Hur är det egentligen med Åland....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur definierar du "dimper ner"?
Till exempel så dumpade ett "emirates" plan så pass mycket fotogen i närheten av Åland för något år sedan, att flygtrafiken fick dirigeras om.

Så det gör det vanligt förekommande, för att ett plan gjorde det en gång?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Betydligt vanligare än att man får en vinge i nacken.
Det händer ibland.
Förmodligen oftare över Bottenhavet än på andra ställen.

Flygplan kraschar, det händer oxå ibland, ibland......

Du valde ju att slå ihop det i samma mening som start och landning, inte jag.:va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Varför blandar du in kondensstrimmor?

Nä flum flum folk tror alltid det är soppadumpning - jag rycker alla över en kam när jag är lat.
Bränsledumpning görs inte alls då soppan är dyr.

Haha Ryanair har väl bara typ 10 liter extra... på sina destinationer te.x - det är ju smart så.
Dom landar på ångorna:D - men då får man tänka på att dom flesta passplan har rätt bra glidtal och kan
glidaflyga och landa 8-10 mil bort om dom har lite höjd

Sen om det måste göras bränsledump i nödlandningslägen så gör det faktiskt inte alls så mycket.
På låg höjd avdunstar det mesta om det är varmt när det landar och på hög höjd når det inte ens marken utan får en så stor spridning och sprids i luften att det i praktiken inte ens har en påverkan( i och med att det inte sker så ofta)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Flygplan kraschar, det händer oxå ibland, ibland......

Du valde ju att slå ihop det i samma mening som start och landning, inte jag.:va

Nej det gjorde jag inte.
Jag nämnde att flygplan har höga utsläpp vid start och att dumpning av bränsle förekommer innan landning.
Men eftersom du inte känner till termen "utsläpp" så började du dilla om tappade vingar.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nä flum flum folk tror alltid det är soppadumpning - jag rycker alla över en kam när jag är lat.
Bränsledumpning görs inte alls då soppan är dyr.

Haha Ryanair har väl bara typ 10 liter extra... på sina destinationer te.x - det är ju smart så.
Dom landar på ångorna:D - men då får man tänka på att dom flesta passplan har rätt bra glidtal och kan
glidaflyga och landa 8-10 mil bort om dom har lite höjd

Sen om det måste göras bränsledump i nödlandningslägen så gör det faktiskt inte alls så mycket.
På låg höjd avdunstar det mesta om det är varmt när det landar och på hög höjd når det inte ens marken utan får en så stor spridning och sprids i luften att det i praktiken inte ens har en påverkan( i och med att det inte sker så ofta)
Det var ett initierat inlägg.
Jag undrar om folk i allmänhet är medvetna om att Ryan air plan störtar om de har motvind eller får vänta på landningstillstånd.
Det är också bra att veta att dumpningen sker utanför miljön.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nej det gjorde jag inte.
Jag nämnde att flygplan har höga utsläpp vid start och att dumpning av bränsle förekommer innan landning.
Men eftersom du inte känner till termen "utsläpp" så började du dilla om tappade vingar.

Friskar upp ditt minne lite.

Flygplan släpper ut ganska mycket.
Bor man i närheten av en flygplats, så eldar de rätt mycket bränsle när de lyfter och dumpar en hel del bränsle när de landar.

Går det verkligen att tolka på mer en ett sätt?

Jag svarade.

Fast alla som åker över åland landar väl knappast?

Vet folk som bor inpå en större flygplats, har aldrig hört dom klaga på bränslerester, oljud ja, men inte bränsle.

Du kommenterade att bränset sprider sig????

Nu först frågar du vad flygplan släpper ut, av någon anledning.

Bränslet sprider sig.
Vad tror du att flygplan släpper ut?


Jag svarade avgaser.

Du fortsätter med att få det till att benämnas utsläpp, vilket som jag skrev mest var ditt problem och inte relevant till evt. bränsledumpning.

I ett försök att ge dig möjlighet att komma ur hörnet påpekar jag att turbiner har dålig effektivitet vid låglast.

Men....

Överflödigt bränsle dumpas innan landning.
Tänk efter nu: Minskar avgaserna av avgasrening?
Är avgaser ett problem?

Nu påstår du igen att bränsle dumpas innan landning, inte kanske, ibland, eller vid extrema tillbud.

Jag påstår att det inte är fallet, du kommer med.

Nog fan dumpas bränsle innan landning.
Du kallar ju det avgaser.
Börjar du se någon anledning att kalla utsläpp för utsläpp ännu?

Nu kallar du bränsledumpning (vilket är endast förekommande vid tillbud och ytterst ovanligt) för avgaser....

Nåväl, antingen har du en stroke, eller så har jag knullat runt med din fru/dotter/syster.

För är det ett försök att trolla bör du ta några år ledigt och jobba på det utanför nätat.:tummenupp
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Friskar upp ditt minne lite.



Går det verkligen att tolka på mer en ett sätt?

Jag svarade.



Du kommenterade att bränset sprider sig????

Nu först frågar du vad flygplan släpper ut, av någon anledning.




