Hojen underkänd på bes idag :(

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Nej, tack för tipset!
Ska kolla det också. Men jag tror att läckaget kommer uppifrån gafflarna, när man kör ner dom i botten så är det nämligen olja på gaffeln och man ser även lite spår där det kan ha runnit ner längst med gaffeln tidigare, kanske när dom fyllt på olja och det har runnit mycket. Men nåt är fel iallafall. Borde ha sett det när jag köpte den, men är man nybörjare så är man...:rolleyes:

Men är det inte lite märkligt att man inte ger nerslag på läckande framgafflar istället för att beläggen är oljiga? För om jag hade putsat skivorna med bräcklen och sen kört ner så hade dom ju inte anmärkt på något trots att själva källan till problemen är gaffeln? Känns lite märkligt?

Du får inte bort gaffeloljan med brakecleaner från beläggen, det som däremot kan hända är att dom nyper när oljan i beläggen börjar koka och en sådan kraftfull stoppie kan ingen klara...
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Byta packboxar är väl ingen stor grej. Kostar max ett par hundralappar att köpa nya.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Nopp det gjorde han inte men texten är lite missvisande. Framgaffelns funktion innebär inte bara att den är följsam mm utan även täthet även om det borde stå då det står det ang bak. Nja det skall väl läcka påtagligt kanske om de ska underkänna. Visst du kan klanka ner på dessa besiktningsgubbar hur mkt som helst men det skrämmande är att man behöver bara besikta vartannat år & du har inte ens märkt att du har läckande packbox & oljebemängda belägg!

En del får för sig att lägga in beläggen i ugnen ett tag på hög värme för att få bort oljan om det nu går.

Du får nog ta och läsa hela tråden nästa gång.
Som jag skrev tidigare så har jag inte kört en meter med den. Köpte den obesiktigad för några veckor sedan. Visst, jag kanske borde sett att gaffeln läckte men det är inte direkt att den pissar ut olja och är man nybörjare som jag så är det inte så jäkla lätt att tänka på tyvärr. Man lär sig alltid nåt nytt fan. Klankar inte direkt när på bes.gubbarna, dom var hur trevliga som helst men att man påpekar olja på beläggen men inte att framgaffeln läcker är ju ändå lite lustigt. Ungefär som att...nä..kommer inte på nåt liknande. Skitsamma nu. Jag ska ska kolla med den lokala verkstaden vad dom vill ha för att byta packningar och belägg så blir alla glada. Alla utom min plånbok förhoppningsvis. :huvet
 

Guldis

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Landskrona
Hoj
Aprilia Tuono 1000R
Fan min vart också underkänd idag:mad:

- otydliga framblinkers (miniblinkers)
- regskyllts reflex därbak saknades
- en gummilist på vindskyddskåpan högst upp va tydligen livsfarlit att åka utan sådan (miffon, ja visst man kan typ 1 på 289374928 om mankrockar skära halsen av sig där, men om man krockar så det blir så pass stora krafter så krossar man adamsäpplet o halsen ändå minst, o dör, så skitsamma lika bra o få det gjort snabbt då. )
- Sen det sista...... för högt ljud med mitt acra helsystem, 105 db på 5000 varv o 115 på gaspådrag.. :yoparty fan jävla gringubbe 20 db hit eller dit skitsamma :banana

Tycker lite synd om dig :p , haha kanten på vindskyddskåpan ska egentligen inte behöva ha gummilist eller rundad kant längre det fick jag berättat för mig när jag besiktiga min hoj. Sen ljuddämparen att han har orken att bry sig? Han måste fatta att 10 min efter besiktningen så sitter det ändå på igen :S
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ursäkta mig då. :krama men pissar det inte så nja så hade det väl tömt hela gaffeln eller så hade det blivit lite tät. De borde iallafall ha påpekat det även om de inte anmärkte på det tycker jag.

Sen ljuddämparen att han har orken att bry sig? Han måste fatta att 10 min efter besiktningen så sitter det ändå på igen :S

He he somliga orkar inte bry sig att lägga kanske en 30min på att byta ljuddämpare för att slippa besikta på 2år sedan så får man skylla sig själv lite. :)
 
Last edited:

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Ursäkta mig då. :krama men pissar det inte så nja så hade det väl tömt hela gaffeln eller så hade det blivit lite tät. De borde iallafall ha påpekat det även om de inte anmärkte på det tycker jag.

Ingen fara. :tungan
Är mest irriterad över att man inte såg sånt här när man köpte den.
Man känner sig lite som när man var 15 år och skulle köpa en Puch Dakota. Jag sket fullständigt i om den var upprostad eller om ramen var sned. Man ville ju ändå ha moppe. Samma sak nu. Blev iofs ett ganska billigt misstag. Gav 5500 för den och detta går väl på ca 2000 att fixa eller är jag helt fel ute?

Som jag förstått det så lär jag för det första behöva byta packningarna i framgaffeln + belägg. Men skivan lär väl klara sig? Putsade upp den med bräcklen nu och det sitter inte en droppe olja på den iallafall. ( Vad jag kan se och känna..hehe)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag besiktade igenom en 125'a genom att torka av gaffeln precis innan jag rullade in, och den läckte rejält.
När jag sedan skulle köpa packboxar visade det sig vara samma till en moped och på flera hojar upp till 500cc.

