Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Peter_K

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
ZX-6R-98, R6-00
Halloj! har nyligen blivit ägare till en svart -97a som endast gått 3600mil:)
Är mycket nöjd med den det lilla jag kört hittills, med jag stör mig lite på att det är en effektsvack runt 5000-6000rpm, är det normalt?

Den är utrustad med Akrapovic system och Dynojet som nyligen är justerad i bänk, där ser man också ett effekten börjar avta strax innan 5000rpm för att sedan sticka iväg igen vid 6000rpm.
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Halloj! har nyligen blivit ägare till en svart -97a som endast gått 3600mil:)
Är mycket nöjd med den det lilla jag kört hittills, med jag stör mig lite på att det är en effektsvack runt 5000-6000rpm, är det normalt?

Den är utrustad med Akrapovic system och Dynojet som nyligen är justerad i bänk, där ser man också ett effekten börjar avta strax innan 5000rpm för att sedan sticka iväg igen vid 6000rpm.

Vad jag har hört/läst så brukar det vara en effektsvacka vid 5000-6000rpm på blackbird så det är nog rätt normalt faktiskt.

Borde gå att justera bort tycker man men jag är inte säker, inte så hemma på förgasartrimning/justering.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Centralstöd?

Veckans touringfråga: :rodnar

Nu måste jag be om hjälp här. Jag har aldrig tidigare haft en hoj med centralstöd. Nu med nya koltrasten så har ju ett sådant plötsligt dykt upp. Frågan är bara - hur fan gör man? :confused:

Blackbirden är tung, och lång, och har inga naturliga "hävstångspunkter" för att försöka baxa upp hojen på stödet. Jag är livrädd att hojen skall tippa åt höger och välta medan man håller på och försöker komma underfund med hur eländet fungerar.

Hur gör man? :huvet
Tur att det finns sidostöd så länge.....
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Du ställer dig på pinnen på stödet och lutar upp den långsamt till du känner att den står rakt på båda "armarna" och lyfter lite i handtaget bak. Ta en polare som balanshjälp första gångerna. Det är skitenkelt när man kan det.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Du kan öva i uppförsbacke.. :D Se till att du står så hojen inte lutar i sidled (vinkelrätt mot uppförslutet i planet alltså, om man ska vara teknisk.)

Annars är fart bakåt och kroppstyngd (stå på ett ben) på centralstödets utstickande hävarm nycklar till framgång. Något handtag/grepp borde finnas baktill. Annars får du ta båda händerna på styret och rulla upp den på stödet.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...
Frågan är då varför ingen annan stoppar i en 8mm bricka emellan ramen och dämparen?
Kan ju inte bara vara jag som e lång eller?

Det kan ju bero på att man förändrar högfartsegenskaperna.
Original, kan den vara något orolig i styrningen när man går över krön som dessutom svänger när man samtidigt ligger på gas... (Ex ut på rakan på knutsorp) Dessutom när du styvat upp fjädringen så pass, jobbar även den annorlunda vilket gör att däcket(n) får ta fjädrignsjobb. Så ta det lite piano om du kör aktivt på kuperade vägar eller väldigt fort.

Veckans touringfråga: :rodnar

Hur gör man? :huvet
Tur att det finns sidostöd så länge.....

Du skojar :confused:
Fick du inte lära dig det på körskolan? :rolleyes:

Nåväl, för en BB... har du ett handtag (du känner ett metallrör i ramen) om du sticker in handen i luftutsläppet i bakkutsen.

Ta tag, ställ dig på stödets trampyta, lyft rakt upp samtidigt som du trampar ner stödet.
Stödets utformning får hojen att gå bakåt.
Ditt lyft är för att hjälpa hojen över "tröskeln" som stödet ger.

Öva öva öva....

Lycka till :tummenupp
 
Last edited:

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Du skojar :confused:
Fick du inte lära dig det på körskolan? :rolleyes:

Nåväl, för en BB... har du ett handtag (du känner ett metallrör i ramen) om du sticker in handen i luftutsläppet i bakkutsen.

