Hundattacker beror mer på ägaren än rasen.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har inte riktigt med kampdebatten att göra men aveln är ju viktigt men jag tycker att vi många gånger har gått alldeles för långt i våran strävan att få fram den "perfekta hunden", många raser är ju totalt sönderavlade idag och det gör mig mycket :(.

Frågade en tjej som är insatt mycket vad det gäller hundar, visade en bild på våran fina Tim som vann NM i lydnad i början av 70-talet.
Han ansågs av många som "perfekt" men idag så skulle han knappt bli godkänd...vad är det vi har gjort mot våra hundar egentligen...
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    61.2 KB · Visningar: 56

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Har inte riktigt med kampdebatten att göra men aveln är ju viktigt men jag tycker att vi många gånger har gått alldeles för långt i våran strävan att få fram den "perfekta hunden", många raser är ju totalt sönderavlade idag och det gör mig mycket :(.

Frågade en tjej som är insatt mycket vad det gäller hundar, visade en bild på våran fina Tim som vann NM i lydnad i början av 70-talet.
Han ansågs av många som "perfekt" men idag så skulle han knappt bli godkänd...vad är det vi har gjort mot våra hundar egentligen...

Tyvär så det nog att det är utställningsfolket som har tagit över den större delen av aveln i Sverige. Schäfern är ett typexempel på det. Som tur är finns det några uppfödare kvar som avlar på den gamla typen av Schäfer. Det gäller även många fler raser. Tyvär såär det inte bara utseendet på hundarna som ändras även deras egenskaper ändras också, Schäfern var en underbar brukshund som kunde användas till alla bruksgrenar med framgång, i dag ser man sällan Schäfer på prispallarna. Jättetråkigt att utseendet har blivit en så viktig faktor
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hur kan du vara säker på att det är en renrasig Pittbul du köper. Får du med en stamtavla. Eftersom ordet Pittbull är spärrat på Blocket så säljs dom under just namnet Amstaff eller Amstaffblandning. Sen säger säljaren att det är en Pittbull, men i själva verket är det oftast blandningar mellan Pittbull och Amstaff och andra raser. Renrasiga Pittbulls säljs nästan alltid genom kontakter i Pittbullklubben inte , det kan ta flera år innan du blir acepterad där och kan visa att du är seriös, eftersom de flesta seriösa Pittbull uppfödarna inte vill sälja till kleti o pleti just för att dom värnar rasens rykte. Jag skulle tro att de flesta småkillarna som bor i förorten inte hat en aning om att just deras Pittbul som dom köpt på Blocket antingen är en blandning eller inte end har Pittbullsblod i sig överhuvudtaget.
I vilket fall som helst. Grattis till din nya hund!

me tanke på att "pappan" till min valp e importerad från USA för just avel här då han har ståtliga mått...

de som har den pit bullen parar inte den me vilken hund som helst...

sen bryr jag mig inte om den e renrasig då jag vill ha en hund som sällskap därav att jag har en pit bullvalp till hemma dagtid som jag "passar" vilken kommer få sällskap av min egna valp som kommer om nån dag... , båda kommer från samma kull me...

små förortskillar ska INTE ha hund.... finns en del "JALLAS" här i v-ås som springer runt o "kampar" me pit bull/am staff....


mvh.T
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
då jag vill ha en hund som sällskap ... därav att jag har en pit bull
Låt mig spekulera ....
- ni är exfånge
- tribal tatuerad
- adidasbrallor är favvoplagget
- hoodtröja oxå ett favvoplagg, naturligtvis
- piercad lite här och var
- kamsportsutövare

Detta måste nu kompleteras med en kamphund :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har inte riktigt med kampdebatten att göra men aveln är ju viktigt men jag tycker att vi många gånger har gått alldeles för långt i våran strävan att få fram den "perfekta hunden", många raser är ju totalt sönderavlade idag och det gör mig mycket :(.

Frågade en tjej som är insatt mycket vad det gäller hundar, visade en bild på våran fina Tim som vann NM i lydnad i början av 70-talet.
Han ansågs av många som "perfekt" men idag så skulle han knappt bli godkänd...vad är det vi har gjort mot våra hundar egentligen...

