Hur många gånger kan man vurpa på allmän väg?

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har kört hoj i 25 år. Har under mina första 10 år vurpat drygt 5 gånger under gatkörning, huvudsakligen p.g.a. övermod, oerfarenhet, snabelgrus och slarv. Har inte skadat mig allvarligt nån gång.
Har kört RR ca 10 år och då kraschat ca 10 gånger för att det liksom hör till. Lite gips en gång i övrigt endast erhållit ett par coola skinnställ att visa upp vid korvmojen.
.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Utan att moralisera kan jag nog tycka att harm an vurpat mer än 2ggr på allmän väg i trafik är det dags att tänka om, på allvar.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Bara amatörer som klotar :D

Ps. Kör hårt så länge livet räcker till, du märker ändå inte när det tar slut :fakta
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)

Du Benny, drifting är nog inget för dig :hihi
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tycker du låter som en strålande kandidat för SMC´s bankurser.
Kolla hemsidan & boka en dag på bana, kommer göra underverk.

Ang. att vurpa i trafiken: 1 gång vurpade jag 35ggr :D

Tog ut "nya" hojen 1:a April i strålande 15gr vårsol.... kom 4-5mil hemifrån när det börjar vräka ner snö :brinnerup
Det här var på hedenhöstiden, så inga mobiler... och jag är mitt i skogen.
Kör hela vägen hem i 15-20km/t, men lägger fanimig hojen i varje korsning.

Jag hade träningsvärk i veckor efteråt, av att lyfta hojen (VFR1000F)

Verkstadskillen garvade så både kaffe & snus sprutade när han såg hojen, som ju var i nyskick när jag hämtade den bara dagen innan.

Fanns inte en detalj som inte var skrapat, buckligt eller snett.
Försäkringsbolaget tvärvägrade betala:näsblod dom tyckte jag borde ställt hojen & gått hem.
(Tyckte nog jag med..... i efterhand :död)

Skrattade så morgonkaffet sprutade här med :)

Kört tung hoj i 13 år och varit inblandad i två olyckor, varav båda under de senaste två åren och båda resulterande i skrotade italienskor.

Körde hem från jobbet, lane splittandes som sig bör i Japan. En lucka i högerfilen, jag börjar svänga in när bilen framför pallnitar. Saknar kraft att svänga tillbaka ut mellan bilarna och planterar Duccen i arslet på en Merca. Jag tar givetvis på mig allt på plats - 250kkr i rep kostnader för Mercan och en halvförsäkrad hoj gjorde den hösten tuffare än vanligt. Kortad StreetFighter säljes billigt!

Sen var det dags igen förra sommaren. MV Augusta F4 var offret denna gången - absolut vackraste hojen jag ägt. Nytt skinnställ och på väg mot Toyo Tires Turnpike utanför Odawara, knappt två timmar sydväst om Tokyo. En sån där vacker dag när man sitter och ler innanför visiret och ser fram emot några öl med polarna när solen gått ner. 5 minuter innan målet bestämmer sig en bilist för att köra ut rakt framför mig på en huvudled inne i stan. Med förra vurpan i färskt minne höll jag som tur var en väldigt låg hastighet, väl under vad som var skyltat. Hojen blev dock inlöst - de är mjuka där fram de där italienskorna. Denna gången slapp jag dock akuten och kunde svinga en bägare i solnedgången.

Faktum är att vi kan inte kontrollera andra i trafiken och när känslan av odödlighet minskar med åldern får vi tankar som dessa (TS). För mig har valet blivit att lägga mer tid på bana, och nästintill upphöra med landsvägsåkat, men det är inget som jag pushar på någon annan.

Kör försiktigt därute.

ImageUploadedByTapatalk1404523390.215011.jpg
ImageUploadedByTapatalk1404523465.337792.jpg
 

TL1000R

Fartglad med förståndet i behåll
Gick med
20 Jun 2009
Ort
Nyköping
Hoj
1998 Suzuki TL1000R
Tre gånger har funkat för mig, å då har faktiskt jag varit klantarslet i ett av fallen :tungan !
Men dom senaste tjugo åren har jag klarat mig undan, å tänkt fortsätta så ! :hihi
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ja... Det är nog dags att för dig att börja analysera dit körsätt om du inte räknar ''stuntvurpor'' på tomma parkeringsplatser som gatvurpor. Dom skulle jag mer kalla banvurpor.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En gång. Vet inte varför jag skulle testa stoppie i 100blås, men det funka inte för mig. Den gången :gnissla
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Som relativ nybörjare (började köra förra året) med 700-800 mil bakom mig så har jag faktiskt klarat mig helt utan vurpor, klantiga eller provocerade.

Vet inte om det är bra eller dåligt - känns som att det vore skönt att ha det överstökat så man kanske blir lite försiktigare i vissa situationer, men så är fallet.
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Vägen svängde men det gjorde inte jag och det gjorde jävligt ont...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Inga krascher på gata, flera på bana då det hör till och på bana är det bara skönt att vurpa. På gata finns det ju kantstenar och mängder med andra saker som kan göra ont, även om jag gillar att gasa på på goa vägar så försöker jag köra med marginal.
 

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Kan inte låta bli, läser man titeln på tråden så vill jag svara:
Så många gånger du vill, finns ingen lag som säger något annat :rofl
 

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Vallentuna
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Mjölnaren75. 75 är det årsmodellen på dig? isf är du 39. Det är skitgammalt i vissa kretsar.
Jag har tävlat på motorcykel i 37 år. Jag slutade med ökenrallyn för 11 år sen. Slutade tävla mx för 2 år sen. Har slutat med RR. Har åkt två endurotävlingar under -14.
Under åren jag hade ambitioner funderade jag aldrig på sundhetsfaktorn. Jag har brutit nästan allt.
Pain is temporarily glory is forever. Meeeeen nä tydligen inte. Man kommer till dagen då smärtan inte är värt lyckan.
Du är inte där. Så, fortsätt om du tycker det är värt att sätta livet till på allmän väg antar jag.
Men hur kul är det på allmän väg?:tummenupp Åtminstone anmäl dig till Manx TT så du får lite valuta för gasandet. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som relativ nybörjare (började köra förra året) med 700-800 mil bakom mig så har jag faktiskt klarat mig helt utan vurpor, klantiga eller provocerade.

Vet inte om det är bra eller dåligt - känns som att det vore skönt att ha det överstökat så man kanske blir lite försiktigare i vissa situationer, men så är fallet.

Jag har kraschat, och inte har jag blivit försiktigare. :crash
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top