc.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är ju lite trist att hojen kommer efter honom med världens hämndbegär och vill bulta ner honom i vägkroppen bara för att han inte kan bromsa, men...

...nu var detta en riktig väg med slätt betongräcke på betryggande avstånd från körbanan, så han klarade sig med liv och lem i behåll.
Fundera på hur förloppet kunde sett ut med Noll Vision och Trafikverkets dödsräcke med stolpar som tillåtits sitta bara 5 cm från sidolinjen...

Klickade gilla för jag tänkte samma sak men egentligen är det ju fördjä..... :mad:
Och det djä.. irriterande är att betongen är samhällsekonomiskt billigare både skademässigt för oss men också underhållsmässigt under dess livslängd...:(
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klickade gilla för jag tänkte samma sak men egentligen är det ju fördjä..... :mad:
Och det djä.. irriterande är att betongen är samhällsekonomiskt billigare både skademässigt för oss men också underhållsmässigt under dess livslängd...:(

Det enda svaret jag fått på varför man inte använder betongdelare i Sverige är att de inte stoppar lastbilar. Sedan när jag påpekat att det gör inte direkt några vajerräcken heller, så heter det helt plötsligt att bilar kan flyga över dem. När man sedan på pekar att vajerräcken kan kasta bilar över till mötande trafik lika gärna får man inga mer svar. :gnissla
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det enda svaret jag fått på varför man inte använder betongdelare i Sverige är att de inte stoppar lastbilar. Sedan när jag påpekat att det gör inte direkt några vajerräcken heller, så heter det helt plötsligt att bilar kan flyga över dem. När man sedan på pekar att vajerräcken kan kasta bilar över till mötande trafik lika gärna får man inga mer svar. :gnissla

Samma ovilja att ta till sig sakliga argument som när det gäller MC i Kollektivfält. :mad:

Och om SD lägger förslag om betong så är det helt kört. :huvet

Särskilt när Noll Vision säger att olyckor får hända men att konsekvenserna inte ska vara dödande eller ge 10% eller mer bestående invaliditet. :va
Men för oss är det precis vad dödsräckerna gör... Dödar och lemlästar :(
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Min däckfirma krängde däcket fel väg på fälgen så att när jag monterade med rätt rullriktning så var kransen på fel sida mot givaren så att jag helt saknade ABS.
När jag just köpt hojen tyckte jag det var fantastiskt med ABS, efter åtskilliga mil så glömde man bort den och när jag fick fälgen fel så blev jag varse om hur beroende min körstil blivit av ABS, Jag låste upp bakdäcket titt som tätt.
Med förra hojen var besiktningsmannen den enda som använde fotbromsen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det bara jag som lyckas få min hoj att studsa på framhjulet när jag panikbromsar och låser hjulet? Har hänt flera ggr.. Är numera säker på att det är fel på både hoj och förare, så ska det väl fan inte funka?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det bara jag som lyckas få min hoj att studsa på framhjulet när jag panikbromsar och låser hjulet? Har hänt flera ggr.. Är numera säker på att det är fel på både hoj och förare, så ska det väl fan inte funka?
Taskig fjädring/dämpning. Kan det vara så att gaffeln bottnar?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ankan 1!

Du har startat en hiskelig massa skittrådar med en massa elände i.
Ibland har jag varit sketasur på dig - men denna tråden har blivit en liten pärla.

Tänk att det kan finnas så många funderingar kring detta med att bromsa.
Bra att dom får komma ut och vädras - det finns säkert fler som sitter med undringar dom hoppas att någon annan skall posta...

Sitt inte och ubåta: rubriken är kalas för att diskutera inbromsningar under.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Taskig fjädring/dämpning. Kan det vara så att gaffeln bottnar?
Ja fjädringen suger babianpung så det är garanterat det! Minns inte om det hänt sen jag bytte olja.. får ge mig ut å prova. Gärna på ett blött övergångsställe.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske tolkar dig fel men det är väl tyngd & tryck på framhjulet man vill ha. Ju mindre tyngd/tryck på (fram)hjulet ju lättare låser det ju sig.

Är friktionen bra så kommer vid en hård inbromsning hela bromskraften på en sporthoj till slut ligga på framhjulet. När bakhjulet börjar lätta.
Men ABS systemen kom inte till för bra friktion. De kom till för att lösa problemet med låg friktion mellan hjul och vägbana.
Och ju lägre friktionen är dessto mer bromseffekt får man med att använda bakbromsen.
Riktigt förödande är det att upptäcka tex att det här går inte, väljer, jag kör av kontrollerat, bromsa fullt fram, passera asfaltkanten, kommer ut på gräset, varpå framhjulet låser sig direkt på gräset. Och jag la mig direkt. Gälleråsen för några år sedan.
Att jämföra med Rudskogen i år, broms fram och bak, jag kör av, kollar efter när det är fritt, och kan köra ut på banan igen. Knappt nån märkte jag varit av.
Fundera över varför MotoGP förarna ofta (tex MM) tom har tumbroms till bakhjulet på vänster styre.
För det är svårt använda fotbromsen i högerkurvor med det nedlägg de har.
Varför stuntförarna kör med bakbromshandtag på vänster styre. Det är för stuntarna använder bakbromsen....
Men att de som bara kör i vackert väder och på bra asfalt bara använder frambromsen.
Är inget konstigt. De har aldrig märkt vitsen med bakbromsen.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Många customåkare kör ju sådär, stor pedal som i bilen, den trampar vi på allt vad det går.
Jag har nog aldrig sett en paddel-gök med kontroll.

Jag har en customhoj, Kawa 750 LTD Twin. Att bara bromsa med bakbromsen ger inte stor effekt alls. Måste hjälpa till med frambromsen. Rätt kassa bromsar trots dubbla skivor. Får kolla på det till nästa säsong.
När jag byter till min Yama TDM900 så dyker hojen eftersom jag alltid bromsar för hårt. Jag har svårt att ställa om hjärnan när jag byter hoj. Väldigt bra bromsar på TDMen, både fram och bak. Funkar fint att panikbromsa.

På några hojar måste jag lyfta upp och in foten för att kunna bromsa. Då är det bekvämare att bara bromsa med frambromsen. Jag åker ofta omkring med två fingrar vilande på bromshandtaget. På en annan hoj sitter bromspedalen under foten hela tiden så det är bara att tänka bromsa så bromsar jag. Inget flytta fot, bara trycka ner. På vissa hojar skrapar bromspedalen i om man försöker justera in den under foten.
Om jag kör "aktivt" eller om jag verkligen behöver sänka farten snabbt så använder jag alltid bägge bromsarna.
Nu var inte allt detta riktat till sportbike. Han sa inte heller att alla customåkare bromsar så. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Bromsar alltid med båda bromsarna. Lärde mig så från början med den enkla förklaringen att ett bromsat bakhjul avlastar frambromsen från att få ta hand om att även bromsa in den rullande massan i bakhjulet, samt att det stabiliserar under inbromsning. Det sitter i ryggmärgen helt enkelt, men jag skulle inte få för mig att lägga foten på bakbromsen före jag börjar nypa om frambromsen. Då har man ju tappat åtskilliga meter innan man verkligen kan börja bromsa eftersom bakbromsen på min hoj har knappt märkbar effekt, utan mest duger för att just stabilisera lite och minska arbetet för frambromsen.
Varför bara använda en broms om man har två och vill vara snabb / säker?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tack för alla bidrag i tråden, ska ut o öva bromsteknik till helgen :tummenupp
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top