Hotas att bli polisanmäld av radiotjänst

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Har fått hem ett brev där det står att en TV-kontrollant har uppmärksammat att jag har en TV i min bostad. De skriver vidare att jag ska kontakta kundtjänst inom 15 dagar eller så har de möjligheten att polisanmäla mig enligt 22§.

Hur ska jag göra för att slippa denna kommunistpropaganda, jag vill inte titta på svt:s kulturnyheter och de övriga skitprogramen. Så hur ska jag göra för att slippa bli polisanmäld? Att betala ser jag inte som ett alternativ, då våra kära ministrar inte ens gör det med sina jättelöner.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Maxxi skrev:
2550855 Har fått hem ett brev där det står att en TV-kontrollant har uppmärksammat att jag har en TV i min bostad. De skriver vidare att jag ska kontakta kundtjänst inom 15 dagar eller så har de möjligheten att polisanmäla mig enligt 22§.

Hur ska jag göra för att slippa denna kommunistpropaganda, jag vill inte titta på svt:s kulturnyheter och de övriga skitprogramen. Så hur ska jag göra för att slippa bli polisanmäld? Att betala ser jag inte som ett alternativ, då våra kära ministrar inte ens gör det med sina jättelöner.


Svenska skatter är ingen a la cart där man väljer vad man vill betala.. :D
( Citat från SvD i dag )
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Maxxi skrev:
2550855 Har fått hem ett brev där det står att en TV-kontrollant har uppmärksammat att jag har en TV i min bostad. De skriver vidare att jag ska kontakta kundtjänst inom 15 dagar eller så har de möjligheten att polisanmäla mig enligt 22§.

Hur ska jag göra för att slippa denna kommunistpropaganda, jag vill inte titta på svt:s kulturnyheter och de övriga skitprogramen. Så hur ska jag göra för att slippa bli polisanmäld? Att betala ser jag inte som ett alternativ, då våra kära ministrar inte ens gör det med sina jättelöner.

Flame?

SVT och TV4 (för det går väl till dom också?) har faktiskt några av de bästa programmen, anser jag.

Eller tja, du kanske anser att 3ans "Hus i helvete" och "Du är vad du äter" och 5ans "Efterlyst" är kvalitétsprogram, vad vet jag.

Sluta böla och betala istället vettja. :tummenupp
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Skriv ett brev där du nämner att du ej har en TV. Den "TV" som kontrollanten uppmärksammat var endast en gåva till din systerdotters nya fästmans fasters bror som fyllde 42.

:tummenupp

Våga vägra (S)(V)T
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
lorkan skrev:
2550868 Flame?

SVT och TV4 (för det går väl till dom också?) har faktiskt några av de bästa programmen, anser jag.

Eller tja, du kanske anser att 3ans "Hus i helvete" och "Du är vad du äter" och 5ans "Efterlyst" är kvalitétsprogram, vad vet jag.

Sluta böla och betala istället vettja. :tummenupp
Jo lätt för dig att säga när du bor hemma och mamma betalar.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
En såndär kontrollant knackade på hemma hos min kompis, Han sa jag har ingen TV!
Var skithuvet försökte tränga sej in, och min kompis putta ut han och drog igen dörren och låste!
Haha vet ni vad dumjäveln gör!?
Han Kliver upp på sin cyckel som han kom med och tittade in i varenda fönster!
Kompisen blir förbannad och ringer snuten.
Var efter han skickar ett fint brev till Radiotjänst!
Haha han behöver aldrig mer betala raditjänst.

OBS en kort version av det som hände.

Själv så sa jag när dom ringde på telefon att jag bara bor i min lägenhet på lördag och inte äger nån TV.

Ofta jag ska betala för nått jag intte utnyttjar.
Jag menar jag sätter på Teven och den hamnar på Ettan!
Snabb som jag är bläddrar jag till tv3 eller dom andra kanalerna jag kollar på.
/mvh jonas
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Får väl ringa dom i morgon och säga att jag maganiserat mina möbler och tv då jag precis blivit förflyttad till en utlandstjänst av mitt företag.

Jag förstår inte logiken i att betala TV-licens när jag inte kolla på Public Service utbudet. De få timmar i veckan som jag tittar på TV så är det reklamfinansierad Tv.:huvet
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
lorkan skrev:
2550868 Flame?

