Honda XR650R

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Att den ryker svar just när du gasar till är förmodligen lite vä mycket påställd accpump eller för stor munstycke till accpumpen. Många Mikuni hcr gasare har 70" i accpump och de ska va 40" till en 600+ enstånka. De går visserligen korta ner accpumpstiden och köra 70 men de kräver stor vana av att stäla in det.Sänka nålen kommer inte göra att den sotar mindre vid gaspådrag. Du kan ha en kombi av för stort högfartsmunstycke lågfart för hög nål och mycket påställd accpump. De grova ryckningarna du känner låter bara som de vanliga pulserna som de blir från stora stånkor utan ryckutjämnare, då hjäper bara nerväxling eller trycka in kopplingen och börja om som du gör. Jag körde med Honda cbr 600 fälgar med våldsamma ryckutjämningskuddar och då gick hojen nästan lika fint/ryckfritt som en Twin och kedjan höll 1500-2000 mil vs annars 500 mil. Håll koll på att kedjan inte sträcker ut sig mer än sträckgränsen för jag har dragit av flera kedjor strax efter 500 mil. De blev dyrt och besvärlig för de gick hål i blocket bägge gångerna. Efter det körde jag bara 500 mil på dyraste starkaste kedjan som fanns oavsett om den sträckt ut sig eller inte. De är stora kubiken avsaknaden av ryckutjämnare i kombo med släta motardhjul som rycker sönder kedjorna på 0 tid.
Ang plocka ihop den och köra så tror jag de funkar bra till 99%. Säkrast vore om du mäter upp kolvbulten i mitten där den ligger i staken och mät upp stakens hål. Jag har Honda org verkstadsbok så jag kan kolla om de duger, de är likn mått som de ska va till en bilmotor med runt 600-650cc per cylinder.
Nu har jag mätt och det faller inom toleranserna faktiskt. Det trodde jag inte. (Se bild)
Jag sätter ihop den och lyssnar lite..
Jag hade tänkt att behålla denna hojen tills jag inte orkar kicka igång den längre så tid finns ju längre fram för total renovering.
Hittat en bra japansk handlare som ordnar fram original delar till en bråkdel av priset från swe eller Holland.
Ska även testa att sänka nålen ett hack och se vad för skillnad det gör.
Det är rätt ansträngande att ens köra igenom staden med cykeln med dessa ryckningar.
Så länge man gasar ordentligt och står på så känns det bara som en fröjd, men det kan man ju inte runt rullatorer och barnvagnar i stan… ?
Vad tror du om uppmätta siffror?
 

Bifogat

  • 2F4B8567-872B-4A7A-BC16-145F46915489.jpeg
    2F4B8567-872B-4A7A-BC16-145F46915489.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 15
  • 0259036B-22B7-4790-AC83-2F96691B2184.jpeg
    0259036B-22B7-4790-AC83-2F96691B2184.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 15

