Hur fort springer ni 60/100 meter?

rootkit

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Triumph Tiger 800 2012
7,68 i skolan (1996) på 60m. Har t.o.m diplom på det. 5,25 i längdhopp vilket även blev skolrekord då.. Fan vad man saknar den tiden.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Um, så du menar på fullt allvar att han omöjligt kan ha sprungit 60m på 7.2, men du tycker 7.7 är fullt rimligt? :rolleyes: En bra/dålig start gör ju den skillnaden flera gånger om.


På gymnasiet sprang jag 100m på strax under 12s som bäst (11,80~). Roligast var dock spjut, 37m :yoparty :D

En bra resp en dålig start gör snarare en skillnaden +/- 0,05 i det sammanhanget.

Jag gjorde 100 m på 12.00 som 14 åring. Nu satsade jag på amerikansk fotboll, kanske skulle ha satsat på sprint och blivit sveriges Usain Bolt? ;)

Grattis tjejen :D

100m 11.9 i slutet av åttan.

Jag gör fortfarande 100m på 11.9 - fast i minuter...

Kom osökt att tänka på Hondas gamla slogan:

0-60 på 20 minuter :D
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Testade just 100 m igen och fy fan, det gick åt helsike! :D
Kände redan innan jag skulle springa att det inte var någon bra idé, (inte undra på då jag nästan sprang sönder vaderna dagen innan) men bestämde mig för att testa ändå för skoj skull.

0-30 m: Halvslapp start, halvbra acceleration. Detta var dock avsiktligt eftersom jag egentligen inte springer 100 m, ville spara energi till slutskedet. Plus att mina vadmuskler ju var i ruttet dålig form, och risken för skador på dem var rätt så enorm.

30-60 m: Lite långsammare än vanligt, men det var också avsiktligt.

60 - 100 m: Ojoj, nu börjar det kännas i smalbenen, energin i benen är också nästan som bortblåst och jag har praktiskt taget gett upp då smärtan tvingar mig att decelerera. Men jag har fasiken inte gett upp helt! Mållinjen är för nära för att ge upp.
Jag plågade mig fram från ca: 75 till 100 m-strecket (gled mest med i farten s.a.s) och höll på att dö av smärta och utmattning (jaja, lite överdrivet kanske men ni fattar).

Tiden blev som väntat dålig, 13,88s blev det, 0,53s långsammare än mitt PB (som förövrigt inte ens var svårt att sätta). Bättre lycka nästa gång antar jag.
Aldrig i livet att jag springer 100 m igen utan att vara rejält utvilad innan. Fy fasiken vad ont jag har nu. :huvet :D
 
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Bump!

Hur har det gått för er andra? :D

Själv gav jag mig ut igår och testade 60 m, sjukt längesen jag höll på med 60 m, har mest bara tränat toppfart, kondition och lite starter på sistone.
Tiden blev bättre än jag förväntade mig, 8,19 och 8,15s blev det. :)

Jag tror 2012 kan bli ett bra år om jag fortsätter såhär, alltså ser till att öva mer topphastighet och starter separat istället för att, som förra året, nästan BARA köra 60 m hela tiden.

Förra året var jag 99% säker på att jag skulle ta mig under 8 sek men jobb, skador och fan och hans moster kom i vägen. Men nu är allt det överstökat, nu är jag arbetslös och fri, :D så nu gäller det bara att kroppen håller så man inte åker på någon mer skadjävel. :D

Edit: Se på fan, mitt PB var 8,07, inte 8,09s. Jag har alltid haft för mig jag har sprungit på 8,07s men inte kunnat bekräfta det då jag inte har några noteringar om den tiden på datorn sen den senaste kraschen. Hade det mesta sparat på ett flashminne ifall hårddisken skulle ge upp, dock inte alla tider (vem orkar uppdatera ett flashminne hela tiden liksom?).
Men iaf, jag har faktiskt skrivit 8,07s i denna tråden någon sida bak så det var ju jävligt skoj, då kan jag skryta liiiiiiite mer hahaha. :D
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Kan man inte döpa om denna till stora ljugartråden?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har SH blivit ngt jävla friidrottsforum nu eller?
Vi tar oss fram med motorer här, vill ni nödvändigtvis springa runt & fjanta finns andra forum.
Skärp er!
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Kan man inte döpa om denna till stora ljugartråden?

Mmmm, vissa ljuger nog så de blir alldeles blåa i ansiktena. :p Eller så minns de fel eller har mätt tiden eller distansen fel. Men creds till de som talar sanning iaf och är säkra på att de minns rätt osv.

Har SH blivit ngt jävla friidrottsforum nu eller?
Vi tar oss fram med motorer här, vill ni nödvändigtvis springa runt & fjanta finns andra forum.
Skärp er!

Precis, det finns andra forum. Bara att kika på forumindex så ser du en massa underforum, mestadels hojforum. :brynad
 

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Hur tillförlitligt är/var magisterns stoppur i slutet av 60m? Det kunde väl slå på en sekund eller så? Jag vill dra mig till minnes att jag sprang 60m på en 5-6 sek sisådär.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hur tillförlitligt är/var magisterns stoppur i slutet av 60m? Det kunde väl slå på en sekund eller så? Jag vill dra mig till minnes att jag sprang 60m på en 5-6 sek sisådär.

