Hojsemester i Europa, vad tänka på?

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Hej.

Jag och några vänner sitter och spånar på att ta hojjarna och åka ut i europa med slutmål tex kroatien eller spanien(inget bestämt)

Förslag på resemål motages gärna!

Det vi inte kommer fram till är hur mycket pengar behöver man för att vara ute och resa i ca 3 eller 2 veckor för bensin/boende/mat mm mm ja allt =)

Är det nått annat som är lätt att glömma när man sticker iväg finns det några absoluta måsten att ha med sig?
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Resmål: Nurburgring, men kolla först nordslingans öppettider.
Pengar: 800 spänn per dag + färjebiljetter, om det duger med billig mat, billiga hotell.
Lite extra i reserv kan ju vara bra också.
Annat: I vissa länder behövs grönt kort från ditt försäkringsbolag. EU-sjukförsäkringskort kan ju vara bra om det värsta skulle hända. Då får man gratis (inte gratis, men samma pris som den lokala befolkningen) sjukhusvård utan tjafs. Kortet fås gratis från försäkringskassan.

Mer: Glöm inte att stanna till vid Nurburgring.
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Jag kommer göra precis som du detta året. Tippar att budgeten kommer ligga runt 5-800 om dagen beroende på hur man äter och bor. Jag rekommenderar Moseldalen i Tyskland. Finare än så blir det inte och tysk öl är alltid gott.

I övrigt så har jag tre hårda packväskor på hojen (helt ovärderligt när man kör långt, mina väskor funkar finfint i >200 knyck) och GPS som man kan programera. Packa så lätt som möjligt och köp hellre saker på vägen (kreditkort is the shit) om det är nödvändigt. Tvätta kläder kan man göra på en massa ställen så fem packe kläder för ombyte är inte helt nödvändigt. En Ipad eller en telefon med wlan är inte så dumt om man behöver komma åt internet. Annars finns internetcafeer lite här och där.

Lycka till, man har inte börjat köra mc innan man kört ned i europa! :)
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Ja en iphone med gps kommer att följa med och på den kan man ju även surfa och göra bank ärenden om det skulle krisa =)

Packväskor har jag 2st håra tankväska och ryggsäck skall inhandlas.

500-800 per dag låter ju toppen vissa dagar kommer säkerligen bli dyrare än andra så man kan ju runda av till 1000.- om dagen så borde man vara safe.

Boendet på väg ner till själva huvud målet kan man ju ta vilket vandrarhem som helst men vi tänkte väl stanna på nått ställe i ca 4-7 dagar och sen vända hemåt

Tanken är väl att få piska lite bergsvägar i österike på väg ner och möjligtvis nurburgring

om man inte vill köra ner i ett streck utan vill hellre köra sjyssta vägar än e4:an och autobahn hur många dagar kan man räkna med till tex kroatioen ca 230 ml (raka vägen)
 

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
GSXR 750 -09
Stressa INTE ! Stanna hellre mindre pa farre stallen en langre tid an att va i varenda javla stad i europa en halv dag. Det ar nagot jag angrar ifran min resa. Om ni vill, vilket ni borde, sa ak till nuburg ( nurburgring ), fraga efter burgstube. Basta stallet jag bott pa, agaren kan ordna allt till er, han kan aven banans alla hemligheter :Bugar Andy heter han.

Edit: Jag ar i vietnam och har inte alla bokstaver :tungan
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Gjorde en sådan resa förra året med dragkhar här från forumet. Det blev Sverige-Danmark-Tyskland-Schweiz-Frankrike-Italien-Kroatien.
Målet var att köra några dagar i de franska alperna och sedan ta oss vidare till Balkan.
Har skrivit lite mera i detalj om det på www.balkantouring.com
Kolla blogspot, kanske ni hittar nå't interessant.
Lycka till på resan!
 

Mlscrew

Ride like you stole it
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 950 SMR -08
Gjorde en sådan resa förra året med dragkhar här från forumet. Det blev Sverige-Danmark-Tyskland-Schweiz-Frankrike-Italien-Kroatien.
Målet var att köra några dagar i de franska alperna och sedan ta oss vidare till Balkan.
Har skrivit lite mera i detalj om det på www.balkantouring.com
Kolla blogspot, kanske ni hittar nå't interessant.
Lycka till på resan!

VAFAN !! Jäklar va sugen man vart nu när man läst på balkantouring!!

Funderar på samma resa fast skippa frankrike och italien och köra igenom österike istället och kanske ta italien & frankrike påväg hem istället.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Sörmlandski Oblast
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja en iphone med gps kommer att följa med och på den kan man ju även surfa och göra bank ärenden om det skulle krisa =)

Kolla med din mobiloperatör först innan du ger dig på att mobilsurfa i utlandet. Det kan bli dyrt. Och med "dyrt" menar jag något så in åt helvete skitdyrt!! Gör dig själv en tjänst. Kolla upp detta INNAN du ger dig iväg och mobilsurfar...... Om du väljer att inte kolla upp detta och drar iväg och mobilsurfar utomlands i alla fall så lovar jag dig att jag efteråt inte kommer säga: "Vad var det jag sa". Lägg väl märke till detta. Jag lovar att INTE säga "Vad var det jag sa".......

