Hoj åt sambon, XJ6 eller ER6?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Morsning. Det verkar som att sambon äntligen ska ta hojkort, men vad ska vi köpa för hoj åt henne? Har hittat en XJ-6 och en ER-6 nära här hemma för 40.000:-/st. Hon vill ju ha en sporthoj men jag har sagt åt henne att hon kanske ska börja med något annat. Jag antar att örat luras lite av XJ-6'an så hon iaf tycker den låter sportigt.

Jag har även hittat en zr-7 03'a för halva det där priset men då är den väldigt långt bort. Jag själv körde upp på en sådan och tycker det var väldigt lättkörd, kanske inte den roligaste hojen men fyllde sin funktion.

Så frågan är väl egentligen: Köpa lite modernare hoj eller lägga halva priset på en äldre som hon kan tappa i backen bäst hon vill?


BTW. Hej, länge sedan jag var inne här ;)
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Har själv ägt en Er6:a och den är snorbillig i allt från service till inköp. Kostar inte många pengar i försäkring heller och när det är dags för oljebyte och filter så finns det billigt att köpa på biltema :)

Nyare modeller med ER6 finns med ABS också.

Sporthoj? ;) Jag personligen anser att man inte bör köra snabbare än vad man klarar av. :D Sitter man på en literklubba och puttrar i 80 på 70 vägar så gör man fel :D

Men vem vet du kanske har ghostrider sambon 2000:Bugar
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Hinkas du vet att det är yamaha det gäller ! Jag personligen kör hellre 4cyl än 2cyl, yamahan har 5års garanti vilket kawan inte har bla förutsatt att det är såpass ny hoj det gäller.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Ok, jag har inte kört någon av dom och känner jag min sambo rätt så spelar utseende och färg en stor roll :D. Ska visa dom jag hittade för henne och se vad hon säger då.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Hinkas du vet att det är yamaha det gäller ! Jag personligen kör hellre 4cyl än 2cyl, yamahan har 5års garanti vilket kawan inte har bla förutsatt att det är såpass ny hoj det gäller.

Hehe, vore ju kul att prova annat märke också ;). Som du ser har jag än så länge inte ägt två hojar av samma märke ;). Men ska ta det där med garantin med i beräkningen.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Har inte kört ER6, men har kört XJ6 kan säga en sak segaste tråkigaste och sämsta pisset jag satt mig på.. Inte bekväm att köra för 50öre, går som en påse nötter kändes som en 50cc moppe när man var ung.
Men er6 verkar folk vara nöjda med som äger sådana som jag pratat med så säger bara skippa XJ6
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske kolla på en SV650 eller SV650S? Också twinmotor som ER6an. Finns från 20k+ för äldre modellen och runt 40k+ för nyare modellen. Finns även vissa nyare exemplar med ABS. Jag hade en SFV650 innan, riktigt kul hoj att köra. SV650 är väl i princip samma på de flesta punkterna.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Vill hon ha en sporthoj så tjöööp henne en sporthoj! :fakta

Jag tog kortet förra året. På körskolan övningskörde jag med en XJ6, och hemma övningskörde jag med en R1100S. Visserligen sporttourer men definitivt inte en XJ6.

Får jag inte köra sporthoj/sporttourer så får det va!!! :gnissla

Bästa sättet att ta dö på hennes mc-intresse är att köpa henne 'fel' hoj. Tjejer bryr sig om hur saker ser ut, och en sporthoj är en sporthoj. Men det behöver ju inte vara en S1000RR, 600 cc räcker förmodligen bra, om hojen har rätt utseende! :tummenupp

Inget göt mig mer tvärförbannad än om någon tycker att jag borde köra något 'förnuftigt'. Man ska älska sin hoj, annars blir det aldrig bra. Hon måste känna för den. Så vill hon ha en sporthoj, så köp henne en SPORTHOJ!
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
för mig var det tvärtom, först en er6a sedan kom drömmen xj6a. gillar mer yamahan med hur cykeln går, finare körning. tkr det är som att köra bmw gentemot en sliten peugeot. däremot pröva båda och känn efter!
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag har haft en XJ6 och jag älskade den (utseendet) ända tills jag fick testa en 954. Då tog kärleken abrupt slut. Men hojar ska man väl köpa och sälja så det är väl bara ge henne den hon vill ha, och den dan hon vill ha nåt annat så lär blocket erbjuda nya möjligheter.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Turbo-busa så hon har något att växa i? :va
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Vill hon ha en sporthoj så tjöööp henne en sporthoj! :fakta

Jag tog kortet förra året. På körskolan övningskörde jag med en XJ6, och hemma övningskörde jag med en R1100S. Visserligen sporttourer men definitivt inte en XJ6.

Får jag inte köra sporthoj/sporttourer så får det va!!! :gnissla

Bästa sättet att ta dö på hennes mc-intresse är att köpa henne 'fel' hoj. Tjejer bryr sig om hur saker ser ut, och en sporthoj är en sporthoj. Men det behöver ju inte vara en S1000RR, 600 cc räcker förmodligen bra, om hojen har rätt utseende! :tummenupp

Inget göt mig mer tvärförbannad än om någon tycker att jag borde köra något 'förnuftigt'. Man ska älska sin hoj, annars blir det aldrig bra. Hon måste känna för den. Så vill hon ha en sporthoj, så köp henne en SPORTHOJ!

