Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Ni som kör 1000 rr från 2006/2007!
Upplever ett lätt tickande ljud från vänster sida vid kallstart som försvinner när motorn blir varm. Tror inte det är en ventil utan det låter mer som om det kommer från spridarna. Någon av er med en blade från 06/07 som har samma ljud när motorn e kall? Har låtit en mek lyssna på den och han sa visserligen att det inte va några problem men det är ändå störande tycker jag.
Kör för övrigt med Motul 5100. Funderar på att byta fabrikat på oljan och kolla om det e någon skillnad.
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Ni som kör 1000 rr från 2006/2007!
Upplever ett lätt tickande ljud från vänster sida vid kallstart som försvinner när motorn blir varm. Tror inte det är en ventil utan det låter mer som om det kommer från spridarna. Någon av er med en blade från 06/07 som har samma ljud när motorn e kall? Har låtit en mek lyssna på den och han sa visserligen att det inte va några problem men det är ändå störande tycker jag.
Kör för övrigt med Motul 5100. Funderar på att byta fabrikat på oljan och kolla om det e någon skillnad.

jag har samma problem och kör på R4 olja, jätte störigt
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
jag har samma problem och kör på R4 olja, jätte störigt

OKey, kommer ditt tickande från vänster sida?? Ok du kör helsyntetidin blade alltså. Inga problem med slirande koppling?? Och visst fan är det störande. Jag hatar oljud och allt vad det heter. jaja, tack för ett snabbt svar Najib:tummenupp

Är det nån mer som har samma ljud i sin hoj???
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
OKey, kommer ditt tickande från vänster sida?? Ok du kör helsyntetidin blade alltså. Inga problem med slirande koppling?? Och visst fan är det störande. Jag hatar oljud och allt vad det heter. jaja, tack för ett snabbt svar Najib:tummenupp

Är det nån mer som har samma ljud i sin hoj???

ja de kommer ifrån vänstra sidan och hojen går som den ska...
ibland är de kvar även när den är varm men bara på tomgången varvar jag så försvinner de...
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
ja de kommer ifrån vänstra sidan och hojen går som den ska...
ibland är de kvar även när den är varm men bara på tomgången varvar jag så försvinner de...

OKey, som jag skrev ovan så trodde meken som lyssnade på min att det kom från spridarna. Men jag ska höra med meken som servar min hoj oxå och se vad han säger. Visst det e ju inget som är trasigt men jag stör mig på det nått sjukt. På förra hojen (cbr 954) va det avgasventilen jag störde mig på som tickade lite grann.
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Min tickar också, hade en Daytona 675 förut och den lät exakt likadant. Tycker också det är väldigt störande:mad:
Den kanske kommer rasa, Hahahaha

Okey, Låter det från vänstra sidan vid kallstart eller för att sedan försvinna närmotorn fått upp lite temp?? Min har bara rullat 800mil med mycket regelbundna oljebyten. Den har väl "tickat" lite grann när motorn e kall sedan jag köpte den men upplever att det låter lite mer nu. Som sagt skajag prova att hälla i Castrols delsyntet i stället för nuvarande motuloljan. Imorn åker jag iaf till verkstan och låter meken lyssna på den. :rolleyes:
 
Last edited:

PunisherSWE

Flickvän alt. sällskapsdjur sökes!!!
Gick med
7 May 2007
Ort
Solna
Hoj
KTM 690 SM -08
Okey, Låter det från vänstra sidan vid kallstart eller för att sedan försvinna närmotorn fått upp lite temp?? Min har bara rullat 800mil med mycket regelbundna oljebyten. Den har väl "tickat" lite grann sedan jag köpte den men upplever att det låter lite mer nu. Som sagt skajag prova att hälla i Castrols delsyntet i stället för nuvarande motuloljan. Imorn åker jag iaf till verkstan och låter meken lyssna på den. :rolleyes:

Jag ska också förbi mecken innan helgen och kolla upp rackarn, har också Motul i min och den har gått 1300 mil. Vi får väl se om vi får samma svar:confused:
Har bara haft den här hojen i en månad ungefär så jag har inte en aning om hur den borde låta, men den går som ett skott:yoparty
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
Jag ska också förbi mecken innan helgen och kolla upp rackarn, har också Motul i min och den har gått 1300 mil. Vi får väl se om vi får samma svar:confused:
Har bara haft den här hojen i en månad ungefär så jag har inte en aning om hur den borde låta, men den går som ett skott:yoparty

Min går bra som fan med och låter inte konstigt alls när man fått upp tempen lite. Går hur fint som helst i motorn men jag är ljudnojjan själv och jag stör mig på det som faaaaaan. Visst skulle något gå åt helvete e det skönt att ha garanti på grejerna men ändå oroar jag mig för att något e fel. :mad:
 