//J
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Budgetera för runt 10k/vecka. Så slipper du oroa dig för pengatorsk...

Glöm inte passet heller, det gjorde jag en gång när vi drog iväg på en roadtrip neråt i Europa. Var rätt dyrt att fixa ett tillfälligt på ambassaden.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Tält, kartor och stålar... sen e det bara att åka
Nja
Behövs också
pass
helst internationellt körkort
grönt kort/försäkringsbevis (vad hette det nu igen?)
ditt regbevis
S-märke inte fel
Vissa länder kräver första förband och ev reflexväst (vid olycka)

sen finns det en hel del till som är bra att ha med och försvårar om man inte tar det med: t ex kedjespray, punkalagning, spännband till färjan, valuta för resp land (ca 500 kr/land)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu tycker jag ni är lite snåla vad gäller dagsbudgeten.

Sover man i tält, fixar egen mat, hojen drar under 0,5 milen, går inte på dyra nöjen, dricker måttligt, skippar motorvägsavgift.....osså nåt jag glömt, så kan man räkna med ca 7-800:-/dag i bästa fall om man kör i snitt ca 70-80 mil/dag.



Finns alltså ett antal varianter:
Jag var på 800-milatur på 10 dagar, kostade mig 8500:- totalt(körde med exempel ovan)
Kompisen var på 800-milatur 20 dagar, kostade honom 52.000:-(körde inte med exempel ovan)

Räkna bakvägen dom dyra sakerna:
- dagskostnad soppa
- dagskostnad mat
- dagskostnad boende
- dagskostnad resten....beror på vilka förnöjelser/färjeförbindelse etc du har. Desto fler man är, desto dyrare blir det....faktiskt så är det så :)
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Nu tycker jag ni är lite snåla vad gäller dagsbudgeten.

Sover man i tält, fixar egen mat, hojen drar under 0,5 milen, går inte på dyra nöjen, dricker måttligt, skippar motorvägsavgift.....osså nåt jag glömt, så kan man räkna med ca 7-800:-/dag i bästa fall om man kör i snitt ca 70-80 mil/dag.
Snitta 80 mil/dag kan man göra om man bombar Autobahn ner och hem. Om som TS vill, åka Österrike så snittar man kanske 40 mil per dag.
Österrike blir väl en inte så liten omväg om man ska till Spanien. Till Kroatien funkar det, beroende på hur länge ni vill köra västerut, när ni ska österrut. Ang navigering så är mitt tips att planera så mycket som möjligt. Kass att stå och gissa höger/vänster vid varannan korsning och utan plan blir det gärna stora vägar, samt att man inte känner till sevärdheter etc. Iphone som navigator blir kan blir dyrt, som sagt.

Mitt tips är att det är bättre att köra fler gånger än att försöka trycka in maximalt på två veckor. Iofs helt beroende på vilket upplägg man har och vart man ska.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Planering är halva nöjet!
För mig gick det så långt att jag redan på hösten gick runt till resebutikerna och snikade åt mig skidkataloger, man måste ju ha koll på vilka alpbyar som gäller! Även om det är ett halvår för tidigt.
Apropå pengar så tänk på att många alpvägar är avgiftbelagda. Alllt från några tior till några hundra.
Och som RRRRR skriver, självklart måste ett ringen-besök klämmas in. Tyvärr inte heller gratis.

länk: http://nurburgring.org.uk/prices.php

edit: Linbana upp på alptopparna är kul men kostar också nån hundring.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Skaffa bra papperskartor så du får bättre överblick av större områden.
Mobilen är nog bra att ha men som någon nämde så kan det bli
dyrt:näsblod
Ex från BMW-sidan:
När jag var i Danmark 2 dagar för några veckor sedan så tänkte jag, ähh, jag provar en gång hur mycket det kostar så jag stängde inte av datatrafiken. 2 dygn kostade 338:-

Hellre då en billig bil-gps
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Vi är ett gäng på 5 st som skall ner till Österrike i slutet på Juli. Tänk på att det kan vara jäkligt varmt och när man kör slingriga vägar så orkar man inte köra så många mil per dag.

Vi kör ner till Hamburg och tar nattåget till München. Vaknar utvilade (förhoppningsvis) och har 18 mil till första hotellet. Efter 2 dagar där så drar vi till Grossglockner och ett bikerhotell där vi stannar i 4 dagar. Skall bli jäkligt härligt. Österrike har krav på förstaförbandsväska.

Som sagt innan Grönt kort från försäkringsbolaget och sjukförsäkringskort från försäkringskassan. Passet skall man inte heller glömma.
Ha koll på däck och drivpaket innan ni åker, inte kul om det är kass och behöver bytas där nere.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top