Hojresor 2023.....?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hej foorat. Nu är jag i trakterna kring elverum norge. Kört tet från Lillehammer. Vart fan åker man? Helt slut på idéer. Och vädret ser åter igen ut att bli dåligt i trakterna kring Bergen. Vart jag verkligen skulle vilja åka. Frågar åt en vän som inte kan planera ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hej foorat. Nu är jag i trakterna kring elverum norge. Kört tet från Lillehammer. Vart fan åker man? Helt slut på idéer. Och vädret ser åter igen ut att bli dåligt i trakterna kring Bergen. Vart jag verkligen skulle vilja åka. Frågar åt en vän som inte kan planera

Åk ditåt då, men ta vägen Bruflat-Beitostölen-Otta-Dombås-Åndalsnes-Aursjövägen-Geiranger-Grotli-gamla Strynveien-Grodås-Ulsteinvik-Runde

När du hunnit ut dit har säkert vädret ändrar sig. Då följer du kusten söderut mot Bergen.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Verkar bli Lysebotn imorgon. Finns det hytter efter vägen från Lillehammer?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mycket E-vägar.... Kör absolut inte via Oslo! Trista vägar, mycket trafik på sina håll.

Jag hade nog kört ungefär så här istället. Oerhört mycket roligare och vackrare!
1688106208689.png



Eller så här. Lite kortare, men fortfarande bra! Fast man vill egentligen inte missa kustvägen (väg 13)....
1688106381460.png
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ni som har åkt färjan Moss - Horten, är det vansinniga köer under sommaren, nu alltså, eller rullar det på bra ??
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu låter jag okunnig och det är jag om ( framförallt ) norra sverige så därför kollar jag med er.

Har vi något i Sverige som liknar Norges hojåkning nånstans norröver alls?

Man far iväg till Norge ( vilket är makalöst vackert och roliga vägar ) men missar kanske vårat eget land.

Eftersom jag avbröt min roadtrip i Norge igår efter 5 dagars åkande p.g.a. regn tänkte jag dra iväg igen när vädret är mer stabilt. Utgår från Kalmar och tänker mig Bodö/Lofoten som destination men kanske mer genom Sverige dit och söderut i Norge eller vice versa.

Några förslag?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu låter jag okunnig och det är jag om ( framförallt ) norra sverige så därför kollar jag med er.

Har vi något i Sverige som liknar Norges hojåkning nånstans norröver alls?

Man far iväg till Norge ( vilket är makalöst vackert och roliga vägar ) men missar kanske vårat eget land.

Eftersom jag avbröt min roadtrip i Norge igår efter 5 dagars åkande p.g.a. regn tänkte jag dra iväg igen när vädret är mer stabilt. Utgår från Kalmar och tänker mig Bodö/Lofoten som destination men kanske mer genom Sverige dit och söderut i Norge eller vice versa.

Några förslag?

Ja vafan, från Kalmar och du följer kusten upp till Nyköping eller t.o.m. Trosa, sedan viker du upp mot Strängnäs-Enköping.

Sedan 56-an norrut mot Sandviken-Ockelbo. Lingbo-Segersta-Rengsjö-Växbo-Vallsta-Nor-Delsbo-Friggesund-Hassela-Lucksta.

Sedan Bergsåker-Indal-Järkvissle-Bispgården-Långsele-Näsåker-Åsele-Lycksele-Malå-Slagnäs-Mellanström-Arjeplog-Jäkkvik-Junkerdal-Nesby och sedan väg 812 till Saltstraumen och sedan Bodø.

Vill du åka ut till Lofoten via Riksgränsen så åker du från Lycksele till Norsjö-Jörn-Långträsk-Koler-Älvsbyn och Harads. Sedan förslagsvis Vuollerim-Jokkmokk-Porjus-Gällivare-Kiruna. Inte så många vägar att välja på från Jokkmokk och norrut tyvärr om du inte vill åka över Boden-Niemisel och sedan Vuoddas eller Morjärv och därefter E10 mot Gällivare.

Vill du åka grusväg har jag MÅNGA fler förslag men det här är ju ändå Sporthoj.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ja vafan, från Kalmar och du följer kusten upp till Nyköping eller t.o.m. Trosa, sedan viker du upp mot Strängnäs-Enköping.

Sedan 56-an norrut mot Sandviken-Ockelbo. Lingbo-Segersta-Rengsjö-Växbo-Vallsta-Nor-Delsbo-Friggesund-Hassela-Lucksta.

