Honda CR125, exakt vad hände? :/

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
Köpte mig en begagnad Honda CR125 -89 för att lattja lite. Har kört några dagar de senaste två veckorna, var ute med en polare o öste i skogarna hela eftermiddagen idag.

Well, OT: Framåt slutet på vår tour så började crossen skaka ganska rejält, och det rök underifrån tanken, hade ingen aning va det var för det luktade inte bensin. Fortsatte köra lite och när jag skulle ta sats för o göra ett hopp i en grusgrop vi var o körde i så bara "hostade" den till och dog, den hade hostat några gånger innan och börjat ge sig när man gav ordentligt med gas för att plöja iväg på ettan. Såg sen att det stod imma som en pelare ur kylaren i någon sekund som sedan la sig. Precis då bestämde vi oss för att åka hem - och just då bestämde sig även crossen för att vägra låta sig kickas igång, kicken var helt låst. Har den bara värmenypit eller kan något mer allvarligt ha hänt? Vi bogserade hem den med bilen och försökte inte starta den efter det inträffade.

Jag är inte jättehaj på motorer så vilken hjälp som helst uppskattas :)
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
grattis, den är skuren

Har hört mig för med folk jag känner som kan en del och enligt de så märks det om den skär pga att den gör konstiga ljud, nu hände inget sådant, den bara bluddrade till och stannade pga överhettning. Antar att kolven expanderade och nöp men detta hände inte i någon högre fart, kanske 5-10 km/h så förhopnningsvis har inte cylindern tagit någon rejäl smäll?

Det är väldigt konstigt att det här händer för kolven var precis bytt och inkörd när jag köpte den. Har ju läst att man ska kunna köra runt 100 mil på en kolv och sedan byta för säkerhets skull. Nu har jag kanske bara kört 35-40 mil efter inkörningen och den bara skär? Det är fan otroligt.

Att köpa en ny kolv till den här modellen är inte svårt eller särskilt dyrt, pengarna är inget problem. Men däremot kan jag inte hitta en cylinder, utifall att den också har gått sönder så vill jag ju kunna beställa en.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är orelevant hur många timmar den har gått. Värmenyp är värmenyp.. Öppna och kolla, cylinder kan man se om den är bra eller ej, kolven vet jag inte.
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
Det är orelevant hur många timmar den har gått. Värmenyp är värmenyp.. Öppna och kolla, cylinder kan man se om den är bra eller ej, kolven vet jag inte.

Sant, synd dock att de slits så fruktansvärt snabbt. Är min första cross så är lite ovan allt detta krångel.

Ska kika på det, men känns inte som om det ska vara nåt problem med cylindern iaf, kolven är väl iaf med största sannolikhet inte bra. Samma sak hände med min moped för längesen och då släppte nypet men den gick ju som en snigel efteråt.

Antar att det bara är o byta, ingen idé o fortsätta köra på något som har nypit. Segt att det är så långt till lön bara... :(

Uppdaterar när jag kikat på det imorrn :)
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ta även reda på varför det hände, annars kommer det antagligen hända igen!
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
Ta även reda på varför det hände, annars kommer det antagligen hända igen!

För hård körning är min gissning, men brukar de inte palla med 3 timmars röj på skogsmaskinsleder egentligen? Kylningen kan även ha havererat men chansen är inte stor, den blev alldeles åt helvete för varm helt enkelt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
För hård körning är min gissning, men brukar de inte palla med 3 timmars röj på skogsmaskinsleder egentligen? Kylningen kan även ha havererat men chansen är inte stor, den blev alldeles åt helvete för varm helt enkelt.

Dom är gjorda för hårt körning väl :va
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
För hård körning är min gissning, men brukar de inte palla med 3 timmars röj på skogsmaskinsleder egentligen? Kylningen kan även ha havererat men chansen är inte stor, den blev alldeles åt helvete för varm helt enkelt.
För hård inkörning. Om du lyckas köra in en cross för hårt är du fan riktigt duktig! Vanlig inkörning är i med kolven varmkör lyssna efter ljud och sen ut på banan och kör precis som vanligt.
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
För hård inkörning. Om du lyckas köra in en cross för hårt är du fan riktigt duktig! Vanlig inkörning är i med kolven varmkör lyssna efter ljud och sen ut på banan och kör precis som vanligt.

Det var inte jag som körde in kolven, det var den förre ägaren och detta var gjort precis innan försäljningen.

Nu har jag iaf kollat upp motorn, har skruvat isär den. Trodde ju att det var kolven som hade strukit med men fel hade jag. Kolven är skrot, men den satt inte fast i cylindern, som f.ö var skuren. Så fortsatte montera ner, vevhuset är skrot, förmodligen ramlagren också.

