Hur gör man ?

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jasper, ta dig en titt på http://www.andersaroundtheworld.com/ . En annan Tokig dansk som åkt världen runt, dock på en KTM. Han hade en DVD på gång om mycket praktiska saker angående resandet, fast det verkar som att han inte kommer släppa den. Hans videoavsnitt är dock trevliga att titta på.

Tack så mycket -
där har jag kvälls-lektyren ser jag :D


Tror att det var Pledians här på SH som var nere i indien i typ 1 månad och körde hoj, läste på hans blogg och det var verkligen intressant läsning. http://www.vladde.nl/ Kan säkert få lite inspiration härifrån

Stort tack :tummenupp
alltid trevlig att läsa om andras äventyr även om jag nu tänker hålla mig på dom vanliga vägarna :)
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Sen VEM fan säger att villa, fru och vovve är the way to go? Svenssons lever generellt ett jävligt tråkigt liv.
Där highlighten är hurvida grannen har ny gräsklippare eller kräftskivan varje år.

Missade detta inlägg :rodnar

Givetvis har du så rätt -
bara att förr i tiden blev man uppflaskad med att det skulle vara så -
men det är absolut inget jag inte kan klara mig utan heller
(Har jo min älskade hoj) :kär
 

Goranforit

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2010
Ort
Rissne
Hoj
Äntligen "ny" Hoj GSX1000R
Ehh trodde först jag hamnat i forumet på familjeliv eller liknade :crash
Sporthoj.com NÄ, MC relaterat nja måste finnas andra forum att söka stöd i.
:fyllisar
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ett bra äventyr botar det mesta.

Eftersom det verkar som att du ska ge dig av i jan/feb så kan det ju bli lite problem att ta sig igenom norra europa (jävligt kallt i alla fall) Har du pengarna så kan ju en idé vara att skeppa hojen så långt söderut som möjligt och utgå därifrån. Eller varför inte helt enkelt starta i Afrika nånstans och och sakta men säkert ta dig norrut? Då åker du i alla fall "med värmen"

Fast det bästa är nog om du lyckas ordna allt som behöver ordnas och drar så snart som möjligt innan du hinner ångra dig och det fortfarande är hyfsat varmt även här i norr!

Man får liksom ha inställningen "if there's a problem, no problem"

Lycka till! (jävligt avis)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Kul att min utflykt nämns i denna tråd! :) Jag spenderade ett halvår i Indien och bestämde mig för att köra hoj den sista tiden. Jag hade aldrig kört en motordriven 2-hjuling tidigare, inte ens moppe. Jag visste inte vilket handtag som var broms resp koppling, än mindre hur växelspaken funkade. Så min planering och förberedelser var absolut noll. Jag lärde mig rubbet på plats och löste problemen i takt med att de dök upp under resans gång.

Jag har varit ute på luffen även denna sommar, lite drygt 2 månader på hoj där jag täckte de flesta länder man som svensk inte behöver ett visum för att åka in i. Bodde i tält 95% av tiden och åkte på en 70-tals hoj som kostade fikapengar i inköp. Reseskildring kommer när jag fått ordning på all material, men jag kan redan nu säga att det var en av mina bästa resor hittills och mer ska det bli! Kul att du bestämt dig för att dra ut och resa Jasper! Men lås dig inte kring västeuropa. Öst är inte alls så otryggt och osäkert som den allmänna uppfattningen får det att verka. De flesta som har varit där kan intyga detta. Tänk amerikaner som är övertygade om att deras land är störst bäst och vackrast på alla sätt och vis medan resten av värden är ondskefulla kommunister :rofl Och reser du med ett öppet sinne så kommer du att lära dig allt du behöver under resans gång.
 