SVT och TV4 (för det går väl till dom också?) har faktiskt några av de bästa programmen, anser jag.
Nej, TV 4 är reklamfinansierad. Dom får inget av licenspengarna.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Maxxi skrev:
2550899 Får väl ringa dom i morgon och säga att jag maganiserat mina möbler och tv då jag precis blivit förflyttad till en utlandstjänst av mitt företag.

Jag förstår inte logiken i att betala TV-licens när jag inte kolla på Public Service utbudet. De få timmar i veckan som jag tittar på TV så är det reklamfinansierad Tv.:huvet

Det är helt ovidkommande vad du tittar på, eller om du ens tittar alls. Du äger en TV-mottagare och det är den du enligt lag skall betala för.

:)
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Maxxi skrev:
2550899 Får väl ringa dom i morgon och säga att jag maganiserat mina möbler och tv då jag precis blivit förflyttad till en utlandstjänst av mitt företag.

Jag förstår inte logiken i att betala TV-licens när jag inte kolla på Public Service utbudet. De få timmar i veckan som jag tittar på TV så är det reklamfinansierad Tv.:huvet

Gör inte det, du är ändå betalningsskyldig eftersom du ÄGER en TV, oavsett om var den står.

Bättre är i så fall att neka och säga att det är en datorskärm utan tv-mottagare eller nåt (det är inget licenskrav på en tv/skärm som saknar mottagare för signalerna, dvs i området 200MHz-850MHz eller liknande, däremot är det t.ex. licenskrav på en VHS-video med mottagardel även om du inte skulle ha någon tv...det är MOTTAGAREN det är licens på, inte själva tv:n).
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Anmäl tv-innehavet, betala en gång, om 1 månad så ringer du o säger att du sålt tv'n och vill säga upp ditt tv-innehav. Så slipper du att oroa dig för polisanmälan.
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag hade flyt denna gången jag, tidigare lägenheter så har dem kommit o plinga på dörren så man har fått skippa o öppna, men nu så ringde dem, så sa bara att jag jobbar natt jämt så hinner inte kolla på tv :D..
 

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Husky valley
Hoj
Honda SH300 -13
Skalman skrev:
2551048 Gör inte det, du är ändå betalningsskyldig eftersom du ÄGER en TV, oavsett om var den står.

Bättre är i så fall att neka och säga att det är en datorskärm utan tv-mottagare eller nåt (det är inget licenskrav på en tv/skärm som saknar mottagare för signalerna, dvs i området 200MHz-850MHz eller liknande, däremot är det t.ex. licenskrav på en VHS-video med mottagardel även om du inte skulle ha någon tv...det är MOTTAGAREN det är licens på, inte själva tv:n).

Nej där har du fel

RADIOTJÄNST skrev:
17. Avanmälan - vilka regler gäller?

När du inte längre har en tv-mottagare kan du enligt § 11 lag om TV-avgift göra en avanmälan till Radiotjänst i Kiruna AB. Radiotjänst begär alltid orsak/anledning till avanmälan.

När två betalande hushåll blir ett, t ex vid samboförhållande, avanmäler den ena personen sitt tv-innehav till Radiotjänst.

Flyttar du till en vårdinrättning för att få stadigvarande vård och vårdinrättningen betalar tv-avgift, behöver du inte betala tv-avgift. Personer med eget boende t ex i servicehus, ska betala egen tv-avgift.

Har du magasinerat eller på något annat sätt avskiljt tv-mottagaren från bostaden, kan du avanmäla ditt tv-innehav. Tv-avgift betalar du till dess att innehavet av tv-mottagare upphört och detta meddelats vår kundtjänst. Avgift som avser tid efter att avanmälan kommit in till Radiotjänst, betalas tillbaka om beloppet är 100 kr eller mer. Om skriftlig bekräftelse på avanmälan inte erhållits inom 2-3 veckor, kontakta Radiotjänst. Avgiftsskyldigheten upphör fr.o.m. det datum din avanmälan inkommit till Radiotjänst, den kan inte ske retroaktivt (bakåt i tiden). Observera att det alltid är den tv-avgiftsskyldige som ansvarar för att avanmälan kommer Radiotjänst tillhanda.
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
HanneZ skrev:
2551064 Anmäl tv-innehavet, betala en gång, om 1 månad så ringer du o säger att du sålt tv'n och vill säga upp ditt tv-innehav. Så slipper du att oroa dig för polisanmälan.


