Honda SP1-tråden

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Då var olyckan framme, tappade hojen när jag baxade den ur garaget. Resultatet blev en stadig buckla i tanken.

Tanken verkar gå att reparera, men jag hittar inte dekalsatsen för att kunna lacka om. Någon som vet vad jag hittar originaldekalerna?

Alternativ 2 är att hitta en tank i gott skick, har någon en liggandes så hojta till!

Alternativ 3 är att köpa en ny, går det att hitta billigare än 7000kr hos lelles?
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
då var jag å mappade hojen igår. Gick inte alls bra
Dom fick inte kontakt med pc n
Den lyser å så men datorn fick ingen kontakt med
Fanskapet. ( tydligen en gammal pc som inte har något USB)
Körde hojen i bänken endå och kollade hur den låg
Den låg magert upp till ca 7000 varv sen helt ok.
132 hk på hjulet.
Frågan är! Skaffa ny pc och mappa igen ( nåsta mappning gör dom kostnadsfritt, riktigt vänligt av
Dom) eller slänga bort skiten..nackdelar för motorn om man dissar pc med ett slipon?? Enda förändring är ett akra slipon..
Erfarenheter av pc 5 eller ska man satsa på pc 3 USB !! ??
Spelar det nån roll om man köper en pc på typ
Ebay från Uk alt USA ??
Tacksam för idéer och råd!!
Jaha solen lyser idag med och hojen är inte ihopplockad
 
Last edited:
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Nu citerar jag mitt eget skröpliga minne men den största skillnaden mellan 3:an och 5:an, ur ett konsumentperspektiv, är att man kan köra dubbla mappar på 5:an, dvs en för exempelvis helt öppet system och en för dB-killers (så hade jag på min S1000RR).
Finns andra skillnader också men inga som jag kan se skulle vara till någon nytta på våra hojar direkt.
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Nu citerar jag mitt eget skröpliga minne men den största skillnaden mellan 3:an och 5:an, ur ett konsumentperspektiv, är att man kan köra dubbla mappar på 5:an, dvs en för exempelvis helt öppet system och en för dB-killers (så hade jag på min S1000RR).
Finns andra skillnader också men inga som jag kan se skulle vara till någon nytta på våra hojar direkt.

Ur den synpunkten är 5: an overkill big time för
Min gubbkörning:gnissla
Men om man endå handlar,och priserna skiljer ju knappt nått
Så kanske man ska satsa på den nyare..
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Då var olyckan framme, tappade hojen när jag baxade den ur garaget. Resultatet blev en stadig buckla i tanken.

Tanken verkar gå att reparera, men jag hittar inte dekalsatsen för att kunna lacka om. Någon som vet vad jag hittar originaldekalerna?

Alternativ 2 är att hitta en tank i gott skick, har någon en liggandes så hojta till!

Alternativ 3 är att köpa en ny, går det att hitta billigare än 7000kr hos lelles?

Det är enkelt att hitta originaldekaler, om man har reservdelsnummer, vilket är ganska lätt att fixa numer. Börja med att registerera dig på Hondaoriginalparts.com för att få tillgång till fiche och reservdelsnummer för olika marknader. Därefter är det bara att googla. Eller så slår du en pling eller mailar till Davidsilverspares.co.uk så hjälper de dig att få fram rätt dekaler. De har oftast väldigt bra priser.

Alternativt gör du ovanstående för att kolla vad en ny tank kostar.

Begagnade tankar brukar kosta mer än det är värt, tycker jag.


Edit; 537 GBP hos Davidsilverspares verkar vara bra pris vid en snabb googling.
 
