Honda Försäkring.?

tubbe

Guest
Det har diskuterats på forumet om en Honda fösäkring genom IF.
Jag tittade på IF hemsida idag och deras försäkring modellerna dem hade special försäkring till är Goldwing,Paneuropean och valkyrie. :mad:

Är det den medlemar har menat eller har dem gjort ett nytt avtal med Honda. :confused:
 

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Såld
tubbe skrev:
Det har diskuterats på forumet om en Honda fösäkring genom IF.
Jag tittade på IF hemsida idag och deras försäkring modellerna dem hade special försäkring till är Goldwing,Paneuropean och valkyrie. :mad:

Är det den medlemar har menat eller har dem gjort ett nytt avtal med Honda. :confused:

det ska komma någon gång under våren om jag inte minns fel. så det kommer inom snarast kan jag tänka mig. det ska gälla alla deras hojar, dock INTE klass 7.

Mvh
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
conno skrev:
det ska komma någon gång under våren om jag inte minns fel. så det kommer inom snarast kan jag tänka mig. det ska gälla alla deras hojar, dock INTE klass 7.

Mvh

Ryktesvis har jag hört att det SKA gälla klass 7 hojjar samt att informationen släpps i samband med mc-mässan i slutet av januari! (men som sagt...det är RYKTEN...)
 

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Såld
rookie skrev:
Ryktesvis har jag hört att det SKA gälla klass 7 hojjar samt att informationen släpps i samband med mc-mässan i slutet av januari! (men som sagt...det är RYKTEN...)

90% av deras hojar ska det dom ta, så dom andra 10% är klass 7. det sa dom på deras senaste honda konferans.
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
Pratade med dom på mässan igår. Än så länge så har dom bara trafikförsäkring på sporthojar. Premierna beror lite på ålder på hojen samt vart man bor som vanligt..
En max 3 år gammal hoj i trafikzon 1-2 ligger på 7950:- (Trafik/helår), i trafikzon 3-7 ligger samma hoj på 6750:-.
En hoj som är mellan 4-10 år ligger i zon 1-2 på 5300:- i zon 3-7 på 4500:-.

Dom skulle dock diskutera huruvida man även skulle ha helfösäkring på sporthojarna. Detta skulle vara beslutat innan 1 mars.
Premierna skulle då förmodligen bli ungefär dom dubbla samt dubbel självrisk.

/Martin
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
farty skrev:
Pratade med dom på mässan igår. Än så länge så har dom bara trafikförsäkring på sporthojar.

/Martin

Verkar lite mystiskt då jag halvförsäkrar min fireblade (kanske inte är sportig nog :va) hos dem, billigaste alternativet jag hittade dessutom. 1400kr/månaden(140kr/mån avställd) som jag ställer på och av när jag vill.

//@
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
d1ce skrev:
Verkar lite mystiskt då jag halvförsäkrar min fireblade (kanske inte är sportig nog :va) hos dem, billigaste alternativet jag hittade dessutom. 1400kr/månaden(140kr/mån avställd) som jag ställer på och av när jag vill.

//@

Detta gällde naturligtvis enbart Honda fösäkringen. Det har inget att göra med IF:s andra försäkringar.

Edit: Däremot skulle du kunna helfösäkra den för ungefär samma pengar om dom väljer att köra på hel även på sporthojarna.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Ta en titt igen på If's sida och ladda ner .pdf-filen ang. honda försäkringen så får ni svar, ska tydligen gälla för ALLA Hondamodeller. Svårare än så är det inte.
 

farty

Prylgalen!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Z1000 -08 Svart som natten!
bissmark skrev:
Ta en titt igen på If's sida och ladda ner .pdf-filen ang. honda försäkringen så får ni svar, ska tydligen gälla för ALLA Hondamodeller. Svårare än så är det inte.

Försäkringen gäller även sporthojar. Men än så länge enbart trafik. I den foldern dom delade ut på mässan är vissa kategorier av hojar markerade med **. Detta gäller Street 2 (tex hornet900) samt sport. I det finstilta står det att "** OBS! Endast Trafikförsäkring omfattas".

Martin
 

Yozzi

Stödhjul köpes!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Långtbortistan
Hoj
-39, Puck Dakota
Märkligt dock att det ska vara så svårt att skicka med en lista på vilka modeller som faller i vilken grupp och ha påläst folk i montern. Vilka hojar faller under sporttouring 1 och 2, t.ex.? De på mässan verkade höfta och peka på det lägsta beloppet på pappret. Påstod bl.a. att Jkpg skulle vara en billig zon (>= zon3) vilket är direkt fel.

Nåväl, bra initiativ i alla fall.

/Y
 

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Ort
söderut
Hoj
Hojlös än så länge...
försäk

d1ce skrev:
Verkar lite mystiskt då jag halvförsäkrar min fireblade (kanske inte är sportig nog :va) hos dem, billigaste alternativet jag hittade dessutom. 1400kr/månaden(140kr/mån avställd) som jag ställer på och av när jag vill.

//@
Pyntar 1275:- för min, på trygg-hansa (halv) hörde med if och dem skulle ju suga ut över 2000:- i månaden, skumt. Verkar som om man kan få olika priser beroende på vem man ringer och när???. Känner ni igen det?
 

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Yozzi skrev:
Märkligt dock att det ska vara så svårt att skicka med en lista på vilka modeller som faller i vilken grupp och ha påläst folk i montern. Vilka hojar faller under sporttouring 1 och 2, t.ex.? De på mässan verkade höfta och peka på det lägsta beloppet på pappret. Påstod bl.a. att Jkpg skulle vara en billig zon (>= zon3) vilket är direkt fel.

Nåväl, bra initiativ i alla fall.

/Y

Blackbird är sporttouring 2, men CBR 600 och 1000 är sporthoj (eller vad dom nu kallade hojarna som dom bara trafikförsäkrar)
VFR verkar vara olika år från år...???
VTR räknas som sporttourer, medan sp1/2 är sporthoj...

Dom skulle vist skicka upp exakt vilka hojar som blir vad på hemsidan "innom några veckor"
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Ett infoblad, dock blir man inte så mycket klokare...
 

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsxr1000
arv skrev:
http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/17BEEB90D9200CCFC1256B6700333E93/$FILE/Honda05.pdf

Helt rätt!

Kolla länken i .pdf-format lägg ett mail till mig på jens.swedin@if.se eller skriv i forumet och ni vill ha svar på vilken hoj som går under vilken klassning.

Alla R-modeller går under SPORT** och priset i faktabladet på hemsidan avser endast TRAFIK.
CB900Hornet samt CB1300 går under STREET2 dvs enbart TRAFIK även på dom.

Blackbird och Firestorm går under S.TOURING 2, ägarna till dessa hojar var dom som var gladast av alla :banana

Hoppas ni som åker RR och liknande inte är allt för arga :brinnerup

//J
 

swejen

Medlem
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Gsxr1000
Peanutboy skrev:
Vad skulle en CBR900RR -96:a, trafikförsäkring gå på hos IF då?
Vilken klass räknas den till?

Den går under SPORT** och är du över 25år kostar den 5300kr/år (storstad)
4500kr/år (landsbyggd)
 

conno

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Malmö
Hoj
Såld
kollade med min Hornet 600 idag, Street 1, under 25år, Zon 3. 7800Kr hel/hel, dubbel självrisk. det var ett bra pris om jag ska jämföra med min nuvarande försäkring. 5700 halv/helår (skulle ha 17000 hel/helår förra året).
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top