Hur är dagsformen på din moral?

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Detta fenomen tycker jag är otroligt intressant. Hur svenskarna ser på hittegods. Vad är det som gör att man så ofta behåller upphittade plånböcker. Eller åtminstonde länsar den på sedlar för att sedan lämna in den.

Expressen gjorde ett test där man la ut en plånbok med en hundring i. Trots att detta skedde utanför polisstationen gick endast 3 av 10 och lämnade in den.
Artikeln finns här: http://www.expressen.se/index.jsp?a=214605
Hur skulle ni göra?
Skriv gärna även hur gamla ni är.

I Kalla fakta (har jag för mig) ställde man upp en fräsh mountainbike mot en pelare -olåst. Sedan filmade man cykeln och stoppade "tjuvarna". För samtliga personer var det "Första gången" de snott en cykel, när de blev tillfrågade vilken gång i ordningen det rörde sig om.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Det beror på vems plånboken är...fast det var 3 av 10 som lämnade in den, inte 7.
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
jag hade tagit stålarna och sen lämnat in plånboken med kort och allting. Nåt ska man ju ha i hittelön ;) men det är ett helvete när folk tar ens kort och grejjer usch och fy...

jo jag har blivit bestulen på mobil,plånbok m.m. så jag vet visst hur det känns och pengarna skiter man i det är leg och bankomatkort busskort o sånt som svider...foton på flickvän osv osv...
 

Coola Ola

Guest
Det beror helt på vilken moral som avses. När det gäller att lämna tillbaks borttappade grejer som plånböcker o liknande har jag nog väldigt hög moral. Har polare som utan vidare kan sno en cykel när de ska hem från krogen men jag skulle förmodligen aldrig kunna göra en sån grej själv.

När det gäller att ljuga och bedra folk (flickor) har jag tyvärr inte lika hög moral dock.... :rolleyes:
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag lämnar in plånboken i orört skick, det kan jag garantera. Jag har t.o.m lämnat in pengar som satt i en bankomat som en tant före mig glömde att ta med sig, så i det avseendet är jag moraliskt oantastlig. Jag är inte så fattig att jag behöver stjäla andra människors pengar.

Folk som snor pengar ur plånböcker de hittar är som vilka tjuvar som helst. Det blir inte mindre stöld bara för att man "hittar" en plånbok. Jävla paria är vad de är.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
ärligt talat skulle jag nog rensat den på kontanter först och sedan lämnat in den.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Tobbe_N skrev:
ärligt talat skulle jag nog rensat den på kontanter först och sedan lämnat in den.
Varför? På vilket sätt blir det dina pengar bara för att du hittar plånboken på marken?
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
För egen del har jag som princip att alltid lämna in, oavsett belopp.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
jag hittade en plånbok på centralen i götet med en hel del cash i den lämna jag in direkt, det skulle jag villja att någon gjort om jag tappat min.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag skulle aldrig stjäla nåns pengar eller nåt annat för den delen. Konstiga jävlar som t.ex. "saltar räkningen" när de har haft inbrott i bilen eller gör som en kompis polare och låtsas tappa en dykarklocka och säljer den till en kompis för självrisken. Jävla pack!
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Stöld är stöld. Finns inget som säger att man har rätt till "hittelön".
 

RAVESMURF

Var är min bensindunk?
Gick med
27 Sep 2003
Ort
hemma
Hoj
En norsk DBS med reflexer och dynamo
självklart hade jag lämnat tillbaka plånboken!!!
Jag har blivit fostrad av mina föräldrar att lära mig skilja på mitt eller nån annans, självklart lämnar man tillbaka en plånbok i ursprungs-skicket. Allt annat är ju olagligt, dessutom...om man lämnar tillbaka en tingest till polisen som man har hittat, så tillfaller den en själv om ingen gör anspråk på den inom en viss tid ( tror det är en månad eller om det är 3 ).

Jag avskyr när folk inte kan skilja på mitt / ditt, och det finns inget jag repeterar INGET som heter den hederlige tjuven eller något sånt.

Antingen är man kriminell eller också så är man inte det. Tar man något som inte tillhör en själv, då är man en tjuv och ska således bestraffas. Det är en sak om du kör för fort eller kör minimoto på gatan osv. Men då stjäl du inte från någon annan, ingen annan blir lidande ( om du inte kör vanvettigt och vårdslöst ) så det är i mitt tycke bättre.

Men låt bli saker som inte tillhör dig. För nån annan blir otroligt ledsen över att bli av med sina prylar som dom har betalat för, man kan även bli av med körkort, visa-kort osv. i en plånbok, inte alls roligt. Sen har vi affektions-värdet som inte kan ersättas.

det är samma sak att behålla pengarna i en plånbok som man hittat, som att råna en bank eller förskingra pengar på ett företag. allt är lika illa i mina ögon ( bortsett från vissa detaljer som hotbilden vid ett rån osv. )

SUG PÅ DEN ERA SNATTARE!!!
 
Last edited:

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Jag skulle tveklöst lämna in den utan att röra en spänn. Kan ju va så att dom pengarna som finns i lädret är tillen sak någon spart till väldigt länge.. Fan va besviken man skulle bli om man då blev av med det man spart och bara fick tillbaka en tom plånbok.
Tappade mitt läder vid ett tillfälle med 20.000 kr dom skulle jag ha till handpenning till en hoj. Men fick tillbaka den med allt innehåll. Kom överens med upphittaren att han skulle få låna min nya hoj under 2 veckor. (kände upphittaren) :banana
 

Honda forever

livet börjar vid 14000rpm
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR1000RR
Mycket intressant fråga, för det är väldigt lätt att "sitta här" och ha hög moral, men kanske en annan sak när man står där och håller i plånboken.
Jag hoppas och tror att jag skulle lämna in plånboken som jag hittade den
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vad är den moraliska skillnaden mellan att rycka pensionen av mormor Elsa direkt vid Bankomaten och att länsa en upphittad plånbok?

goodspeed, snyggt sätt att lura fram de osmartaste skummisarna på sporthoj! :D
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
tänk...efter

det är enkelt...man gör bara som man vill att upphittaren av sin egen borttappade plånbok skulle göra...
 

HanneZ

Guest
Men om man bara hittar en 500-lapp då? Ska man gå och lämna den till polisen? Vart den tar vägen isåfall?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
Men om man bara hittar en 500-lapp då? Ska man gå och lämna den till polisen? Vart den tar vägen isåfall?

Den går till polisens julfester, det är de värda. :tummenupp
Jag har hittat 20:-, jag blev en tjuv efter det... :(
 

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6-00
Eftersom jag är så naiv, så skulle jag gå och lämna den....
Skulle aldrig kunna med att inte göra det, jag skulle ju vilja att nån vänlig själ gjorde detsamma mot mig!

Däremot om jag hittar en 100-ing på stan så inte fan går jag till polisen, vem fan skulle hämta ut den liksom?? :3freak


Jag kanske är lite väl snäll??
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top