Hur farligt är det spolarvätska i motoroljan?

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Skulle behöva ett snabbt råd nu... det gäller en allmän motorfråga, hoppas det är ok på forumet annars får mod gärna slänga tråden.

"Min flickvän" skulle fylla på motorolja i bilen men råkade hälla i färdigblandad spolarvätska istället, cirka en deciliter. Hur farligt är det? Vågar jag köra en mil till jobbet i några dagar innan jag byter oljan eller är det risk att motorn skär? Har inte tid att byta innan helgen och behöver bilen innan dess.

Tacksam för tips. Sunk...
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag hade nog inte vågat köra.. Men det handlar mer om feghet än om kunskap. Sen beror det väl lite på är det en bil för 100 000 eller för 5 000 gör ju en viss skillnad. Men så lång tid tar det inte att tömma ur oljan och hälla i ny.. in på en mack med lyft så är det ju gjort på en halvtimme...
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
Hmm...är ingen expert...men syftet med spolarvätskan är väl att bl.a. lösa upp fett (oljor) vilket kanske leder till att oljan skär sig och släpper från metallen. Jag skulle nog ställa bilen hemma...
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
hade de vart en volvo av äldre års modell hade ja kört, annars bytt olja. de går ju oftast väldigt fort o göra de.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
... logiskt tänkande...

Spolarvätska innehåller etanol(eller liknande)
det avdunstar ganska snabbt när där e lite värme..
Oljan blir lite tunnare men ...
Hade jag varit dig så hade jag skitit i o maxa den innan jag kört 5-10mil
 

Stockel

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
CBR954
Jag hade nog inte vågat köra.. Men det handlar mer om feghet än om kunskap. Sen beror det väl lite på är det en bil för 100 000 eller för 5 000 gör ju en viss skillnad. Men så lång tid tar det inte att tömma ur oljan och hälla i ny.. in på en mack med lyft så är det ju gjort på en halvtimme...

Snarare 100 så det vore dumt att mula den, har redan lyckats det med förra pga klanteri...

Sälj turkbilen fort som satan e mitt råd

Haha och det ska komma från rätt käft :D

Ta hojen till jobbet istället.

Har faktiskt pratat om att börja cykla i flera månaders tid, kanske är dags nu då...

Haha, det här tyckte jag var skitkul (förlåt). Det var till och med värre än något jag skulle kunna göra.

Ja se kvinnor... :D Fast förpackningen ser faktiskt precis ut som en oljeförpackning.

Hmm...är ingen expert...men syftet med spolarvätskan är väl att bl.a. lösa upp fett (oljor) vilket kanske leder till att oljan skär sig och släpper från metallen. Jag skulle nog ställa bilen hemma...

Ja precis, lite vatten kan man väl leva med glykolen vete fan vad den kan hitta på. Blir cykeln om det är fint väder imorgon annars chansar jag.
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Ha ha har 2 storys från mitt gamla jobb, den ena snubben hällde round up
http://www.info-roundup.se/ i spolarvätskebehållaren :dummer :lol

Round up :skrattaåt

Det andra snillet hällde spolarvätska i firmabilens kylare. :hihi
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vad jag hade gjort?
Jag hade satt verktygslådan i handen på tjejen och mig själv på en pall vid sidan om. Sedan hade jag .... psssst ... rivit upp en bira och suttit och njutit en stund medan tjejen lärde sig sin läxa.

Förena nytta med nöje :)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Så jobbigt för henne,,, ungefär som mitt X sa en gång glykol skall det vara i den svarta väskan längst fram,,:confused:
Jag skulle köra definitivt,,,,,,,,, du ser på olja om den blir ljust gråbrun då är det mycket vatten, då skulle jag tveka lite
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Färdigblandad spolarvätska innehåller mestadels vatten och resterande sprit och ingen av dessa vätskor är direkt farliga i så liten volym som någon deciliter under sommarförhållanden (en -grader). Om du bara kör försiktigt 5-10mil kommer vattnet att förångas och så även spriten. Motorolja kan faktiskt blandas ut med uppåt 50% bensin och ändå funka så jag tror inte att du måste ställa bilen panikmässigt men frågan är om det verkligen bara slank i någon deciliter, en liter är inte något man bör försöka köra bort..

Känns lite som om vissa tjejer inte skall vara under huven utan på den:D
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Puttra till jobbet. Inga problem säger jag.
Värsta om flickvännen justerat historien lite. Hon kanske slog i några liter men pustsade historien lite så det inte skulle låta så farligt genom att säga 1dl. :)

Haha, det här tyckte jag var skitkul (förlåt). Det var till och med värre än något jag skulle kunna göra.

Håller med:tummenupp
Tänk vad länge man skulle kunna reta någon för detta.

Finns det ingen regel som säger att man inte får vara så söt på sin avantar som du är?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har hon bara hällt i cirka en deciliter är det absolut ingen fara. Det är en väldigt liten utspädning och jag tror inte att det gör någon större skillnad för motorn under drift. Jag skulle köra men undvika att pina motorn innan jag varmkört den så att allt ångat bort.
För vatten och etanol är ganska lättflyktiga och kommer att ånga ut ur oljan via vevhusventilationen.
Jag tror absolut inte att det är någon fara.
Dock skulle jag nog för säkerhets skull fråga flickvännen om hon är säker på mängden. Är det någon eller några deciliter tror jag inte det gör något i 4 liter olja men om hon hällt i en liter eller mer skulle jag nog fundera över att låta bilen stå tills jag bytt olja. Är det mycket och man har otur kan ju bilen skära.
Förklara varför du verkligen måste veta. Att det inte är för att kunna ge henne skit utan för att du måste kunna bedömma om bilen går att köra utan haveri eller inte.

Hmm...är ingen expert...men syftet med spolarvätskan är väl att bl.a. lösa upp fett (oljor) vilket kanske leder till att oljan skär sig och släpper från metallen. Jag skulle nog ställa bilen hemma...

Visst är syftet med etanolen i spolarvätskan att den bättre ska lösa fetter och annan smuts. Å andra sidan kan oljan ta upp en del vatten och liknande utan att motorn tar skada. En etanolbil får ju en del etanol ner i oljan. Det gör att man inte kör longlife serviceintervaller när man kör med etanol men annars är det ingen fara. Etanolen i sig är inte så oljeförstörande. Den kan åldra olja något i förtid men den sabbar inte totalt smörjegenskaperna på direkten.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top