Hur bra är standardhojars TC numera?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
På pappret är Yamahas system i 2015 YZF-R1 tveklöst det system som ligger närmast ett riktigt racesystem. Återstår bara att se om det levererar i praktiken också.

En inte allt för djärv gissning är väl att det suger original och blir helt ok om man åker med YEC programvara. Vore spännande om man faktiskt får programvara man kan justera bortom av fabriken inlagd mapp så man kan skruva bort sig på riktigt :näsblod

Personligen ser jag originalmonterade TC och de rimligt prissatta aftermarketenheterna som något man använder i regn för att minimera riskerna och plocka hem säkra poäng.
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Eneste sykkelen jeg har kjørt som har hatt TC er BMW S1000RR første generasjonen og den var verdiløs. Jeg er ikke av de raskeste ( 1.13.4 på Kemora med en ZX9R ) men etter bare noen få runder stoppet jeg og spurte om man kunne slå av alt.. Og anti wheelie funksjonen var jo bare....... hufff..

1 problem med all TC er varierende feste på banen. Man må nesten justere inn TC for det området med dårligst grep og da får man dårligere aks de plassene det er godt grep.
I MotoGP løste de problemet med GPS men nå er ikke det tillatt så de bruker andre metoder for å finne ut hvor på banen sykkelen befinner seg. Ikke bestandig like vellykket :)

En av de banene de har hatt problemer med er Indy. Stoner vet vel alt om det. Den banen hadde jo minst 3 forskjellige kvaliteter på asfalten men er nå heldigvis 100% nyasfaltert i 2014.

Når dette er nevnt så virker Yamaha til endelig å ha fått frem en bra sykkel. R1M MMMMmmmmm :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En inte allt för djärv gissning är väl att det suger original och blir helt ok om man åker med YEC programvara. Vore spännande om man faktiskt får programvara man kan justera bortom av fabriken inlagd mapp så man kan skruva bort sig på riktigt :näsblod
Eller den dagen det blir lite för mycket riktigt dator av det hela, med operativsystem och allt, och skiten får virus :näsblod
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eneste sykkelen jeg har kjørt som har hatt TC er BMW S1000RR første generasjonen og den var verdiløs. Jeg er ikke av de raskeste ( 1.13.4 på Kemora med en ZX9R ) men etter bare noen få runder stoppet jeg og spurte om man kunne slå av alt.. Og anti wheelie funksjonen var jo bare....... hufff..

1 problem med all TC er varierende feste på banen. Man må nesten justere inn TC for det området med dårligst grep og da får man dårligere aks de plassene det er godt grep.
I MotoGP løste de problemet med GPS men nå er ikke det tillatt så de bruker andre metoder for å finne ut hvor på banen sykkelen befinner seg. Ikke bestandig like vellykket :)

En av de banene de har hatt problemer med er Indy. Stoner vet vel alt om det. Den banen hadde jo minst 3 forskjellige kvaliteter på asfalten men er nå heldigvis 100% nyasfaltert i 2014.

Når dette er nevnt så virker Yamaha til endelig å ha fått frem en bra sykkel. R1M MMMMmmmmm :)

SKÖNT!!!!:tummenupp Det var det jag ville höra!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
SKÖNT!!!!:tummenupp Det var det jag ville höra!
Du får komme til Nordens beste bane ACR i Mo i Rana Norge i Juli så får vi se hvor bra den funker. Det er et par svinger dær som TC nok kan gi ekstra trygghet og muligens fart.

www.baneviken.com

Jeg er vel blandt topp 10 av de ( av 60 ) som kommer dit men det finnes noen VELDIG raske også :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...sen kommer man väl till problem nummer 2. Att OM man väl hittar ett system som verkligen kan funka riktigt bra för racing, så blir det så avancerat att ställa in så man aldrig får till det. :)

Olika wheelslip vid olika nedläggningsvinklar, olika TP's, olika varvtal, på olika ställen på banan.... Har man 2st anställda ingengörer som jobbar för att få till det, så går det säkert bra. Men ska man göra det själv, eller tillsammans med sina mekaniker som samtidigt ska hinna serva hojen, kränga däck, tanka, gå igenom sina checklist, äta, sova etc... Så känns det inte som man någonsin kommer att få till det...

Och man läser ju fortfarande om förare i WSBK t.ex (med bästa systemen tillgängliga, OCH dedikerade ingengörer) som säger att dom stängde av TC'n efter halva racet för att dom kände att dom tappade tid på det...
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och man läser ju fortfarande om förare i WSBK t.ex (med bästa systemen tillgängliga, OCH dedikerade ingengörer) som säger att dom stängde av TC'n efter halva racet för att dom kände att dom tappade tid på det...