1 sek felmarginal på att bara tajma mållinjen är galet mycket, så kass är fanimej ingen på att ta tiden med stoppur. :D
Runt 0,25s felmarginal är väl mer eller mindre så illa det bara kan gå vad gäller felmarginal. Skulle jag tro. :va Men allt beror ju på hur bra magistern var på att klocka löpare, en som är ovan att klocka löpare är naturligtvis sämre på det, sen spelar det ju stor roll var man står också, det är inte lätt att se när någon passerar mållinjen om man är placerad vid starten exempelvis.

Att du sprang på 5-6 sekunder finns inte på kartan, världsrekordet är 6,39s mig veterligen, denna video är INTE snabbspolad: http://www.youtube.com/watch?v=_yNefUDU9L8

EDIT: Det finns förvisso en hel del löpare som sprungit 60 m snabbare än 6,39s. Bolt avverkade de första 60 metrarna i hans 100 m lopp i Berlin 09 på 6,29s exempelvis, men det räknas inte som ett rekord eftersom det var i ett 100 m lopp: http://speedendurance.com/blog/wp-content/uploads/2009/09/60to100meterconversions-thumb.jpg
 
Last edited:

Pedro

Hårdare än ett frukostägg!
Gick med
3 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM 250 & 660
Ojdå :). Okej då. 10 blankt då? Det måste jag väl ändå ha klarat!
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Har SH blivit ngt jävla friidrottsforum nu eller?
Vi tar oss fram med motorer här, vill ni nödvändigtvis springa runt & fjanta finns andra forum.
Skärp er!

Säger "killen" som ville starta en tråd om hur man bäst rakar pungen... :hihi


I tonåren 100 meter på 12,1. Som friidrottare en gång i tiden (grenarna var mellandistans så 100 meter var mest för att träna tempo och på skoj) var bästa notering 11,32. Inte så värst bra i jämförelse med eliten men så var det.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Ojdå :). Okej då. 10 blankt då? Det måste jag väl ändå ha klarat!

Aaah 10 blankt klarar de flesta medeljeppar som är helt otränade och inte handikappade. :hihi Du kanske sprang på "9 komma någonting" men har lyckats minnas 9:an som en 6:a?

Lomma, 11,32 är ju rätt bra, önskar jag var så snabb på 100 m men jag asdålig på allt över 60 m. :gråta Tog du tiden på 60 m någon gång btw?
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Lomma, 11,32 är ju rätt bra, önskar jag var så snabb på 100 m men jag asdålig på allt över 60 m. :gråta Tog du tiden på 60 m någon gång btw?

Det gjorde vi säkert men jag har inga officiella tider tyvärr.

Många stegringslopp har sprungits i karriären, och min egen favorit var väl den svenska varianten med 100-200-300-400-300-200-100 osv.

Glöm inte bort styrketräningen av ben, armar och framförallt mage/rygg om du vill bli snabb.

Löpningen stöttas ju av muskelpaketet (rätt muskler då).
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
12 blankt på 100 i 9an

Sen tror jag det var i 5eller6 som min bror sprang 8blankt i distriktmästerskap,(riktig tidtagning alltså)
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
12 blankt på 100 i 9an

Sen tror jag det var i 5eller6 som min bror sprang 8blankt i distriktmästerskap,(riktig tidtagning alltså)

Fina tider där. 12s på 100 m är nog lite bättre prestation än 8s på 60 m, eller kanske marginellt bättre prestation iaf. :)

Hur som helst, nu är det ju nytt år och allt, så jag tänkte inviga året med en (för mig) bra tid. Egentligen är jag inte i så bra form och jag borde väl egentligen träna starter eller topphastighet istället för 60 m, men skit samma. Vi får la se vad det blir av det. Jag har iofs sprungit ganska bra på sistone ändå med tanke på att jag knappast legat i med träningen på samma sätt som förut och dessutom haft en ganska långdragen influensa som legat och jävlats lite i bakgrunden hela tiden. Men jag sprang iaf 8,34, 8,19 och 8,20s (fördelat över ett par olika dagar) vilket var betydligt bättre än jag trodde det skulle bli.

Jag kommer ge mig ut någon gång ikväll, åtminstone om vädret tillåter, och förhoppningsvis lyckas jag klämma till med en riktigt låg 8:a, eller ännu bättre, lite under 8s, men egentligen tror jag inte på såna tider just nu. :p Hur som helst, jag är glad om jag lyckas med något runt 8,25s iaf, då vet jag att jag inte blivit sämre överlag.

Edit: Lomma, helt rätt, det krävs verkligen en stark kropp, speciellt ryggen för att palla en explosiv start. Det första man gör i starten är ju ett slags "hopp" där ryggen rätas ut ganska mycket (fast inte helt då) och huvudet ska upp en bra bit.
Men iaf, jag brukar köra lite marklyft och knäböj, bänkpress och annat som jag märker att jag har halkat efter i. Ibland kör jag jump squats då jag tycker det svarar så gött i musklerna. :) En annan övning som är bra är pullups/shinups, om man använder rätt teknik så kan man komma åt muskler bakom axlarna också (snarare än att nästan bara lyfta med biceps) som jag tror används rätt mycket vid hård löpning.
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Enda tiden jag minns är från mellanstadiet och det var 10 blankt 60 m. Hoppade lite över 3 m i längd. Har dock aldrig vart någon springare. Cyklat en hel del har man gjort å andra sidan så där finns det lite mer att glänsa med.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top