Hur få bort "fog" / cementfilm från kakel?!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ta't lugnt! Jag följer bara med spänning... Detta är lite som att se Roomservice på TV, bara lite mer Live! :tummenupp
Lycka Till! :pannkyss

:corn

mm.. min lilla budgetrenovering av köket är sann underhållning...

I måndags fick jag mina nya, måttbeställda köksluckor som jag beställt 4 veckor tidigare. Jag såg fram emot att få luckor framför alla köksgeråd som jag tittat på i tre-fyra veckor nu...

Glad och upprymd packar jag upp den första luckan och kikar på min sprillans nya vita HÖGBLANKA lucka och ser att de missat den lilla detaljen "högblank".... Så där står jag med en uppsättning förvisso snygga luckor men med en helt ordinär vit färg när jag tydligt beställt och dessutom betalat för HÖGBLANK! :mad: :mad: Så nu får jag vänta tre veckor till! :huvet
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
En flaska avkalkningsmedel / sanitetsrent inhandlad. Coop. 33kr för en liter.

Hoppas det funkar.

Det som är aktiv syra brukar vara fosforsyra (lite tensider o annat), halten diffar lite beroende på märke. Eftersom du nämnde "santitetsrent" tror jag att det är lite mindre.

(ju mer du spär ut produkten, mindre aktiv syra i blandningen, men detta märker du genom effekten)

Lycka till.
 

Desoto

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
I en lägenhet
Hoj
Räser
Varför i helvete blev det så?!
Snabbfogen gick lätt och fint att få bort så den väggen är fin.
Den andra väggen med vanlig fog ser ut som skit. :6surkart :självmord

- Vad gjorde jag för fel?
- Varför gick allt finfint på väggen med snabbfog men åt helvete med vanlig fog?! jag gjorde precis likadant. Foga, sen rengöra med fuktig svamp..
- Går det att rädda eller måste jag riva ner allt djävla fittkakel och sätta upp på nytt?![/QUOTE]

Jag kan en hel del om kakel och fäst och fog mitt jobb:tungan

Det är riktigt som många säger "syra is the shit" alla syror funkar lika bra fast ju starkare koncentration desto bättre fosfor,citron, ättika mm finns annars. Något som heter klinkerrent att köpa i närmsta bygghandel. Syran tar på cemeten= bindemedlet i fogen. Men det är inte hela sanningen för man tillsätter även plast i fogen typ trälim som man har ångat bort vattnet ut så det blir som tvättmedel vitt pulver. Detta tillsätter man för att få bättre fäste för fogen i kakelkanten. Varför detta då? Därför att numera så tillverkas keramiken mer tätsintrad och absorberar inget vatten alls. Då måste man ha vidhäftningsförbättrande medel i fogen.

Scotch brite =gulgrön svamp ..nej nej nej gröna sidan kan repa kaklet.
finns en svamp som är gulvit vit den ska inte repa så mycket.

Men tänk på att syran funkar som krut har den brunnit så funker den inte längre. Så det gäller att göra om det flera ggr ser du att det vitnar när du lägger på syran så löser du upp cementfilmen.

annars prova med vim = mekaniskt att få bort filmen. Pröva annars allt du kan hitta i städskrubben Sanitetrent, Grovgrent, allrent kan funka på plastfilmen.
/M
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om det där funkar så vore det kanon! Hojta till när du testat!

Okej.. nu hojtar jag..
Jag har nu rengjort kaklet ett varv även om jag nog drog svampen över de mesta ett par gånger så har jag bara rengjort och torkat av det en gång...

Bild1 = Tisdagens kakel, fogades med snabbfog. Blev rent å fint. :)
Bild2 = Gårdagens kakel, så rent blev det efter 3 timmars hårt slit med blöta svampar och trasor...:näsblod :huvet
Bild3 = Gårdagens kakel efter ett varv med "Citek avkalkning & sanitetsrent". Jag blandade ca 40/60. :tummenupp

....jag tänkte gå över nån/några omgångar till med avkalkningen för det verkar bli renare varje gång.
 

Bifogat

  • kakel1.jpg
    kakel1.jpg
    52.2 KB · Visningar: 431
  • kakel2.jpg
    kakel2.jpg
    56.7 KB · Visningar: 624
  • kakel3.jpg
    kakel3.jpg
    46.1 KB · Visningar: 460

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Okej.. nu hojtar jag..
Jag har nu rengjort kaklet ett varv även om jag nog drog svampen över de mesta ett par gånger så har jag bara rengjort och torkat av det en gång...

Bild1 = Tisdagens kakel, fogades med snabbfog. Blev rent å fint. :)
Bild2 = Gårdagens kakel, så rent blev det efter 3 timmars hårt slit med blöta svampar och trasor...:näsblod :huvet
Bild3 = Gårdagens kakel efter ett varv med "Citek avkalkning & sanitetsrent". Jag blandade ca 40/60. :tummenupp

....jag tänkte gå över nån/några omgångar till med avkalkningen för det verkar bli renare varje gång.

Blir ju bättre! Jag tror på timmar på väggen - fortsätt putsa. Sen får du dra på massa klinkersolja för at få tillbaka "djupet" och få bort grådasket. Lycka till!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vi har ett medel på firman som hag tagit bort fog från omklädningsrum till ett helt badhus. Någon stark syra.

Skiter de sig kan jag ta reda på vad vi använde.

edit: ser det löste sig
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

Jag kan en hel del om kakel och fäst och fog mitt jobb:tungan

Har någon form av ljusa massiva plattor på golvet i hallen, några av dom har blivit lite mörka/slitna och inte lika ljusa som dom andra, funkar det med syra på dom för att det ska bli ljust igen eller rekommenderar ni något annat?
 

Desoto

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2006
Ort
I en lägenhet
Hoj
Räser
Har någon form av ljusa massiva plattor på golvet i hallen, några av dom har blivit lite mörka/slitna och inte lika ljusa som dom andra, funkar det med syra på dom för att det ska bli ljust igen eller rekommenderar ni något annat?

När du säger massiva som har blivit slitna. Så tror jag att det är en typ av kalksten/marmor du har i hallen. I så fall absolut nej inte inte syra för det löser upp stenen i fråga och lämnar öppna porer och då blir problemet större med tiden. Man behöver se vad det är för något som ligger på ditt golv för att kunna hitta en bra lösning på ditt problem.
/Magnus
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag läser detta o lyfter tråden lite *smile*
jag införskaffade för en timme sedan 30% saltsyra :tummenupp
och det löser fogen plättlätt ,,, och jag som väntat i 2 år med att göra köket klart bara för att jag tyckt det varit för himla eländigt att nöta bort överbliven fog med skrapa ,, nu löser det skitlätt o ca 50 kakel borde vara fixade på ett par timmar ,, + att bihålorna blir rensade :näsblod

1000 tack till er alla som skrivit här med saklig info.

// Jocke i köping.

När du säger massiva som har blivit slitna. Så tror jag att det är en typ av kalksten/marmor du har i hallen. I så fall absolut nej inte inte syra för det löser upp stenen i fråga och lämnar öppna porer och då blir problemet större med tiden. Man behöver se vad det är för något som ligger på ditt golv för att kunna hitta en bra lösning på ditt problem.
/Magnus
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top