Jag svarade avgaser.

Du fortsätter med att få det till att benämnas utsläpp, vilket som jag skrev mest var ditt problem och inte relevant till evt. bränsledumpning.

I ett försök att ge dig möjlighet att komma ur hörnet påpekar jag att turbiner har dålig effektivitet vid låglast.

Men....



Nu påstår du igen att bränsle dumpas innan landning, inte kanske, ibland, eller vid extrema tillbud.

Jag påstår att det inte är fallet, du kommer med.



Nu kallar du bränsledumpning (vilket är endast förekommande vid tillbud och ytterst ovanligt) för avgaser....

Nåväl, antingen har du en stroke, eller så har jag knullat runt med din fru/dotter/syster.

För är det ett försök att trolla bör du ta några år ledigt och jobba på det utanför nätat.:tummenupp

Uppenbarligen gick det att tolka på mer än ett sätt, eftersom du tolkar det annorlunda än alla andra.
Menar du att de inte bränner något bränsle när de startar?
Menar du att kubikmetervis med bränsle inte är mycket?
Menar du att avgaser inte är utsläpp?
Menar du att alla utsläpp är avgaser?
Det är ju du som vill räka alla utsläpp som avgaser.
Bränsledumpning är en säkerhetsåtgärd.
Är det något mer du "tolkar in"?
Betyder det faktum att flygplan passerar Åland att alla flygplan passerar Åland?
Om inte alla flygplan passerar Åland, betyder det att inga flygplan passerar Åland?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Uppenbarligen gick det att tolka på mer än ett sätt, eftersom du tolkar det annorlunda än alla andra.
Menar du att de inte bränner något bränsle när de startar?
Menar du att kubikmetervis med bränsle inte är mycket?
Menar du att avgaser inte är utsläpp?
Menar du att alla utsläpp är avgaser?
Det är ju du som vill räka alla utsläpp som avgaser.
Bränsledumpning är en säkerhetsåtgärd.
Är det något mer du "tolkar in"?
Betyder det faktum att flygplan passerar Åland att alla flygplan passerar Åland?
Om inte alla flygplan passerar Åland, betyder det att inga flygplan passerar Åland?

Alla andra.:confused:

Menar du den andra av två som lipar i sd-tråden.:rofl

Det är ju du som inte kan skilja på bränsle och avgaser.:fakta
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alla andra.:confused:

Menar du den andra av två som lipar i sd-tråden.:rofl

Det är ju du som inte kan skilja på bränsle och avgaser.:fakta
Jag är ganska säker på att du är den enda som tolkar det så eftersom folk i allmänhet brukar tolka text efter vad det står, inte efter vad de tror.
Vilka "två som lipar i SDtråden" vet jag inte vad du menar (för övrigt ytterligare ett exempel där du fantiserar ihop underliggande budskap i texter).

Du påstår ju att avgaser inte är utsläpp.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag är ganska säker på att du är den enda som tolkar det så eftersom folk i allmänhet brukar tolka text efter vad det står, inte efter vad de tror.
Vilka "två som lipar i SDtråden" vet jag inte vad du menar (för övrigt ytterligare ett exempel där du fantiserar ihop underliggande budskap i texter).

Du påstår ju att avgaser inte är utsläpp.

Du menar att alla andra ser bränsledumpningar som avgaser, ja, isf har jag uppenbart en avvikande syn på det.

Men jag påstod aldrig att utsläpp inte är avgaser, jag tydliggjorde täremot att det inte har med din påstådda bränsledumpning vid landning.

För att klargöra min syn:

*Ett plan=avgaser

*Två plan=avgaser

*Alla plan=utsläpp

*Bränsledumpning=unika nödåtgärder

*Bränsledumpning≠avgaser

*Bränsledumpning≠landning
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Saxat från Ny Teknik
Att flygplan dumpar bränslesker ytterst sällan. För trafiken på Arlanda i genomsnitt en gång per år.
Om ett flygplan måste landa tidigare än beräknat, till exempel direkt efter start, kan bränsle behöva dumpas för att få ner vikten. Annars finns risken för överhettade bromsar, vilket skulle kunna leda till brand. Det är bara stora flygplan som har möjligheten att dumpa bränsle, och det sker endast av *säkerhetsskäl. Det *förekommer aldrig en bränsledumpning för att flygningen hade medvind. Det vore lika dumt som att hälla ut bensinen ur bilen på garageuppfarten.
En bränsledumpning följer förutbestämda rutiner och leds av flygledare. I fallet kring Arlanda finns en särskild rutt över Öster*sjön, mellan fastlandet och Gotland, där bränsle kan dumpas. Flygfotogen är mycket lättflyktigt, och i princip avdunstar allt bränsle innan det når marken.
Dumpning av bränsle rapporteras alltid till tillsynsmyndigheten, det vill säga Länsstyrelsen.
Niclas Härenstam, presschef Luftfarsverket, Stockholm-Arlanda Airport
 

Nicke.E

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Ort
Åland
Hoj
KTM 690 SMC-R 2012
Hej,som ålänning tycker jag d här spårat ut lite:arsele
har just "bidragit" med lite utsläpp själv I form av avgaser I det fina vädret å det byggde upp en härlig törst:fyllisar
 

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Ort
Eslöv
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Hej,som ålänning tycker jag d här spårat ut lite:arsele
har just "bidragit" med lite utsläpp själv I form av avgaser I det fina vädret å det byggde upp en härlig törst:fyllisar

Ni har finländska systembolag va?