Sedan Bergsåker-Indal-Järkvissle-Bispgården-Långsele-Näsåker-Åsele-Lycksele-Malå-Slagnäs-Mellanström-Arjeplog-Jäkkvik-Junkerdal-Nesby och sedan väg 812 till Saltstraumen och sedan Bodø.

Vill du åka ut till Lofoten via Riksgränsen så åker du från Lycksele till Norsjö-Jörn-Långträsk-Koler-Älvsbyn och Harads. Sedan förslagsvis Vuollerim-Jokkmokk-Porjus-Gällivare-Kiruna. Inte så många vägar att välja på från Jokkmokk och norrut tyvärr om du inte vill åka över Boden-Niemisel och sedan Vuoddas eller Morjärv och därefter E10 mot Gällivare.

Vill du åka grusväg har jag MÅNGA fler förslag men det här är ju ändå Sporthoj.
Kanon, tack för tipset, ska kolla kartan.

:tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vart tänker ni er i år när det kommer till hojresor? Har väl varit mindre resande för dom flesta under pandemin men jag har ändå lyckats ta mig ner till Bulgarien i höstas. Och året innan vart det en sväng till Enfields 120-årsjubileum i Tjeckien under sommaren och Baltikum/Polen under hösten.

I år verkar det bli rejält mycket hojåkande.

Ska ner till södra Frankrike på jobb i April/Maj och då tar jag sidovagnshojen. Tänkte testa den nya färjelinjen Nynäshamn - Rostock. Fast verkar inte bokningsbar nu..... Konstigt. :eek:

Sen blir det nog Ukraina med frugan under sommaren.

Och "Gyllene Ringen" i Ryssland med en polare efter sommaren. Rejält gamla städer norr om Moskva som är fina. Har besökt några av dom tidigare men tänkte köra hela "ringen" nu.

Jag skulle utan problem kunna bosätta mig på en motorcykel och bara resa runt. Bästa grejen i världen. Synd bara att ekonomin sätter käppar i hjulet. :(

Vad har ni andra för hojreseplaner?

Med vänlig hälsning,//Jan
Hur blev det med dom planerade resorna?
Har du kommit dig iväg, eller är du i startgroparna?
Intresserad av att höra och se reseskildringarna från de delar av världen som jag inte längre reser till, undantaget Frankrike.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hur blev det med dom planerade resorna?
Har du kommit dig iväg, eller är du i startgroparna?
Intresserad av att höra och se reseskildringarna från de delar av världen som jag inte längre reser till, undantaget Frankrike.

Varit i Frankrike under våren. Blir Bulgarien i September. Ska försöka summera resorna här framöver.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ryssland och Ukraina, hur gick det?

Sket sig mest för att frugan fick en ny knäled efter att ha gjort illa knät rejält. Så hon är inte uppe på hojen än. Men ska göra ett försök nästa år. Vi har varit mycket både i Ryssland och Ukraina tidigare. Och känner folk som varit i båda länderna både förra året och i år. Ingen fara så länge man håller sig borta från gränslinjen mot Donbass. Funderar du på att dra iväg?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Sket sig mest för att frugan fick en ny knäled efter att ha gjort illa knät rejält. Så hon är inte uppe på hojen än. Men ska göra ett försök nästa år. Vi har varit mycket både i Ryssland och Ukraina tidigare. Och känner folk som varit i båda länderna både förra året och i år. Ingen fara så länge man håller sig borta från gränslinjen mot Donbass. Funderar du på att dra iväg?
Nej, inte i dagsläget.
Kommer troligtvis att ta årtionden innan jag turistar i Ryssland.
Ukraina har jag varit i, och hade lite olika ställen som jag tänkte återkomma till.
Men saknar pansarskott i tillräcklig omfattning för tillfället.
Skyddsmask och finkalibrigt har jag, men vill gärna resa med ”full utrustning”.
Så, inget planerat i dagsläget.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Nej, inte i dagsläget.
Kommer troligtvis att ta årtionden innan jag turistar i Ryssland.
Ukraina har jag varit i, och hade lite olika ställen som jag tänkte återkomma till.
Men saknar pansarskott i tillräcklig omfattning för tillfället.
Skyddsmask och finkalibrigt har jag, men vill gärna resa med ”full utrustning”.
Så, inget planerat i dagsläget.

Själv vill jag tillbaka till Altai.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top