Hur ladda telefonen?

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Har en ZX10R från 2011 som jag skulle vilja kunna ladda min iPhone 6 på.
Hur gör jag detta lättast?
Har en Ctek kopplad till batteriet om det kan hjälpa.:Bugar:Bugar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
koppla in en usb-kontakt med säkring rakt på batteriet?
Vill du ha det lite svårare men mycket bättre så kopplar du in ett relä på den kretsen som får styrsignalen från tex lyset så är usb-porten strömlös när tändningen är avslagen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag köpte en USB-kontakt med 12v-anslutning på Biltema som jag via strömbrytare och säkring kopplade till batteriet.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du kan ju ta strömmen från Ctek kontakten .
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan vara värt att nämna att USB är 5 volt och ett mc batteri har 12 v.
Så att koppla in en USB kontakt direkt på batteriet är dåligt.
Nu menar iofs folket att man skall koppla in omvandlare 12v->5v på batteriet, men det skadar inte att klarlägga ifall någon mindre kunnig läser tråden lite snabbt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Annars kan ju något sånt här vara en tanke..?
Köpte mig själv en Rammount kopia från Ebay för en struntsumma.
Den har USB uttag med inbyggd omvandlare och den håller kvar telefonen väldigt bra.

Rammount.jpg
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan vara värt att nämna att USB är 5 volt och ett mc batteri har 12 v.
Så att koppla in en USB kontakt direkt på batteriet är dåligt.
Nu menar iofs folket att man skall koppla in omvandlare 12v->5v på batteriet, men det skadar inte att klarlägga ifall någon mindre kunnig läser tråden lite snabbt.

Precis. USB-uttaget jag refererade till omvandlar 12v->5v
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/USB-uttag-2000034597/

Man behöver också se till att man skyddar anslutningar/hölje från vatten. Även om uttaget är stänkskyddat gäller det bara ovansidan då det är tänkt för panelmontering. Samma sak gäller ev. strömbrytare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Annars kan ju något sånt här vara en tanke..?
Köpte mig själv en Rammount kopia från Ebay för en struntsumma.
Den har USB uttag med inbyggd omvandlare och den håller kvar telefonen väldigt bra.

View attachment 432519

Det där var en smart lösning! Jag har själv originalvarianten av den där Rammount-hållaren, men då utan USB-anslutning. Hade jag vetat att denna möjlighet fanns hade det varit bättre att köpa en sådan från början istället för att mecka med ett extra USB-uttag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Enklast är att skaffa ett 12V-uttag som passar din Ctek-kontakt. Bara att koppla in.

Annars sätter du ett sådant kit som ovan.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Annars kan ju något sånt här vara en tanke..?
Köpte mig själv en Rammount kopia från Ebay för en struntsumma.
Den har USB uttag med inbyggd omvandlare och den håller kvar telefonen väldigt bra.

View attachment 432519

Dendär såg RIKTIGT vettig ut , lär även gå att klämma dit GPSen om man skulle vilja (tänkte snart montera mitt GPS fäste med inbyggd laddning , men det är STORT och klunsigt ) , och nu kan man välja att köra med telifonen eller GPSen :banana

Försökte hitta samma på ebay , men jag verkar suga på sökord , hittade fan ingen som verkade vara samma ... har du länken ?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag monterade in ett biltema 12v uttag under cutsen, med vattensäker säkringsbox före. Och kör sedan med vanlig billaddare, då funkar uttaget till gps och annat också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
koppla in en usb-kontakt med säkring rakt på batteriet?
Vill du ha det lite svårare men mycket bättre så kopplar du in ett relä på den kretsen som får styrsignalen från tex lyset så är usb-porten strömlös när tändningen är avslagen.

Njae, jobbigt som fan att inte ha ström när tändningen är av ju!
Blir tokig på nya bilen när cigguttaget är switchat så man inte kan lämna telefonen i bilen på laddning när man tex är på jobb eller in och handlar någonstans.
Det gör ju billaddaren helt värdelös på allt annat än långresor, då man aldrig får någonting laddat när man snurrar runt på staden och stannar hela tiden. :gnissla
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Last edited:

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Osäker om det var den här handlaren, men fästet ser likadant ut:
http://www.ebay.co.uk/itm/Motorcycl...006501?hash=item56859f71a5:g:WCIAAOSwGYVXBhcB

En äkta RAM mount är helt klart bättre kvalitet, men jag tror denna håller för det jag vill. Den är stadig och telefonen hålls kvar bra.

Men äkta Ram mount har ingen inbyggd USB ... man måste dra en separat grejjsimojsa , hatar massa onödigt pill .

Nu e det beställt iaf , kostade typ ingenting , förväntar mig inga underverk men funkar laddarn å skiten håller grejjerna på plats e jag nöjd :)
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
RAM Mount med inbyggd induktionsladdning hade varit så jäkla fint. Slippa krånglet med blottade kontakter och fladdrande sladdar. Bara att trycka dit luren i hållaren så laddas den.

Men vad är en bal på slottet....
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
RAM Mount med inbyggd induktionsladdning hade varit så jäkla fint. Slippa krånglet med blottade kontakter och fladdrande sladdar. Bara att trycka dit luren i hållaren så laddas den.

Men vad är en bal på slottet....

När och om den kommer så är iaf jag beredd att betala en rejäl slant för den
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Njae, jobbigt som fan att inte ha ström när tändningen är av ju!
Blir tokig på nya bilen när cigguttaget är switchat så man inte kan lämna telefonen i bilen på laddning när man tex är på jobb eller in och handlar någonstans.
Det gör ju billaddaren helt värdelös på allt annat än långresor, då man aldrig får någonting laddat när man snurrar runt på staden och stannar hela tiden. :gnissla

Känner igen det. Just när jag jobbar endera med service eller besöker / möter en kund, ja då är ju bästa tiden ladda mobilen i bilen.
Dom som ringer då, ja dom tar jag efter mötet / servicen och ringer upp. Eller messar. Om dom inte svarar.

Kanske kan du dra en sladd med säkring från batteriet till nån plats i bilen, handsfacket(?) och avsluta med en sådan här.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterisladd-2000016427/
En sådan har jag på Triumphen (med batteriklämmorna bortklippa och sladden kopplad via förlängningssladd direkt via säkring till batteriet.
Och i cigguttaget kan man stoppa in USB propp eller vad man behöver.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
123.jpgTack för alla svaren.
Har letat runt lite och tror jag har hittat ett alternativ.
Skulle detta kunna fungera?ctek56-573-ctek-56-573-comfort-connect-cig-socket.jpg
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag köpte en 12V-mini-ciggkontakt och monterade på sidokåpan. Sitter så man inte ser den och är kopplad rakt på batteriet. Utan säkring. Living life on the edge så att säga. ;)

Funkar bra att pumpa luftmadrass med och ladda mobilen, som jag kan lägga under kutsen, eller ha i fickan när jag kör. Hade jag haft massor av plats under kutsen hade jag placerat kontakten där istället.

Capture.jpg
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top