Honda SP1-tråden

RevHard

Honda Tok
Gick med
13 Jun 2010
Ort
Vetlanda
Hoj
Honda VFR400R NC30
Tack för dina två cent! Alltid bra med olika inputs.
Jag är medveten om att det finns betydligt bättre hojar för det ändamålet.
Har bara åkt obekväma hojar så jag vet inget annat, obekvämhet i viss mån har jag inte så mycket emot.
Jag vill ha en sporthoj som går att köra aktivt och är rolig samtidigt som den går att köra motorvägsfart utan att tokvarva. SP1 har jag länge tyckt är den snyggaste hoj som finns. Dessutom med en V-motor.
Har bara ägt hojar med V-motor. Men testade en gixxer 600 -98 och fy vad den var tråkig. Den var klumpig och jag gillade inte alls motorn. Nej tacka vet jag hondas V-motorer.:Bugar
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tack för dina två cent! Alltid bra med olika inputs.
Jag är medveten om att det finns betydligt bättre hojar för det ändamålet.
Har bara åkt obekväma hojar så jag vet inget annat, obekvämhet i viss mån har jag inte så mycket emot.
Jag vill ha en sporthoj som går att köra aktivt och är rolig samtidigt som den går att köra motorvägsfart utan att tokvarva. SP1 har jag länge tyckt är den snyggaste hoj som finns. Dessutom med en V-motor.
Har bara ägt hojar med V-motor. Men testade en gixxer 600 -98 och fy vad den var tråkig. Den var klumpig och jag gillade inte alls motorn. Nej tacka vet jag hondas V-motorer.:Bugar

Då har du redan svarat på frågan + visat tecken på god smak:): vill du ha en SP1 så köp en SP1 (den röda!):tummen
 
Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Dax för oljebyte när sp n ska ställas in för vintern, vad ska man satsa på för olja?
Har köpt hondas färdiga servicekit de senaste åren men orkar inte med fler avdragare i garaget:3freak
Kan köpa castrol power 1 GPS 10w-40 på jobbet till ok pris, bra olja till en Sp?
// Christian
 
Last edited:

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
castrol power 1 GPS 10w-40
// Christian

Det är den oljan jag alltid använt till min SP1:a. Kan inte uttala mig mer än att den fungerat problemfritt. Ingen slirande koppling eller så.

Själv bytte jag olja i början på Maj och har kört kanske 70 mil denna pissiga säsong, så den oljan o filter får duga iaf halva nästa sommar också :crash

Edit, fel, det är Power 1 4T 10w-40 jag hällt i, en billigare variant har jag för mig.
 
Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Det är den oljan jag alltid använt till min SP1:a. Kan inte uttala mig mer än att den fungerat problemfritt. Ingen slirande koppling eller så.

Själv bytte jag olja i början på Maj och har kört kanske 70 mil denna pissiga säsong, så den oljan o filter får duga iaf halva nästa sommar också :crash

Edit, fel, det är Power 1 4T 10w-40 jag hällt i, en billigare variant har jag för mig.

Ja slirande koppling vill man ju slippa:3freak Tror att Yamaha/Castrol inte alltid varit en bra kombo..

(Edit, fel, det är Power 1 4T 10w-40 jag hällt i, en billigare variant har jag för mig)

Det är väl den som benämns GDS?
Den andra heter väl (Racing)

Behöver inte heller byta olja igentligen inte många mil iår:huvet Småbarn samt skitväder ingen bra kombination som hojägare:)
Men den ska bytas:fakta
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
kom över silkolene race ester olja, 10-50 till ett alldeles för bra pris, så det är vad spettan får i sej inför installningen.
har i princip fixat mitt garage så jag har henne hemma och kan lägga kärlek på henne närhelst jag vill mellan fortsatt renovering/byggnation av garaget och blöjbyten.
ska bli skönt att kunna gå ut och klappa henne......
ett litet fix i vinter blir att täta avgasrören (bakre efter cylinderböjen) finns ett litet glapp där hon suger luft nu på avdrag (smäller iofs gött!)

//jj
 
Last edited:

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
I
kom över silkolene race ester olja, 10-50 till ett alldeles för bra pris, så det är vad spettan får i sej inför installningen.
har i princip fixat mitt garage så jag har henne hemma och kan lägga kärlek på henne närhelst jag vill mellan fortsatt renovering/byggnation av garaget och blöjbyten.
ska bli skönt att kunna gå ut och klappa henne......
ett litet fix i vinter blir att täta avgasrören (bakre efter cylinderböjen) finns ett litet glapp där hon suger luft nu på avdrag (smäller iofs gött!)

//jj

nån märkbar skillnad av att använda 10-50 istället för 10-40?

- - - Updated - - -
 
Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
kört Q8 SBK racing heltsyntet på 20 liters från Swedol senaste åren, funkat kanon
och 63:- litern för helsyntet är ju inte helt fel.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
I

nån märkbar skillnad av att använda 10-50 istället för 10-40?

- - - Updated - - -

har inte hällt i såsen ännu, men jag förmodar att jag inte kommer till att märka nått, iom en aning tjockare så behöver man ju inte tokvarva det första man gör när man startar i minus 15.
jag kör inte förräns tempen visar sej (ger signal vid ca 36 grader), efter det så håller jag igen en hel del innan tempen ligger i "normalt".
nån castrol har jag kört på denna säsong- inget klabb med kopplingen (men kaaanske en aning "klonkigare" i lådan mot förra oljan som var just en silkolene ester tjohejsan olja)

//jj
 

Newton Heath

Ny medlem
Gick med
25 May 2012
Ort
Sverige
Hoj
Honda VTR SP2-02
Har lite klonk i lådan på min nu tycker jag.. Kör hondas olja.. Tyckte den var mer soft när jag köpte hojen.. Där av min fråga tror inte att castrol löser detta.. Får kolla lite
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Ser ut som samma variant som farsan har på sin Blade.
På bladen är hålet för blinkersen mer försänkt medans på SP så är hålet i kåpan just bara ett hål så passformen vet jag inte hur det blir med. Jaja dom var ju riktigt billiga i alla fall så det kan ju vara värt att prova.
Själv tänkte jag försöka få dit originalblinkers igen, antingen från SP2 eller från blade -07

https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAAqlUvaIu7gqls8DQOJyvhUR4QqVoYpt4T02ql9BwaFaw/12/99062649/jpeg/32x32/1/1445342400/0/2/2015-05-10%2017.36.00.jpg/CPmmni8gASACIAMgBSAHKAc/Atz0CudORjmTFdB8agHwv9Li-Nb8j2ZCq8Xjlbu1Mq0%2Cabel-Z0zefSlP0EHQZU5SBd6VYdVUTSOpm6ZHG6ao9M?size_mode=5
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Ser ut som samma variant som farsan har på sin Blade.
På bladen är hålet för blinkersen mer försänkt medans på SP så är hålet i kåpan just bara ett hål så passformen vet jag inte hur det blir med. Jaja dom var ju riktigt billiga i alla fall så det kan ju vara värt att prova.
Själv tänkte jag försöka få dit originalblinkers igen, antingen från SP2 eller från blade -07


dom beställdes igår och är skickade idag, fixat ett blinkrelä oxo för .....host/ öhhm/ harkel.....det blir svarta biltema droppformade i baken.....
ang passformen så får vi se hur det blir med dessa iiibaj fynd- smutt och fint= dom används, fult o jävligt= sätts på nått annat.

//jj
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top