Hojresor 2022

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag hänger ju med en del folk från dina trakter som kör hoj, jag trodde jag skulle träffa dig om jag tog någon tur med dom :(
Det går ju så emla sakta att åka i grupp - och går gruppen i lite mindre makligt tempo är det alltid någon som "chansar". Passivt aggressiv summerar väl min körning rätt bra.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har fotat Fontana di Trevi. Apropå vanliga motiv.
Svårnavigerat så jag fick parkera och gå dit. Sedan tränga mig fram.
Unik turist som bara skulle bocka av en grej lite snabbt. Det fotades hej vilt.
Det var badförbud. Jag som tänkte göra Anita Ekberg-grejen.

image.jpeg
 

RolandSvensson

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2021
Hoj
2015, Yamaha och MT-09 SP
Jäkligt sugen på Norge kombinerat med laxfiske i början av augusti - blir till att boka snart
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
Nu j*vlar har jag tagit steg 1 och bokat färja Gbg-Kiel, tips på trevliga vägar ner mot Normandie? Siktar västerut mot Gluckstadt men sen? (Jag är gravt WW2 intresserad...)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu j*vlar har jag tagit steg 1 och bokat färja Gbg-Kiel, tips på trevliga vägar ner mot Normandie? Siktar västerut mot Gluckstadt men sen? (Jag är gravt WW2 intresserad...)
De gånger jag kört dit har jag antingen kört via Holland-Belgien (håll längst mot kusten) eller via Köln-snedda över norra Luxemburg-Paris.

Kör du Holland-Belgien finns det sedan flera alternativ beroende på om du vill köra till Normandie direkt eller via andra trevliga platser.

Ett mycket trevligt alternativ om man kör hoj är att åka Reims-Paris-Loiredalen ned till Bordeaux, ut till La Rochelle och sedan följer man Bretagne så nära kusten det går, rundar Brest, Cherbourg och sedan hela vägen upp till Calais och sedan kusten norröver via Belgien-Holland.

Fördelen är att köra med solen i ryggen när du kör vid kusten, sparar ögonen oerhört mycket. Och fina hojvägar. Sätt GPS-en på "undvik motorväg" och "välj kortaste vägen", sedan håller du dig så du ser vattnet hela tiden. :)
 

skolvagen32

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2018
Ort
BD, Luleå med omnejd...
Hoj
KTM och Triumph
De gånger jag kört dit har jag antingen kört via Holland-Belgien (håll längst mot kusten) eller via Köln-snedda över norra Luxemburg-Paris.

Kör du Holland-Belgien finns det sedan flera alternativ beroende på om du vill köra till Normandie direkt eller via andra trevliga platser.

Ett mycket trevligt alternativ om man kör hoj är att åka Reims-Paris-Loiredalen ned till Bordeaux, ut till La Rochelle och sedan följer man Bretagne så nära kusten det går, rundar Brest, Cherbourg och sedan hela vägen upp till Calais och sedan kusten norröver via Belgien-Holland.

Fördelen är att köra med solen i ryggen när du kör vid kusten, sparar ögonen oerhört mycket. Och fina hojvägar. Sätt GPS-en på "undvik motorväg" och "välj kortaste vägen", sedan håller du dig så du ser vattnet hela tiden. :)
Funderat på att hålla oss i Tyskland väster om Ruhrgebiet så det låter som en ide att ta den vägen ner och kusten norrut sedan.(y)
Antar att det inte saknas campingar, blir tält varenda dag med drägligt väder tänkte vi. ☺️
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Funderat på att hålla oss i Tyskland väster om Ruhrgebiet så det låter som en ide att ta den vägen ner och kusten norrut sedan.(y)
Antar att det inte saknas campingar, blir tält varenda dag med drägligt väder tänkte vi.

Längs kusten finns det stränder, med eller utan surfare. Inga problem att tälta faktiskt, om man står ut med doft från en och annan hövding som avnjuts i solnedgången av ungdomarna med rastaflätor som åker folkabuss…
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Nu är min första resa för året bara en vecka bort! Så jäkla sugen på att återse Europa igen! Blir en repris på en resa jag gjort många gånger och den är alltid lika kul! World Superbike på Assen !!! En perfekt start på säsongen. Avresa Torsdag efter jobbet, hotell i Lubeck. Sedan framme på Camping de Gouberville någon kilometer från banan till lunch. 2 nätter i tält och grymt "hygge" med alla som brukar vara där, och förhoppningsvis några nya! Holländare, Britter, Tyskar, Danskar...ja en bra fest är det! Sedan mot Bremen på söndag kväll för en hotellsäng. Så kommer man hem i rimlig tid på måndag, så man orkar jobba på tisdag :)
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Pga världsläget är Islandsresan satt på paus… Vi får se vad vi skall trösta oss med istället. :(
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Pga världsläget är Islandsresan satt på paus… Vi får se vad vi skall trösta oss med istället. :(
Tråkigt! Vill gärna dit också en gång i livet. Vad är det som "ställer till det" nu om man får vara lite nyfiken?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tråkigt! Vill gärna dit också en gång i livet. Vad är det som "ställer till det" nu om man får vara lite nyfiken?

Det som ställer till det är primärt formuleringen ”…och tills vidare inga utlandsresor.

OBS - detta är ingen övning.”