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kanon då kan du köra vidare i all evighet ?
Kör på en rätt tjock olja typ Motul 15w50 eller ännu bättre Motul 15w60 för de är släpor som trycker mot kammen och växellådan håller bara bättre ju tjockare viskositet man kan köra.
Motorn blir tystare bara man byter från ex 50 till 60 i slutsiffra på oljan och speciellt om man kört en 40 olja och går till 60. Enda nackdel med tjockisolja är högre bränsleförbrukning.
Just Motuls 7100 serie på olja ger mjukare växlingar vs många andra märken.
Ang ryckningarna i låg hastighet så är de ett stort problem på alla större stånkor och även vissa twinnar som min ktm 990. Man får så lov att draiväg 1-2 ev 3an (i tät trafik i stan) och sedan trycka in koppingen och rulla genom korsningar för man får lätt motorstopp när de rycker o har sig i låg fart. Vill du ha en smode gång så välj en motor med så många cylindrar som möjligt och stor svängmassa typ Golwing :lol
Om du bott nära har jag kunnar testa den för att lista ut om de är något bestyckningsfel/ justerings i gasaren.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Kanon då kan du köra vidare i all evighet ?
Kör på en rätt tjock olja typ Motul 15w50 eller ännu bättre Motul 15w60 för de är släpor som trycker mot kammen och växellådan håller bara bättre ju tjockare viskositet man kan köra.
Motorn blir tystare bara man byter från ex 50 till 60 i slutsiffra på oljan och speciellt om man kört en 40 olja och går till 60. Enda nackdel med tjockisolja är högre bränsleförbrukning.
Just Motuls 7100 serie på olja ger mjukare växlingar vs många andra märken.
Ang ryckningarna i låg hastighet så är de ett stort problem på alla större stånkor och även vissa twinnar som min ktm 990. Man får så lov att draiväg 1-2 ev 3an (i tät trafik i stan) och sedan trycka in koppingen och rulla genom korsningar för man får lätt motorstopp när de rycker o har sig i låg fart. Vill du ha en smode gång så välj en motor med så många cylindrar som möjligt och stor svängmassa typ Golwing :lol
Om du bott nära har jag kunnar testa den för att lista ut om de är något bestyckningsfel/ justerings i gasaren.
Åfasen. Jag kör på Castrol Power1 10w-30…
Kanske får kika efter en annan då.
Jag har innan åkt både 950sm och 990 Sd. Ingen av de hojarna ryckte nåt speciellt. Även åkt VTR 1000 storm, och den ryckte inte heller.
Tom Crf 450r gick mycket lugnare och finare än denna best jag har nu. ?
Nåväl. Har påbörjat monteringen. Återkommer med rapport.
Tack för hjälpen! ?✌️
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Åfasen. Jag kör på Castrol Power1 10w-30…
Kanske får kika efter en annan då.
Jag har innan åkt både 950sm och 990 Sd. Ingen av de hojarna ryckte nåt speciellt. Även åkt VTR 1000 storm, och den ryckte inte heller.
Tom Crf 450r gick mycket lugnare och finare än denna best jag har nu. ?
Nåväl. Har påbörjat monteringen. Återkommer med rapport.
Tack för hjälpen! ?✌️

Ok du har också kört samma motor som jag har KTM 990 motorn och den går finare än en xr650r i låga farter speciellt om din xr inte har ryckutjämning i bakhjulet? VTR har jag provkört och den har tyngre svängmassa så den gick mindre hackigt än ktm 990.
10w-30 är är inge bra att köra på i en hojmotor med gemensam olja för växellåda och motor. Redan vid crusingfart blir den väldigt tunn så när man kör den i statstrafik eller hård körning på bana eller i skog typ enduro så tar motorn skada för då bir den som vatten.
Byter du till 50- 60 i topp kommer den gå så tyst att du blir orolig åt att den går för fint ? Botten (kallstartsväördet) w värdet är mindre viktigt men håll dig till 10-20w i botten för sommarbruk och viktigast 50-60 i topp.
Här har du ett ex på en kanobra olja Motul 10w60 7100. Undvik Motul 300v för de är en racingolja som håller kortare tid innan den går ner sig vs 7100 som är en allround olja med normal livslängd. De är inte bara Motul som har kortlivad racingolja så man måste hålla koll så man inte köper en sådan olja och kör full ojebytesintervall enligt bok. Nu står de visserigen 100 mils intevall på xr650 men de är för tävlingsbruk. Med strax över 2l olja i motorn som xr har kan man köra 300-500 mil ber på hur hårt man kör.
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Ok du har också kört samma motor som jag har KTM 990 motorn och den går finare än en xr650r i låga farter speciellt om din xr inte har ryckutjämning i bakhjulet? VTR har jag provkört och den har tyngre svängmassa så den gick mindre hackigt än ktm 990.
10w-30 är är inge bra att köra på i en hojmotor med gemensam olja för växellåda och motor. Redan vid crusingfart blir den väldigt tunn så när man kör den i statstrafik eller hård körning på bana eller i skog typ enduro så tar motorn skada för då bir den som vatten.
Byter du till 50- 60 i topp kommer den gå så tyst att du blir orolig åt att den går för fint ? Botten (kallstartsväördet) w värdet är mindre viktigt men håll dig till 10-20w i botten för sommarbruk och viktigast 50-60 i topp.
Här har du ett ex på en kanobra olja Motul 10w60 7100. Undvik Motul 300v för de är en racingolja som håller kortare tid innan den går ner sig vs 7100 som är en allround olja med normal livslängd. De är inte bara Motul som har kortlivad racingolja så man måste hålla koll så man inte köper en sådan olja och kör full ojebytesintervall enligt bok. Nu står de visserigen 100 mils intevall på xr650 men de är för tävlingsbruk. Med strax över 2l olja i motorn som xr har kan man köra 300-500 mil ber på hur hårt man kör.
Tack för tipset med oljan.
Ska genast byta typ av olja.
Första större hojen jag ägde var en Firestorm-99.
Det är en väldigt underskattad hoj enligt mig. Bra vrid, enkel att kontrollera på slangen och ett ljud som man får gåshud av.

