Hur hög är en traktor?

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Som rubriken skvallrar om så undrar jag helt enkelt hur hög en traktor är?Är på jakt efter en Boxer 350 alt en 430 med lastare,och hur höga är dessa traktorer?Är det någon som kanske kan mäta eller vet hur höga dessa skönheter är så upplys mig gärna.Funderar på att bygga om en länga och ha traktorn där i,men beror på hur mycket jobb det är för att kunna lösa det.
Mvh
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Perfekt!Nu har jag alla mått,bara å leta maskin nu då :tummenupp.
Boxern skall enligt vissa källor ha bra hydrualpump,hur står det till med 430ins?Antar att den är efterträdaren till buster 400?
Kul med traktorer :yoparty

Traktorer är skitskoj. Jag är fortfarande lite tjurig på farsan för att han sålde sin 400 Buster med rekorderlig frontlastare och separat hydraulpump utan att fråga mig. Den var starten på hans (numera brorsans) entrepenadfirma. Han köpte den ny 1967 och blev inhyrd till hjullastarjobb med den när de byggde lasarettet här i byn. Efter tre år hade han kört in pengar nog för att investera i en "riktig" hjullastare - En Hanomag (skit) som byttes in mot Sveriges första Bobcat 1975. Traktorn var fortfarande i gott (orenoverat) bruksskick när den såldes 1999 eller 2000. Då användes den fortfarande i skogsbruket och vid slåttern. Stryktåliga, ekonomiska och charmiga traktorer.[YOUTUBE-ID]mxc-dQlIYVk[/YOUTUBE-ID] Kör du mycket transportsträckor skall du dock snegla på räsertraktorn NR1: Massey Fergusson 135. Löjligt snabba. Blivande klassiker.[YOUTUBE-ID]342bKvu7ghI[/YOUTUBE-ID]
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Perfekt!Nu har jag alla mått,bara å leta maskin nu då :tummenupp.
Boxern skall enligt vissa källor ha bra hydrualpump,hur står det till med 430ins?Antar att den är efterträdaren till buster 400?
Kul med traktorer :yoparty

Information angående hydralpumparnas kapacitet hittar du på samma sida :7peta
430: 33/35 minutliter och 160 bar, 400n 35 minutliter 135 bar :)

Angående 135an som skrotnisse skrev så ska man ha den med snabbväxel om det ska gå undan (har jag för mig).
Kollar man på Konedata ser man bla att en V BM 400/430 har bättre hydralkapacitet än 135.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Traktorer är skitskoj. Jag är fortfarande lite tjurig på farsan för att han sålde sin 400 Buster med rekorderlig frontlastare och separat hydraulpump utan att fråga mig. Den var starten på hans (numera brorsans) entrepenadfirma. Han köpte den ny 1967 och blev inhyrd till hjullastarjobb med den när de byggde lasarettet här i byn. Efter tre år hade han kört in pengar nog för att investera i en "riktig" hjullastare - En Hanomag (skit) som byttes in mot Sveriges första Bobcat 1975. Traktorn var fortfarande i gott (orenoverat) bruksskick när den såldes 1999 eller 2000. Då användes den fortfarande i skogsbruket och vid slåttern. Stryktåliga, ekonomiska och charmiga traktorer.[YOUTUBE-ID]mxc-dQlIYVk[/YOUTUBE-ID] Kör du mycket transportsträckor skall du dock snegla på räsertraktorn NR1: Massey Fergusson 135. Löjligt snabba. Blivande klassiker.[YOUTUBE-ID]342bKvu7ghI[/YOUTUBE-ID]

Vem orkar lägga ut sånt här på jootoobe? Är det inte risk att männen med vita rockar kommer på besök om man gör det? :död

/ Jens
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Vem orkar lägga ut sånt här på jootoobe? Är det inte risk att männen med vita rockar kommer på besök om man gör det? :död

/ Jens

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/HYobb7pTrhg&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/HYobb7pTrhg&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Lite samma sak, LR?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Värt att tänka på är att äldre lite mindre traktorer kan fara ganska illa i framaxlen om man pressar dom för hårt med mycket last i skopan.

Om inte annat värt att kolla upp om man skall köpa något med lastare på.

Sen är det inget roligt att ratta runt en ej servostyrd traktor med 200kg i frontskopan,bakvikt är bra att ha i dessa fall.

Vill man ha mer flöde så går det att fixa,dock kostar det en pump att sätta på kraftuttaget eller om plats finnes framtill och en extra oljetank.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det beror på vad och hur mycket traktorn har rökt!

Traktorer är för mig ett nödvändigt ont, egentligen hatar jag dom, men är alternativet att handskotta så...
 

freddetheman

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
KTM 660
Det beror på vad och hur mycket traktorn har rökt!

Traktorer är för mig ett nödvändigt ont, egentligen hatar jag dom, men är alternativet att handskotta så...

Helvete, tänkte precis säga samma sak!

Traktorer är mysiga. Minns farsans gamla baklastare. Den lät fint!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Värt att tänka på är att äldre lite mindre traktorer kan fara ganska illa i framaxlen om man pressar dom för hårt med mycket last i skopan.

Om inte annat värt att kolla upp om man skall köpa något med lastare på.

Sen är det inget roligt att ratta runt en ej servostyrd traktor med 200kg i frontskopan,bakvikt är bra att ha i dessa fall.

Vill man ha mer flöde så går det att fixa,dock kostar det en pump att sätta på kraftuttaget eller om plats finnes framtill och en extra oljetank.

Just därför skall man inte ha servo på så pass små gammeltraktorer som diskuteras här! Då måste man ha bakvikt för att kunna styra = Problem solved. Angående snabbväxel på 135orna, så har jag dålig koll men har fått för mig att alla 135or som såldes i Sverige hade tvåstegslådan med hastighetsbegränsning medelst varvtalsbegränsning på högsta växeln (som plockades bort direkt). Kan ha fel. På 240 vet jag inte om det fanns alls.
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Fan vad det finns folk till å veta mycket här på SH,man kan inte annat än gilla det :tummenupp
Ang traktorns uppgift här i villaträdgården är inget annat än att traktorer luktar gott,låter skönt och är förbannat roliga att köra :yoparty Alltså skall den inte användas mer än för mitt eget höga nöjes skull,lastare är ett krav,kan vara bra å köra lite snö eller hämta nån skopa grus..Kanske storhandla nån gång i veckan,lätt fränt å slänga kassarna i skopan å dra hem :D:yoparty
Skall väl tilläggas att Grållen i garaget skall få ett storasyskon,men Grållen är inte reggad,så lite tjusning går då förlorad.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top