Nu är det väl så att rasstandarden dom sista 15 åren gått mot Fysiskt/mentalt sunda hundar inom flertalet av raserna istf enbart det estetiska som präglat aveln i decennier innan.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Låt mig spekulera ....
- ni är exfånge
:)

japp!!!:tummenupp suttit en hel 2 års volta... sen omständigheterna kring det ligger ju på utredning på "Rikspolisstyrelsen":va

- tribal tatuerad
:)

japp!!!:tummenupp över hela kroppen + massa texter me...:D

- adidasbrallor är favvoplagget
:)

Nix!!!! Adidas kör jävla "förorts-wannabe-gangster-blattar" me... , släng på en Canada Goose jacka så har du ju "Rinkebys Nationaldress".... "GASP"/"Better bodies" använder vi "kroppsbyggare"...

- hoodtröja oxå ett favvoplagg, naturligtvis
:)

japp!! alltid gillat `hoodtröja..."Peak Performance" , "GASP" mm:banana

- piercad lite här och var
:)

Nix!!! hade tidigare ring i örat precis som övriga Sverige... piercing e ju tvärgay!!!!!:arsele

- kamsportsutövare
:)

räknas "krogkarate" ???:D

Detta måste nu kompleteras med en kamphund :)

alltid älskat djur....hade katter när jag var yngre... , haft Amstaff med innan om du läser mina tidigare inlägg i denna tråd... , behöver inte ha en hund för att hävda mig me utan för att ha som sällskap då jag gått sjukskriven i över 4 år efter en MC-olycka -06...

bra att ha fasta rutiner me " hundpromenader" fast man e sjukskriven...


mvh.T
 
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
SÅ HÄR KORTADE DU NER MITT INLÄGG:

Inskickat av Crash rider
då jag vill ha en hund som sällskap ... därav att jag har en pit bull

sen bryr jag mig inte om den e renrasig då jag vill ha en hund som sällskap därav att jag har en pit bullvalp till hemma dagtid som jag "passar" vilken kommer få sällskap av min egna valp som kommer om nån dag... , båda kommer från samma kull me...

sen kan du ju referera till HELA mitt inlägg... jag e "hundvakt" på dagarna åt en valp som en tjej har men som jobbar på dagarna o har så svårt att hinna me den dagtid varpå jag passar den åt henne helt gratis!


mvh.T
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Källa: http://theloveoflabs.com/avel.html

Tyvär så det nog att det är utställningsfolket som har tagit över den större delen av aveln i Sverige. Schäfern är ett typexempel på det. Som tur är finns det några uppfödare kvar som avlar på den gamla typen av Schäfer. Det gäller även många fler raser. Tyvär såär det inte bara utseendet på hundarna som ändras även deras egenskaper ändras också, Schäfern var en underbar brukshund som kunde användas till alla bruksgrenar med framgång, i dag ser man sällan Schäfer på prispallarna. Jättetråkigt att utseendet har blivit en så viktig faktor

Felbelastningen har gjort att antalet diskbråk hos scäfern har ökat (enligt henne jag pratade med)

Fann detta:
Aveln av Schäfer är numera indelad i två läger – precis som många andra raser –* sk bruksschäfer och utställningsschäfer. Idealet på schäferns utseende har ändrats så drastiskt att den gamla typen inte duger på utställning längre. Den nya modellen är avlad på ett sätt som gör att den inte kan användas som brukshund. Den har så sluttande rygg att den går och springer med en belastning på halva bakbenen. Försvaret och samt polisen har pga detta tvingats börja ägna sig åt egen hundavel, eftersom schäfern passar så bra som arbetshundar, men den nya schäfern håller inte för den stora arbetsbelastningen.
 
