Hoj fram till 1:a halkan!

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Ska på ett möte på förmiddagen inne i city, kikar ut genom fönstret och regnet öser ner.
Får bli att ta bilen in, tänker jag.
Kommer från söderort så jag åker genom söderledstunneln, och eftersom ena tunneldelen är avstängd för renovering fram till 28/11(!) så vet jag att det är viss kö-bildning eftersom all trafik går genom andra tunneln, en fil i varje riktning.
Krypkör i 30 en bit in i tunneln då bilen framför saktar in till stillastående. Jaha tänker jag, vid tunga köer står det ibland still en halv minut innan det sakta rullar på igen.
Väntar 5 min, väntar 10 min...
Bilen framför slår av motorn, jag gör detsamma. Flera börjar kliva ur sina bilar för att kolla vad som hänt.
Det visar sig att en kärring fått soppatorsk 200 m längre in och långtradaren bakom kan inte köra förbi trots att hon svängt in till kanten.
45 minuter senare har en polis med bensindunk anlänt och trafiken flyter på igen.

Två timmar senare är jag på väg tillbaka söderut.
Kommer in i tunneln, trafiken saktar in, bilen framför stannar.
Tänker, konstigt nog med tanke på dagens tidigare händelse, återigen att vi står still en halv minut och sen flyter det på.
När det gått någon minut börjar jag inse att något är på gång igen..

Drar igång Trafik STHLM appen för senaste trafikrapporteringen.
Olycka i söderledstunneln södergående, bärgare på väg.

Vad fan är odssen!?!?!

Nej, nu blir det hoj oavsett väder, fram till första halkan, om jag ska snurra inne i stan och inte har för mycket packning.
 

druid

CLASSIFIED
Gick med
19 May 2005
Ort
08
Hoj
Ducati 916 -98, Ducati 899 Panigale -14
Kör tills kroppen säger ifrån.
Vid - grader och frost i gräset så får man kolla hur vägbanorna ser ut för avgöra hur fuktigt det har varit under natten. Stora vägarna brukar vara ok, värre med villaområden osv samt ställen där
träd lägger vägbanan i skugga.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Me 3... Och ingen har väl dött av lite vatten? :tummenupp
Imorse var det fanemig kö från Sollentuna hela vägen in till Ståkkhålm.

Sköööönt att glida mellan bilarna eller bomba i väggrenen.

Eller som i torsdags när "bajsbilen" välte vid Rotebro... tog en kollega 45min från Akalla till Tureberg (lite drygt 2km för er som inte vet)... tog mig 10min på hojen till Norrviken. (drygt 4km) :D
 

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Ort
Vasastan
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Klart man kör så länge det går. Ställde undan hojen i november förra året, men kunde nog kört några veckor till, om än inte varje dag.

Dessutom är det lite gemytligare hojar emellan när det är så få som håller facklan tänd in i november, har aldrig hänt mig att en hoj inte hälsat tillbaks när den officiella säsongen sedan länge tagit slut. (och posörerna sitter i sina Audis och gnisslar tänder i köerna)
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Q: Varför tror ni att jag köpte min 250 Off road?

A: Jag har inte har råd med helikopter.

MC- innehav börjar bli ett krav i Stockholm. Bil är tvärstopp snart halva dagen. Kommunala färdmedel är helt opålitliga från lövfällningen till snösmältningen. Vad tusan skall man göra?
 

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
stockholms köer suger, tur man föremesta jobbar södra sidan när man bor här, hade inte klarat köerna varje dag.
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Eller som i torsdags när "bajsbilen" välte vid Rotebro... tog en kollega 45min från Akalla till Tureberg (lite drygt 2km för er som inte vet)... tog mig 10min på hojen till Norrviken. (drygt 4km) :D

Åkte också i bajsbilskön men gjorde misstaget att åka av i Häggvik mot Väsby och där var det igenkorkat (funkade dock att smita förbi där också) men å andra sidan hade jag fortsatt bomba i väggrenen på E4'an kanske jag sladdat omkull i just bajset...

Fan det stank fortfarande när jag åkte in på Fredag morgon.. Härlig doft av människobajs blandat med jäst... Mmmm.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Eller som i torsdags när "bajsbilen" välte vid Rotebro... tog en kollega 45min från Akalla till Tureberg (lite drygt 2km för er som inte vet)... tog mig 10min på hojen till Norrviken. (drygt 4km) :D

Haha, jag var på väg till DinMC när den välte. Var totalt stop från Kista. Najs o bara glida förbi alla :banana:banana
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Håller med..
Tar 20min från Trångsund till city och då var det saktarullande kö redan när jag kom ut på 73:an. Personligen ÄLSKAR jag ombygget i söderledstunneln då den nya bussfilen gör det mycket enklare att susa förbi i 70 när alla andra står still!

Men man får f*n passa sig alltså!
Var nära att bli prejad av en tant i en hyundai suv häromdagen (backspegeln rykte i armvecket). Hon blev tydligen rejält överraskad över att en hoj mellan bilarna, trots att man har orange synlighetstejp och lysande extraljus riktad rätt i backspeglarna + grön reflexväst på sig själv.

Stay safe!
 
Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Håller med..
Tar 20min från Trångsund till city och då var det saktarullande kö redan när jag kom ut på 73:an. Personligen ÄLSKAR jag ombygget i söderledstunneln då den nya bussfilen gör det mycket enklare att susa förbi i 70 när alla andra står still!

Men man får f^*n passa sig alltså! Var när att bli prejad av en tant i en hyundai suv häromdagen.. Hon blev tydligen rejält överraskad över att en hoj mellan bilarna, trots att man har synlighetstejp, reflexväst och extraljus på.. helt sanslöst.

Vill du verkligen synas så skulle jag rekommendera hjälm med sådan reflexfärg som västarna har... enda jag sett som faktiskt gör någon rejäl nytta.

Här är Lime med en sådan typ av hjälm.
http://www.flipporabasta.se/bilder/...yo1MjczMmUxZmJlMTE1ZGEwN2EwZTY2ZGJkNzBjMjA2OA
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Funderar på att lägga mina sista sparslantar på en pendlarhoj typ Africa (usch och fy) Twin enller liknande. En hoj som är billig att äga, billig att köra och som jag inte blir gråtfärdig när jag ser en smutsfläck på...

Då kan jag köra i alla väder. Nu kör jag bara när det är soligt, torrt och varmt. Dvs senast i mitten på augisti.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Funderar på att lägga mina sista sparslantar på en pendlarhoj typ Africa (usch och fy) Twin enller liknande. En hoj som är billig att äga, billig att köra och som jag inte blir gråtfärdig när jag ser en smutsfläck på...

Då kan jag köra i alla väder. Nu kör jag bara när det är soligt, torrt och varmt. Dvs senast i mitten på augisti.

Äsch, nu är det extra kinkig. ;)
Men en riktig vinterhoj vore inte helt fel. :)
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Funderar på att lägga mina sista sparslantar på en pendlarhoj typ Africa (usch och fy) Twin enller liknande. En hoj som är billig att äga, billig att köra och som jag inte blir gråtfärdig när jag ser en smutsfläck på...

Då kan jag köra i alla väder. Nu kör jag bara när det är soligt, torrt och varmt. Dvs senast i mitten på augisti.

Tjööp en +10år sporthoj istället för en sur afrikan. :yoparty
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top