Hur är förhållandet mellan MC och försäkringsbrancherna?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vi har i både BMW-klubben och SMC haft representanter från försäkringsbolag som dragit siffror och statistik kring vad som ligger till grund för försäkringarna. SMC har tillsammans med Trafikverket tagit fram ganska bra underlag därutöver vad gäller olyckor och deras orsaker.

Tyvärr är det ju så att supersportsegmentet haft en alldeles för stor del olyckor och det avspeglar sig förstås på både premier och benägenheten att vilja försäkra hojen. Svedeas mycket förmånliga BMW-klubbsförsäkring kan tex inte ens tecknas för S1000RR och möjligen även R. Detta trots att ägaren då troligen har både grått skägg, 2000 årliga mil i alla väder och reflexväst…

Kraftiga nakenhojar är väl näste man till rakning ifall de tar över badboy-inblandningen i olyckor.

Customförare som utan tidigare vana köper en glidare när man sålt huset börjar fasas ut och deras hojar vräks ju ut på Blocket nu. Så deras andel minskar troligen.

Osv.

Detta om trafikförsäkringsdelen.

Premiehöjningen för vagnskada drabbar även en ny hoj av samma fabrikat som den tidigare, byter jag min 2015 års GSA mot en 2022 års GSA lär jag få räkna med MINST dubbla premien. Varför då? Jo, ”nya” GS-ägare tenderar att åka på ”kurs” med Touratech osv och kommer sannolikt att lägga hojen och - hemska tanke - få en repa på skyddsbågen vid cylindern. Då den nye ägaren samtidigt är pedant anmäler vederbörande skadan till försäkringsbolaget som då får köpa nya bågar, montage och kanske lacka någon del och vips har det kostat 25-40.000 beroende på hur klantig/petig ägaren är.




(Jag har själv tappat räkningen på hur många gånger jag lagt hojen, bågen blev kanske lite repig första gången men det är väl det den är till för? Bättre att hålla nere försäkringskostnaderna…)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr är det ju så att supersportsegmentet haft en alldeles för stor del olyckor och det avspeglar sig förstås på både premier och benägenheten att vilja försäkra hojen. Svedeas mycket förmånliga BMW-klubbsförsäkring kan tex inte ens tecknas för S1000RR och möjligen även R. Detta trots att ägaren då troligen har både grått skägg, 2000 årliga mil i alla väder och reflexväst…
R gick bra och jag betalar omkring 5000 kr/år, troligen för att jag saknar kända riskfaktorer i BMW-kretsar som grått skägg, korvlådor, störtbåge och reflexväst :)
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har haft dom flesta försäkringsbolag. Folksam var billigast på min gamla ninja.
Nu till saken: Var intresserad av R1 2006. Den skulle kosta mig ca 7000kr år halvförsäkring. Den jag köpte ninja 1200 års 2000.
Den kostar ca 1500kr år halvförsäkring.
IF var billigast
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vi har i både BMW-klubben och SMC haft representanter från försäkringsbolag som dragit siffror och statistik kring vad som ligger till grund för försäkringarna. SMC har tillsammans med Trafikverket tagit fram ganska bra underlag därutöver vad gäller olyckor och deras orsaker.

Tyvärr är det ju så att supersportsegmentet haft en alldeles för stor del olyckor och det avspeglar sig förstås på både premier och benägenheten att vilja försäkra hojen. Svedeas mycket förmånliga BMW-klubbsförsäkring kan tex inte ens tecknas för S1000RR och möjligen även R. Detta trots att ägaren då troligen har både grått skägg, 2000 årliga mil i alla väder och reflexväst…

Kraftiga nakenhojar är väl näste man till rakning ifall de tar över badboy-inblandningen i olyckor.

Customförare som utan tidigare vana köper en glidare när man sålt huset börjar fasas ut och deras hojar vräks ju ut på Blocket nu. Så deras andel minskar troligen.

Osv.

Detta om trafikförsäkringsdelen.

Premiehöjningen för vagnskada drabbar även en ny hoj av samma fabrikat som den tidigare, byter jag min 2015 års GSA mot en 2022 års GSA lär jag få räkna med MINST dubbla premien. Varför då? Jo, ”nya” GS-ägare tenderar att åka på ”kurs” med Touratech osv och kommer sannolikt att lägga hojen och - hemska tanke - få en repa på skyddsbågen vid cylindern. Då den nye ägaren samtidigt är pedant anmäler vederbörande skadan till försäkringsbolaget som då får köpa nya bågar, montage och kanske lacka någon del och vips har det kostat 25-40.000 beroende på hur klantig/petig ägaren är.