Last edited:

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
då var jag å mappade hojen igår. Gick inte alls bra
Dom fick inte kontakt med pc n
Den lyser å så men datorn fick ingen kontakt med
Fanskapet. ( tydligen en gammal pc som inte har något USB)
Körde hojen i bänken endå och kollade hur den låg
Den låg magert upp till ca 7000 varv sen helt ok.
132 hk på hjulet.
Frågan är! Skaffa ny pc och mappa igen ( nåsta mappning gör dom kostnadsfritt, riktigt vänligt av
Dom) eller slänga bort skiten..nackdelar för motorn om man dissar pc med ett slipon?? Enda förändring är ett akra slipon..
Erfarenheter av pc 5 eller ska man satsa på pc 3 USB !! ??
Spelar det nån roll om man köper en pc på typ
Ebay från Uk alt USA ??
Tacksam för idéer och råd!!
Jaha solen lyser idag med och hojen är inte ihopplockad

Jag är av den meningen att även standardhojar mår bra av en justering. Ofta försvinner ryckigheter vid små gaspådrag, hål i mellanregistret pga miljökrav etc och ger överlag en mer körbar hoj.

Du kan köpa en PC3 eller V var som helst. PCV har några nya features och möjligheter till finjustering, men i praktiken spelar det mindre roll.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Det är enkelt att hitta originaldekaler, om man har reservdelsnummer, vilket är ganska lätt att fixa numer. Börja med att registerera dig på Hondaoriginalparts.com för att få tillgång till fiche och reservdelsnummer för olika marknader. Därefter är det bara att googla. Eller så slår du en pling eller mailar till Davidsilverspares.co.uk så hjälper de dig att få fram rätt dekaler. De har oftast väldigt bra priser.

Alternativt gör du ovanstående för att kolla vad en ny tank kostar.

Begagnade tankar brukar kosta mer än det är värt, tycker jag.


Edit; 537 GBP hos Davidsilverspares verkar vara bra pris vid en snabb googling.

Har kollat sprängskisserna, och alla dekaler har unika reservdelsnummer förutom de på tanken.
Verkar som honda säljer tanken lackad och klar..?
 

Kapten Grrr

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2013
Ort
Stavanger
Hoj
2000, Honda SP1
Håller på att lacka om spettan och har en fundering.
Ska man bara lägga baslack och lägga på dekalerna för att sedan klarlacka
Eller ska man lägga ett två lager med klarlack före dekalerna och sedan klarlacka uppe på allt?
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Har kollat sprängskisserna, och alla dekaler har unika reservdelsnummer förutom de på tanken.
Verkar som honda säljer tanken lackad och klar..?

Du har naturligtvis helt rätt. De sitter ju under klarlacken. Då får man förlita sig på eftermarknaden. Tyvärr har jag inga erfarenheter av det.
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Du har naturligtvis helt rätt. De sitter ju under klarlacken. Då får man förlita sig på eftermarknaden. Tyvärr har jag inga erfarenheter av det.

Det lutar nog åt en ny tank från David Silver Spares. Vettiga priser.
Blir ca 4500kr för tanken, om jag inte snubblar över en finare begagnad.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Då var olyckan framme, tappade hojen när jag baxade den ur garaget. Resultatet blev en stadig buckla i tanken.

Tanken verkar gå att reparera, men jag hittar inte dekalsatsen för att kunna lacka om. Någon som vet vad jag hittar originaldekalerna?

Alternativ 2 är att hitta en tank i gott skick, har någon en liggandes så hojta till!

Alternativ 3 är att köpa en ny, går det att hitta billigare än 7000kr hos lelles?

Dom svarta delarna går inte att köpa då dom är lackerade.... Gör egna mallar och köp vinyl och gör egna dekaler till tanken, honda vingen hittar du som dekal på ebay!!!
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Så illa....? :confused:

Beställde just ett annat dekalset, men kommer ändå att få modifiera det då det inte e modellanpassat..
För min modell..:brynad

SÅ ILLA!!! Ja....

Gick inte att få två delakler att linjera med varandra på ett vettigt sätt, så efter två timmars ihärdigt testande och knypplande så kastade jag skiten...! Så extremt dåligt!!!
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top