Hur är detta möjligt? (supermotardförsäkring)

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Ringde för skoj skull till några bolag för att kolla premie på en supermotard jag kikat på. Började med att gåe enligt tipsen på de billigaste bolagen enligt tråden som gav exempel på en XR650 nämligen Bilsport & MC och Folksam.

Hojen jag kollade upp var en Husaberg Fe/Fs650 -01.
Alla premier var för ett helt år.

På Bilsport & Mc var man tvungen att vara 24 för att få teckna en offroadförsäkring, så de vart att höra på en landsvägsförsäkring...

Där skulle en helförsäkring kosta 11687:-
och en halvförsäkring 9888:-

Helt jävla sjukt... denna hojen har ca 50-60 hk och får en sådan premie? Jag kollade upp en Ducati 900ss -02 på samma bolag för nån månad sedan, och den som har ca 70-80 häst skulle bara kosta 6500:- Helförsäkrad....


Sedan kollade jag Folksam, där jag försäkrade min R1-2002 tidigare.

Där kostade helförsäkring 22563:- och halvförsäkring 15912 halvförsäkrat.

Åkså helt åt helvete! Jag betalade 28000:- helåret på min R1 hos dom denna säsong... hade iofs bara halvår, dvs 20000:- då den var påställd 6 månader....
Dessutom hade jag full bonus hos Folksam... har ALDRIG kraschat eller utnyttjat nån försäkring... av misstag råkade käringen välja så att jag hade 0 i bonus och skrattade och sa att då hade premien för mig på Husan varit 100000:-/helår.....

Är det såhär det ska vara? :4skrika

Kollade upp Länsförsäkringar efter tips från en kompis o de skulle ha 51000:- helförsäkrat.

Vad kan ha gått fel? för när man får sådana vansinnespremier på en motardjävel som jag ALDRIG blivit erbjuden på min förra hoj, R1an som är försäkringsbolagens haobjekt nr1.... då är nånting väldigt fel...

Jag är född 81 och har haft körkort i 4 år, mitt 5e nästa år....
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Typ 60hk och 110kg, det är "inte bara" ;) Försäkringsbolaget räknar på vikt/effektförhållande. Jag fick 1800 hel/hel på 9kw. Fick det andra gången jag ringde till samma bolag dock, så man får prova flera gånger ;)
 

yOOn

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ingen
Jag fick pröjsa 4500 tror jag för hel/hel på min motard hos Bilsport & Mc. och då är jag 18 år. Hos de andra bolagen fick jag inte ens teckna en försäkring förutom hos folksam, men de gav mig en premie på 24 000kr för trafik/hel :kocko
 

bagerah

monkeys?
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
MTS 1200 S
jag fick betala typ 900 i månaden för min duke hos if. för en halvförsäkring. (för ung för att ha offroadförsäkringar någonstans...)
det svider lite när man vet att man som 24 åring skulle kunna ha samma hoj, bo på samma ställe och haft körkortet en dag och max betala 5 800 (eller vad det nu är...)'
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
yOOn skrev:
Jag fick pröjsa 4500 tror jag för hel/hel på min motard hos Bilsport & Mc. och då är jag 18 år. Hos de andra bolagen fick jag inte ens teckna en försäkring förutom hos folksam, men de gav mig en premie på 24 000kr för trafik/hel :kocko

18 bast o 2 sköna hojar :tummenupp
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
bagerah skrev:
jag fick betala typ 900 i månaden för min duke hos if. för en halvförsäkring. (för ung för att ha offroadförsäkringar någonstans...)
det svider lite när man vet att man som 24 åring skulle kunna ha samma hoj, bo på samma ställe och haft körkortet en dag och max betala 5 800 (eller vad det nu är...)'

Finns det ett maxbelopp alltså ? för offroadförsäkringen? har ju "fördelen" att jag faktiskt fyller 24 nästa år, så jag kan teckna en sån försäkring, men de jag va ute efter nu var att ha en vinterhoj.

Hursomhellst kan ju inte en LV-Reggad Offroad vara dyrare än en R1-02... eller?
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Vad kan man säga. helt sjuk. Såg i nån tråd att motarder måste vara utrystade för offroadkörning till sommaren för att få ha offroadförsäkring. vet dock inte sanningen i detta.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
köp en hoj som inte e motard från början utan där fälgarna följer med istället :tummenupp :tummenupp :tummenupp

sen kan man regga in den med båda hjuluppsättningarna.. :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
min xr betalar jag 3700 halv/helår på folksam. det gäller ju bara att för det första kräva full bonus. sen att dom går på effekten dvs 14kw som står i reggbeviset. det gjorde alla bolag jag ringde till när man förklarat att den andra effekten bara gäller tävlingsversionen av hojjen... jag är 21 haft kortet sen juni. förra r6an betalade jag 15000 för per år halv. boende i falun dvs.
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Hahaha, Husabergaren måste vara en riktigt sjuk hoj för de med dödslängtan :rofl

Har ringt runt lite nu för skoj skull på en Husaberg FE650-01 med 40 kw i registret.

