Honda XR650R

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Hej :)
Här länge suktat efter en rolig offroadhoj men har fått för mej att Xr:en vägde alldeles för mycket för mina ändamål,så jag tittade på bla Ktm 625.
Letade fram en gammal Bike tidning idag som testade offroadhojar där Ktm 625 och Xr 650 var med,och det visade sig att uppmätt vikt fulltankade så väger xr 143 kg mot 625 142kg !
För mig var detta en nyhet,jag trodde att xr:en skulle väga som ktm 640 eller så, dvs 180kg tankad men ack så fel jag hade och nu fick jag ny beslutsångest :)
Effekten är dessutom nästan samma,det skiljer 1hk till fördel för 625,men den har enligt testarna en väldigt rå gång och vibrerar mycket vilket kan bli jobbigt om man måste köra en del transportsträcka på asfalt,som jag måste göra för att komma till skogen/grusvägarna,så frågan är egentligen bara denna,upplevs XR som mycket klumpigare än ktm 625,eller är det ganska lika ?
Elstart kan jag leva utan dessutom är det väl bättre service intervaller på xr ?

Det ska smiskas grus och ev is om det blir vinter,samt lättare enduro för motionssyfte,ej tävling.
Vad ska jag välja,625 eller Xr och motivera gärna varför :)
Om svaret blir Xr,är det något speciellt man måste kolla extra noga?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hej :)
Här länge suktat efter en rolig offroadhoj men har fått för mej att Xr:en vägde alldeles för mycket för mina ändamål,så jag tittade på bla Ktm 625.
Letade fram en gammal Bike tidning idag som testade offroadhojar där Ktm 625 och Xr 650 var med,och det visade sig att uppmätt vikt fulltankade så väger xr 143 kg mot 625 142kg !
För mig var detta en nyhet,jag trodde att xr:en skulle väga som ktm 640 eller så, dvs 180kg tankad men ack så fel jag hade och nu fick jag ny beslutsångest :)
Effekten är dessutom nästan samma,det skiljer 1hk till fördel för 625,men den har enligt testarna en väldigt rå gång och vibrerar mycket vilket kan bli jobbigt om man måste köra en del transportsträcka på asfalt,som jag måste göra för att komma till skogen/grusvägarna,så frågan är egentligen bara denna,upplevs XR som mycket klumpigare än ktm 625,eller är det ganska lika ?
Elstart kan jag leva utan dessutom är det väl bättre service intervaller på xr ?

Det ska smiskas grus och ev is om det blir vinter,samt lättare enduro för motionssyfte,ej tävling.
Vad ska jag välja,625 eller Xr och motivera gärna varför :)
Om svaret blir Xr,är det något speciellt man måste kolla extra noga?

provkör båda och se vad du tycker , köpte en 690 ifjol när jag ville ha nåt med elstart men xren står kvar hemma när kotten säljs :) är om den är bra skött skottsäker :tummenupp .finns rätt mycket dövikt med typ bakram i stål under skärmen och en sjuhelvetes järnklump till ljuddämpare som går att lätta ett antal kilo
 
Last edited:

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Ska inte vara för fin,då vågar man inte ta fart ut i bushen :D
Det viktiga är att det som ska underhållas är just det samt i bra skick,repor i plast är ju bara bra för då behöver man inte vara rädd att repa den :)

Har för mig att jag sett en annons av dig nånstans men hittar den inte nu,har du lust att länka ?
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Har införskaffat ett KN filter till min xr, allt annat orginal. Blir att borra upp hål i kåpan härnäst. Tänkte nu i samma veva kontrollera bestyckningen (relativt nyinköpt). Har aldrig tidigare hållit på med förgasare så är ny inom det området.

Sitter nu i 175 hög, 65 låg, och det jag tror är luftblandskruven är utskruvad 2 varv (fjäderbelastad skruv?).

Har sökt på forum ang. bestyckning men dom flesta har ju helsystem eller slipons, för det skiljer sig väl då?
Vad rekommenderar ni att jag ska börja med för bestyckning? Vad jag läst mig till så ska jag ha 68S låg, 160-165 hög nu under sommaren, 175 på vintern? Hur ska trottelnålen vara inställd?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har du HRC insatsen i där bak? (alltså det öppnare slutstycket på ljuddämparen) Den är faktiskt rätt bra, men original klumpen väger 2-3 gånger mer än ett slip-on, och är 100 gånger fulare... :D

Dvs. har du HRC så kan du utgå från någon med slip-on. Jag hade HRC innan, men bytte till Arrows Ti, och bestyckningen är densamma. Behövde inte göra ett skvatt. :)
(om man behöver göra något eller inte kan ju bero på vilket slip-on man väljer.)

