Hur är upplevelsen av att köra motard enligt dig?

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Då tiden för min 25kw begränsningen snart är över och jag inte behöver välja cykel efter en bricka med siffrorna 25 på har jag utvecklat en nyfikenhet på andra typer av hoj-genrer än min nuvarande motorcykel som inte tillhör någon genre överhuvudtaget. Jag är för närvarande den enda i min umgängelsekrets som har mc-kort, samma sak i familjen så har ingen någon tidigare erfarenhet av motorcyklar. Därav har jag inte så mycket kunskaper av alla olika typer av hojtyper. Sporthojar, customcyklar, offroadare motarder, inte kört nått av dem!

Mina erfarenheter beskrivs nedan.
När jag övningkörde på körskolan fick jag testa på en gammal kawasaki er-5a samt en kawasaki 750 med rad 4a. Jag var sämst när det kom till slalomåkningen och krypkörning med rad4an för jag tyckte vridet var så fruktansvärt dåligt. Fick motorstopp hela tiden, den lilla er 5an med twinmotor var helt enkelt betydligt lättare att köra och dog inte hela tiden. Det ledde till att när jag väl skulle köpa hoj efter avklarad lapp var en twinmotor ett krav. Tog så långt avstånd från rad 4or det bara gick. Dock så kommer jag ihåg att väl i fart var rad 4an riktigt rolig, man behövde ju aldrig växla(?!), varvade hur långt som helst, och jag minns jag tänkte "shit nu skriker motorn så det är nog dags att växla!" för att se när jag kollar på varvräknaren att jag kunde gasa lika mycket till utan att nå rödmarkeringen ens. Det var en cool upplevelse. Synd bara det där med krypkörningen som fick mitt intresse för hojar med 4a cylindrar att inte alls vara intressanta.

Sen har vi då min hoj, en liten 500 med 2 cylindrar, rödmarkering vid 10.000 rpm. Kan inte säga att jag är mer än nöjd med mitt första val på motorcykel, både rolig och lättkörd och mysigt muller från ett slipon som gör att man känner sig skittuff. Och bäst av allt, inga pinsamma motorstopp vid varje krypkörning :D Som alla unga pojkar ville jag också vara skitcool och kunna säga att jag kan köra på bakhjul, men insåg snabbt att min strypta hoj inte var det lättaste att lära sig det på. Läste guider på nätet, läste forumstrådar på sporthoj, kollade videotutorials på youtube. Och visst, jag fick upp hojen på bakan, säkert flera centimeter, med hjälp av kopplingen men det var väldigt otypligt, fanns inge kraft, fick gasa och fullkomligt "DUNKA" i kopplingen (långt ifrån att det gick att "dutta" kopplingen med gaspådrag som guiderna sa.....) med högt varvtal och även långt bakflyttad på sitsen som krav. Lät inte som att behandlingen var speciellt hälsosam för min älskade hoj heller för den delen när kopplingskorgen smackade i med ett fult ljud. Näe, inte så coolt med andra ord, inga flickor blir impade av denna cirkusföreställning. Jag fortsätter att köra på 2 hjul efter övningspasset.

Sen kom det en dag när en vän köpt en motorcross helt plötsligt, en husabergare 450 nånting. Hyfsat ny årsmodell. Jag fick erbjudandet att testa crossen på hans åker vilket jag gärna gjorde. Hade aldrig någonsin kört en cross innan då mitt hojjkort var dörren in till motorcyklarnas värld för mig. Hade med andra ord ingen aning om vad som väntades, men hur spännande kunde det verkligen vara, jag hade ju haft A-kortet en hel säsong, dessutom är ju min egen hoj på hela 50cc större kubik än denna lilla leksak. Hoppar upp på crossen, åker tryggt iväg lite lugnt men blir lite orolig när jag ska vända på åkern, det är ju gräss och lerigt och vill inte välta så jag krypkör försiktigt i en U-sväng. Här började det intressanta, hojen drar som en traktor, fanns inte tillstymmelse till att motorn tvekar. Najs bottenvrid! Sen hände det grejjer, kurvan är över och jag har den långa raksträckan framför mig och gasar iväg. Den drar riktigt fint, lägger i 2an, 3an 4an. Vrider på lite mera för att se vad den går för, och dra åt hel*t*e, framhjulet lättar med vad som känns som flera meter, med en byxnödig åkare på sitsen. Aldrig vart med om något så brutalt förut, det är SÅHÄR det ska vara att åka hoj! Lite andra bullar än min mesiga lilla 500 som jag så stolt åkt omkring på! Kraften, explosiviteten från motorn, ALL denna brutalitet som fanns i det lilla monstret gjorde åkturen bland de roligaste jag kört. När jag väl kom fram till min vän så verkar han riktigt imponerad, "inte visste jag att du kunde åka på bakhjulet!"
"Eh joo man har ju tränat lite på min egen hoj lixom.." Fast i ärlighetens namn så var det inte jag som körde crossen, det var crossen som körde med mej, jag höll mej bara fast och överlevde åkturen. Men det skulle jag ju aldrig erkänna för min nu väldigt nu imponerade kompis.