MrWahlstrom

Medlem
Gick med
11 Dec 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Africa Twin -99
Nu har jag inte vart längre än till Holland på just hoj, eftersom jag tog kortet i somras, men jag har vart ute en del innan på bilresor osv. Mina erfarenheter säger följande:

  1. Packa ner tält! Ska du igenom tex Tyskland, Danmark, Holland, Frankrike etc, så finns det massor tokfina ställen att campa på, som kostar runt en 100:-/natt och bo på(Med € så låg som den är nu, så får man många av ställena under det).
  2. Trangiakök eller liknande kan vara skönt och ha med sig. Kan man till och laga lite go mat längs vägen! Finns inget som slår lite Pasta Carbonara på en schyst rastplats längs dom härliga landsvägarna nere i Europa. (Se till och ha ngn liten burk med diskmedel o en svamp, samt en liten handduk med dig, så går de alltid diska av allt med - Mkt smidigt)
  3. Ett multitool är ovärderligt när man reser lätt sådär.
  4. Fixa "gröna" kortet(försäkringen) och ha regbevis när du åker. Pass behöver du i teorin inte längre eftersom du är på vägarna och du har EU körkort. Ska du flyga eller ngt sånt så krävs ju iaf pass. Dock skulle jag rekommendera att ha pass med dig så du slipper krångel och "jag sätter dit dig bara för jag är polis och kan va dryg"-biten. Dessutom är jag mindre påläst hur det funkar i dom länder som nyligen har gått med i EU (så som vissa av östländerna)
  5. Gör en service av hojen innan du beger dig av så allt är under kontroll. Kommer inte garantera att inget kan hända, men iaf mindre sannolikhet för det om du har koll på grejerna.
  6. Ett bra regnställ kan vara bra skulle jag tro. Speciellt om du åker den tiden på året. De södra delarna har ju inte mycket snö, men dom har kallt och regn ist, så kör med bra kläder så slipper du bli stelfrusen och blöt direkt.
  7. Se till och komplettera verktygen som är med hojen. Det finns ju de mest basic, men ofta behöver man något lite till. Någon extra nyckel osv så man har allt o slipper problem med det sen.


När det sedan gäller hur man bör åka i Europa så kommer du nog få olika svar från alla. Alla som vart neråt till har sina favoriter.
Några av mina favoriter är iaf, Holland med alla kanaler osv. Se till och åka på dom små vägarna där - Finns massor fina samhällen. Trevligt folk och häftigt platt är landet. Som jag o min vän sa i somras - "Skåne framstår som ett kuperat landskap i jämförelse med Holland".
Åker man sedan vidare så har du den riktigt häftiga och dramatiska Atlantkusten i Frankrike. Underbart häftig. Stanna till i Normandie och kolla på lämningar från Andra Världskriget osv.

Finns som sagt massor och nämna mer. Tänk på att det är lite annat tempo i städerna framför allt, när du kommer nedåt Spanien och speciellt Italien. Dom är lite smått tokiga helt enkelt!

Glöm bara inte att stanna och prata med folk. Man möter så många häftiga människor så du anar inte!


Jo just det... en sak till som är viktigast av allt - NJUT och kör försiktigt! Bara hojta till om du har funderingar ang de jag skrivit.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Det finns mycket att säga om detta med att resa med hoj framförallt vad det gäller långresor men här kommer lite tips och tankar som jag själv kommit fram till.

* Världen är ett mycket bättre och vänligare ställe än man kan tro efter att ha tittat på nyheterna på tv´n. Mycket av det vi läser och ser om andra länder kommer via nyhetsrapporteringarna och 97 % av det som rapporteras är skit och ondska. Resterande 3 % är positiva saker. Verkligheten ser väldigt annorlunda ut. Vi har alltid fått hjälp och blivit vänligt bemötta vart än vi varit men man ska givetvis inte utmana ödet. Känns det obehagligt så dra och det gäller inte bara utomlands utan även i Sverige. Det finns knäppgökar överallt men dom är faan inte många.

* Ta med ett anonymt och enkelt överdrag till hojen och använd det. Stöldrisken sjunker drastiskt och folk verkar i stort helt tappa intresset av en motorcykel efter att man täckt över den.

* Lasta inte hojen för tungt! Jag skulle personligen förutom hojställ, hjälm, handskar etc i klädväg klara mig i två år på tre t-shirts, en halvhyffsad skjorta, tre par kalsonger, 5 par strumpor, ett par oömma typ campingbyxor, en fleecetröja, en regnsäker tunnare jacka och två par superunderställ. Tänkt praktiskt. T-shirts, kalsonger etc i merinoull är kanon. Värmer även när det är blött och torkar fort. Kliv iväg till campingbutikerna och fråga runt. Campare har ofta samma behov vad det gäller kläder som resande hojåkare. Handtvätta på hotellet/vandrarhemmet någon gång i veckan. Det är MYCKET bättre än att ta med för mycket kläder! Det som tar mest plats och väger mest är campingutrustning om du nu ska ta med det.