Jag hade en Superduke -06 tror jag det var för en herrans massa år sedan. Kan ha varit den roligaste hojen jag någonsin kört. Tyckte dock att mina barn skulle ha sin far kvar och köpte därför en tråkigare 950 SM -08.. Döm om min förvåning så krympte inte hornen i pannan något större med denna hoj, så när vi köpte hus var det färdigåkt. Bortsett från crosshojar då.
Innan KTM cyklarna hade jag en GSXR 1000 R K6. Den hojen var det inget ryck i kan jag säga. Förutom när man vred på rullen…



Sen kom Återfallet. Är nu 46år och har saknat LV hoj i många år. Därför blev det denna XR. Jättekul hoj på kurviga landsvägar i måttlig hastighet. 70-140 typ.
Har ingen ryckutjämnare i mina fälgar. Det är hondas original motard hjul från Dallara. Enda jag saknar på dessa är riktiga bromsar och att de skulle varit slanglösa. Man kan tydligen inte få allt..
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Har du mätt glappet i storänden samt ramlager?
Nej. Tyckte mig känna ett glapp upp och ner. men det är ganska svårt att få till en pålitlig mätning.
Har tagit Boost 3 på orden och mätt upp lilländen på vevstaken och den var okej. Skall testa med en annan olja på motorn och sen får jag se hur mycket ljud som är kvar i motorn.

Det stora missljudet har jag hittat. Det var en bult till kamdrevet som gängat ur sig och tagit i toppen vid varje varv kammen snurrat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej. Tyckte mig känna ett glapp upp och ner. men det är ganska svårt att få till en pålitlig mätning.
Har tagit Boost 3 på orden och mätt upp lilländen på vevstaken och den var okej. Skall testa med en annan olja på motorn och sen får jag se hur mycket ljud som är kvar i motorn.

Det stora missljudet har jag hittat. Det var en bult till kamdrevet som gängat ur sig och tagit i toppen vid varje varv kammen snurrat.

Placera fingertoppen på veven i skarven enligt bilden så att den ligger på både vevaxeln och vevstaken. Så försöker du jucka upp och ner. Finns det skadligt glapp så kommer du känna det i fingertoppen.

Jag förutsätter att du saknar tillgång till indikatorklocka så är det är den näst bästa metoden att urskilja glapp. Man är känslig i fingrarna.View attachment IMG_20230620_100118_HDR.jpg
 

Återfallet

Ny medlem
Gick med
31 May 2021
Hoj
Honda XR650 R
Placera fingertoppen på veven i skarven enligt bilden så att den ligger på både vevaxeln och vevstaken. Så försöker du jucka upp och ner. Finns det skadligt glapp så kommer du känna det i fingertoppen.
Det är så jag har gjort. Problemet är att dra veven rakt upp/ner. Vill gärna vicka i sidled..
Klocka med stativ har jag tillgång till, men jag tror på ett test först innan jag spenderar ytterligare 10k på hojen. Det är ju sommar och semester snart!
:jisses
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är så jag har gjort. Problemet är att dra veven rakt upp/ner. Vill gärna vicka i sidled..
Klocka med stativ har jag tillgång till, men jag tror på ett test först innan jag spenderar ytterligare 10k på hojen. Det är ju sommar och semester snart!
:jisses

