Hur löser man det praktiska kring klädsel?

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Jag är en nybliven höjägare och har lite frågor kring det praktiska. När ni åker på en tur säg till stranden eller till stan för ett ärende, hur löser ni det praktiska kring utrustningen? Går ni omkring i full mundering, eller har ni någon slags ryggsäck där ni lägger grejorna vid en tur på stan?

Hur löser man detta problemet.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag har krockat.
Jag har åkt av vägen ett par gånger.
Jag skulle ALDRIG sätta mig på hojen utan skinnställ, ryggplatta osv.
Har du någonsin kasat på asfalt iförd jeans eller liknande?
Nä, på med ordentlig utrustning eller sätt dig i bilen istället.
Du vill aldrig uppleva känslan av jeans som har smält in i din röv, aldrig någonsin.
Skinnställ rockar!

Med andra ord, ska du åka någonstans och har ett behov av att ta av dig mc-utrustningen, ta bilen istället.


Alternativt, kör med foppatofflor, shorts och t-shirt för att spara tid när du ska klä av dig, det funkar också men det skyddar ganska dåligt.
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Välkommen till forumet! Bra fråga du ställer. Hockeytrunk i rygga är mitt tips, har jag kört på när jag rest långt för att köra hem ny hoj. Funkar mindre bra om du skall fingå på stan förstås.

Eller kevlarjeans, fast där är meningarna delade - dom är mest poppis blan folk som inte vurpat/krockat än. När man väl gjort det verkar prioriteringarna ändras (se ovan).

För min del var möjligheten att leva ut min läderfetisch en viktig del av beslutet att skaffa hoj, så det var ett icke-problem helt enkelt. Gott nytt :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Välkommen till forumet.
Jag undviker att åka till butik eller stranden. Lämnar aldrig hojen utan uppsikt.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Intressant fråga. Jag har brottats med den i väldigt många år. Kompromissat hit och dit.
Men har efter många års hojkörning kommit fram till att aldrig kompromissa med säkerheten.
Alltså har jag alltid skinnställ eller skinnjacka och skinnbyxor. Någon enstaka gång skinnjacka och kevlarjeans ( men då känns det för det mesta inte riktigt 100 ). Alltid ryggskydd, handskar, stövlar å så hjälm förstås.:)

Sen får man planera för att man inte går för långa sträckor i värmen med sitt skinnställ. Vill heller inte lämna hojen utan uppsikt någon längre tid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tar aldrig hojen till vare sig stranden eller småturer inom stan, då är det betydligt mycket smidigare med trampcykeln. Passar jag på att handla något när jag ändå är ute och kör så tar jag hjälmen i näven och resten av grejerna får sitta kvar på mig.
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag har oftast en liten ryggsäck med ombyte och en av IKEAs stora blå kassar.
Eftersom jag är en medelålders gubbe har jag helt släppt alla spärrar och byter oftast helt ogenerat om bredvid motorcykeln (Har lyckats få in en bra stil med att använda styret som herrbetjänt).
Lägger ställ, stövlar, ryggskydd, handskar och hjälm i IKEA-påsen. Brukar krångla in hjälmen i stället som skydd.

Eftersom jag, som tidigare nämnts är en medelålders gubbe, brukar har kostym och slips så brukar jag alltid kunna lämna in påsen i garderob, reception eller liknande. Det lyckas alltid om jag bytt om först. De gånger jag kommer in med utrustningen på och frågar om jag kan få lämna in den blir det oftast svårt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag kör alltid med full skyddsutrustning:fakta
Men visst har jag fuskat några gånger..... :crash

När jag kör "i jobbet" eller liknande brukar det inte vara några problem att hänga av sig när man kommer fram. jag har då ett textil-ställ som jag kan ha anständiga kläder under.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag bor ju en bit från stan så det blir nästan alltid skinnställ.
Jag åker aldrig utan Mc-jacka, ryggskydd och handskar.

Borde skaffa ett par bra kevlar byxor.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag väljer utrustning efter vad jag ska ha för mig. Ska jag promenera omkring en del så blir det kevlarjeans. Jag har faktiskt dessutom testat att krascha i dem och hade inga problem med det, men de skyddar inte lika bra som skinnstället oavsett.
Att kränga av stället och dra på sig ett ombyte kläder låter sig göras om man har någonstans att förvara stället, typ hemma hos en polare eller något sånt.