Julleruff

EX-Racingwannabe!!
Gick med
1 Aug 2007
Ort
Happyplace
Hoj
ECX125
fan va bra då sparar man lite pengar :tuttar
Det är inget oljebyte vid 600mil.
Det är endast är en optisk kontroll som är ungefär den samma som
åtgärder/kontroll före körning.
D v s mönsterdjup på däck, bromsbelägg, trasiga lampor, koll av nivå på oljor och vätskor m m.
Alltså sådant man själv håller koll på hela tiden......
En service på ca. 5-10 minuter som kostade 220:- när jag gjorde den i våras (INNAN den togs bort).
http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=820
(Hoj = cbr600 -07)
 

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Ny hoj

Jaha, så blev det en CBR1000RR till slut då. Hade riktat in mig rejält på att införskaffa en CB1000R, men den rackarn drog ut på tiden. Vad hände? Jo, jag lånade en Fireblade "lite för länge". Avbokade igår och en Fireblade -08 inväntas komma på tisdag. Shit, vad jag har abstinens - hoppas vi får några fina dagar innan kylan slår in på allvar bara...

Är valet rätt enligt er andra? ;)
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Jaha, så blev det en CBR1000RR till slut då. Hade riktat in mig rejält på att införskaffa en CB1000R, men den rackarn drog ut på tiden. Vad hände? Jo, jag lånade en Fireblade "lite för länge". Avbokade igår och en Fireblade -08 inväntas komma på tisdag. Shit, vad jag har abstinens - hoppas vi får några fina dagar innan kylan slår in på allvar bara...

Är valet rätt enligt er andra? ;)

Helt rätt!:tummenupp Grattis till den bästa hojen på marknaden:yoparty
 

Herr-Pez

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu har jag bara -Fireblade 08,HD fxdx 00,Yamaha wr 400 02 ,Kawa Z750 07, Er6 06
Jaha, så blev det en CBR1000RR till slut då. Hade riktat in mig rejält på att införskaffa en CB1000R, men den rackarn drog ut på tiden. Vad hände? Jo, jag lånade en Fireblade "lite för länge". Avbokade igår och en Fireblade -08 inväntas komma på tisdag. Shit, vad jag har abstinens - hoppas vi får några fina dagar innan kylan slår in på allvar bara...

Är valet rätt enligt er andra? ;)

Hel rätt, Jag fick min i Aug, den är helt grym. Bara synd att det inte är maj månad.
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Min går bra som fan med och låter inte konstigt alls när man fått upp tempen lite. Går hur fint som helst i motorn men jag är ljudnojjan själv och jag stör mig på det som faaaaaan. Visst skulle något gå åt helvete e det skönt att ha garanti på grejerna men ändå oroar jag mig för att något e fel. :mad:

nu skall hojen in nästa tisdag, dom skall byta kamkedje spännaren sen får vi se vad som händer om den slutar ticka...
 

The blade

Lill_E
Gick med
19 Aug 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr1000RR - 06
nu skall hojen in nästa tisdag, dom skall byta kamkedje spännaren sen får vi se vad som händer om den slutar ticka...

Borde inte vara kamkedjesträckarn ifall ljudet du har kommer från vänster sida. :va Den sitter ju på höger sida. Men men.
Mitt lilla ljud är i alla fall spridarna. Har alltid kört 95 oktan soppa men testade att tanka i 98 oktan härom dagen = ljudet e borta. Fråga mig inte varför.:va Gött:tummenupp
 

Ronnie_69

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR1000-08 Banhoj suzuki k3
Är det fler som har märkt att 08-bladen drar mycket olja?
Sista kollen så hade den slurpat i sig 1,3l olja på 200mil.:va
Låter lite väl mycket..så håll koll på nivån.
Nu har jag kontaktat svenska honda om detta så vi får se.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Är det fler som har märkt att 08-bladen drar mycket olja?
Sista kollen så hade den slurpat i sig 1,3l olja på 200mil.:va
Låter lite väl mycket..så håll koll på nivån.
Nu har jag kontaktat svenska honda om detta så vi får se.

Min drar absolut ingenting, det du pratar om låter allvarligt. Håll gärna mig informerad om vad som händer. Det var i någon av de engelska tidningarna där de i våras hade en artikel om driftkostnader på våra hojar, bladen låg bland de lägre i bensin olja service och lite övriga kostnader. Så drar den mycket olja så borde de reagerat.

Men 1,3l , något måste vara sönder eller läcka. Lycka till!

TC:confused:
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Min drar absolut ingenting, det du pratar om låter allvarligt. Håll gärna mig informerad om vad som händer. Det var i någon av de engelska tidningarna där de i våras hade en artikel om driftkostnader på våra hojar, bladen låg bland de lägre i bensin olja service och lite övriga kostnader. Så drar den mycket olja så borde de reagerat.

Men 1,3l , något måste vara sönder eller läcka. Lycka till!

TC:confused:

Detta har varit uppe i massor av trådar på USA-forumet. Min drar ingen olja what-so-ever, jag bad ändå Honda kolla det när de gjorde service. Kommer helt klart att hålla koll på det. Antar att det kommer mer info i tråden framöver om detta.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top