* Några ord gällande camping...... Fundera på om du ska tälta/campa, hur ofta och om du är den typen som gillar att campa över huvudet taget. En del väljer helt bort campingutrustningen och då får man REJÄLT mycket mindre packning på hojen. Sen har det med kostnader att göra också. Billigare tält tar vanligtvis mer plats, står emot regn sämre och väger ofta dubbelt så mycket som riktigt bra prylar. Å andra sidan så kostar ett bra tält vanligtvis 4 - 5 gånger mer än det som säljs på Biltema. Man kan lugnt köpa campingutrustning/tält/kök/liggunderlag etc för 20.000:- eller mer och det blir MÅNGA hotellrumsnätter för dom pengarna. Och tar man sig österut t.ex. så blir boendet rejält mycket billigare än i väst så då får man ännu mer för pengarna. Alternativet är att köpa billiga campingprylar som tar mer plats men om man nu tänker campa en del så är nog inte detta alltid helt optimalt. Åtminstone om man inte vill bli blöt. Har polare som blivit halvt dränkta i billiga tält. I Mongoliet i somras fick vi inte en droppe vatten på oss efter nästan ett dygns mer eller mindre ihärdiga regnande i ett Hilleberg Kaitum 3 GT och det var VÄLDIGT trevlig. Man gör som man vil gällande camping eller inte men man bör fundera över om man gillar att campa, hur ofta man kan tänka sig att campa, om man redan har bra campingprylar eller måste handla rubbet. Man får MÅNGA nätter på vandrarhem/billigare hotel för vad bra campingutrustning kostar. Och prylarna tar plats och väger. Och det är väldigt trevligt att slippa sätta upp tältet efter en lång dag på hojen om man nu inte är en die-hard-campare..... Jag hade personligen faktiskt bestämt mig för att ta med BRA/lätta/smidiga campingprylar och faktiskt campa allt som ofta eller helt och hållet strunta i det här med camping. För MIG är lågbudget campingutrustning fel av många orsaker men andra håller inte med. Man bestämmer själv men jag hade INTE velat ha med ett skittält i somras.

* Lyssna inte allt för mycket på vad folk säger om länder där dom inte själva varit alternativt haft kompisar som varit fast för 30 år sedan. Det finns otroligt mycket fördomar om andra länder och vi blev "varnade" av bekanta när vi flängde runt Östeuropa förrförra året. "Åk inte till Albanien, åk inte till Bosnien, åk inte till Ukraina, åk inte till Bulgarien....." etc. Det slutade med att vi besökte näst intill vartenda land i forna öst (förutom Moldavien) då vi träffade på andra hojåkare längs resan som varit i dom länderna och vi hade väldigt trevligt och blev precis hur vänligt bemötta som helst. Och det TROTS att vi inte pratade språket och att många inte pratar engelska. Åtminstone inte den äldre generationen. Men det funkar i alla fall. Lyssna inte på fördomar, helt enkelt. Dom otrevliga människor jag träffat genom åren har för det första varit väldigt få och för det andra så har dom varit otrevliga för att dom är idioter och inte för att dom kommer från ett specifikt land.

* Det här är en bra sida:

http://www.horizonsunlimited.com/

Många seriösa långresenärer på hoj hänger där och delar med sig av sina erfarenheter och sin kunskap. Man kan få reda på det mesta om länder, städer, vägar, visum och annat där. Deras forum (the Hubb) är kanon!

* Några tankar om hojen i sig. Det mesta funkar i västvärlden även om man måste beställa reservdelar och få skickat till sig om saker på hojen skulle gå sönder. Och så är det även i mindre utvecklade länder MEN om du långsiktigt tänkt dig att dra runt jorden eller ta dig till Asien, Ryssland, Sydamerika, Afrika så kan det ibland faktiskt vara en stor fördel att sitta på en äldre hoj utan en massa databoxar, avancerad elektronik och skit. Vad det gäller mekanik så kan dom trolla i dom här länderna men vad det gäller elektronik, sensorer och databoxar så är man körd och då kan man bli stående alternativt få skeppa hojen någonstans. Jag vet inte vad du tänkt att bege dig förutom västeuropa men det känns nog lite som att du snabbt kommer vilja ta dig ut ur EU om jag får gissa...... Eller inte men ändå några tankar om hojen i sig. Hitch är inte alltid helt optimalt.