Så detta var mina erfarenheter av de olika typerna av hoj jag testat på, har som sagt aldrig kört Motard förut. Men efter ha kollat på lite recensioner och trådar så verkar upplevelsen vara lite utav denna brutala "DRA ÅT HEL*ETE"-upplevelse jag hade när jag testade husaberg 450in första gången, av att köra motard. Högt bottenvrid, hög sittställning, brutalitet osv. Därför skulle det vara kul om ni kunde dela med er lite av hur det är att faktiskt äga och köra motard! Vad är det bästa/sämsta med motard, varför åker just du motard? Eller möjligtvis, varför åker du INTE motard om du har såna erfarenheter?
Berätta gärna om någon rolig upplevelse på motard! Eller på sporthoj, offroad eller annat, allt kan vara kul att få ta del av. För inte är jag väl den första som har varit nybörjare?!
Låt höra! :D :hihi
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
det är väl OK
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Skoj så länge det svänger, kass som transportmedel om man inte håller sig i stan eller däromkring.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min 640 var det roligaste jag ägt på två hjul. Dessvärre fick den stryka på foten pga att jag inte hade råd att ha två hojar och gillar att skjutsa. Skjutsa är inget jag rekommenderar på en motard.

Motard lockar, provocerar och nästan kräver att bli busad med. Tack vare en låg vikt och upprätt körställning upplever jag att man har kontroll något bättre än i fosterställning på en r-hoj.

Skulle du bli biten av att köra bana så är typen av mc inget hinder oavsett storlek på banan. Funkar lika bra på Gelleråsen som på gokartbana! Knä- fotpinne- och tåskrap simultant i bästa posöranda är inga som helst konstigheter. :tungan

Jag säger köp!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Hade en r1a men bytte sedan till en ktm exc 450 motard. Hur sjukt rolig som helst verkligen. Har man inte kört bakhjul innan så tar det en dag eller två innan man kan det på motard.
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Hade en r1a men bytte sedan till en ktm exc 450 motard. Hur sjukt rolig som helst verkligen. Har man inte kört bakhjul innan så tar det en dag eller två innan man kan det på motard.

Det låter hur grymt som helst! Finns det modeller som går att användas även som brukshoj? Brukar använda mcn som transportmedel under sommarhalvåret istället för bil så mycket det går. Eller är alla rena bushojar som slits hårt när man pratar motard där man lär serva dem oftare än man använder dem som med cross... Läste nån artikel om att ktm hade 1000 mils serviceintervall på någon modell, och det låter ju väldigt rimligt, då klarar man ju en säsong, men om det bara var att byta olja+filter eller renovera hela motorn med kolvar och dyl framgick inte. Vore ju urkul om man kunde kombinera bus med nytta, men risken finns väl att smakar det så kostar det också :rolleyes:
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Som jag fattr dig så finns det Bara en Hoj För dig En Ktm 690 Smc (R)20120223152625.jpg :D Eller så köper du en Xt 660 x.bikepics-1192856-full.jpg Sur o trött (Orginal!) men en riktig slit varg som bara går och går.. Satsa på en KTM 690 Smc!!! Grym,, :tummenupp Och joo, Service?? vem fan kör 1000 mil utan att byta olja på en Motard? :dummer Och en sak till... Tyvärr så har du fastnatt i Hoj träsket :) Och det kostar!! Därför har jag Två Bikes men ingen Bil.. Okej då har Firma bil+Tants bil,,.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Man kan sammanfatta motard med ett ord: Hulliganhoj

Min hoj: (köpte den ny 2004)
Kör man mesigt med den suger det. Stenhård sadel, vibrerar som f-n, drar oförklarligt mycket soppa för att vara en så liten motor (ok, 150cc större än din 500... :hihi), irriterande högljudd, totalt opraktisk med tanke på räckvidd (11 mil på en tank...) och total avsaknad av lastmöjligheter.

Men...
Kör man på seriöst och vägen dessutom svänger så rockar det phett. Då märker man inte att man totalt saknar vindskydd, att fotpinnar och styre vibrerar, det dönar så in i helvete, att den stenhårda sadel fortfarande är stenhård, att du bara kommer 10 mil på en tank, etc etc
Ståpälsen får dig att glömma allt sådant. :)
Och tänk då att min XR inte ens är hälften så extrem som de värsta motarderna. :)

Jag har nog kört hälften av all mil på bana med min (öppna bandagar) och det var fan roligare än med sporthojen (åsikterna är så klart blandade). Finaste ögonblicket var ju när jag i SRW dammkurvan skrapar i fotpinnen för förstagången! Knäskrap... pft.. här snackar vi fotpinne/styre-skrap. :tummenupp
(OBS, rejält varma race däck, inget gatskräp för då hamnar du i gruset - been there, done that, bought the T-shirt...)


