Hur illa är det på autobahn?

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Funkar hur bra som helst, det är bara Sverige som det är fullt med blinda bilister. Jag skulle mosa på bara, om det bara är målet som är intressant.
Genom Tyskland alltså.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, jag gillar ju Autobahn - men vill ändå flagga för en gammal fara som nu uppstår på nygamla ställen:

Obehagliga bilder. Man måste inte klicka...

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-02-29-medie-bilist-doed-i-trafikulykke-ved-dansk-tysk-graense




Alltså - för er som skall ut och köra på kontinenten i sommar:

det smäller som tusan på de ställen där det tidigare fanns gränskontroller med tydlig skyltning.
Idag är kontrollerna återinförda - men bara med konor mitt i körbanan och med ibland pissdålig förvarning.

Vid Tysk-Danska gränsen har det redan varit massa olyckor och incidenter, men idag kom första dödsfallet.


Som vanligt för en motorcyklist gäller: bli inte stående sist i en kö, eller ens bland de sista.

Kör fram emellan bilarna tills du är säker.

"Körfältsdelning" är förvisso inte tillåtet i Tyskland, och kan ibland leda till kontroverser med andra trafikanter.

Trist, men så kan det vara. Hellre tvingas slänga käft med en ilsken tysk, än att riskera att bli frimärken ingen ändå vill slicka på.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Det finns ju currywurst på de flesta matställena längs autobahn, så då är det väl inga problem? oder?:tungan
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns ju currywurst på de flesta matställena längs autobahn, så då är det väl inga problem? oder?:tungan

Good point!

..men, korvkulturen är utsatt för hot - även i Tyskland:

010_zpsj2nthb8k.jpg


Exhibit 'A'
Påstådd "currywurst"

I verkligheten: snabbmicrad Bockwurst(!), snittad för att se ut som the real deal, och tokdränkt i röd sockersås.

Plats: Skandinavienpark, Handewitt - nära Danska gränsen. (notera det felaktiga korvbrödet, av dansk typ)


Let's be careful out there - inget är längre givet eller självklart.
Tidigare sanna värden är rubbade, och man måste granska till och med korven innan man sätter tänderna i den.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Good point!

..men, korvkulturen är utsatt för hot - även i Tyskland:

010_zpsj2nthb8k.jpg


Exhibit 'A'
Påstådd "currywurst"

I verkligheten: snabbmicrad Bockwurst(!), snittad för att se ut som the real deal, och tokdränkt i röd sockersås.

Plats: Skandinavienpark, Handewitt - nära Danska gränsen. (notera det felaktiga korvbrödet, av dansk typ)


Let's be careful out there - inget är längre givet eller självklart.
Tidigare sanna värden är rubbade, och man måste granska till och med korven innan man sätter tänderna i den.

Jag fasar över denna vanvördiga behandling av en institution inom den tyska matkulturen!
Bröd till??? Pommes ska det vara och den riktiga såsen såklart. Brrrr.... ryser...:zpy
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jeg modsætter mig denne smuds-kastning af god dansk madkultur, af agressive tyske motorvejscafeterias som tager toopen af dansk madkultur!
 

rike

Alla bikers är mina kompisar!
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Arjeplog
Hoj
Triumph Explorer, ET 340 -83,
Autobahn är tråkigt men effektivt för att sluka mil. Du behöver absolut inte vara otrygg, använd bara speglarna och körriktningsvisarna. Trafikanterna är vana och sköter sig väl. Har du dock tid så rekommenderas mindre vägar men var beredd på att det tar tid! Jag har kört genom Tyskland under många år och ibland måste man helt enkelt äta mil snabbt och då är Autobahn det enda alternativet. God tur!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Autobahn är tråkigt men effektivt för att sluka mil. Du behöver absolut inte vara otrygg, använd bara speglarna och körriktningsvisarna. Trafikanterna är vana och sköter sig väl. Har du dock tid så rekommenderas mindre vägar men var beredd på att det tar tid! Jag har kört genom Tyskland under många år och ibland måste man helt enkelt äta mil snabbt och då är Autobahn det enda alternativet. God tur!

Tråkigt, om du gått på Tragikvärkets mantra om hastigheten, men inte om du kör lite fortare än "svensk" motorvägsfart. :tummenupp

Vägarna bredvid är i norra Tyskland raka och tråkiga mellan oändligt antal byar så det är ännu tråkigare...

Och man behöver inte ha en modärn SportHoj, en 60-tals Traja låter underbart på 6 000 varv! :kär
 

Deranged

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2016
Ort
Svea rike
Hoj
*såld*
Försöker undvika Autobahn så mycket det bara går, en mer oinspirerad körning får man leta efter. Men visst, om det är flest mil på kortast tid som är målet så blir det att man motvilligt kör.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top