(Jag har själv tappat räkningen på hur många gånger jag lagt hojen, bågen blev kanske lite repig första gången men det är väl det den är till för? Bättre att hålla nere försäkringskostnaderna…)
Bra tips där, ja la omkull min 1250 GSA i sommras på en skogsväg, faktiskt lite repig skyddsbåge. Inte tänkt att jag kan ta det på försäkring. Får väl lägga omkull den några gånger till kanske :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
R gick bra och jag betalar omkring 5000 kr/år, troligen för att jag saknar kända riskfaktorer i BMW-kretsar som grått skägg, korvlådor, störtbåge och reflexväst :)
OK, vanliga R funkar. Det var nog HP2 Sport som inte gick då... den man skulle ha köpt när man fick dem för 130.000...
 

Raderad medlem 51742

Guest
OK, vanliga R funkar. Det var nog HP2 Sport som inte gick då... den man skulle ha köpt när man fick dem för 130.000...
Troligen för att den har boxermotor. Då kan ju någon få för sig att montera en sån där skyddsbåge och med ens förvandlas den till första klassens dödsmaskin som drar på sig enorma skadekostnader.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
0fcd19a4f91c9516697c021a806464d3.jpg

S 1000 RR
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag försäkrade en ny hoj på Bilsport MC nyss och när jag fick försäkringsvillkoren i veckan så såg det ut som det inte gällde på bara. Har för mig att det tidigare stod att vissa godkända (med föråkare) var ok (inte tävling eller träning inför tävling). Men nu stod det betydligt skarpare än tidigare. Får väl ringa och kolla helt enkelt.
Återkom om det!!
 

Raderad medlem 61114

Guest
Jag försäkrade en ny hoj på Bilsport MC nyss och när jag fick försäkringsvillkoren i veckan så såg det ut som det inte gällde på bara. Har för mig att det tidigare stod att vissa godkända (med föråkare) var ok (inte tävling eller träning inför tävling). Men nu stod det betydligt skarpare än tidigare. Får väl ringa och kolla helt enkelt

Vad jag kan se är det precis som vanligt. Gäller inte vid tidtagning osv. I försäkringsvillkoren står det samma om tidtagning och träning för tävling..
 

Bifogat

  • Screenshot_2022-01-13-20-40-40-634_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2022-01-13-20-40-40-634_com.android.chrome.jpg
    317.6 KB · Visningar: 12

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Tack alla och återigen, bra inputs och nivå på inläggen, trots att jag gjorde startinlägget lite väl sensationsmättat :rodnar

Att supersport i så hög grad fått agera måltavla för försäkringsbranchen lär kanske inte hänt om inte olycksstatistik, stöld, dyra plastreparationer, osv stuckit ut så mycket under så lång sammanhängande tid.

På sätt och vis har kanske försäkringsbranchen i viss mån lyckats stävja problemet genom att tillräckligt många i den högriskbenägna delen supersportförare inte har råd att försäkra en sån hoj och blir på så sätt inte bolagens problem då de personerna antingen avstår att köra eller kör oförsäkrat.

Nu verkar ju statistiken förändras så jag skulle gärna se någon slags respons från försäkringsbolagens sida att supersport, baserat på rätt parametrar, inte nödvändigtvis behöver vara en urusel affär utan att det finns attraktiva kunder även här.
Vilket ju iofs några bolag verkat snappa upp.
Men att kunna köpa en helt ny supersport och få en rimligt satt premie, det verkar inte gå.

Så vad händer nästa gång en grupp inom mc kollektivet sticker ut i jämförelse med medianen, blir de också svartlistade då?

Nu är jag i en "bra" ålder och hojen är rätt gammal så jag kan inte klaga för mycket på min premie, så länge trygghansa har anständigheten att inte göra som Läns och plötsligt dubbla premien men det gör ändå inte att jag litar på TH.

Gör jag en priskoll på en exakt likadan R1a jag har nu så blir premien för den 3000kr dyrare så nått måste vara galet!

Vad kan man göra?
Man får inte glömma att SMC såg problemet och drog, tillsammans med många frivilliga, igång ett jättearbete med att försöka komma tillrätta med, i synnerhet supersport, men även övriga segment när de bl,a skapade stegkurserna på bana, knix osv samt lobbade hårt för en fortsatt existens för supersport.

Men vad hände?
Vet inte hur många storbanesteg jag gått om samt knix för att spetsa kunskaperna, vilket säkert betalat sej genom extremt många mil i olika länder på R1an utan någon olycka (hittills).