Hur FAAAN detta än gick till så är jag redan trött på crossar. Det är kul att köra men är inte värt 10-tals tusenlappar i månaden i reparationer.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det var inte jag som körde in kolven, det var den förre ägaren och detta var gjort precis innan försäljningen.

Nu har jag iaf kollat upp motorn, har skruvat isär den. Trodde ju att det var kolven som hade strukit med men fel hade jag. Kolven är skrot, men den satt inte fast i cylindern, som f.ö var skuren. Så fortsatte montera ner, vevhuset är skrot, förmodligen ramlagren också.

Hur FAAAN detta än gick till så är jag redan trött på crossar. Det är kul att köra men är inte värt 10-tals tusenlappar i månaden i reparationer.
Så är det när man köper gammla maskiner. Lita aldrig på att saker är gjorda som tidigare ägare säger. Stämmer sällan. Så alltid en koll på saker och ting innan man kör med den. Samt en så passa gammal maskin har troligtvis "bonnkörts" rätt hårt och varit hos många ägare som inte kan ta hand om dem. Då blir det tyvärr såhär.
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
Så är det när man köper gammla maskiner. Lita aldrig på att saker är gjorda som tidigare ägare säger. Stämmer sällan. Så alltid en koll på saker och ting innan man kör med den. Samt en så passa gammal maskin har troligtvis "bonnkörts" rätt hårt och varit hos många ägare som inte kan ta hand om dem. Då blir det tyvärr såhär.

Ja jag har lärt mig det nu... Bör få ordentlig kontakt med dem innan så jag vet att de servar den väl iaf.

Nu är frågan, köpa en ny, eller laga den? Total reparationskostnad hos verkstad, + delar (ink. byta foder i cylindern (är nikacil så bör inte borra, blir svårt att hitta en överdimensionscylinder...?) och ny kolv) = 9500. Värt summan eller är det lika bra att köpa en ny bättre begagnad? Jag har ej råd med en splitter ny tyvärr, hatar att ta lån och vill helst pröjsa rakt av.

Tips eller förslag är välkomna.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ja jag har lärt mig det nu... Bör få ordentlig kontakt med dem innan så jag vet att de servar den väl iaf.

Nu är frågan, köpa en ny, eller laga den? Total reparationskostnad hos verkstad, + delar (ink. byta foder i cylindern (är nikacil så bör inte borra, blir svårt att hitta en överdimensionscylinder...?) och ny kolv) = 9500. Värt summan eller är det lika bra att köpa en ny bättre begagnad? Jag har ej råd med en splitter ny tyvärr, hatar att ta lån och vill helst pröjsa rakt av.

Tips eller förslag är välkomna.

Köper du en ytterligare begagnad har du ju ungefär ovanstående reparationsnota att vänta då du nu tyvärr hårt och dyrt lärt dig att gamla hojar måste gås igenom och massa delar bytas.
Reparerar du har du begränsat normal service/underhåll och byte av slitagedelar framför dig.
 

M4rr3

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Säffle
Hoj
Honda CR125 -89
Köper du en ytterligare begagnad har du ju ungefär ovanstående reparationsnota att vänta då du nu tyvärr hårt och dyrt lärt dig att gamla hojar måste gås igenom och massa delar bytas.
Reparerar du har du begränsat normal service/underhåll och byte av slitagedelar framför dig.

Begränsat normal service/underhåll får jag ju stå för med vilken maskin som helst så det är ingen fara, jag är beredd att ta smällen. Älskar att köra :)

Har iaf beslutat mig för att göra en renovering av motorn, bättra på underhållet därefter. Tar renovering och byte av de delar som behövs bytas + eventuella slitna delar som verkstaden kommer upp med när de skruvat isär vevhuset ordentligt på avbetalning, därefter bör jag ha en bra maskin.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Börjar den vibrera kraftigt så slår man av direkt. ALLTID värt att slå av motorn när den börjar beté sig på ett onaturligt sätt... Börjar kylaren spotta ut så är det något fel eller så har du stått still länge. Jag har kört supermoto på minigokartbana i 43 graders värme och ingen hoj kokade där...

Det låter som att vevlagren hade gått och hade du slagit av den i tid så hade du med stor chans sparat resten av motorn.

Anledningen till att den gick sönder är oftast dessa tre...:
1. Utslitna lager
2. Dålig smörjning (blanda 3,5% om du ska köra ordentligt på fulla varv!)
3. Dålig kylning (slang som är vikt/nypt, för lite vätska eller trasig vattenpump)

Ang att köra cykeln hårt så har jag tränat på en 80cc förra sommaren och den gick på 10 000 - 13 000 varv i 30 minuterspass, mest bara full gas...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top