Ja det är nog det absolut smidigaste. Då slipper du kriga genom kilometervis av juridisk taggtråd som Kiruna radiotjänst annats hivar ut.

Betala, slink igenom, säg upp.

/O
 

Maxxi

********
Gick med
23 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Aprilia & Minikina
Olzki skrev:
2551148 Ja det är nog det absolut smidigaste. Då slipper du kriga genom kilometervis av juridisk taggtråd som Kiruna radiotjänst annats hivar ut.

Betala, slink igenom, säg upp.

/O
Jo som ni säger så är det nog bäst att göra så. Tyvärr får man vika sig för den svenska skit byråkratin igen.

Plåtniklas skrev:
2551041 Det är helt ovidkommande vad du tittar på, eller om du ens tittar alls. Du äger en TV-mottagare och det är den du enligt lag skall betala för.

:)
Jo det förstår jag, men hela lagen saknar logik. Tittar jag inte på svt eller inte vill titta, så ska jag inte heller behöva betala. Bättre att de inför någon form av abonemang där man endast betalar för de kanaler man vill titta på. De kanaler man inte betalar för kan man heller in se, ungefär som med ett digitalkort till en parabol eller comhem-box.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Maverick skrev:
2551083 Nej där har du fel

Åfan, där ser man. Även solen har fläckar :D

Själv fick jag betala avgift för en trasig tv i garderoben som jag inte hade råd att fixa pga arbetslöshet, när jag ringde för att avanmäla mitt abonnemang. Därför trodde jag att det var samma sak med magasinering.
 

Arvoitus

Guest
Lånar tråden lite...

Fått en likadan liten skrivelse på dörrmattan i min lägenhet i hålan där jag studerar, men grejen är den att jag inte är skriven där, utan använder lägenheten som övernattningslägenhet, slipper jag undan då? :tuttar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Maxxi skrev:
2551184 Bättre att de inför någon form av abonemang där man endast betalar för de kanaler man vill titta på. De kanaler man inte betalar för kan man heller in se, ungefär som med ett digitalkort till en parabol eller comhem-box.

Från och med 2008 slipper du betala...
Förmodligen försvinner mottagaravgiften helt och hållet IOM nersläckningen av det analoga nätet, sen tas pengarna från skattsedeln istället.
Avgiften finansierar ju även radio, så pengarna måste ju in.

Efter det analoga systemet är nersläckt finns ju även möjligheten att koda alla marksända "gratiskanaler" (1,2, SVT24) och göra ett kort med enbart dom kanalerna, för dom som vill ha det, ett kort med dom kanalerna + ett övrigt utbud, eller ett kort med bara övrigt utbud.

Betala för dom lär vi få göra ändå, skillnaden är att vi för första gången kan välja bort dom.

En intressant parantes är att alla som har en plattskärm utan inbyggd tuner (mottagare), men med egen parabol/mottagare (som då ansluts via SCART) slipper i dagsläget betala mottagaravgift, OM man inte har en video med inbyggd tuner. (har man det kan man be en tv-reparatör att plocka ut tunern den ur videon, så kan man ändå spela in via scart från parabolmottagaren)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Maxxi skrev:
2550855 Har fått hem ett brev där det står att en TV-kontrollant har uppmärksammat att jag har en TV i min bostad. De skriver vidare att jag ska kontakta kundtjänst inom 15 dagar eller så har de möjligheten att polisanmäla mig enligt 22§.

Hur ska jag göra för att slippa denna kommunistpropaganda, jag vill inte titta på svt:s kulturnyheter och de övriga skitprogramen. Så hur ska jag göra för att slippa bli polisanmäld? Att betala ser jag inte som ett alternativ, då våra kära ministrar inte ens gör det med sina jättelöner.


har inte läst tråden men hur vet dom det?
har dom tittat in genom fönstret?
är dom fönstertittare?
kanske anmäla dom :D
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top