Väl talat.

Hoj köper man inte med hjärnan primärt, det är ett nöjesfordon, oavsett vad en del försöker lura sig själva med. ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Av de två skulle jag säga Kawasakin. Har inte kört någon av de, men har hört att båda ska vara riktigt lättkörda. Och Yamahan lär visst vara ett sömnpiller av stora mått.

Ska man kolla på t.ex. Suzuki istället så finns senare årsmodeller av Bandit 650 med helkåpa, fast kanske inte så billiga som 40'kr. Kollar man på äldre Suzuki som har helkåpa utan att vara särskilt sportiga så finns GSX600F. Fast då helkåpa kanske inte är helt optimalt för en nybörjare så har ju Suzuki även haft GSR600, naken hoj med en radfyra på strax under 100hk och med en prislapp från ungefär 40'kr för de billigaste. På papperet ganska så lik en Honda Hornet 600, som finns från ca 25'-30'kr och uppåt.

Ska hon köra upp på hojen så den ska passa någon speciell körkortsklass?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vill hon ha en sporthoj så tjöööp henne en sporthoj! :fakta

Jag tog kortet förra året. På körskolan övningskörde jag med en XJ6, och hemma övningskörde jag med en R1100S. Visserligen sporttourer men definitivt inte en XJ6.

Får jag inte köra sporthoj/sporttourer så får det va!!! :gnissla

Bästa sättet att ta dö på hennes mc-intresse är att köpa henne 'fel' hoj. Tjejer bryr sig om hur saker ser ut, och en sporthoj är en sporthoj. Men det behöver ju inte vara en S1000RR, 600 cc räcker förmodligen bra, om hojen har rätt utseende! :tummenupp

Inget göt mig mer tvärförbannad än om någon tycker att jag borde köra något 'förnuftigt'. Man ska älska sin hoj, annars blir det aldrig bra. Hon måste känna för den. Så vill hon ha en sporthoj, så köp henne en SPORTHOJ!

Mjo, men vi bägge anser att det är smartare att köpa en billig hoj först som slit och släng medan hon övningskör. Hon fick ju faktiskt prova min CBR-600rr när jag hade den :tummenupp

för mig var det tvärtom, först en er6a sedan kom drömmen xj6a. gillar mer yamahan med hur cykeln går, finare körning. tkr det är som att köra bmw gentemot en sliten peugeot. däremot pröva båda och känn efter!

Tack för input, vi är BMW-människor här med flertalet BMW's bakom oss så ;) :tummenupp

Jag har haft en XJ6 och jag älskade den (utseendet) ända tills jag fick testa en 954. Då tog kärleken abrupt slut. Men hojar ska man väl köpa och sälja så det är väl bara ge henne den hon vill ha, och den dan hon vill ha nåt annat så lär blocket erbjuda nya möjligheter.

Tack för input.

Turbo-busa så hon har något att växa i? :va

Du har alltid de bästa lösningarna! :yoparty

Av de två skulle jag säga Kawasakin. Har inte kört någon av de, men har hört att båda ska vara riktigt lättkörda. Och Yamahan lär visst vara ett sömnpiller av stora mått.

Ska man kolla på t.ex. Suzuki istället så finns senare årsmodeller av Bandit 650 med helkåpa, fast kanske inte så billiga som 40'kr. Kollar man på äldre Suzuki som har helkåpa utan att vara särskilt sportiga så finns GSX600F. Fast då helkåpa kanske inte är helt optimalt för en nybörjare så har ju Suzuki även haft GSR600, naken hoj med en radfyra på strax under 100hk och med en prislapp från ungefär 40'kr för de billigaste. På papperet ganska så lik en Honda Hornet 600, som finns från ca 25'-30'kr och uppåt.

Ska hon köra upp på hojen så den ska passa någon speciell körkortsklass?

Det blir A hon kör upp för så den ska ha över 45kw (tror jag det är?).

Det låter som hon tycker den gamla ZR-7'an för 20 verkar vettigast, då kan hon tappa den och sådant utan att behöva gråta blod.

Tack för alla tips!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det blir A hon kör upp för så den ska ha över 45kw (tror jag det är?).

Det låter som hon tycker den gamla ZR-7'an för 20 verkar vettigast, då kan hon tappa den och sådant utan att behöva gråta blod.
Minst 40kW (54,4hk), minst 595cc och kunna köras i minst 100kmh: http://korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/A--Motorcykel-huvudsida/motorcykel/Korprov/Fordon/

I ungefär samma prisklass och typ av mc som ZR-7 (eller Zephyr 750) finns även de versioner av GSX750 och CB750 som kom på 90-talet. Hela bunten är hojar som man kan tappa omkull utan att några dyra plastkåpor går åt skogen och skulle hela hojen bli skrot så är det ingen förmögenhet som man kastat i sjön.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
Min man köpte en billig slit-och-släng-hoj till mig som man kunde träna lågfartsbana med. Nu vet vi inte vad vi ska göra med den. :va Antingen säljer vi den, om någon vill ha en maxad A2:a (12 000:) eller så bygger vi om den till caféräser, eller så sätter vi på den räskåpor... :tummenupp
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top