Honda CB450 K5 - Cafe projekt

fantom1

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda cb 450
Tjena!

Har införskaffat mig en Honda från 72. Tanken med projektet är att först riva motorn för att få ett hum i hur den är i skick och byta diverse slitna delar.
När jag köpte denna mc fick jag med oändligt med extra delar, nästan till en till Honda 450 k5 så delar finns om det är någon som är intresserad.

Nu till projektet, det som jag tänkt göra är att:
  • Byta till slip-on styre
  • Kapa ramen bak
  • Tillverka ny sadel
  • Lackera om tank, ram och sidokåpor
  • Renovera motor.
  • Alla småsaker som behövs göras

12116115_10205138599521695_1400508672_o.jpg
12112671_10205138598801677_1362043021_o.jpg

Den andra nästan kompletta motorn i delar
12082655_10205127476403624_1190314223_o.jpg

Detta är mitt första bygge, så tips om hur jag ska gå tillväga är alltid uppskattat.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Eftersom den ska gå på gata styrs mycket av vad man kan och får göra av myndighetens regler:
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23

Det tråkiga men tyvärr förnuftiga sättet är att börja med att få hojen att vara mekaniskt i toppskick innan man börjar bygga om den. Då vet man att man inte får några trista överraskningar med en snygg hoj som inte funkar.
Dom här gamla Hondorna är ju rätt populära i Classic racing. Inte lika vassa som fyrorna men ganska driftsäkra och lättmekade.
Eftersom en caferäser ska se ut som en racer är mitt tips att åka och kolla på MCHK-racing banträffar och tävlingar. Man kan få mycket tips i depån, risken är bara att man börjar köra klassisk racing själv.
Det finns en uppsjö av racingbitar till dom, det enda jag vet som är svårt att hitta är glasfibertankar som tål etanolhaltig bensin. Ett flitigt Googlande ger dig mycket.
Ett annat tips är att inte pulverlacka ramen innan allt onödigt är bortslipat och alla förstärkningar och nya fästen är gjorda och testade.
Sadlar och skärmar finns färdiga. Kapar du bakramen, se till att styva upp den med ett stag mellan stötdämparna.
 
Last edited:

fantom1

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda cb 450
Eftersom den ska gå på gata styrs mycket av vad man kan och får göra av myndighetens regler:
http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokument_historik.asp?dokumentbeteckning=2003:23

Det tråkiga men tyvärr förnuftiga sättet är att börja med att få hojen att vara mekaniskt i toppskick innan man börjar bygga om den. Då vet man att man inte får några trista överraskningar med en snygg hoj som inte funkar.
Dom här gamla Hondorna är ju rätt populära i Classic racing. Inte lika vassa som fyrorna men ganska driftsäkra och lättmekade.
Eftersom en caferäser ska se ut som en racer är mitt tips att åka och kolla på MCHK-racing banträffar och tävlingar. Man kan få mycket tips i depån, risken är bara att man börjar köra klassisk racing själv.
Det finns en uppsjö av racingbitar till dom, det enda jag vet som är svårt att hitta är glasfibertankar som tål etanolhaltig bensin. Ett flitigt Googlande ger dig mycket.
Ett annat tips är att inte pulverlacka ramen innan allt onödigt är bortslipat och alla förstärkningar och nya fästen är gjorda och testade.
Sadlar och skärmar finns färdiga. Kapar du bakramen, se till att styva upp den med ett stag mellan stötdämparna.

Tanken är att börja med att plocka ner motorn och få denna i toppskick, sen börja med utseendet på hojjen. Givetvis ska den följa alla regler som trafikverket har, vill ju inte få en massa problem.

Hur är det med blinkers på denna? måste det finnas?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Det är helgerån att slakta en classicer som honda 450 :mad:
Sant egentligen. Fast om den ändå bara står och tynar bort är det bättre att bygga om den och ge den nytt liv...
Jag funderar ibland på att köpa en till GS för att renovera till nyskick som kompensation för mitt bygge...
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Bygga chopper av den är helgerån men att bygga caferacer är väl närmast en förädling:7peta?
Ha de...........Per
 

fantom1

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda cb 450
Nu har det hänt grejjer, motorn har åkt ur ramen och börjat tappa delar. Topplock och cylinder åkte av. Nu vill jag göra rent allt och behöver tips om vad jag kan använda? här kommer lite bilder.

12082929_10205139441822752_1522423191_o.jpg

12112870_10205139592186511_1674280689_o.jpg

12119676_10205139426942380_697769573_o.jpg

12119681_10205139557025632_427537125_o.jpg

Tänkte göra en beställning också på en packningssats och kamkedja.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ska du renovera så hade jag rekommenderat ett sett med nya kolvar och ringar. Så har du det fixat innan något eventuellt ger med sig.
Ska bli spännande att se detta bygget ta form!
 

fantom1

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda cb 450
Ny uppdatering, jag är kass på att komma ihåg att ta bilder. Växellåda och vevstake har rengjorts och stoppats tillbaka i motor. såg fint ut så inget är bytt. När jag skulle sätta till baka växelspindel så tyckte jag det såg lite konstigt ut i hur den skulle sitta.

gearshift-drumkick-startergearshift-spindle-cb450-super-sport-450-k2-usa_bighu0100e2014_1bb6.gif
Nummer 16 på bilden, den yttersta delen som ska rotera nummer 6. Ligger den bara emot brickan(nummer 9) med hjälp av fjädern? känns som att den kan hoppa ur position väldigt lätt?
 

fantom1

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda cb 450
Nu har kopplingssidan på motorn plockats isär, fick tillverka ett verktyg till mutter som sitter på "oljetunneln", Nästa steg är att plock isär blockhalvorna och rengöra samt byta packboxar.

12166139_10205178360275689_1709199770_n.jpg

12166857_10205178360435693_1611959126_n.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top