Kostar mellan 99 och 199:- för en komplett sats.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Om du endå måste till att beställa packboxar kan ja rekomendera lelles mc. 99kr för mina där. på ava mc i sthlm skulle dom ha 320kr... 120kr i frakt bara har ja för mig..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du endå måste till att beställa packboxar kan ja rekomendera lelles mc. 99kr för mina där. på ava mc i sthlm skulle dom ha 320kr... 120kr i frakt bara har ja för mig..

Det verkar vara vad Duellsåterförsäljarna tar för dom ja:

Modell: GSX 400E
Mått: 33x46x10,5
Duellsnummer: 22-104
Orginalnummer: 51153-44031
Pris: 99,00
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att inte åtgärda läckande packbox ser jag som idiotiskt. Byt nu!!
Hade en gång en CB900F -82a som någon klåpare bytt packboxar på. Hammarslagen på innerbenen var enorma, så där drog jag av lite lätt med våtslip för att till slut få det tätt. 3 byten utav packbox på ena sidan behövdes för att få det tätt och fint. Ville ju inte slipa för mycket utan bara det som behövdes.
Varje gång det läckt olja var det lika läskigt. Beläggen är bara att byta efter ett läckage. Provade bräklen, T-röds bad mm mm. Inget får beläggen lika bra som nya.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Sökte på deras sida men hittade fasen inga? Inte till 400an vad jag kunde se iallafall? De kanske har samma på 250n osv?

Ta med dina gamla belägg och jämför med de som finns i butiken. Gjorde så med en offroad av lite udda modell som såklart inte fanns i listan men väl på Biltema så hade de exakt den modellen som jag hade. Finns betydligt färre bromsbeläggsstyper än det finns motorcykelmodeller.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Ta med dina gamla belägg och jämför med de som finns i butiken. Gjorde så med en offroad av lite udda modell som såklart inte fanns i listan men väl på Biltema så hade de exakt den modellen som jag hade. Finns betydligt färre bromsbeläggsstyper än det finns motorcykelmodeller.

Jag tror jag lämnar in den faktiskt...beläggen hade jag säkert kunnat byta själv men packningarna i framgaffeln vete fan om jag vill ge mig på tyvärr...
Vad tror ni att detta bör kosta på en verkstad?

Delarna verkar ju sjukt billiga iallfall, runt 300 kr totalt?
 

SwePatrik

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Brandbergen
Hoj
00, Honda, SP1
Ursäkta mig då. :krama men pissar det inte så nja så hade det väl tömt hela gaffeln eller så hade det blivit lite tät. De borde iallafall ha påpekat det även om de inte anmärkte på det tycker jag.



He he somliga orkar inte bry sig att lägga kanske en 30min på att byta ljuddämpare för att slippa besikta på 2år sedan så får man skylla sig själv lite. :)


Haha mjo fast jag har ju helsystem så är ju inte bara o plocka bort burkarna iaf inte som mitt sitter måste riva lite mer då men men fixxar nån form av db killer sen när den är godkänd ska jag fan rulla 2 m utanför porten riva dom o tok varva..... sen en Fuck U burnout :banana :D
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Jag tror jag lämnar in den faktiskt...beläggen hade jag säkert kunnat byta själv men packningarna i framgaffeln vete fan om jag vill ge mig på tyvärr...
Vad tror ni att detta bör kosta på en verkstad?

Delarna verkar ju sjukt billiga iallfall, runt 300 kr totalt?
En billig mek och du kommer dit med gafflarna ca 1500kanske. Men till det där borde du kunna få fast pris bara ringa och höra.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Den lokala verkstaden vill ha ca 2000 kr för byte av belägg + packningarna i framgaffeln. Är väl rätt skäligt?

En annan grej, hojen har inte varit godkänd på nån bes sen 2006.
Nu när jag har bes så har den väl inte körförbud trots detta förrän om en månad? Man har väl alltid en månad på sig att fixa?
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
En annan grej, hojen har inte varit godkänd på nån bes sen 2006.
Nu när jag har bes så har den väl inte körförbud trots detta förrän om en månad? Man har väl alltid en månad på sig att fixa?

Bumpar denna... =)

Om det står på pappret att det inträder körförbud 15/6 så är det väl det som gäller oavsett när hojen senast blev godkänd på en besiktning?
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Den lokala verkstaden vill ha ca 2000 kr för byte av belägg + packningarna i framgaffeln. Är väl rätt skäligt?

En annan grej, hojen har inte varit godkänd på nån bes sen 2006.
Nu när jag har bes så har den väl inte körförbud trots detta förrän om en månad? Man har väl alltid en månad på sig att fixa?

Det är busenkelt att byta packboxar på Suzuki GSX400, det enda knepiga är att slå ner packboxen så den sitter riktigt. Skulle rekommendera dig att fixa det själv. Tror den sammanlagda kostnaden om du redan har ett rör för att slå ner packboxen kanske blir på 200-300 kronor för packboxarna och gaffeloljan. Sedan att byta bromsbelägg är ännu enklare, du kommer ändå få plocka bort bromsoket när du fixar packboxarna och då är halva jobbet redan gjort för beläggen :yoparty

Tips om du aldrig grejat med detta tidigare: köp en extra uppsättning packboxar om du nu skulle råka slå fel, inte kul att bli stående med kanske en pajad packbox :tungan Been there done that om jag säger så :tungan Glöm för tusan inte att lufta oljan eller vad man säger när du är klar och hällt i olja, man pumpar benet upp och ner så börjar oljan bubbla, den släpper ut luft.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top