Om jag säger att det är 28 år sedan jag tog hojkort, och då på en Yamaha DT125 som INTE heller hade centralstöd, så förstår du varför jag är så bortkommen. Och dessutom hur jävla gammal gubben är. :rolleyes:

Tack för tipset om handtaget, det hade jag inte hittat än. Fick inte med någon användarhandbok när jag köpte fågeln. Detta måste provas! :banana
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Apropå det förresten, är det någon som vet var man kan få tag på en användarhandbok till pippin? Servicemanualen har jag hittat på nätet, men usermanualen verkar det vara värre med.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
Tjoho, då var man av med centralstöds-oskulden! Tack för tipset BeBe. :tummenupp
(Var finns nu efter-sex-cigarett-smileyn...?)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Tjoho, då var man av med centralstöds-oskulden! Tack för tipset BeBe. :tummenupp
(Var finns nu efter-sex-cigarett-smileyn...?)

Gott o höra. Ja det skiljer några kg mot en gamla DT :)
Då får du snart in schwungen...

Jag har nog en i pdf, skicka din mail i ett pm. Det kan dock ta lite tid då jag inte är hemma just nu.
 

Bigmike38

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Ort
Alingsås
Hoj
CBR1100 Blackbird
Tjena alla blackbird åkare,nu har ja vart ute o provkört efter att ja lagt 4mm mellan ramen och dämparen,blev stor skillnad in i kurvorna,men ska lägga till en bricka till så jag får totalt 6mm mellan tror de blir lagom för mig,då jag e 1,92 över backen o dryga 93kg,ska bli intressant när jag kör på kinnekulle i mitten augusti.
 

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Supersport(touring)
KN-filter på BB, bra eller dåligt? Jag har hittat det klassiska "effekt-tappet" runt 5000 rpm på min fågel, och fick rådet att plocka ut KN-filtret och sätta i originalfiltret, då förgasar-BB tydligen inte alltid skall uppskatta extra luft. Vad säger ni Blackbird-experter; med eller utan KN? :confused:
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Det kan ju bero på att man förändrar högfartsegenskaperna.
Original, kan den vara något orolig i styrningen när man går över krön som dessutom svänger när man samtidigt ligger på gas... (Ex ut på rakan på knutsorp) Dessutom när du styvat upp fjädringen så pass, jobbar även den annorlunda vilket gör att däcket(n) får ta fjädrignsjobb. Så ta det lite piano om du kör aktivt på kuperade vägar eller väldigt fort.

Jag har inte märkt något negativt sedan jag höjde röven förra sommaren. Inte tusan blev den oroligare när man ligger på?
Tror att det du beskriver ovan med krönet, mer beror på att det
är en ganska stor o tung hoj.

jag har ett MRA på min Bird ska kolla vilken modell jag har i morgon.

Sen om det blir bättre eller inte är en smaksak,

//Breiz

Såg din Bird i måndags på NDR. Snyggt med svart sving o hugger:tummenupp
 
Last edited:

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
höjde röven med en 7 mm bricka förra veckan.. helt klart tightare i kurvtagnïngen.

undrar fortfarande om det är nån som rensat bakdelen och har bilder på det. Funderar på att bygga in blinkers i bakkåpan..
 

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Någon här som kör/kört med någon av touring rutorna som finns på www.Mra.de?

Mvh Patrik

Jag körde med en double bubble från Powerbronze ett tag, men jag gillade den inte. Det blir jättejobbigt att utan luftkudden som annars byggs upp. Var mer givande att öva upp bättre sittställningar då.

KN-filter på BB, bra eller dåligt? Jag har hittat det klassiska "effekt-tappet" runt 5000 rpm på min fågel, och fick rådet att plocka ut KN-filtret och sätta i originalfiltret, då förgasar-BB tydligen inte alltid skall uppskatta extra luft. Vad säger ni Blackbird-experter; med eller utan KN? :confused:

Original-filtret är ganska rejält så jag är inte övertygad om att KN-varianten tillför så mycket. Jag har bytt fram och tillbaka på min ett par gånger och tyckte inte jag märkte någon skillnad. Nu kör jag dock inte förknasare...
 
Last edited:

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Någon som vet någon återförsäljare här i SVERIGE som säljer CCT och olefilter via internet eller som kan skicka? Bor i Nässjö och har inte hittat någon än.
Mascot Motor tar inte hem Hondagrejer.
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top