Känner du inget tydligt på det viset så är det nog lugnt, glappet brukar öka snabbt när det väl är så utslitet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har aldrig hunnit känna eller höra ett nållagerglapp innan nållagren/ korgen exploderat Vevlagerglapp med glidlagring kan man få härrejössesförvarning med kallstartsklapper utan dess like.
Ramlagren behöver man inte ens känna på för de ser ut att komma från en traktor eller oljetanker i dim. Samma sak med alla andra lager i motorn och växellådsdrev är våldsamt starka. Största rasriken på en xr650r är att köra av kedjan för då slår den sönder blocket just vid kopplingsarmen. Jag har kört sönder 2 xr600r block och två xr650r block på de viset då jag varit för snål för att byta kedja i tid.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Jag har kört sönder 2 xr600r block och två xr650r block på de viset då jag varit för snål för att byta kedja i tid.
XR650n är en fantastisk hoj på många sätt o vis och jag kan sakna min gamle gris ibland även om jag nu har en smidigare XR400 i garaget.
Motorn i XR650 är ju galet bra!!
Det du skriver får mig o tänka på ett inlägg jag gjorde i en annan tråd:

Fixa ett ordentligt spängskydd som är bultat i ramen istället för skiten som sitter där original så slipper du huvudvärken om oturen skulle vara framme
:tummenupp
A860C6C4-EFEE-48CA-A192-225254198169.jpeg
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ok du har också kört samma motor som jag har KTM 990 motorn och den går finare än en xr650r i låga farter speciellt om din xr inte har ryckutjämning i bakhjulet? VTR har jag provkört och den har tyngre svängmassa så den gick mindre hackigt än ktm 990.
10w-30 är är inge bra att köra på i en hojmotor med gemensam olja för växellåda och motor. Redan vid crusingfart blir den väldigt tunn så när man kör den i statstrafik eller hård körning på bana eller i skog typ enduro så tar motorn skada för då bir den som vatten.
Byter du till 50- 60 i topp kommer den gå så tyst att du blir orolig åt att den går för fint ? Botten (kallstartsväördet) w värdet är mindre viktigt men håll dig till 10-20w i botten för sommarbruk och viktigast 50-60 i topp.
Här har du ett ex på en kanobra olja Motul 10w60 7100. Undvik Motul 300v för de är en racingolja som håller kortare tid innan den går ner sig vs 7100 som är en allround olja med normal livslängd. De är inte bara Motul som har kortlivad racingolja så man måste hålla koll så man inte köper en sådan olja och kör full ojebytesintervall enligt bok. Nu står de visserigen 100 mils intevall på xr650 men de är för tävlingsbruk. Med strax över 2l olja i motorn som xr har kan man köra 300-500 mil ber på hur hårt man kör.
Interessant!

Manualen specifierar bara Honda 4-stroke oil. Vid googling så verkar den vara 10w-30.
Jag har också en KTM EXC 450 och manualen specifierar 10w-50, JASO MA.

Brukar ha Biltema helsyntet 10w-40 i sporthojarna, men vill inte ha det i en EXC 450, så kört på Elf Moto 4 Tech 10W-50 hittills.

Ska beställa ny olja och det vore smidigt att ha samma olja till båda 450 och 650R, så man kan köpa i bulk och få ner priset lite.

Vad tror du om SBK Racing / Q8 Racing 4T 10W-50 till dessa?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Interessant!

Manualen specifierar bara Honda 4-stroke oil. Vid googling så verkar den vara 10w-30.
Jag har också en KTM EXC 450 och manualen specifierar 10w-50, JASO MA.

Brukar ha Biltema helsyntet 10w-40 i sporthojarna, men vill inte ha det i en EXC 450, så kört på Elf Moto 4 Tech 10W-50 hittills.

Ska beställa ny olja och det vore smidigt att ha samma olja till båda 450 och 650R, så man kan köpa i bulk och få ner priset lite.

Vad tror du om SBK Racing / Q8 Racing 4T 10W-50 till dessa?