Detta är premierna som jag fick på de olika bolagen:

Bilsport & Mc = 11687:- Hel, 4683 :- Halv
Folksam = 22563:- Hel, 9888:- Halv
Länsförsäkringar = 51845:- Hel, 18000:- Halv
Trygg-Hansa = 18391:- Hel, 12866 Halv
IF = 38913:- Hel, 12246:- Halv

Lika bra att inte snegla på en sån igen, fan de är ju "farligare" än min R1 :3freak
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
frågan är ju varför den står som 40kw.. har för mig att någon sa att dom går som 9kw.. det gjorde min ialf.. kolla upp vad en 03a kostar
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
blom skrev:
frågan är ju varför den står som 40kw.. har för mig att någon sa att dom går som 9kw.. det gjorde min ialf.. kolla upp vad en 03a kostar

Detta exemplar hade tydligen reggats som endurohoj, och sen vid landsvägsreggningen så reggades den in som 40kw. Så har jag fått svar iaf :)

På IF så tittade hon iofs i bilregistret innan hon knappade fram premien, men några av dem sa att premien berodde på så låg vikt mot mycket effekt... typ som en R1 då. Dvs en 15 hästars hoj skulle bli snordyr enligt deras principer om den vägde 50kg. :rofl
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Håller med om att det är helt vansinniga priser....verkar dessutom som om bolagen nu fått upp ögonen för SM-hojarna, precis som många fruktade. Snart får vi åka Virago 250 allihopa...... :gnissla
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
fazerfun skrev:
Håller med om att det är helt vansinniga priser....verkar dessutom som om bolagen nu fått upp ögonen för SM-hojarna, precis som många fruktade. Snart får vi åka Virago 250 allihopa...... :gnissla

Va kul de vore om alla åkte järnkaminer :p Då vore de också snordyra i premier tillslut :rofl
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kolla på en husa med dom normala effektsiffrorna i reg.beviset då? (14 kW eller vad det är).
Sen är det väl knappast nödvändigt med en helförsäkring. Ok på en ny hoj, men inte på en -01:a. Det ska väldigt mkt till för att en hel/hel-försäkring ska löna sig (speciellt om premierna börjar hamna uppåt 5k)
 

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bergen, Norge
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Barrett skrev:
Kolla på en husa med dom normala effektsiffrorna i reg.beviset då? (14 kW eller vad det är).
Sen är det väl knappast nödvändigt med en helförsäkring. Ok på en ny hoj, men inte på en -01:a. Det ska väldigt mkt till för att en hel/hel-försäkring ska löna sig (speciellt om premierna börjar hamna uppåt 5k)

Jo... jag tror inte jag hade valt helförsäkring om jag köpt motard... snarare halvförsäkring och det billigaste alternativet för mig var då Bilsport & Mc med en månadskostnad på 390:- (som förövrigt gav mig en mycket bra premie på en Ducati 900ss-02 ...6500:- hel/hel.... blysänke enligt dom då?) 390:-/månaden är ju inte mycket pengar enligt mig... mer har man lätt bränt på krogen när man hängde som mest där. Men är det befogat att ha halfrösäkring på en extrem motard? tänker på motorras osv...
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
OlleR skrev:
Typ 60hk och 110kg, det är "inte bara" ;) Försäkringsbolaget räknar på vikt/effektförhållande. Jag fick 1800 hel/hel på 9kw. Fick det andra gången jag ringde till samma bolag dock, så man får prova flera gånger ;)

Då jag senast ringde runt och kollade försäkringar passade jag på att fråga lite om hur premier sätts för olika cyklar. Den uppfattning jag fick var att förs. bolagen går enbart på stöld- och olycksstatistik för de olika modellerna, och alltså inte tittar direkt på vikt/effekt-förhållande. Ofta klumpas också ett fåtal liknande modeller samman och får samma premie, detta är en av anledningarna till stor variation hos premierna mellan olika bolag (om din modell "klumpas uppåt eller neråt").

Rätta mig om jag har fel, kanske varierar mellan olika bolag?
:va
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Mattiaz skrev:
Jo... jag tror inte jag hade valt helförsäkring om jag köpt motard... snarare halvförsäkring och det billigaste alternativet för mig var då Bilsport & Mc med en månadskostnad på 390:- (som förövrigt gav mig en mycket bra premie på en Ducati 900ss-02 ...6500:- hel/hel.... blysänke enligt dom då?) 390:-/månaden är ju inte mycket pengar enligt mig... mer har man lätt bränt på krogen när man hängde som mest där. Men är det befogat att ha halfrösäkring på en extrem motard? tänker på motorras osv...

Försäkringen täcker ändå inte motorras så det behöver du inte fundera på.
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Mattiaz skrev:
Min polare fick ut på försäkringen när motorn på hans Ducati rasade.... Bilsport & Mc.... :confused:
Dom har inte nån speciel försäkring för ducati hojar då? Vilken årsmodell var det på den?

Tror inte du får nått på försäkringen för motor ras på en motard.

Men Bilsport & Mc låg ju hyfsat till i pris iaf på halvförsäkringen, varför inte slå till! :7peta :hihi
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top