För att sammanfatta: Kul men rätt opraktiska hojar och som Micke L säger ovan, Vill du uppleva den där "dra åt h..." känslan igen, så måste du ha någon av de mer extrema och rätt opraktiska motarderna.
XT660, t.ex... får ju min XR650 traktor att kännas som en dragracer... :rolleyes: (PS jag drar dem med min HD... ;) )


(BTW - störtskönt post du skrev and ditt första år med hoj! :tummenupp: )
 
Last edited:

Wejle

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2010
Ort
hörby
Hoj
Ktm 690 smc R
Jag köpte en Suzuki gsx 600r som första hoj, älskade den!. fast år två ville jag ha större blev en zx7r älskade den tills jag provade en kompis r1a!. Annonsen inne samma dag ,månaden senare stod en r1a i garaget, körde två säsonger älskade den (tror du förstår vinken). Blev med hus hade inte råd med försäkringen som kostade en ny r1a vart femte år (21000k/år) var utan hoj ett par år tills jag provade en motard!! Vart helt såld så j___a skoj och kaffe pengar i försäkring. Köpte en tt600r motard älskade den också så klart tills jag provade en kompis ktm något år senare. Vart såld igen köpte en ktm690 smc älskade den, fast det var det fler som gjorde =( blev stulen vintern mellan sesång två och tre. Blev en ny smc är så sjukt nöjd!. Enda tråkiga med motard är pendla motorväg och att dom äter däck!. Så för min del blev det motard pga ekonomin fast nu skulle jag aldrig gå till sportis igen :hej
 

jansa

Medlem
Gick med
31 Jul 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
Upp till 90km/h funkar dom perfekt,där efter blir dom lite jobbiga i längden.
Sjukt roligt för lite pengar.
Hyfsat billiga att äga.
Bra pris på delar om olyckan skulle vara framme=vilket dom flest motard ägare har råkat ut för på något sätt.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Jag kan köra överallt , nästan iaf...
Vid vurpa är de minimala skador och man kan oftast bara resa hojen upp och köra igen.
Försäkringen är billig jämfört med RR hojar.
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Känslan, som att sitta på en moped, med över 10 gånger så stor motor :D

Man kommer fram i stort sett överallt och det bästa av allt är att man slipper åka så förbannat fort för att kunna ha roligt.
Gillar man att folk stirrar på en så är det också ett plus.. :/
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Det låter hur grymt som helst! Finns det modeller som går att användas även som brukshoj? Brukar använda mcn som transportmedel under sommarhalvåret istället för bil så mycket det går. Eller är alla rena bushojar som slits hårt när man pratar motard där man lär serva dem oftare än man använder dem som med cross... Läste nån artikel om att ktm hade 1000 mils serviceintervall på någon modell, och det låter ju väldigt rimligt, då klarar man ju en säsong, men om det bara var att byta olja+filter eller renovera hela motorn med kolvar och dyl framgick inte. Vore ju urkul om man kunde kombinera bus med nytta, men risken finns väl att smakar det så kostar det också :rolleyes:

Jag wheelade till sjön, wheelade till affären, wheelade till och från jobbet, wheelade till stan och käkade pizza, wheelade till sjukhuset, wheelade och hämtade plånboken hos polisen efter jag tappat den när jag wheelade(wheela med stängda fickor). Ne men seriöst, ända gången man kör på 2 hjul är när det svänger för kraftigt :yoparty Motard är en riktig rock'n roll bike verkligen :yoparty:yoparty

Sålde min som jag ångrade lite i början men har nu en Crf450 12a som duger duktigt till att ha förbannat kul på :D

20140224_120648.jpg

Köp en motard. Du kan inte ha roligare än så.
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Som jag fattr dig så finns det Bara en Hoj För dig En Ktm 690 Smc (R)View attachment 399861 :D Eller så köper du en Xt 660 x.View attachment 399862 Sur o trött (Orginal!) men en riktig slit varg som bara går och går.. Satsa på en KTM 690 Smc!!! Grym,, :tummenupp Och joo, Service?? vem fan kör 1000 mil utan att byta olja på en Motard? :dummer Och en sak till... Tyvärr så har du fastnatt i Hoj träsket :) Och det kostar!! Därför har jag Två Bikes men ingen Bil.. Okej då har Firma bil+Tants bil,,.

Har kollat upp tester + videos på 690 smc och den verkar vara helt rätt för min smak! Tack för tipset, min nästa hoj just nu iaf! :tummenupp
 

David Jones

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2014
Ort
en by
Hoj
Honda cbf 500 -06
Jag wheelade till sjön, wheelade till affären, wheelade till och från jobbet, wheelade till stan och käkade pizza, wheelade till sjukhuset, wheelade och hämtade plånboken hos polisen efter jag tappat den när jag wheelade(wheela med stängda fickor). Ne men seriöst, ända gången man kör på 2 hjul är när det svänger för kraftigt :yoparty Motard är en riktig rock'n roll bike verkligen :yoparty:yoparty

Sålde min som jag ångrade lite i början men har nu en Crf450 12a som duger duktigt till att ha förbannat kul på :D

View attachment 400339

Köp en motard. Du kan inte ha roligare än så.

Haha grymt inlägg, skrattade när jag läste det om plånboken :rofl Lutar helt klart åt en motard vid nästa hojköp! :brynad
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top