Angående att ta hojen till badet, gjorde det i sthlm en gång, och det är enda gången några blockmongon försökt sig på att sno hojen. De lossade till och med bulten/muttern genom styrhuvudet så den ramlade ur på den 50 mil långa färden hem. Stolpskott. Annars har jag inte haft problem vid badplatser.
Man kan ju utan problem få plats med badkläderna i skinnstället. :hihi
 

Maddel_

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Dalarna
Hoj
Monster S4
Tack för svaren! Anledningen till att jag ställer frågan är att jag håller på att köpa mig skyddskläder.

Jag har för avsikt att alltid åka med full mundering men inser det kan bli praktiska problem vid turer in till stan för att göra lite längre ärenden. In till stan har jag några kilometer med 50 och 70-väg. Hittills har jag köpt alpinestars supertechR racestövlar och en hjälm som har 5 stjärnor i sharp. Hjälmen har man ju oavsett, men har funderat kring stövlarna och vad mer man ska köpa att ha på kroppen så man på bästa sätt kan klä sig beroende på vart man ska, så det praktiska går att lösa när man kommer fram.

Kan det vara en bra lösning att köpa ett tvådelat skinnställ för att på så sätt kunna använda enbart jackan i kombination med kevlarjeans vid mycket lugna och korta turer in till stan?

Så jag tänker följande, utöver hjälm då:

Heltäckande för de flesta turer: Tvådelat skinnställ, racingstövlarna, handskar, rygg kombinerat med bröstskydd (sån där spidi?)

Kompromiss mellan säkerhet och göra det praktiskt vid turer till tex stan: Överdelen av skinnstället, MC skor med lite högre skaft, jeans med heltäckande kevlar, handskar


Vad tror ni som har kört hoj några år om denna iden? Tack för inputs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för svaren! Anledningen till att jag ställer frågan är att jag håller på att köpa mig skyddskläder.

Jag har för avsikt att alltid åka med full mundering men inser det kan bli praktiska problem vid turer in till stan för att göra lite längre ärenden. In till stan har jag några kilometer med 50 och 70-väg. Hittills har jag köpt alpinestars supertechR racestövlar och en hjälm som har 5 stjärnor i sharp. Hjälmen har man ju oavsett, men har funderat kring stövlarna och vad mer man ska köpa att ha på kroppen så man på bästa sätt kan klä sig beroende på vart man ska, så det praktiska går att lösa när man kommer fram.

Kan det vara en bra lösning att köpa ett tvådelat skinnställ för att på så sätt kunna använda enbart jackan i kombination med kevlarjeans vid mycket lugna och korta turer in till stan?

Så jag tänker följande, utöver hjälm då:

Heltäckande för de flesta turer: Tvådelat skinnställ, racingstövlarna, handskar, rygg kombinerat med bröstskydd (sån där spidi?)

Kompromiss mellan säkerhet och göra det praktiskt vid turer till tex stan: Överdelen av skinnstället, MC skor med lite högre skaft, jeans med heltäckande kevlar, handskar


Vad tror ni som har kört hoj några år om denna iden? Tack för inputs.

Stövlarna fuskar jag aldrig med, fötterna är skitjobbiga att ha sönder och fastnar de under hojen vid en marksyning är det skönt att ha ett par vettiga stövlar som skyddar mot att gnugga asfalt, slag och vrid.

I övrigt så har jag en mcjacka med fasta skydd, kevlarjeans och ryggskydd till stövlar, handskar och hjälm när det är lite mindre skydd. Tänk på att skaffa kevlarjeans med kevlarfoder i hela jeansen, bara vid knäna och arslet är inte skoj på låren när jeanstyget förvandlas till damm, till exempel. Se också till att det finns bra skydd på knäna i jeansen.
Kevlarjeans är mycket varmare än vanliga jeans dessutom, så det kommer inte att vara som att gå runt med vanliga jeans.

Vad gäller skydd så är det helt en fråga om vad du kan tänka dig att acceptera i försämring i skydd i förhållande till ökning i komfort. Skydden är oavsett ingen garanti för att du ska klara dig helskillnad vid marksyning, de ökar bara chansen.

Jag såg inget om ryggskydd i din post heller, det ska du definitivt inte vara utan. Rent allmänt brukar väl skydden rangordnas som följer utifrån skyddsvärde här: Hjälm, ryggskydd, handskar/skor och resten. Hur korrekt det är säger jag inget om däremot. :hihi
 

Svedi

14 Krascher och fler ska det bli!
Gick med
18 Oct 2015
Ort
Utomlands
Hoj
KTM 660 SMC 06'
Nja... Håller med ovanstående skribenter i avseendet att det gör ont att vurpa utan riktiga skydd. Med det sagt så har jag vurpat ett antal gånger samt även smällt med en bil en gång. Jag har hojen som mitt enda transportmedel, dvs att jag tar hojen vart jag än går, vare sig det är till jobbet eller till affären.