Den delen av tänket var bra men har förvirrande nog inte varit till någon fördel när jag försökt diskutera med försäkringsbolagen.
Jag misstänker att ger det ingen fördel på premier o villkor blir det svårt att motivera fler som verkligen behöver det att vidareutbilda sej och i förlängningen förbättra olycksstatistiken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har haft förmånen att prata med några av bolagen om deras modeller - och tyvärr är Sporthojar en riktigt dålig affär för dem.

Men - värst är kanske inte "kollektivet", till det räknar jag med förare som har körkort, vettig skyddsutrustning, som kör snyggt och i vart fall inte grovt vårdslöst. Värst är den körkortslöse unge man som tjackar eller snor en R1, åker ut med ett (kanske mer erfaret) kompisgäng, sänker några bärs till lunchen eller på nattkröken och kör ihjäl sig eller, än värre, invalidiseras på vägen hem. Invaliditet är en väldigt kostsam affär för bolagen, vi kan tala om miljonbelopp per år under resterande livslängd (50 år?). Denna typ av olycka belastar trafikförsäkringspremien och orsakar jättekostnader som slås ut på ett relativt litet antal fordon. Ni som kan Er statistik vet att det brukar vara 30-50% av de dödade varje år som uppfyller ett eller flera av ovanstående kriterier.

Enligt lag måste bolagen erbjuda trafikförsäkring för MC och det är därför bolagen lämnar maximibeloppet av slentrian - de vill helt enkelt inte ha in hojtypen i rullorna. Är fordonet avställt och oförsäkrat går Trafikförsäkringsföreningen in - som finansieras av försäkringsbolagen. Visst försöker de regressa mot den vållande men det är vanligen som att lugga en flintskallig - där finns inte mycket att hämta.

Ergo - det är inte det normala, överlevande kollektivet som är största problemet, det borde bara finnas något motsvarande ett vapenlicenssystem för att få köpa, äga och sälja en sporthoj… ;)
Bra skrivet Roffe:tummenupp

Kan bara instämma i att just supersport som kollektiv består av väldigt olika individer där den lilla udda klicken har haft väldigt stor inverkan på den stora massan...
Precis som supersport ser ut att påverka övriga hojklasser.

Rent allmänt:
Blir dock inte riktigt klok på hur försäkringsbolagen resonerar.
De har ju system och villkor för att reglera ersättningar.

Enda gången jag under 57 år haft med ett f-bolag att göra gjorde de sitt allra yttersta att betala ut så lite de kunde och det blev ingen diskussion utan skaderegleraren snarare hotade för att få sin vilja igenom.
Det var inget konstigt ärende där jag pushade utan utmynnade bara i en ren maktdemon från deras sida..

Nåväl.
Om försäkringsbolaget anser (och har även stöd i trafikförsäkringslagen) att den vållande har agerat oaktsamt eller inte uppfyller villkor så inte bara kan de utan de kommer dra ner på ersättningen.
Visst, ersättningar för andra och tredjeperson, samt annans egendom, måste utbetalas men hur ofta är någon mer än föraren inblandad i sporthojsolyckor kontra de övriga hojklasserna?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Den delen av tänket var bra men har förvirrande nog inte varit till någon fördel när jag försökt diskutera med försäkringsbolagen.
Jag misstänker att ger det ingen fördel på premier o villkor blir det svårt att motivera fler som verkligen behöver det att vidareutbilda sej och i förlängningen förbättra olycksstatistiken.
Du hann före mig men jag såg Din senaste post och försöker ta med en kommentar i slutet av posten?

I mycket har Du rätt Ozzian, FB är rätt lojala och trogna sina risk- och beräkningsalgoritmer, och ingen kan naturligtvis tvinga dem att sälja förlustbringande produkter. Sedan är de inte okänsliga för politisk eller myndigheters påverkan och TrVs maniska fokusering på hastighet gör inte SH-segmentet någon direkt tjänst.

Men det finns några ljuspunkter trots allt:
1 - Att SMC har försäkringsskydd under utbildningarna är resultatet av årliga förhandlingar. De tror på det SMC gör men har naturligtvis synpunkter på kostnaderna…
2 - SMC försöker sätta ljuset på ”extremt beteende” och argumenterar för att exkludera de förolyckade som ingen organisation någonsin kan nå. Den gruppen är tyvärr i mångt och mycket en polisiär sak.
3 - När SMC pratar attityd och säkerhetskultur är vi kanske många som gäspar och tycker det är skittrist. Det gör inte myndighet och politik om SMC kan påvisa att hojåkarna dels bygger sin egen säkerhetskultur (lagen säger hjälm men alla vet nyttan av heltäckande skyddskläder, ryggskydd, MC-stövlar och -handskar) och dels investerar egen tid och pengar för att utveckla, prata och träna riskmedvetenhet i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det är inte farligt att köra hoj om man kör och gör rätt. FB hör och applåderar.

