Hojtips, gsxr eller r6?

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Nu hoppas jag att jag lade denna tråd rätt. Kollade igenom delen med modell-specifika trådar men visste inte vart den skulle passa in.

Hur som helst så letar jag hoj nu till våren. Lutar åt en 600cc i och med försäkringen är billigare än 1000cc. Årsmodell runt 99-01 och pris mellan
35-50k max.

Har letat efter en R6:a men det finns inte så många ute nu så då hittade jag denna GSXR som ser mkt trevlig ut!

Så är denna något att ha? Tänkte på modelllen (årsm) främst?

http://www.blocket.se/vi/14794384.htm?ca=11_s

Eller ska jag bara vänta på att en fin R6:a ska komma ut på blocket? :)


Mvh
 

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Västerås/Göteborg
Hoj
Sv650s -99
Ja, vill du ha en r6a eller vill du ha en gsxr? Annars går det ju alltid att sälja och köpa nytt ifall du inte är nöjd.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag inbillar mig att försäkringen är densamma för r6 som r1, det finns inget generellt att 600cc är billigare än 1000cc. Du får nog fundera över effekten snarae än kubikens inverkan på premien.
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag inbillar mig att försäkringen är densamma för r6 som r1, det finns inget generellt att 600cc är billigare än 1000cc. Du får nog fundera över effekten snarae än kubikens inverkan på premien.

Sist jag pratade med Folksam så sa dom att varje Kw kommer göra försäkringen dyrare och min dåvarande Kawwa 636:a var betydligt billigare min CBR 1000 RR jag hade innan.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Mmm senast jag kollade så skilde det i försäkring mellan R6 och R1. Detta var innan jul.

Har själv en R6 -01 o polaren hade en gsxr 600 -01 innan. Vi bytte hoj en runda. Båda tyckte att R6an kändes mindre och va lättare att lägga ner. Jag tycker att gixxern är så jävla bred över tanken på nåt sätt..

vad man ska ta med i beräkningarna är dock att gsxr har insprut.

/paco
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Sist jag pratade med Folksam så sa dom att varje Kw kommer göra försäkringen dyrare och min dåvarande Kawwa 636:a var betydligt billigare min CBR 1000 RR jag hade innan.

ok, jag hävdar motsatsen vilket i slutändan kvittar då försäkringar verkar skilja från dag till dag, bolag till bolag och hur bra humör tanten du pratar med är på. så dra ingen slutsats utan kolla hoj för hoj innan du bestämmer dig, det är inte säkert att 1000cc är dyrare.

som exempel kostar min 750'i lika mkt som r1'an hos somliga bolag, bl.a. folksam har samma pris på sin avställningsbara halvförs.
 
Last edited:

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Var i precis samma sits som dig, R6 99-01 eller GSX-R600 01-03.
Det blev en gixxer 01:a till slut och då var det nog främst insprutningen och designen som vägde över. Har knappast ångrat mitt köp, en kanoncykel!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
GSX-R 600 -01 är en riktigt bra hoj. Jag skulle välja den före R6:an men generellt skiljer det nog inte så mycket egentligen. Eller, jag valde den före R6:an tillochmed... ;)
Varför kan jag faktiskt inte svara på. Jag gillar den bättre bara.
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
ja vet! köp min o se va nöjd du blir! :tummenupp

Droppa mig ett PM med lite info då! :)


Annars så är det nog just en R6 som jag gillar mest på grund av utseendet
och att den känns ganska lätt och smidig jämfört med min CBR 600f som jag hade innan.

GSXR har jag inte provat ännu så där vet jag inte hur den känns. Anledningen till att jag börjat kolla på dem är nog mest för att pris och årsmodell kändes rätt. Sen är den rätt snygg också!

Hur stor blir skillnaden med insprut då?
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
hmm, kollar runt lite på försäkringar och lyckades få en riktigt bra premie hos Tennant!

Födelsedata 19851008

Skadefri 4 år

Omfattning Helförsäkring

Årsmodell/Första reg.dag 2001
Fabrikat YAMAHA YZF-R6 RJ03
Reg.nr. xxx xxx

Försäkringspremie: 222 655 kr/år
 

soulrider

Fast Bike, or no Bike at all
Gick med
30 Nov 2006
Ort
På banan
Hoj
Yamaha R6 -07, R1 -08 lava red edition is mine
båda e mycket bra hojjar. men de du ska tänka på är att r6 började med insprutning 02 o gixxern har haft de ett bra tag innan r6 o r1 fick de. försäkringen är det ingen stor skillnad mellan 1000 o 600 speciellt r1 o r6, de har typ samma premie.

men jag föredrar r6 framför gixxer pga smidigheten, r6 är mycket mer smidigare i kurvorna.

Lycka till med att hitta en bra hoj.

PS: den gixxern på blocket tillhör ngn här på sh försök hitta henne o fråga henne lite om den.:yoparty :yoparty

ses på vägarna
 

JohanG

Livsnjutare
Gick med
17 Dec 2007
Ort
Huddinge
Hoj
DragStar 1100-03 + Ducati Hypermotard 950 SP -19. Föredettingar: Street Triple R-14, Street Triple -08, FZR 1000 -90
Ja, den premien verkar ju bra :huvet
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
båda e mycket bra hojjar. men de du ska tänka på är att r6 började med insprutning 02 o gixxern har haft de ett bra tag innan r6 o r1 fick de. försäkringen är det ingen stor skillnad mellan 1000 o 600 speciellt r1 o r6, de har typ samma premie.

men jag föredrar r6 framför gixxer pga smidigheten, r6 är mycket mer smidigare i kurvorna.

Lycka till med att hitta en bra hoj.

PS: den gixxern på blocket tillhör ngn här på sh försök hitta henne o fråga henne lite om den.:yoparty :yoparty

ses på vägarna

Tack, jo vad jag har förstått så ska R6 vara lite smidigare och verka vara lättare att lägga i kurvorna. Inte för att jag vågar göra det än, men ändå :)
Det är nog ändå en 600cc jag är ute efter även om 1000cc verkar vara att föredra enl många. Jag är ganska grön än så länge så det får bli en 1000cc när jag fått lite mer rutin :)

GSXR:en i annonsen har jag fått lite fler bilder på, den verkar fin men var aldeles för skrapad för min smak. Den såg ut att ha glidit en bit.

Annars har jag tittat en hel del på Xeizz R6:a. ser väldigt fin ut!:yoparty
 

vtec4me

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
SWE
Hoj
Honda CBR
Min kompis jobbar på Folksam så jag ringde upp honom igår och kollade upp vad det skulle kosta mig premie på året runt.
Honda CBR600RR 2007 års, 12.400kr
Honda CBR100rr 2007 års,10.000kr
 

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Ort
Kumla
Hoj
-01 Honda 929rr
Polaren hade en R6 som stunthoj ett tag, han tyckte iof att R6 ville vobbla lite mer på slangen än hans gixxer 750 (även med sänkt däcktryck), kan kanske vara kul o veta :tummenupp
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Min kompis jobbar på Folksam så jag ringde upp honom igår och kollade upp vad det skulle kosta mig premie på året runt.
Honda CBR600RR 2007 års, 12.400kr
Honda CBR100rr 2007 års,10.000kr

Tyckte först att det var skumt att en 600RR skulle vara dyrare än en 1000RR men såg nu att det var en 100RR:D
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top