Hur jag klär mig beror helt från dag till dag. Är det kallt kränger jag på mig mina textilbrallor och min mc-jacka. Textilbrallorna är superlätta att ta av sig när man kommer fram och att behålla mc-jackan på är inga som helst problem.

Med ovanstående sagt ska jag även erkänna att jag enbart bär ordentliga skydd om det inte är för varmt eller om jag har för avsikt att brassa på så in i helvete:smasha. Under sommaren kör jag i princip alltid i T-shirt, kortbyxor samt sneakers (långbyxor när vädret tillåter):yoparty. Under hösten samt våren händer det att jag, förutom jeans eller chinos, kränger på mig mc-jackan men detta är som sagt enbart om jag inte kommer svettas rumpan av mig.

Bor personligen vid medelhavet och ÄLSKAR att iklädd enbart det mest väsentliga köra ner till badet, något cafe eller liknande. Älskar den friheten.:tummenupp
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Glöm inte ryggskyddet till dom korta turerna till stan.

Jag har kraschat med låga mc stövlar och kevlarjeans, de har fungerat bra hittills
 

Posören

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2015
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki SV650S -05
Jag tog mitt kort i höstas och har alltid kört med full mundering dvs helställ, stövlar, handskar, ryggskydd och hjälm. Nä, nu ljuger jag, en gång körde jag faktiskt i endast hjälm, handskar, vanliga jeans och en vanlig skinnjacka. Det var bara några kilometer på lugna vägar men det kändes verkligen inte bra att köra så.

När jag är ute och åker så gör jag oftast inte några större stopp som kräver att jag tar av mig stället. Det funkar att gå omkring i stället om man bara ska äta något enkelt eller handla något på macken. Det går säkert bra att åka och bada med hojen också så länge som du inte behöver ta med dig så mycket mer än ett par badbyxor och handduk.

Ett riktigt bra inköp var min SW-Motech ryggsäck. Den sitter tight och är precis lagom stor för att få plats med ett ombyte och en laptop. Den använder jag när jag pendlar till jobbet vissa dagar. Funkar hur bra som helst att smita in på toaletten och byta om inför arbetsdagen.

Kort och gott, om du kör med full mundering så är du ganska låst till vad du kan göra. Det blir svårt att åka och se på bio t.ex, då skulle jag hellre ta bilen eller åka kommunalt.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Nog kör jag med full utrustning men textilkläder, då kan man alltid ta av jackan och hjälmen samt lägga dessa i kundvagn/kundkorgar.

Uttag på Forex funkar inte alls med hjälm och jacka på (hade rejält bråttom, skulle bara in en snabbis).
Personalen var 2 SEK från att trycka på larmknapp och upplyste mig försiktigt att hjälm inte är tillåtet.

Har slarvat med jacka, ryggskydd och handskar (endast T-shirt) på slötouring runt basläger semester men det var 35 grader varmt.
Straffet kom snabbt, fullständigt sönderbrända händer av solen, man känner ju inte att man bränner sig när man cruisar runt +50 km/Tim.

Är bortskämd med sidoväskor, extrakläder och extraplats med sig hela tiden, tyvärr ingen toppbox så hjälmen måste jag alltid ta med.
Går för övrigt in ca. 5 st starköl i hjälmen, den är bra att ha med sig på gröna skylten , kan skippa kasse.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Alltid handskar !
Då det är svårt att lappa ihop trasiga händer, de flesta jag känner behöver händerna ...
Krossade foten en gång med mc-stövlar, glad att jag hade dessa annars hade kunnat gå riktigt illa.( har fortfarande men av detta)
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
I italien på långresa löste jag och brorsan ett av stoppen genom att dra ett vajerlås genom kläderna och låsa fast i hojen.
Kräver ju iaf att eventuella tjuvar klipper låset vilket kan vara opraktiskt om man ser till att parkera där det finns mycket folk.

Men i normala fall här hemma så får jag plats med min utrustning i packboxarna så jag tar ofta hojen till affären, skolan, etc.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Till och från jobbet så är det Hjälm, skinnjacka, ryggskydd, handskar, kevlarjeans, skyddsskor.
Nöjesåkning så är det Hjälm, skinnställ, ryggskydd, handskar, skyddsstövlar.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
full utrustning för det mesta men ska jag till affären eller stranden blir det vad som passar för aktiviteten.

man behöver inte vara så jävla skitnödig hela tiden, Cyklar en del lopp på racercykel och inte fan kliver man på den hojen i skinnställ och stövlar trots att det går upp mot 70-75 i utförskörningarna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top