När det gäller neddragning av ersättning gäller det tyvärr oftast kaskodelarna, invaliditet och död är det lite svårare att kohandla med. Vård, inkomstbortfall/livränta, rättskydd, hjälpmedel och anpassning är exempel på de kostnader som belastar våra försäkringar - till och med om hojen är stulen av en påtänd raketforskare i jeans och tischa när olyckan sker.

De kontakter jag har haft med FB har alla varit goda, däremot tar mer komplicerade personskador tid och energi.. Jag hjälpte en nära släkting i ett fall där hen var enda överlevande efter en bilolycka i dennes ungdom, tror det tog 10 år innan allt var processat, arbetsförmåga utredd och nivån på livränta och ersättning fastställd. Man måste vara frisk och stark för att orka med att vara svårt skadad…
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Akta er för Svedea. Som BMW-ägare och då medlem
så skulle Svedea vara billigt.
Inte då!
IF var och är 1200kr billigare/år helförsäkring.
If har väl märkesförsäkringen för BMW så det låter ju inte så konstigt.

/R
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De två senaste åren har andra hojtyper gått om Supersport i olycksstatistiken, 2019 var det fler custom än supersport i dödsolyckorna och nu senast var det kategorin "Övrigt" som hade fler olyckor.
Men, antalet supersport har förmodligen minskat drastiskt också så i förhållande till antalet försäkrade hojar så är fortfarande supersport den mest riskfyllda kategorin.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Pratade förresten med ett FB för någon månad sen och de tyckte inte om skyddsbågar på hojarna, speciellt på de stora adventurehojarna. De hade ett gäng olyckor där bågarna hade fortplantat kraften in i de dyra delarna av hojarna såsom ram och motor vilket gjorde att relativt billiga krascher plötsligt blev en inlösen. Ett exempel var en hyfsat enkel krasch som normalt hade kostat en tankkåpa. Nu hade bågen vikt sig och tryckt sönder tanken, kåpan, motorkåpa samt bågen i sig... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pratade förresten med ett FB för någon månad sen och de tyckte inte om skyddsbågar på hojarna, speciellt på de stora adventurehojarna. De hade ett gäng olyckor där bågarna hade fortplantat kraften in i de dyra delarna av hojarna såsom ram och motor vilket gjorde att relativt billiga krascher plötsligt blev en inlösen. Ett exempel var en hyfsat enkel krasch som normalt hade kostat en tankkåpa. Nu hade bågen vikt sig och tryckt sönder tanken, kåpan, motorkåpa samt bågen i sig... :)
Uff vilka hojar då? Just den typen av olyckor har vi inte fått till oss från SVEDEA iaf.

Om bågen viker sig är det antingen en felkonstruktion eller större krafter än en nedläggning...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det är skevt tycker jag att prisätta på det här sättet, tillslut kommer ingen köra sporthoj, trist.
Nästa blir nakenhojar kanske som prissätts så ingen har råd.
Vad har vi kvar sedan.
MC utan hjul som måste stå inlåst i garaget.

Dom borde se utefter ålderskategori först, sedan individens olycksstatistik, och sedan var man bor.

Har vi en 50+ gubbe som aldrig haft en olycka borde han få teckna försäkring till rimligt pris.
Har vi en 20+ pojke så ska det kosta.

50+ bara ett exempel, det kan va 40+ också.

Då kommer det nog saneras bort dom som förstör för oss andra och 50-plussarna får vara coolast vid korvmojjen och ungdomarna får sitta på äventyrshojar med korvlådor och vara avundsjuka.

Det här är väl en omöjlig debatt men hade ju varit bra att kunna ha kvar alla olika MC kategorier så att dom inte dör ut.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Du hann före mig men jag såg Din senaste post och försöker ta med en kommentar i slutet av posten?

I mycket har Du rätt Ozzian, FB är rätt lojala och trogna sina risk- och beräkningsalgoritmer, och ingen kan naturligtvis tvinga dem att sälja förlustbringande produkter. Sedan är de inte okänsliga för politisk eller myndigheters påverkan och TrVs maniska fokusering på hastighet gör inte SH-segmentet någon direkt tjänst.

