Hur fungerar en Mc motor?

Solid snake

Guest
2956717
687lbo3.jpg
HATA tändningen!!! :mad:
 

Ahlvik

Madman
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Borås
Hoj
Hyosung Karion RT 125
Det är din attityd grabben..


min attityd hehe? jag bara ändrade det jag tyckte lät fel, och jag skrev inte på nåt o3vligt sätt, lr hehe?

Det är ju inte helt fel det han skrev...:va Det är ju olja i bensinen också men finns säkert många olika sätt man kan beskriva på hur en motor dungerar


a men jag mena inte en 2-takt, jag menade 4 takt, då äre ingen olja i
 
Last edited:

Madrock

Road slickers
Gick med
18 Jul 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha MT-09 2016
Någon som har/kan någon bra sida där de beskriver istortsett precis hur en mc motor fungerar... Ska ju köpa mc snart och är inte helt duktig på var olika delar fungerar och är till för :)

Hmm För det första så antar jag att du e en teoretiker med tanke på att du vill ha en sida där det står/visar hur en motor fungerar. Ett tips till det En motor funkar INTE i teori. Ska man ställa in en motor (t.ex förgasaren) Så krävs det en viss känslighet. Lyssna på hojen hur den låter skruva lite låter den bättre så låt det vara låter den sämre skruva tillbaka osv osv. (har många vänner som e teoretiker och ingen utav deras moppar eller hojar funkar efter att dom skruvat) För det andra. Bara för att det sitter nya grejjer betyder det inte att saker och ting fungerar som det ska. :gnissla Tro mig folk tror det:p

Och för det tredje motorer fungerar ungefär såhär (4takt) Kolven som sitter kopplad till en vevaxel som går runt och runt och driver kugghjul i växellådan. "Kolven" har 4 olika takter (4takt) inloppstakt, kompressionstakt, arbetstakt, utloppstakt. Under Inloppstakten sugs bensin och luft blandningen in (som ställs in med hjälp av förgasaren) Kolven åker ner. Under kompressions takten trycks luften och bensinen ihop (komprimeras) kolven åker upp. Under Arbetstakten tänds bränslet med hjälp av ett tändstift (bensinblandningen sprängs så att kolven trycks neråt). Under Utloppstakten åker kolven upp och avgaserna trycks ut.

Hur 2 taktsmotorer fungerar vet jag inte säkert men jag tror att det e bara kompressionstakt och arbetstakt hela tiden då ( Avgaserna pumpas ut mellan takterna)

Hoppas det varit till någon hjälp:tummenupp
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top