Gamla sbk racing har jag kört tidigare för den va va erkänt bra och dessutom billig på 20l. Nu finns bara q8 4t 10w-50 men den är väl minst lika bra antar jag. 50 i slutvisko är perfekt till allt från enduron till sporthojen.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Ok du har också kört samma motor som jag har KTM 990 motorn och den går finare än en xr650r i låga farter speciellt om din xr inte har ryckutjämning i bakhjulet? VTR har jag provkört och den har tyngre svängmassa så den gick mindre hackigt än ktm 990.
10w-30 är är inge bra att köra på i en hojmotor med gemensam olja för växellåda och motor. Redan vid crusingfart blir den väldigt tunn så när man kör den i statstrafik eller hård körning på bana eller i skog typ enduro så tar motorn skada för då bir den som vatten.
Byter du till 50- 60 i topp kommer den gå så tyst att du blir orolig åt att den går för fint ? Botten (kallstartsväördet) w värdet är mindre viktigt men håll dig till 10-20w i botten för sommarbruk och viktigast 50-60 i topp.
Här har du ett ex på en kanobra olja Motul 10w60 7100. Undvik Motul 300v för de är en racingolja som håller kortare tid innan den går ner sig vs 7100 som är en allround olja med normal livslängd. De är inte bara Motul som har kortlivad racingolja så man måste hålla koll så man inte köper en sådan olja och kör full ojebytesintervall enligt bok. Nu står de visserigen 100 mils intevall på xr650 men de är för tävlingsbruk. Med strax över 2l olja i motorn som xr har kan man köra 300-500 mil ber på hur hårt man kör.

Jag har lite mer funderingar kring detta.

10w-50 är ett stort VI och en sån olja bryts VI ner snabbare än 10w-40.
10w-50 bryts snabbt ner till ~10w-30, medans en 10w-40 är mer robust och kanske bara bryts ner till 10w-35, även efter ~500mil. Därav kräver 10w-50 tätare byten.

De flesta manualer för gathojar rekommenderar 10w-40 och har långa serviceintervaller. KTM exc vill ha 10w-50, men eftersom oljan byts var 10h, så hinner inte oljan brytas ner så mycket innan den är bytt.

Honda rekommenderar 10w-30 till XR och 100mils intervall. Jag håller med om att intervallet är lite kort för motionskörning, men om vi ökar intervallet, blir det inte då konstigt att också byta till en olja som bryts ner snabbare? Med 10w-50, borde vi inte byta oftare?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den är minimal skillnad i livslängd på ex en 10w50 och en 10w40 (samma märke och sort) undantag om 10w50 oljan är en Racinganpassad olja för då bryts de ner snabbt.
10w50 oljan bryts sakta ner till 10w som sämst men de lär ta 4000mil.
10w40 av samma märke och sort klrara sig inte längre innan den går ner sig til 10w.
Enda skillnad mellan de två¨är att 10w40 oljan är blaskigare varm och därav drar motorn mindre bensin. 10w50 oljan skyddar motorn bättre men motorn går tyngre och drar därför mer bensin samt är sämre för miljön.
Fördel med en 20w50 är att den har kortare spann den måstre va bra på så de krävs mindre additiver för att få ner första w siffran. 20w-50 går bara ner sig till rak 20 som sämst men som sagt då måste man köra 4000 mil minst.
Förr i tiden körde jag mina xl 600 xr 600 xr650r mestadels på 20w50 för typ 20 år sedan men nu på 2000 talet har syntetoljorna blivit så bra och långlivade så de går tom att köra 5w-50.
500 mil på ex en Motul 7100 15w60 kan man köra en xr 650r 500 mil på förutsatt att de är gatkörning. Kör man enduroliknade förhållanden så byter man på typ 100 mil eller 20 timmar. De är närmare 2,3 liter i motorn om man lyckas få ur all olja , jag brukar få ur 2,2 l och jag vickar hojen åt alla möjliuga håll och lägger omkull den år vänster sida samt och kickar och har sig, de är stor fördel att få ur allt grums som går från botten växellåda.
10w30 är den blaskigaste olja Honda godkänner men de godkänner ända upp till 20w50 .
De är bara välja 10w30 om man vill ha mest effekt minst bränsleförbrukning och låga utsläpp eller 20w50/60 om man prio livslängd på motorn och kan ta lite sämre effekt, ökad förbrukning samt vara en miljöbov ?
 
Last edited:

kozmos

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2017
Ort
Olofström
Hoj
KTM 890 DUKE R -22
Någon som har förstärkningen liggandes som sitter monterad under bakskärmen ?
Söker förtvivlat efter en sådan haha.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min kompisare har garanterat en sådan för han har allt till xr så jag ska höra om han orkar ta fram en och skicka.
Men ha inte för stor förhoppning för han har för många järn i elden så de är frågan om han orkar leta och skicka. Jag pmar dig så jag har dig på kroken ?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top