Hur drar man el från ett rum till ett annat?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det är jag fullt medveten om, Live 1, Live 2 & Live 3.... :tummenupp

Jag har faktiskt inte sett RST på någon ny grej vad jag minns. Problemet kvarstår, betyder det något eller är det endast en godtycklig bokstavskombination :confused:
Den där har jag ochså funderat på.
Jag har snackat med folk som e väldigt kunniga inom området och även dragit iväg mail till Chalmers och liknande instutitioner men utan resultat.Jävligt irriterande.
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Det är jag fullt medveten om, Live 1, Live 2 & Live 3.... :tummenupp

Jag har faktiskt inte sett RST på någon ny grej vad jag minns. Problemet kvarstår, betyder det något eller är det endast en godtycklig bokstavskombination :confused:

R = L1 S = L2 osv... ska kolla med gubbarna på jobbet vad som egentligen är rätt, jobbar med alltifrån 400 KV AC till 24 V DC så jag har inte koll på allt. Men jag ska kolla vad som egentligen är rätt "enligt boken".
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag passar på att låna tråden lite. Hur gör man för att dimensionera snubberkretsen för tyristorer i en trefasig sexpulstyristorlikriktarbrygga? Kapacitans och spänningsnivå på kondensatorn är intressant, likaså resistans och effekt på resistorn. Data på tyristorerna och för nätimpedans är kända. Tillverkarna brukar som bekant rekommendera lämpliga värden men de kan inte svara på om det gäller i en koppling enligt ovan eller exempelvis antiparallellkopplade tyristorer för annan tillämpning. Tar man inte hänsyn till att varje snubberkrets vid kommuteringsögonblicket är parallellkopplad med de två andra grenarna, varav en har en kortsluten snubberkrets, kommer man ju att få en resistans som är 40 % av önskat värde och en kapacitans som är 2,5 ggr för hög. Dessutom vill jag ha möjligheten att dimensionera utan onödigt stora marginaler.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
OK jag ska koppla lite el hemma, vart vänder jag mig?
Elektriker - nej
Kunniga vänner/hantverkare - nej
sporthoj.com (forum för hojåkare) JA det mest logiska!:rolleyes:

Efter att ha jobbat med el i över 10 år, kopplat och kopplat fel, sett andras misstag, utbildat mig mer inom el/elsäkerhet, sett elinkopplingar som lett till dödsfall osv osv.

.... så frågar jag mig "Hur fan vågar folk!?"

För att använda en sliten klyscha RING EN ELEKTRIKER!

Ähh, det är bara el! Kittlar lite på sin höjd, börjar det brinna så har man en jävla otur. Och dör man så märker man ju ändå inget :gnissla

Vore jag inte så jävla rädd för Nyteknik så skulle jag åka hem till honom och koppla in det åt honom :näsblod Gratis dessutom, men jag skulle fan inte städa efter mig :elektriker
 

EmiliosFantomen

Guest
Jag kan åka och ställa dit en stege och låta den stå där i tre veckor.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag passar på att låna tråden lite. Hur gör man för att dimensionera snubberkretsen för tyristorer i en trefasig sexpulstyristorlikriktarbrygga? Kapacitans och spänningsnivå på kondensatorn är intressant, likaså resistans och effekt på resistorn. Data på tyristorerna och för nätimpedans är kända. Tillverkarna brukar som bekant rekommendera lämpliga värden men de kan inte svara på om det gäller i en koppling enligt ovan eller exempelvis antiparallellkopplade tyristorer för annan tillämpning. Tar man inte hänsyn till att varje snubberkrets vid kommuteringsögonblicket är parallellkopplad med de två andra grenarna, varav en har en kortsluten snubberkrets, kommer man ju att få en resistans som är 40 % av önskat värde och en kapacitans som är 2,5 ggr för hög. Dessutom vill jag ha möjligheten att dimensionera utan onödigt stora marginaler.
Ingen som vet?
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Jag passar på att låna tråden lite. Hur gör man för att dimensionera snubberkretsen för tyristorer i en trefasig sexpulstyristorlikriktarbrygga? Kapacitans och spänningsnivå på kondensatorn är intressant, likaså resistans och effekt på resistorn. Data på tyristorerna och för nätimpedans är kända. Tillverkarna brukar som bekant rekommendera lämpliga värden men de kan inte svara på om det gäller i en koppling enligt ovan eller exempelvis antiparallellkopplade tyristorer för annan tillämpning. Tar man inte hänsyn till att varje snubberkrets vid kommuteringsögonblicket är parallellkopplad med de två andra grenarna, varav en har en kortsluten snubberkrets, kommer man ju att få en resistans som är 40 % av önskat värde och en kapacitans som är 2,5 ggr för hög. Dessutom vill jag ha möjligheten att dimensionera utan onödigt stora marginaler.

Ditt fultal^5.
Detta svar går att tolka på lite olika sätt, och ger således svar på alla frågor, (lite som en andragrads ekvation) men ställ svaren i storleksordning, och frågorna i bokstavsordning samt dra streck imellan, så kan du nog bena ut det :nicka

Exempel:
Svar: 2 Fråga: Ada
Svar: 7 Fråga: Beda
Svar: 91 Fråga: C (som i titta)


:va
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top