Hoj i Thailand..

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Tjenare.. Jag är på väg att flytta till Bangkok och tänkte sälja min zx-10a (en 2006a, 650 mil) och köpa en ny när jag kommer ner. Har kollat ganska mycket på nätet nu, men har inte hittat vare sig återförsäljare av nya sporthojar eller hur det fungerar med försäkring därnere..verkar som att jag får köpa en moppe eller en 125:a:hihi .. Är det någon här som känner till något om ovanstående. Kanske t o m att någon bott där tidigare och kan ge mig lite generella tips över hojägande i Thailand. Är någon intresserad av 10an jag äger i Sverige kan ni också kontakta mig så ger jag numret till farsan som har hand om den nu.


tjoho
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg har boet 2 år i thailand

Der finns en återforsäjlar vid Ramkahaeng Rd, men ... höjåkning i Thailand kan inte rekommonderes.
Från juli til november regner der väldig häftigt och från mid-november til maj är det varmt som fan.... Köp en bil !.
Och, så är traffikken och vägene inte til mc !!!... Du kan köre på motorvej... allt är fint... 120km/t.... och plötslig finns et hul på 10-15cm ... And... then you're flying !

Köp en mc till banan... Der finns en bana vid Pattaya som oxå brukes til mc.

Igjen... Ramkahaeng Rd... (google är din vän, jag är tyvärr på jobb nu)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har en jobbar kompis som har hus & är där ganska mycket han sa att det har varit någon lag eller om det var någon skatt som gjorde att det knappt finns några större bågar än 125cc men det börjar komma lite mer större hojar nu. Själv har han en intruder 1500
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det finns nog inte många platser eller tillfällen i Thailand där du kan nyttja mer än bråkdelen av potentialen hos en sporthoj eller större glidare, speciellt inte i Bangkok. De som vill ha lite mer pulver än en Honda Wave tycks föredra olika typer av RR-liknande 250 CC hojar. Det beror säkert också på att Thailand fortfarande är ett U-land ur ekonomisk synvinkel och en medelinkomst på ett par tusen i månaden sätter rejäla begränsningar för flertalet av landets ca 70 millioner invånare.
 

Per Sundell

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2007
Ort
koh samui
Hoj
83 suzuki gsx 750 es
Här finns det 2 annonssidor på engelsk med begagnade motorcyklar i thailand
http://classifieds.thaivisa.com/automotives-vehicles/motorcycles/
http://www.bahtsold.com/index.php?region=&category=44&price=
den här länken är till en annonssida på thailändska med motorcyklar ofta lite bättre pris än de sidor som vänder sig till västerlänningar
http://www.mocyc.com/store/alltopic.php?MM_submit=1&category=2
Men när man köper en stor mc begagnad ska man vara nog med att den är riktigt registrerad och har en grön bok med rätt ram nummer och motornummer det finns en hel del hojar som har bytt identitet som har en bok från en annan hoj
här är det ett engelskspråkigt forum för hoj åkare i thailand
http://www.gt-rider.com/index.html
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Imponerande att du planerar att börja köra hoj i Bangkok. :tummenupp
Du käkar taggtråd till frukost med eller? :yoparty
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag är i Krabi just nu och det häftigaste i sporthojsväg jag sett är 400cc när jag varit i detta område. Så min rekommendation skulle nog vara att först landa, sedan besöka återförsäljare och inhämta råd om hoj för gata och/eller bana...

Mina 2p - lycka till!
 
Last edited:

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Inte ute
Hoj
en liter twin
Din transportlösning är tuktuk.Billig:öl gör att antalet körbara dgr är få......
Skämtåtsido.Lite stora hojar finns i Thailand.Såg ett följe m roadking,sportsters o guldvingar glida igenom Koo Chang nu i veckan.
Är nog det enda som funkar tyv m tanke på intensiteten framför allt i Bangkok.
El motards el offroads m tanke på vägnätet.
Vår taxi petade sig förbi en buss som fått motorstopp i krönet på backen.
Mr Thai petade ner o körde om på den smala vägen m noll sikt framåt.Då v det tyst på flaket.....
Det är många olika farkoster ute på dom Thailändska vägarna som vi defenitivt inte v är vana vid här,den ena märkligare än den andre......
Men men så tutar dom på Mr Budda i tid o otid....
När vi var nere i Ban Bais pir kom en scooter m en knodd ståendes på golvet,föraren +en där bak m två soppskålar i händerna.Piren är ca 1,5 m bred o full m turister.Tait
 

Mr.Blazer

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2008
Ort
Cha-Am
Hoj
Blå
Brukar bo i Thailand under vissa perioder, om min vän där ner (Svensk) som har bott där i snart 20 år säger att man måste ha en så kallad ”Husbok” eller som det kallas en ”orange” bok för att få äga och försäkra ett fordon. ”boken” hänger tydligen ihop med hur du är registrerad i landet, vilka inkomster du har och dina övriga inkomster.
Jag var inne på att köpa en MC i Thailand men det var nobben med det, ändå äger jag hus där och som sagt bor där vissa perioder, men nada! Ända sättet jag kunde lösa det på var att skriva det på en Thailändare, och sedan betala honom/henne för registrering, skatt m.m.
Falanger har det inte lätt i Thailand
Ett alternativ är att hyra en hoj ”när det är bra väder” kostar inte så mycket och man slipper alla service, underhåll m.m.
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Stort tack för alla svar.. Ju mer jag läser på olika forum, desto mindre blir suget på att köpa en hoj därnere. Jag har åkt till thailand några månader per år i 12 år nu och är relativit införstådd med hur både vägnätet och trafiken ser ut. Det praktiska i att äga en motorcykel kände jag dock inte till något om. Jag får väl åka på semester till Sverige och blåsa av mig då och då.. fortsätt gärna skriva och tipsa om diverse..
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Stort tack för alla svar.. Ju mer jag läser på olika forum, desto mindre blir suget på att köpa en hoj därnere. Jag har åkt till thailand några månader per år i 12 år nu och är relativit införstådd med hur både vägnätet och trafiken ser ut. Det praktiska i att äga en motorcykel kände jag dock inte till något om. Jag får väl åka på semester till Sverige och blåsa av mig då och då.. fortsätt gärna skriva och tipsa om diverse..

Träffade en dansk kille då jag var på Koh Chang för ett år sedan, han hade en -04 Kawazaki Z1000 som han hade stylat upp ordentligt på en MC-butik i Pattya, minns dock inte namnet på butiken.
Men han påstod då att det fanns ganska många sporthojsåkare i Pattya.

Jag frågade även om han hade gjort något åt motorn eller om det bara var yttre styling, men han skrattade då och sa att originaleffekten var absolut tillräcklig på alla vägar som fanns däromkring, man behöver aldrig ha nåt som går snabbare än 110 här egentligen tyckte han ! Som i Sverige då med andra ord ! :tummenupp
 

Thunderr

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bangkok
Hoj
ZX-10R, 2009
Tjoho igen.. har kollat runt väldigt mycket mer och har fått information om att Kawasaki Thailand för första gången har tagit in ER-6n. Den började säljas i februari (bara något dyrare än i Sverige) och jag skulle vilja ha lite feedback vad gäller den hojen.. Kollade givetvis upp ER-6n-tråden och fick lite mer kött på benen. Frågan är om någon kan beskriva för mig hur den är att äga - förstår att den inte går att jämföra med hojen jag kör nu men finns det någon körglädje i en sådan? Verkar vara det ENDA alternativet för nya hojar om man inte vill lägga 400 lax på en ducati 1198s.. (bara dubbelt så dyr som i Sverige:))..

/Tiltovic
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top