Hojen känns "vobblig" i kurvor

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Gå på däcktillverkarens rekommendationer eller ring Tom på hojdäck.se.

Du körde omkring med 0.7 bar fram? Om det stämmer är det imponerande att du ens kunde ta dig runt en kurva.

Det var inte lätt :) Trodde att nåt gått sönder i framgaffeln.

Not sent from an iProduct...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det har jag aldrig set iaf, men jag har inte sett alla hojar heller ;)


Jag kan inte backa upp det.. Men har för mig att jag såg nåt om 2,9 i Pilot Power Pure. Fick dem med hojen så har inte valt själv..

Dunlops sportgatdäck ligger väl runt 2,4 - 2,7 om jag minns rätt? Inte långt därifrån.

Fan, nu önskar jag bättre åtkomlig info från tillverkarna igen!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Min skorv, bar, tillverkarens rekommendation:

Fram: 2.5

Bak: 2.9

Eftersom den är facit för de övriga budgetmärkena så är det inte heller någon ovanlig rekommendation. Sen finns det naturligtvis många olika rekommendationer beroende på modell o tänkt användningsområde men styvt 3kg bak är inget ovanligt.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Jag kan inte backa upp det.. Men har för mig att jag såg nåt om 2,9 i Pilot Power Pure. Fick dem med hojen så har inte valt själv..

Dunlops sportgatdäck ligger väl runt 2,4 - 2,7 om jag minns rätt? Inte långt därifrån.

Fan, nu önskar jag bättre åtkomlig info från tillverkarna igen!

Stämmer, BMW säger 2.5 fram och 2.9 bak till S1000rr och har inte olika värden beroende på passagerare osv. Då är det med ganska sportiga däck från fabrik Metzler Racetec K3 i mitt fall. Jag brukade köra med något lägre än så även på gata medan originalostarna satt på.
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Har upplevt samma sak på min er6:a som jag hade tidigare! Speciellt i hastigheter över 110-120....
Jag testade att justera returen på bakdämpen ( det enda som gick att justera på fjädringen ), med resultatet "mycket bättre än innan, men inte bra" .

Kan det vara så att dämparna är för slappa, helt enkelt?
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har upplevt samma sak på min er6:a som jag hade tidigare! Speciellt i hastigheter över 110-120....
Jag testade att justera returen på bakdämpen ( det enda som gick att justera på fjädringen ), med resultatet "mycket bättre än innan, men inte bra" .

Kan det vara så att dämparna är för slappa, helt enkelt?

Tänkte flika in samma sak, svampig bak blir gungning (in) medels vobbel (ut) om man trycker på lite. *host*

Så testa först att styva upp den i baken. :arsele :D

EDIT:förutsatt att du kollat däckstrycket vilket tar en minut även om det regnar..
 
Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Lite hjälp för många.

Dal-Mausen
 

Bifogat

  • STLLA%~1.JPG
    STLLA%~1.JPG
    229.4 KB · Visningar: 175

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Grym guide för oss (läs: mig) som suger på det där.

En fråga dock, hur översätter du "chatter"? Det undre alternativet i mid turn.

Den är bra den där. Chatter skall vara skakningar enligt Google translate...

Och till trådskaparen;
Kolla att båda gaffelbenen sitter lika högt i kronan. På min gamla 1098 satt de olika högt från fabrik, imponerande... :rolleyes:
Sen att fjädringsinställningarna e lika på båda sidorna (kanske någon sagt redan...)
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Den är bra den där. Chatter skall vara skakningar enligt Google translate...

Och till trådskaparen;
Kolla att båda gaffelbenen sitter lika högt i kronan. På min gamla 1098 satt de olika högt från fabrik, imponerande... :rolleyes:
Sen att fjädringsinställningarna e lika på båda sidorna (kanske någon sagt redan...)

Har okså det felet med höjden, om det nu är fel, bara olika disajnade kanske fasten dom ser nästan identiska utom för bromsoksfästerna o framstänkan, sätter gaffelbena i samma läge i gaffelkronan så blir den högra gaffeln längre upp för framaxelbulten så den går inte i, men sänker jag det högra i kronan med 1cm så stämmer bulten exakt, undra varför dom inte gjort dom lika, men skystera upp den högra 1cm efter jag fått i bulten, för vill ju inte ha olika uppstick i kronan :)
 

Black_Betty

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2011
Ort
Södermanland
Hoj
2010 Ducati Monster 696
Tjena!

Tack alla som printat, är tacksam för era svar.

Har kollat trycket i däcken och det låg strax under 2 bar fram,bakdäcket var bra. Så jag fyllde på så jag fick 3 bar. Efter en testrunda på 10 mil landsväg så gick den himla bra i kurvorna och Ducatin blev åter ett monster....:tungan :tummenupp
Och ni som inte kör Italienskt mästerverk, ni har missat något.;):tungan

Vad brukar ni köra med för tryck i däcken förresten?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Har okså det felet med höjden, om det nu är fel, bara olika disajnade kanske fasten dom ser nästan identiska utom för bromsoksfästerna o framstänkan, sätter gaffelbena i samma läge i gaffelkronan så blir den högra gaffeln längre upp för framaxelbulten så den går inte i, men sänker jag det högra i kronan med 1cm så stämmer bulten exakt, undra varför dom inte gjort dom lika, men skystera upp den högra 1cm efter jag fått i bulten, för vill ju inte ha olika uppstick i kronan :)

Har du enbart satt in axeln och vägt upp den? Så att den inte blir ur våg när du sedan justerar höjden vid kronan. Om du inte får dit hjulet när det sitter jämnt vid kronan tyder på att det i det läget sitter snett, att sedan justera det till "snett" igen efter hjulet är på plats verkar fel...
Ena benet är inte bytt?
Samtidigt reserverar jag mig lite för att du driver med oss, att snedställa ett hjul "enbart" för att man ju inte kan ha olika uppstick i kronan låter ju lite skumt! :)
 

JohnVanB

Flasktömmare
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Timrå
Hoj
TRIUMPH Street Triple-13, KAWA KLX 650 -93
Tjena!

Tack alla som printat, är tacksam för era svar.

Har kollat trycket i däcken och det låg strax under 2 bar fram,bakdäcket var bra. Så jag fyllde på så jag fick 3 bar. Efter en testrunda på 10 mil landsväg så gick den himla bra i kurvorna och Ducatin blev åter ett monster....:tungan :tummenupp
Och ni som inte kör Italienskt mästerverk, ni har missat något.;):tungan

Vad brukar ni köra med för tryck i däcken förresten?

Jag " brukar " köra med 2,6 fram & 2,8 bak på sport/fighter-hoj. Beror ju en hel del på setup:en på hojen & vilka däck du kör med, så det där kan vara väldigt olika. Man kan väl dock dra slutsatsen, att om du har mindre än 2 bar så ska det fyllas på!
Jodå, jag har kört italienskt! Fin karaktär, men mindre bra kvalite'....så den blev såld!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top