Hur lågt får en helikopter flyga?

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
1000 fot är 304 meter. vart du fått att 500 fot är 300 meter vetti sjutton. Antar att du sov på mattelektionerna ;)

Precis så här är det faktiskt.
Och för enkelhet skull så är 500 fot ca 300 m.

Man kan dock undvika moln som ligger lågt genom att tillfälligt flyga lägre.
Så vad var det för väder när den passerade?

Men går det så försöker man undvika att flyga över tätbebyggt.
 

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Svaret finns redan i tråden, 500 ft normalt men 1000 ft över tätbebyggt område.
Om du vill klaga någonstans så är Transportstyrelsen reglerande myndighet för luftfart, inte luftfartsverket.
Detta lär dock bli svårt utan registreringsbeteckningen. Då helikoptern befann sig i okontrollerat luftrum är det inte alls säkert att någon ens vetat att den varit där.

Att centrallagret ligger i närheten gör inte att försvaret vet vilka som rör sig i lufthavet.
Hade jag varit du så hade jag förutsatt att han hade en bra anledning för att flyga lågt och sen gått vidare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Svaret finns redan i tråden, 500 ft normalt men 1000 ft över tätbebyggt område.
Om du vill klaga någonstans så är Transportstyrelsen reglerande myndighet för luftfart, inte luftfartsverket.
Detta lär dock bli svårt utan registreringsbeteckningen. Då helikoptern befann sig i okontrollerat luftrum är det inte alls säkert att någon ens vetat att den varit där.

Att centrallagret ligger i närheten gör inte att försvaret vet vilka som rör sig i lufthavet.
Hade jag varit du så hade jag förutsatt att han hade en bra anledning för att flyga lågt och sen gått vidare.

Ja, lite så är det. Jag lägger ingen större vikt vid det utan jag ville först och främst veta om en helikopter får flyga så lågt (vilket den uppenbarligen inte får) och även om jag tar för givet att han inte hade en bra anledning till att flyga så lågt så kan jag ju inget göra åt saken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ett skott med hagelbrakaren, så lär de väl tänka sig för nästa gång :D

Men som sagt, hur är det med hojar och busåka egentligen... jag ser paralleller :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Mig veterligen så har jag inte buskört inom tätbebyggt område. Förvisso, några bakhjulsryck har det kanske blivit genom åren men inte mer än så.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Stackare, fick du ingen moppe i konfirmations present?

Nix, jag aldrig sjunkit så lågt som att äga en moppe. Däremot fick jag en reggad 125:a när jag konfirmerade mig. Och cross hade jag redan. Men jag är uppfödd på landet så ingen buskörning i tätbebyggelse för mig.
På sin höjd körde jag olagligt utan körkort men fortfarande ingen buskörning.

Så här i efterhand förstår jag dock inte varför jag konfirmerade mig. Ja, förutom mutorna då så klart.
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
(Off topic)

Konfirmation gör man för att bekräfta dopet och där med hela Gud grejen... Så det var kanske därför du gjorde det?..eller familjetradition?...att komfirmera sig för saker/pengar är ju som att gå till kyrkan och gifta sig och säga åt prästen att ligga lågt med alla Gudgrejer...i kyrkan, på hans arbetsplats!! Var annanstans får hen tjöta om Gud??

Men alla får och ska ju göra precis som de vill och jag respekterar alla val, men kan tycka det är lite konstigt fenomen i Sverige utan att dömma personerna ett skit som gör det!! :)


/En som varken är konfirmerad eller gift i kyrkan
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gick med på att konfirmera mig enbart för att min mamma ville det då hennes mamma, min mormor, hade önskat det. Hon var dock död så det hade ju egentligen kvittat men jag gick med på det ändå och den stora anledningen var för att jag fick åka på en suparresa till Frankrike i 10 dagar, fick en 125:a och massa andra prylar. Jag blev mutad helt enkelt.
Jag var inte döpt sedan tidigare heller.
Och jag har aldrig varit troende då jag föddes någorlunda intelligent så jag har inte behövt hela den där falska biten i mitt liv. Prästerna som anordnade konfirmation var helt ok med det, de tyckte att det var bra nog att man ville lära sig mer om religionen och vetgirig som jag är så fann jag det intressant och gjorde mig bara mer konfunderad över hur vuxna människor går på det hela när allt är så uppenbart. Det förstod jag redan som 14-åring (säkerligen tidigare) så jag "såg ju ner" på de vuxna människorna då de i min värld var korkade. Och är fortfarande, sen om det är självvalt eller pga bristande hjärnkapacitet hör inte hit.

Och när det gäller giftermål så gnäller min sambo fortfarande om att vi ska gifta oss men eftersom jag vägrar släppa på principen att inte göra det med en präst så kommer det inte bli av då hon är kristen och absolut vill ha en präst. Så, det är lite av en win-win för mig :hihi

Och snälla du, sluta använda låtsasordet HEN, det är inte ok bara för att SA har godkänt det.

(Off topic)

Konfirmation gör man för att bekräfta dopet och där med hela Gud grejen... Så det var kanske därför du gjorde det?..eller familjetradition?...att komfirmera sig för saker/pengar är ju som att gå till kyrkan och gifta sig och säga åt prästen att ligga lågt med alla Gudgrejer...i kyrkan, på hans arbetsplats!! Var annanstans får hen tjöta om Gud??

Men alla får och ska ju göra precis som de vill och jag respekterar alla val, men kan tycka det är lite konstigt fenomen i Sverige utan att dömma personerna ett skit som gör det!! :)


/En som varken är konfirmerad eller gift i kyrkan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ligger det möjligen en kraftledning i närheten?

Snurror används bl a för kraftledningsinspektioner. Då har de lågflygtillstånd, vilket gör att regelverket om lägsta flyghöjder som delvis är beskrivet här i tråden inte gäller.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klaga hur mycket du vill.
Du kommer ändå inte att få rätt.

BTW: Hur lågt flyger stridsplanen över öppet vatten?
Här i trakterna är det ibland stridsövningar och då tränas det "dog-fight" över sjön.
Jeffligt mäktigt när de dundrar fram över båten nära nog för att man skall nudda dem (känns det som- Förmodligen 100m+ i verkligheten).
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Klaga hur mycket du vill.
Du kommer ändå inte att få rätt.

BTW: Hur lågt flyger stridsplanen över öppet vatten?
Här i trakterna är det ibland stridsövningar och då tränas det "dog-fight" över sjön.
Jeffligt mäktigt när de dundrar fram över båten nära nog för att man skall nudda dem (känns det som- Förmodligen 100m+ i verkligheten).

Finns det sjöar på månen?!
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top