Inget jag behöver oroa mig för. :rodnar
(Köra hoj som en förare i WSBK)
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Nu börjar de första synpunkterna på nya R1an ramla in från raceteam, Michi Motorsport e på Catalunya o kör, de säger följande;

R1 Fazit efter 3 pass,varvtid: 1,52 Top Speed 290 mätt me GPS
På rakan kontra en 2011 S1krr med Akra o kit ECU har den inte en chans.
Antihopping koppling: Sålänge hojen e upprätt så e allt ok.
Handling: Oerhört lättkörd, ramlar nästan in i kurvorna. Kalas!
Anti Lift Control: Reglerar för hårt, hoppas att det går att ändra på me Kit ECU!
Dtc:Funkar kalas o reglerar endast lite.
Bromsar: Trots Z04 belägg dålig bromsverkan, hoppas att det går att åtgärda med bättre skivor som kommer om 4 veckor.

https://www.facebook.com/pages/Michi-Motorsport/313972905459382
 

NeonMan

#62 Superbike 2015
Gick med
8 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
BMW S1000RR racehoj
...sen kommer man väl till problem nummer 2. Att OM man väl hittar ett system som verkligen kan funka riktigt bra för racing, så blir det så avancerat att ställa in så man aldrig får till det. :)
Att inte ett original TC system på en gathoj utan förändringar kommer duga för att köra riktigt snabbt på bana, det var vi rörande överens om.

Men vad menar du med bold ovan? Är förväntningen att så fort man släppt bromsen. Så ska man kunna vrida fullt på rullen och hålla stumt till nästa inbromsning. Isåfall håller jag med dig. Det systemet kommer kräva några timmar innan man lyckas hitta dit och vi pratar nog om MotoGP och WSBK nivå på förare, mjukvara och elektronik.

Men för oss andra glada amatörer som emellanåt lyckas göra några relativt bra varvtider. Då kan man faktiskt få det att fungera att köra (relativt) fort med en TC (med förutsättningen att man har en bra grundinställning, alltså INTE original). Det handlar om vad man har för förväntning på vilka "mirakel" den skall utföra. Som Safeguard har den hjälpt mig vid flertalet tillfällen.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Vad gäller ZX10 så anser jag att den är en god hjälp i regn.
I torrt däremot så är den nog lite "trubbig" för de som kör riktigt fort. Jag har race ECU i min cykel där det finns fler inställningar, tyckte att den gick in och störde körningen för mycket i std-inställning så har gått in och justerat ECU:n till de lägen där den ingriper minst. I det läget är det nog som att köra utan i princip, nån gång har den väl gått in vad jag märkt men då hänger man typ redan i styret. Nu är jag väl inte ubersnabb dessvärre (38:eek:r en bra dag på Atorp) men att ha den aktiverad i det läget stör inte och är inte det som hindrar mig från att köra fortare så därför har jag den på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu börjar de första synpunkterna på nya R1an ramla in från raceteam, Michi Motorsport e på Catalunya o kör, de säger följande;

R1 Fazit efter 3 pass,varvtid: 1,52 Top Speed 290 mätt me GPS
På rakan kontra en 2011 S1krr med Akra o kit ECU har den inte en chans.
Antihopping koppling: Sålänge hojen e upprätt så e allt ok.
Handling: Oerhört lättkörd, ramlar nästan in i kurvorna. Kalas!
Anti Lift Control: Reglerar för hårt, hoppas att det går att ändra på me Kit ECU!
Dtc:Funkar kalas o reglerar endast lite.
Bromsar: Trots Z04 belägg dålig bromsverkan, hoppas att det går att åtgärda med bättre skivor som kommer om 4 veckor.

https://www.facebook.com/pages/Michi-Motorsport/313972905459382

Hmm
R1 Fazit nach 3 Turns 1,52 Top Speed 290 GPS

Auf der Geraden gegen eine 2011er BMW mit akra und kit ecu keine Chance. Ca. 15-20 Meter verliert man. ( R1 aber Serie nur Auspuff)
Antihopping: solange das bike gerade ist TOP mit leicht schrägem Motorrad in die Kurve schert sie zu sehr aus.
Handling: gigantisch sehr einfach zu fahren sehr leicht einzulenken.
Anti Lift Control: regelt zu hart. Hoffe das ist mit der kit ecu Weg.
Dtc:funktioniert sehr gut und regelt nur ganz leicht.
Bremse: trotz z04 Beläge nicht ausreichende Bremsleistung hoffe mit Bremsscheiben ( Lieferzeit 4 Wochen ) deutlich besser.
Det här tolkar jag med min tyska som att man inte har en chans på R1an på rakorna mot en 2011 S1000RR med Kit ECU. Ca 15 till 20 meter förlorar man (på R1an) mot S1000RR.
Eller är jag ute och cyklar? :va
 