Men det finns några ljuspunkter trots allt:
1 - Att SMC har försäkringsskydd under utbildningarna är resultatet av årliga förhandlingar. De tror på det SMC gör men har naturligtvis synpunkter på kostnaderna…
2 - SMC försöker sätta ljuset på ”extremt beteende” och argumenterar för att exkludera de förolyckade som ingen organisation någonsin kan nå. Den gruppen är tyvärr i mångt och mycket en polisiär sak.
3 - När SMC pratar attityd och säkerhetskultur är vi kanske många som gäspar och tycker det är skittrist. Det gör inte myndighet och politik om SMC kan påvisa att hojåkarna dels bygger sin egen säkerhetskultur (lagen säger hjälm men alla vet nyttan av heltäckande skyddskläder, ryggskydd, MC-stövlar och -handskar) och dels investerar egen tid och pengar för att utveckla, prata och träna riskmedvetenhet i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Det är inte farligt att köra hoj om man kör och gör rätt. FB hör och applåderar.

När det gäller neddragning av ersättning gäller det tyvärr oftast kaskodelarna, invaliditet och död är det lite svårare att kohandla med. Vård, inkomstbortfall/livränta, rättskydd, hjälpmedel och anpassning är exempel på de kostnader som belastar våra försäkringar - till och med om hojen är stulen av en påtänd raketforskare i jeans och tischa när olyckan sker.

De kontakter jag har haft med FB har alla varit goda, däremot tar mer komplicerade personskador tid och energi.. Jag hjälpte en nära släkting i ett fall där hen var enda överlevande efter en bilolycka i dennes ungdom, tror det tog 10 år innan allt var processat, arbetsförmåga utredd och nivån på livränta och ersättning fastställd. Man måste vara frisk och stark för att orka med att vara svårt skadad…
Ja, den dagen man behöver utnyttja försäkringen för sin personliga del lär man tycka premien inte var hög nog, inget drömscenario att utlämnas till andras dömande hur mycket man är värd.

Det är väl sällan man köper en tjänst/vara där man så lite vet vad den garanterat ger eller presterar när den väl ska användas?

Ämnet är såklart komplext och skulle jag välja att enbart se saken ur en samhällsnyttig och nollvisionsorienterad vinkel råder ingen tvekan, många av dagens MC är onödigt kraftfulla för vägbruk, inte bara supersport.

Det är nog inte långsökt att det är människan som är den gemensamma nämnaren, maskiner gör oftast vad de ska, människor.... Nja..

Och som du skriver har ju SMC förstått detta och arbetar på attityder för det är ju där man verkligen kan förändra saker...

Men som du konstaterar, de ordentliga kommer på något sätt anamma detta medan de som verkligen kan göra skillnad förblir opåverkade, alltså, det inte en dålig strategi men kommer kanske ändå inte påverka helheten tillräckligt mycket.

Gruppen måste kanske skiljas och behandlas med olika medel.
Nu är det ett sätt som starkt ogillas i landet där alla är lika och om några inte svarar som den stora massan är det fortfarande inte ett strategifel, det är ett okänt tillstånd.

Men ska man vara rättvis måste man lyfta blicken och se, är vår passion verkligen det största samhällsproblemet eller finns det t.o.m mer accepterade aktiviteter som skapar större problem än att vi ägnar tid och pengar på att göra det vi gör?

Vid 57års ålder känner jag mej inte riktigt mogen för en bumse så jag vill ju gärna se att supersport inte utrotas helt ?

Här gör såklart SMC ett stort jobb för oss, även i övrigt oorganiserade, vilket jag såklart är väldigt tacksam för.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man kan tycka det är orättvist att en gubbe +50 med massor av skadefria år har samma premie som en gubbe +50 som skrotar varje år ...
Eller att "skrot gubben" har lägre premie än en yngre skadefri person ...
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Uff vilka hojar då? Just den typen av olyckor har vi inte fått till oss från SVEDEA iaf.

Om bågen viker sig är det antingen en felkonstruktion eller större krafter än en nedläggning...
Beror kanske på om det är ett originaltillbehör eller ej?
Har kraschpuckar som sitter i övre motorfästena som knappast är gjorda för vridpåverkan som uppstår vid ett glidande nedlägg.

Dock finns inte mycket bättre ställe att fästa dem så monterar man eftermarknadsgrejor lär man få vara medveten om att de kan räddar kåporna om den välter men går man omkull i fart och puckarna inte bryts av, då får man ta fram svetsen...

Den lilla erfarenhet jag har av försäkringsbolag säger dock att de inte borde ersätta merkostnad för skador som uppstått pga felaktig utrustning....

Fast det gäller säkert inte Svedea som säger sej ha branchens nöjdaste kunder.
De ger ju ersättning även om man backar in i saker samtidigt som man pratar in i en kamera, synd de inte försäkrar supersport då skulle jag välja dem ?

20220114_112208.jpg
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top