hojbygge, utgångsobjekt?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
söker över blocket dagligen men hittar inga vettiga objekt att börja på. kostnaden bör ligga mellan 5000-20000.- och vill helst ha något gammalt och skadat :)D). om det blir ett streetfighterbygge eller totalrenovering utav en veteran har jag inte bestämt mig för än. behöver alltså något att göra på kvällarna, annars börjar jag med frimärksammling eller något i den stilen ;)

vad har ni för förslag på utgångsobjekt? årsmodell kan vara mellan 1950-1995. Ös på med balla, konstiga modeller som man aldrig hört talas om innan!
hojen kommer troligtvis köpas om någon vecka eller så, så länkar till blocket välkommnas!
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Hhmmm gammalt o skadat:va Ahhh du har ju din R1'a som är gammal o skadad:rofl
Varför inte bygga en Flat Tracker eller en riktigt go Café räser?
Undrar om den här är kvar? Ett sjysst objekt att börja med och samtidigt relativt ovanlig:) Går säkert att pruta ner en smula:gnissla
http://www.blocket.se/ostergotland/Moto_Guzzi_Breva_25476777.htm?ca=15&w=3&last=1

Men riktigt kul att du också blivit smittad av byggvirus:tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
försöker att hitta något äldre, då jag hade tänkt att riva loss hela elsystemet och göra eget (enbart det mest nödvändiga) därav vill jag inte ha insprutning och databoxar och sånt jox.
tänkte slänga allt vad kåpor heter och bygga egna samt sätta kapen i både ram och tank om det inte blir en veteranhoj vill säga.

något i stil med detta har jag kikat på:
http://www.blocket.se/kalmar/Bsa_m20_1944_26211835.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/halland/Fzr_1000_26222021.htm?ca=15&w=3
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
försöker att hitta något äldre, då jag hade tänkt att riva loss hela elsystemet och göra eget (enbart det mest nödvändiga) därav vill jag inte ha insprutning och databoxar och sånt jox.
tänkte slänga allt vad kåpor heter och bygga egna samt sätta kapen i både ram och tank om det inte blir en veteranhoj vill säga.

något i stil med detta har jag kikat på:
http://www.blocket.se/kalmar/Bsa_m20_1944_26211835.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/halland/Fzr_1000_26222021.htm?ca=15&w=3


Jag hade nypt BSA'n alla gånger:tummenupp J-r vilken cool framgaffel:yoparty Den tror jag att du får vara snabb på? Tänk dig den med lite mindre customstuk på:tummenupp Tjöööp!
Ett liten clipon styre o lite goa grejer så blir den super.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Jag hade nypt BSA'n alla gånger:tummenupp J-r vilken cool framgaffel:yoparty Den tror jag att du får vara snabb på? Tänk dig den med lite mindre customstuk på:tummenupp Tjöööp!
Ett liten clipon styre o lite goa grejer så blir den super.

tänk dig den med ett par andra fälgar, bromsar, styre och en KTM motor :yoparty
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
tänk dig den med ett par andra fälgar, bromsar, styre och en KTM motor :yoparty

KTM motor:mad: WTF? Den skall byggas Old School stuk:7peta:smasha
Dessutom så är den besiktningsbefriad så det är bara att bygga:)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
KTM motor:mad: WTF? Den skall byggas Old School stuk:7peta:smasha
ja, någon med pulver, den snurran som sitter i lär ju inte ha någon pOwER!!11eTt
Dessutom så är den besiktningsbefriad så det är bara att bygga:)
var hittar man info om detta? vad gäller om man bygger en hoj från scratch? kan man hävda att det är en veteranhoj eller krävs papper?

BSA m20 är ju inte speciellt avancerad så då kan man ju bygga en helt och håller själv, typ bara att kopiera:)
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Du vill inte ha en GSX-R750 -96 med missljud i motorn? Tänker slänga ut den på blocket för 19k:- vilken dag som helst. Priset är väl inte heeeelt hugget i sten.

Kanske för ny?

http://djdiff.no-ip.com/hoj/ <-- bilder och filmsnutt
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
var hittar man info om detta? vad gäller om man bygger en hoj från scratch? kan man hävda att det är en veteranhoj eller krävs papper?

BSA m20 är ju inte speciellt avancerad så då kan man ju bygga en helt och håller själv, typ bara att kopiera:)[/QUOTE]

Nu vet jag inte vad du menar med ifrån scratch? Om du menar att bygga egen ram osv så är det hårda krav men hojen är ifrån -44 så vem skall visa papper för?
Checka på SFRO's hemsida. Och bilprovningen:)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Nu vet jag inte vad du menar med ifrån scratch? Om du menar att bygga egen ram osv så är det hårda krav men hojen är ifrån -44 så vem skall visa papper för?
Checka på SFRO's hemsida. Och bilprovningen:)

scratch = helt från början.


nu lutar det åt att bygga egen ram (ofjädrat bakhjul), fjädrad sadel, fixa luftkyld stånka, supermotarddäck och resten eget. T.o.m. tank och framgaffel (modell gammal med stänger och en liten dämpare längst upp). är dock fortfarande öppen för förslag då inget är spikat!

skall kolla upp det där med SFRO, vad som gäller.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
scratch = helt från början.


nu lutar det åt att bygga egen ram (ofjädrat bakhjul), fjädrad sadel, fixa luftkyld stånka, supermotarddäck och resten eget. T.o.m. tank och framgaffel (modell gammal med stänger och en liten dämpare längst upp). är dock fortfarande öppen för förslag då inget är spikat!

skall kolla upp det där med SFRO, vad som gäller.