Jag är skåning. Ni är vana vid att svenskar vet lite om Finland och ser er som broderfolk... visst?

Den finnen jag känt, från Tampere, var alldeles chockad i två år nere i Lund. Va? Är detta Sverige?

Men okej, vi har ju systemet...

Har ni finnar alls koll på Skåne?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ni har finländska systembolag va?

Jag är skåning. Ni är vana vid att svenskar vet lite om Finland och ser er som broderfolk... visst?

Den finnen jag känt, från Tampere, var alldeles chockad i två år nere i Lund. Va? Är detta Sverige?

Men okej, vi har ju systemet...

Har ni finnar alls koll på Skåne?

Systemet heter Alko och fungerar ungefär likadant som här. Eftersom Finland är tvåspråkigt så kan du läsa på svenska. http://www.alko.fi/sv/

Har du tid att kolla på Herman Lindqvists föreläsning om sin bok om vår gemensamma historia så får du en snabbkurs! :tummenupp
http://hbl.fi/video/2013-11-29/535636/lindqvist

Du är långt ifrån ensam om att sakna kunskap om våra länder och vår gemensamma historia. Citat nedan från Helsingforsbladets hemsida och Hermans svar...

Vilka är de vanligaste fördomarna på varsin sida om Ålands hav?

– Den enorma okunskapen är frapperande. I Sverige tror man att Finland var en koloni som styrdes med förtryck och i Finland är man övertygad om att det var så.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ni har finländska systembolag va?

Jag är skåning. Ni är vana vid att svenskar vet lite om Finland och ser er som broderfolk... visst?

Den finnen jag känt, från Tampere, var alldeles chockad i två år nere i Lund. Va? Är detta Sverige?

Men okej, vi har ju systemet..

Har ni finnar alls koll på Skåne?

Ja de märkliga är att skåningar vet att vi har finska systemet som heter Alko OCH att vi PRATAR svenska !!!
:fakta De vet ju inte Stockholmarna !!! :hihi
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja de märkliga är att skåningar vet att vi har finska systemet som heter Alko OCH att vi PRATAR svenska !!!
:fakta De vet ju inte Stockholmarna !!! :hihi

Jo, man får vara glad för det lilla, skåningen kunde använt det svenska namnet på Tammerfors också om han vetat... :tungan

Visserligen heter det Tokholma på finska men nog känner många till skillnaden mellan Åland och riket... (Fast jag har haft fel förut...)

Sen går det alltid att dryga sig om okunskap, det beror bara på nivån.
Jag träffade för massa år sedan en svensktalande finländare på hoj i Finland som var från Fredrikshamn och han blev skitsur för att jag inte kände till Fredrikshamn!:(

Det positiva var att jag fick lära mig lite om Fredrikshamn och nu har jag varit vid Rådhuset också!:)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fredrikshamn,_Finland
 

Nicke.E

Ny medlem
Gick med
27 May 2012
Ort
Åland
Hoj
KTM 690 SMC-R 2012
AGV, hej har lite koll ja,varit på dock I landskrona en par ganger å d hör väl nästan ti skåne:va
Systemet för mej kallas "slabb" när man jobbar på Viking Line:arsele
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Ni har finländska systembolag va?

Jag är skåning. Ni är vana vid att svenskar vet lite om Finland och ser er som broderfolk... visst?

Den finnen jag känt, från Tampere, var alldeles chockad i två år nere i Lund. Va? Är detta Sverige?

Men okej, vi har ju systemet...

Har ni finnar alls koll på Skåne?

En viktig skillnad i Finland ! Finnar kallar man enbart den del av befolkningen som pratar finska ! Således ingen av Ålänningarna ! :fakta

En viktig del av att få den så kallade hembygdsrätten som jag skrev om tidigare innehåller oxå ett språkprov ! Således måste man avlägga ett skriftligt prov i svenska !

Jag har ganska bra koll på Skåne eftersom jag körde buss på 90 talet och en gång var vi nästan en vecka på rundtur i Skåne . Vi var flera dar på Österlen , bl.a körde jag en finsk (Åländsk) buss på militär övningsområdet i Hanebukten ! Vi kollade på fårbetet som de användes till när man inte kör pansarvagn där ! Vi besökte Kiviks ciderfabrik . Ystad . Helsingborg har jag varit i många gånger på väg mot alperna och jag har även kört från Köpenhamn över Öresundsbron till Malmö osv. Jag har varit på fastighets mässa i den gamla Saab fabriken intill Twisting Tower i Malmö , besökt Lund , Ystad och Höganäs bl.a . Skåne = :rock
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top