Last edited:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Felbelastningen har gjort att antalet diskbråk hos scäfern har ökat (enligt henne jag pratade med)

Fann detta:
Aveln av Schäfer är numera indelad i två läger – precis som många andra raser –* sk bruksschäfer och utställningsschäfer. Idealet på schäferns utseende har ändrats så drastiskt att den gamla typen inte duger på utställning längre. Den nya modellen är avlad på ett sätt som gör att den inte kan användas som brukshund. Den har så sluttande rygg att den går och springer med en belastning på halva bakbenen. Försvaret och samt polisen har pga detta tvingats börja ägna sig åt egen hundavel, eftersom schäfern passar så bra som arbetshundar, men den nya schäfern håller inte för den stora arbetsbelastningen.

Precis, det är sorgligt, för jag älskar Schäfer. Jag vet att både militär och polis klagar på att schäfer nu förtiden inte håller måttet vare sig kroppsligt och mentalt. Men som tur finns det fortfarande några få uppfödare som avlat på den gamla typen av bruksschäfer, det är den typen jag gillar mest. Samma problem finns inom Retriver raser, där finns utsltällnings-Labbar och Golden, men sen finns det även jakt-Labb och jakt-Golden. Det är enorm skillnad både mentalt och utseende mellan dom, några få uppfödare satsar på att få fram Dual purpose hundar inom både Labb och Golden, men det är inte så många kvar nuförtiden
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Precis, det är sorgligt, för jag älskar Schäfer. Jag vet att både militär och polis klagar på att schäfer nu förtiden inte håller måttet vare sig kroppsligt och mentalt. Men som tur finns det fortfarande några få uppfödare som avlat på den gamla typen av bruksschäfer, det är den typen jag gillar mest. Samma problem finns inom Retriver raser, där finns utsltällnings-Labbar och Golden, men sen finns det även jakt-Labb och jakt-Golden. Det är enorm skillnad både mentalt och utseende mellan dom, några få uppfödare satsar på att få fram Dual purpose hundar inom både Labb och Golden, men det är inte så många kvar nuförtiden

När man ser hundar liknande den schäfern som finns i källanvisningen så undrar man först om den är manipulerad, de ser helt vanskapta ut.:näsblod Farsans granne som är militär har en underbar schäfer som nog då är en "bruksschäfer:va, riktigt fin och hon aktiveras verkligen..bl a får hon dra däck :D Härligt att se en så välmående och framförallt lydig hund...han har stenkoll på henne...Jag hoppas få möjlighet att lära mig mer av honom för han är riktigt kunnig :)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Längtar till dagen så det blir skottpengar på vissa hundraser.......
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Egentligen känns diskussionen ganska efterbliven.
En illa skött labrador, schäfer, kungspudel ÄR ett hot mot alla den träffar.
Inget snack om det.
Den som tror att en s.k. kamphund är farlig pga gener bör nog tänka om.
Ett illa skött barn blir också farligt.

Jag är ingen hundmänniska. (kattmänniska)
Men jag har träffat s.k. kamphundar ganska ofta.
De är de snällaste jag träffat så långt.
Som sagt; en är vårdhund, den andre är nästan där.

Åas har min syster tränat skiten ur dem.
Klart att de skulle kunna ta livet av vem som helst, men det kan även en illa tränad tax.

Så självklart är det föraren, precis som i de flesta fall, som avgör.

Man sätter inte gärna en 7-åring på en tusenkubikare heller.
Dålig jämförelse, men känns ändå relevant.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Säg att det skulle bli förbud i dag mot alla slags "kamphundar"

Hur många som har "kamphund" idag skulle byta till en golden/pudel och spatsera runt och bussa hunden på folk och slå den?
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Alla jyckar med fel psyke är ju farliga (katter med för den delen) den enda hund jag faktiskt blivit biten av var en ful liten oansenlig terrier som kom springande i full rulle på "fina gatan" på Östermalm i Stockholm & högg mig i smalbenet......han hade bitit det första han sprang in i, tur det var mitt ben & inte någon 3 åring...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla jyckar med fel psyke är ju farliga (katter med för den delen) den enda hund jag faktiskt blivit biten av var en ful liten oansenlig terrier som kom springande i full rulle på "fina gatan" på Östermalm i Stockholm & högg mig i smalbenet......han hade bitit det första han sprang in i, tur det var mitt ben & inte någon 3 åring...

Sparkade du till den?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top