Du skall nog söka en tråd som var uppe för ett tag sedan då någon funderade på att bygga en egen rörram:gnissla
Där pratade man om hållfasthetsprov på material, svetsar osv. Lät som en avancerad procedur som kräver en stoooor erfarenhet av hojbyggande och svetsande.
Börja med att bygga om en hoj först är nog en god idé:) Man vill ju gärna ro projektet i hamn.
Men va fasen är det vad du vill så kör på:tummenupp
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
tips

behöver en luftkyld motor, stånka. kubik från 350cc och uppåt utan insprutning. effekt från ca 20-25hk och uppåt. letar också efter hjul, helst ekerhjul.

på vilka modeller kan man hitta detta?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
försöker att hitta något äldre, då jag hade tänkt att riva loss hela elsystemet och göra eget (enbart det mest nödvändiga) därav vill jag inte ha insprutning och databoxar och sånt jox.
tänkte slänga allt vad kåpor heter och bygga egna samt sätta kapen i både ram och tank om det inte blir en veteranhoj vill säga.

något i stil med detta har jag kikat på:
http://www.blocket.se/kalmar/Bsa_m20_1944_26211835.htm?ca=15&w=3
http://www.blocket.se/halland/Fzr_1000_26222021.htm?ca=15&w=3

Jag har haft en BSA WM20. Armemodellen av M20(W=War)
Om du köper den i annonsen skulle jag återställa den till original. Då betingar den nog dessutom ett högre värde. Web-gaffeln som sitter på är fö original. Originaltanken är bredare lägre och riktigt snygg.
Armemodellen skiljer mest på färgen, samma tank etc.
Inte min hoj på bilden nedan, har inga digitala bilder på den.
bsa%20m20.jpg


Väldigt slitstarka motorer, men inte så starka direkt. 13 hk
http://en.wikipedia.org/wiki/BSA_M20

70-80 km/h är lagom.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har haft en BSA WM20. Armemodellen av M20(W=War)

Fan Jörgen, nu börjar du ha klivit ur garderoben!

Döljer sig en liten Anglofil i dig?

Jag har en liten släng av engelska sjukan jag med, dom gjorde en del sjukt snygga saker, men med en hållbarhet och pålitlighet som bara samtida italienare och fransmän nådde upp/ner till...

Och undermotoriserat för det mesta, både bilar och motorcyklar.

Hade jag lösa pengar skulle jag slå till på den här:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Chopper__54_26206477.htm?ca=2&w=1

En av dom snyggaste trajjor jag har sett på länge, tyvärr verkar han vara utan giltiga papper på den, så den måste först byggas klar och sedan besiktas som amatörbygge (och således få årsmodell 10, med allt vad det innebär av lysen mätare blinkers och frambroms) och förmodligen finns inga SFRO besiktningar utförda under byggets gång heller...

Hjälp mig här Jörgen, vad sätter man för broms på en springergaffel?
Var fäster man momentstaget till bromsen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fan Jörgen, nu börjar du ha klivit ur garderoben!

Döljer sig en liten Anglofil i dig?

Jag har en liten släng av engelska sjukan jag med, dom gjorde en del sjukt snygga saker, men med en hållbarhet och pålitlighet som bara samtida italienare och fransmän nådde upp/ner till...

Och undermotoriserat för det mesta, både bilar och motorcyklar.

Hade jag lösa pengar skulle jag slå till på den här:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Triumph_Chopper__54_26206477.htm?ca=2&w=1

En av dom snyggaste trajjor jag har sett på länge, tyvärr verkar han vara utan giltiga papper på den, så den måste först byggas klar och sedan besiktas som amatörbygge (och således få årsmodell 10, med allt vad det innebär av lysen mätare blinkers och frambroms) och förmodligen finns inga SFRO besiktningar utförda under byggets gång heller...

Hjälp mig här Jörgen, vad sätter man för broms på en springergaffel?
Var fäster man momentstaget till bromsen?

Det brukar ju sitta i den stela delen.

2000_Harley_Softail_Springer_468x351k.jpg


Fast BSA M20 har webgaffel, (samma gaffeltyp som Britten utvecklade och byggde i kolfiber). På en web-gaffel fjädrar hela gaffeln. Sitter övre och undre länkarmar uppe vid styrhuvudet.

1220647_f520.jpg
 
Last edited:

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Måste det finnas papper ? annars så har jag "nästan" 2st GSX 750es som står. En finns på bild på blocket.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Fast BSA M20 har webgaffel, (samma gaffeltyp som Britten utvecklade och byggde i kolfiber). På en web-gaffel fjädrar hela gaffeln. Sitter övre och undre länkarmar uppe vid styrhuvudet.

1220647_f520.jpg

liknande gaffel hade jag tänkt tillverka själv. istället för att länkarna sitter längst upp hade jag tänkt en länk som hjulet sitter i och som är ledad i en främre och bakre gaffel. den bakre skall vara fast monterad i kronan och den främre rörlig med dämpare monterad längst upp.

här är ett ballt objekt. synd bara att det är så långt bort..
http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_XS_650__72_26294998.htm?ca=15&w=3
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top