Last edited:

kasal

Medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -19, KTM 350exc Six Days -18, KTM 990 SMR -10
Hmm

Det här tolkar jag med min tyska som att man inte har en chans på R1an på rakorna mot en 2011 S1000RR med Kit ECU. Ca 15 till 20 meter förlorar man (på R1an) mot S1000RR.
Eller är jag ute och cyklar? :va

Med Akra och kit ecu på Bmw:n om jag förstod de rätt. Enligt MCN videon bänkade org Bmw 196hk och R1 189hk. Hur mycket 7 hästar gör på rakan vet jag inte men inte 15-20 meter?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hmm

Det här tolkar jag med min tyska som att man inte har en chans på R1an på rakorna mot en 2011 S1000RR med Kit ECU. Ca 15 till 20 meter förlorar man (på R1an) mot S1000RR.
Eller är jag ute och cyklar? :va

Det är ju stört omöjligt att bedöma hur mycket pulver en 2011 S1000RR med Akra auspuff och "kit-ECU" har, men jag har i alla fall inte väntat mig att 2015 YZF-R1 ska matcha vare sig äldre eller nyare BMW i toppeffekt. Crossplanekonceptet kostar för mycket och hos Yamaha är ultimat toppeffekt alltid nedprioriterat för mellanregister, oavsett vad marknadsföringsfolket yrar om.

En skillnad på 10 hk på topp kan nog mycket väl ge en skillnad på 15-20 meter på en så pass lång raksträcka som Catalunyas start och målraka. Vad var egentligen skillnaden mellan Ducati och Yamaha i helgens MotoGP...? Det kändes som något liknande...?

Precis som i MotoGP blir det roligare för crossplane-åkaren då det svänger, särskilt i svängar där man åker med partiell gas och partiell lutningsvinkel under lång tid. Finns det några rapporter om hur de båda hojarna stod sig mot varandra genom kurva 3 eller från kurva 10 till 13 (den avslutande stadiumsektionen)...?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om det är den jag tror så var han 7-8 tiondelar snabbare på bmwn första dagen.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Men vad menar du med bold ovan?

Alltså, det jag menade var att det är i princip omöjligt att ställa in ett sånt här system så perfekt att det går in precis lagom och hjälper till. Lagom mycket för att kontrollera wheelslip, utan att du tappar tid ut ur svängarna. Det går att få ett sånt här TC-system att fungera "skapligt". Det vill säga, det går in och hjälper lite i svängarna, och förhindrar att ändan ställer ut sig allt för mycket. Men tittar man sedan på varvtiderna och loggningen, så går det då i nästan samtliga fall långsammare. Varje gång TC'n går in och stryper effekt till bakhjulet, så tappar man tid...

Har man ett avancerat system, som i typ MotoGP, som är inställt optimalt så är den här tidsförlusten minimal eller i många fall obefintlig. Det KAN även vara så att det till och med kanske går lite lite fortare för att det ger föraren lite extra förtroende och därför vågra ge lite extra gas ut ur svängen. Men, har man systemet bara LITE för hårt ställt, så kommer man tappa tid.

Det är det jag menar med att det inte funkar riktigt bra för racing. Man kan ju få det att funka bra även när man kör riktigt fort, OM man bara ser ur "säkerhetssynpunkt" eller ser till att bakhjulet inte ställer ut sig för mycket. Men problemet är ju att man har olika grepp, olika gaspåslag, och olika nedläggningsvinklar ut ur alla olika kurvor på banan, så om man inte har ett system för en halv miljon där man kan justera in i minsta detalj, beroende på vart på banan man befinner sig, vilken nedläggningsvinkel man har, vilket gaspåslag man har, etc. Så måste man justera systemet efter "worst case", alltså kurvan där man har mest problem, och då riskerar man att systemet inte alls funkar på andra ställen på banan. Och det då går in för tidigt på dom ställen, och man tappar tid...

Sen hur mycket tid man tappar kan man ju alltid diskutera. Och man kanske gör ett medvetet val där man "offrar" några tiondelar per varv kanske, för att få en ökad säkerhet och lite mera marginaler. Men det är ju en annan sak.... :)
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Macke har helt rätt! Orginal TC system som sitter på dagens sporthojar är bara i sin linda, om en 5-10 år kanske vi har system som mha GPS och annan input furnkar för seriös racing. För vem i Sverige har råd med ett Magneti Marelli system ala 100 000 kr och en medföljande datatekniker???
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag tror att jag själv vinner mer tid på att cykla/springa/träna den tid man lägger på att eventuellt ställa in TC (få bättre kondis) om man ska görs det själv. Har man hjälp med dataanalys o justering så kanske...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top