:hej
 

Nordbo

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Norr
Hoj
Honda XR 650 -01
Kör vanligtvis med orginalstrypning i nu när jag inte har kortet än. Efter det lär det väl bli HRC insatsen.

Tror jag ska ta och beställa 68s eller är 70s bättre? Till högfarten kanske 180? Verkar som att man kan gå upp en hel del när man öppnar kåpan och sätter KN filter?
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
HRC insats och borrad kåpa + KN-filter eller liknande = 68s pilot. 178-180 main. Labba sedan med nål och l-s! Men helt perfekt är svårt att få till, de vill gärna bogga hur man än justerar std-fuggen.

Räkna sedan med att den drar 1l/mil vid inspirerad körning!:död Inte går de snålt iallafall men är det kul så är det!!:yoparty

Det bästa du kan göra är att kasta std-fuggen och köpa en Mikuni TM40-42 (detta har ju nämnts några gånger förr) eller ännu hellre en Edelbrock. Skillnad som natt och dag!

/Christer
 
Last edited:

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Ort
Sideby Finland
Hoj
2000 Honda XR650R
Liten fråga...

Funderar på en utflykt till Uppsala ifrån Gbg med min XR,
tänkte inte bränna motorväg bara en kortare sträcka!
Är det något jag bör tänka på? tänkte ligga lite över 100
Bör jag låta den kallna vid tankningarna eller är det bara bränna på
tills jag är uppe? (bytte olja för 5 mil sedan)

Bra att denna härliga tråd finns!
Ha det gött allihopa..:D
/ Stefan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funderar på en utflykt till Uppsala ifrån Gbg med min XR,
tänkte inte bränna motorväg bara en kortare sträcka!
Är det något jag bör tänka på? tänkte ligga lite över 100
Bör jag låta den kallna vid tankningarna eller är det bara bränna på
tills jag är uppe? (bytte olja för 5 mil sedan)

Bra att denna härliga tråd finns!
Ha det gött allihopa..:D
/ Stefan

Inget motormässigt att tänka på,, leta bara åt det varvtal som vibrerar minst i styret, Det skonar både kropp o motor (vita fingrar).

Kör du motardhjul kan du köra obegränsad fart.

Kör man Crossdäck bör man hålla sig under 100 för mindre slitage.
 

HolmXR650R

Holmen..
Gick med
10 May 2011
Ort
Sideby Finland
Hoj
2000 Honda XR650R
Inget motormässigt att tänka på,, leta bara åt det varvtal som vibrerar minst i styret, Det skonar både kropp o motor (vita fingrar).

Kör du motardhjul kan du köra obegränsad fart.

Kör man Crossdäck bör man hålla sig under 100 för mindre slitage.

Tackar för info....

Ha det gött!!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Ort
skellefteå
Hoj
XR650r -00
finns nog inga som klarar dom kraven tkc 80 och liknande fixar lv-biten men suger i skogen och däck som driver där trivs sällan på asfalt
satt tkc80 på 690n när jag köpte den och dom hamna direkt i förådet


Jag provar och beställer en uppsättning MICHELIN T 63, dom ska visst klara sig bra till och med på endurospåret, återkommer med en recension!
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Någon som har nått bra tips på däck som fixar både skogsstigar och inte nöts ner efter 50mil på asvalten?


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=64.754625,20.884150

Jag har kört Bridgestone Trail-Wing, de tycker jag funkat bra det lilla jag kört!
images

Sitter sådana på min hoj nu, lite längre upp på sidan.

/Christer
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ser fina ut! Håller dom länge på asvalt?

Jag har kört slut på ett T-W bakdäck mellan ca 200-450 mil på hojens mätare sedan köpte jag motard-kit och std hjulen blev med isdäck. Men 2-300mil blandat håller de nog men det går säkert att köra slut på dem på 70mil om man utövar seriös "huliganåka" som vissa uttrycker det!! :tummenupp

Däcket som sitter på nu är i princip nytt (10mil)

/Christer
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top