Hur koppla hastighetsmätare till batteri?

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Allo! Fick äntligen tummen ur för att fixa hastighetsmätaren. Har inte haft en mätare på ett år, vilket resulterat i körförbud sedan januari eftersom jag struntade i att besikta mc:n. Men 2-årsdagen för mitt A2-kort väntar runt hörnet och jag vill kunna öva lite för att ta A-kortet.

Återigen ger jag upp så fort jag kollar på kopplingsscheman för hela kalaset:huvet Jag kommer så långt som att förstå att var det mesta ska kopplas, men fattar inte hur strömmen ska komma till mätaren. Kan fan inte tro hur jag (med lite hjälp dock) lyckades bygga om hojen så pass (bild kommer upp snart). En polare som jobbar som elektriker sade att jag ska dra sladden direkt till batteriet, är det verkligen så enkelt?

Har kopplingsschema för mätaren och hojen:
http://www.twostroke.se/picview.asp?pid=9932&pictype=c
http://fzronline.com/wiki/lib/exe/fetch.php?cache=cache&media=fzr600wiringdiagram.gif
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Skall du ha med alla funktioner (blinkindikatorer, oljelampa, mm.) eller bara hastighetsmätaren.
Om du bara skalla ha hastighetsmätaren räcker det med 12V och jord men inte direkt från batteriet utan där det bara är ström när du vridit om nyckeln Och även via säkring.
Skall du koppla in resten så får du börja bena ut vart de olika tåtarna ska det är nog inte så svårt om du bara börjar och följer dina kopplingssheman bara hålla tungan i rätt mun.
 

Yashi

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Burlöv
Hoj
-
Det är tänkt att alla funktioner utom bränslelampan ska fungera, men det är strömmen till själva mätaren som är frågetecknet. Var hade du satt det istället för direkt från batteriet, om du får välja en plats på diagrammet avseende mc:n?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top