Annars är det i stort bara att packa, sätta sig på hojen och dra om det inte är visum och annat som måste fixas, beroende på vart man ska. Glömmer man något så går det mesta att få tag på under resans gång. Och man träffar alltid andra hojåkare längs vägen som man kan fråga och utbyta erfarenheter med. Folk är över lag schyssta vart man än är och med lite sunt förnuft och en trevlig inställning så löser sig det mesta. Jag läste Ted Simon´s bok "Jupiters travels" för ett tag sedan och vid ett tillfälle när han varit ute och rest runt i några månader och resfebern och oron släppt så la hojen av på den indiska landsbygden en tidig morgon. Varpå Ted parkerade hojen, gick upp och satte sig under ett träd och tänkte: "Undrar vem som kommer att hjälpa mig nu....." Härlig känsla att ha nått när man insett att så länge man inte hamnar mitt i extrema situationer som jordbävningar och vulkanutbrott så löser sig allt oftast utan att man själv ens behöver att fråga någon. Folk kommer fram och frågar om man behöver hjälp själva efter ett tag. Världen är som sagt ett BÄTTRE ställe än man kan tro efter att ha kollat på nyheterna..... :tummenupp

//J
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Som HELL skriver så är horizonsunlimited en kanonsida. Det du inte hittar där är troligen inte värt att veta. Dom säljer även några dvd'er som kanske kan vara intressanta. Om du vill ha lite inspiration så kan du ju alltid spana in serierna Long way round och Long way down. Filmerna TerraCirca och Mondo Enduro är inte dumma dom heller. Lycka till!
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
:hej Måste tacka för alla otroliga och väldigt inspirerande inlägg här -
är precis detta som kommer behövas för att "våga ta steget" ut :)

Det här med att serva hojen....
Min MY 89 - CBR 1000f står inför att slå om till 5K mil vilken dag som,
så visst är det tid för stor service med bl.a nytt driv. pkt och förmodligen även ny koppling tror jag.

Jag har ägd den 1 år och hunnit med 1.300 mil,känner mig otroligt nöjd med den
Säkert en dum fråga,men "vågar" man dra iväg med en såpass gammal hoj :confused:
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har kört nere i Europa med min veteransukka som har över 10000 mil på mätaren.
Med Biltemaolja i motorn!
5000 på en motor är inget, klart är den bankörd och körd på bakhjulet så...
 

Plankan

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
0418 Omr.
Hoj
Honda CBR 1000f -89
Jag har kört nere i Europa med min veteransukka som har över 10000 mil på mätaren.
Med Biltemaolja i motorn!
5000 på en motor är inget, klart är den bankörd och körd på bakhjulet så...

Ja det där vet jag jo inget om alls,eftersom jag är ägare nr.9 den.....
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Är ingen fara Plankan! 5k är ingenting för våra maskiner. Tusan min har ju gått över 9k nu, och jag skulle utan tvekan ta den på långtur. Se till bara att serva den ordentligt innan. Men delar finns ju även inom hela eu till classic hojarna, så på den sidan så är det ju bara att tuta och köra.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Bakhjulet lär den inte ha blivit körd på. Är ju som att försöka få upp ett diesellok på drivhjulen.. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skippa Europa och sikta längre bort. Då kan du stanna borta mycket längre för samma peng. Samma sak med hotell och tjafs. En bra campingutrustning får du för 10k och den betalar sig snabbt.

Det ABSOLUT svåraste är dock att KOMMA IVÄG. Sen löser sig resten!
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
För guds skull ÅK!
Vi har bara ett liv det är inte till för att sitta hemma och deppa varje måndags kväll för att man måste sätta in disken i diskmaskinen!

Men vad vet jag, jag är bara 17.. :cool:
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Har du åkt ännu? Nu när du startat tråd och allt får du också leva upp till bevis. Samma känsla för mig i början av tågluffningen, nervöst och man kände sig lite dum som satt och planerade allt i huvudet om vilken awesome resa det skulle bli. Men tro mig, du kommer inte ångra dig och även om saker kanske suger i studen emellanåt kommer du skratta åt de upplevelserna när du väl kommer hem.

Se så, iväg med dig nu!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top