Sedan finns det ju andra bitar utöver detta, tex osäkerheten att binda 12.000kr på en färjeresa som mycket väl kan ställas in med hänvisning till force majeure.

Världsläget är betydligt mer bekymmersamt än vad många nog inser. Fundera en stund på vilka möjliga utvecklingar av Ukrainakriget som finns. På vilket sätt man kan se fred där. Och vad som kommer efter.

Men Sverige är fint nog. Jag har tält, karta och fantasi samt hojvänner med liknande inställning. En IBA blir det också, och Norge räknas än så länge inte till ”utlandet”… :)
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
I sommar ska jag se till att komma ut runt 14-15-tiden på fredag/lördag så kan man bränna runt i skogen ett par tre timmar och campa på för att åka hem svintidigt.

Har man tur märker ingen ens att man varit borta? Stealth-Camp!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det som ställer till det är primärt formuleringen ”…och tills vidare inga utlandsresor.

OBS - detta är ingen övning.”

Sedan finns det ju andra bitar utöver detta, tex osäkerheten att binda 12.000kr på en färjeresa som mycket väl kan ställas in med hänvisning till force majeure.

Världsläget är betydligt mer bekymmersamt än vad många nog inser. Fundera en stund på vilka möjliga utvecklingar av Ukrainakriget som finns. På vilket sätt man kan se fred där. Och vad som kommer efter.

Men Sverige är fint nog. Jag har tält, karta och fantasi samt hojvänner med liknande inställning. En IBA blir det också, och Norge räknas än så länge inte till ”utlandet”… :)


Precis.
Man vill ju inte vara för långt från sin mobplats denna sommar...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
När jag var i Bayeux, eller redan i Dunkerque, märkte jag att jag behövde spänna kedjan oftare och oftare. Jag hade räknat fel på hur långt den gått. Letade upp en Yamaha-verkstad I Nantes. Skickades runt tills jag hittade någon som förstod engelska och tecken språk. De hade inte drivpaket på lager. Jag kunde nöja mig med att bara byta kedja. Killarna på verkstaden skulle ha lunch så jag fick vänta en dryg timme. Sedan förklarade jag igen att jag ville att de skulle byta kedjan. De rullade upp hojen på liften och började smörja kedjan! De hade inte förstått alls. De trodda att den utländska hojen med full packning väntat en timme för att få kedjan smord. De hade ingen kedja till TDMen. Tillbaka till den han som nästan kunde engelska. Fick tips om en annan firma, en konkurrent. De kan ha kedja. 600 meter längre ner på gatan.
Den killen kunde lite mer engelska. Hade inget hemma men deras andra butik/verkstad i Bordeaux 30 mil bort kanske hade. Jag frågade om han kunde ringa dit och kolla. Det gjorde han och de hade hemma. Jag frågade om han trodde att de kunde byta kedja åt mig. Han ringde upp igen och bokade en tid och jag fick försäkra att jag skulle dyka upp. Fick en lapp med adress och en tid. Jag tackade för hjälpen.

Jag åkte dit samma dag och pratade med verkstadschefen som pratade hygglig engelska. Ville tala om att jag var i stan typ och kolla att allt var ok. Hade en tid 17.00 dagen efter så lång tråkig väntan i stan.
Sen var det dags, mecken kom ut och hämtade hojen. Pratade ingen engelska. Kollade på tills jag blev utkörd.
Han plockade av bakhjulet. Behövs ju inte för att byta kedja. Sedan kåpan över framdrevet. Bra men missförstod vi alla tre? De hade komplett drivpaket med DID-kedja och JT-drev i originalutväxling. Så mycket bättre. Sedan började mecken och chefen att prata om bakdäcket. Bra mönster men det hade separerat pga lågt lufttryck. De ville byta. Jag ville inte köra punka. Upp på lagret för att leta 160-däck. Inte den vanligaste bredden. Chefen tyckte att jag kunde ta ett HD-däck eftersom jag hade så tung packning. Min packning vägde mindre än de tjejer jag dejtar. Fair. Hittade ett bra däck. Det enda de hade.
Mer väntan. Sedan var det klart. Vi måste ha snackat i ett par timmar. Så han kunde engelska ganska bra. Trevlig snubbe. Sen skulle det betalas. Alla pengar jag har och vänster arm? Nä 350 euro. Billigt.
Edit: 325,60 Euro

View attachment 468619
Felet folk gör när en länk skurit.....man börjar spänna kedjan.

Varje gång den passerar den där skurna länken(där den är som mest spänd) så rycker den till i kedjan med följd att kedjan blir bara längre och längre.....och med det så får man spänna kedjan konstant.

Jag har åkt från Kroatien upp till Boden med skuren länk, slakade kedjan rejält bara......
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har ju tagit 7 veckor semester så tid finnes att åka.

Lutar ju att fara runt odda i Norge en vecka finns många fina grus fjällvägar o serpentiner vägar bara 40 mil bort så varför längre?

Sedan är väll en tur från Dalsland upptill bureå o ta en kopp kaffe inplanerad möjligen låna en stuga uppe i Bottenviken ett par dagar o sedan försöka ta sig hemåt uppe på högfjället längs grusvägar.

Jajamen thunderacen slukar grus lika bra som en 250 kg äventyrs hoj.

Kanske hinna med den 40 mil långa asfaltssträckan som e Sveriges högst belägna asfalt väg.

Stor forsen.

Många möjligheter.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top