Hk/kg

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Ort
Norrköping
Hoj
SXV 550 -06
Jag satt ock tänkte lite i mörkret om hur mycket effekt vissa hojjar har. Men Vissa väger ju satans mycket! Så därför undrar jag: Vilken hoj har mest HK/KG(orginal)? Skulle också vara roligt att veta andra hojjars HK/KG...
Ni får väl också skryta om era egna :)
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Honda RC211V ligger väl ungefär på 220bhp-150kg vilket landar på ca 260/150 om man mäter på veven. Bland konsumenthojjar ligger väl zx-10r ganska bra till med sina 185/170 och detta var redan år 2004.

/a
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
aLcATRAZ skrev:
2617722 Bland konsumenthojjar ligger väl zx-10r ganska bra till med sina 185/170 och detta var redan år 2004.

/a

Hell yeah :yoparty.

175/170 är dock mer rättvist om man nu räknar bort Ram-air :).
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
gsx-r 1000 väger ca 166 och har 178hk så det är ju kanska bra det med :)
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
GSXR1000 har alltså ca 1.07 hk/kg och ZX10r med ramair ligger på 1.09..

Ingen större skillnad alltså..
 

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
på pappret är det ingen större skillnad, men det betyder inte att det inte är det i verkligheten.

har hört eller läst någonstans att Gsxr:n knappt reser sig om du antränger sig medans Zx10:an är svår att gasa utan att den reser sig. Nu är det kanske en svag överdrift åt båda hållen men det säger en del om chassin och motorcyklarnas karaktär.

Mina 2 cent...
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Briljanto skrev:
2617862 på pappret är det ingen större skillnad, men det betyder inte att det inte är det i verkligheten.

har hört eller läst någonstans att Gsxr:n knappt reser sig om du antränger sig medans Zx10:an är svår att gasa utan att den reser sig. Nu är det kanske en svag överdrift åt båda hållen men det säger en del om chassin och motorcyklarnas karaktär.

Mina 2 cent...

Har faktiskt aldrig hört att det skulle va svårt att få en gsxr 1000 att resa sej. Har aldrig kört nån själv , men det verkar osannolikt med den effekt/vikten o den hjulbasen.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
En hoj som reser sig så pass oprovocerat anser jag ha ett skit chassi, den är ju inte direkt byggd för att gå på bakan? Sen tror jag inte sätakryss tian beter sig som en vildhäst heller. Fine powerwheelies i all ära men de vinner du inga race med.

Sen att de som kan kan slanga kan göra det med näst intill vad som helst och inte speciellt bra effekt viktförhållade det är en annan sak. ( Jag är inte en av dem )

Så bakhjuls ystra hojar behöver inte direkt vara bäst
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Gixxer K5/K6 svår att slanga med??:D Literhojarna är nog rätt lika, men har för mig att Gixxern brukar ha bäst acctider i testerna. Borde ju säga lite om effekt/vikt-förhållandet.
 

Paxel

Green Meanie
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Linköping
Hoj
En gul Daytona 675
ulf skrev:
2617944 ... men har för mig att Gixxern brukar ha bäst acctider i testerna. Borde ju säga lite om effekt/vikt-förhållandet.

Jag skulle säga att accelerationen inte säger ett dugg om förhållandet effekt/vikt, inte i detta fallet när du har så mycket effekt att du inte vet vart du ska göra av den. Problemet är ju snarare att få ner effekten i asfalten. Att Gixxern är snabb beror snarare på tyngdpunkt och utväxlingen, mest det senare skulle jag tippa på.
Bästa tiden 0-100 som jag har sett med en hoj är med en RF900 och den har ju mycket sämre effekt/vikt-förhållande, men en mycket gynnsam utväxling.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Paxel skrev:
2617993 Jag skulle säga att accelerationen inte säger ett dugg om förhållandet effekt/vikt, inte i detta fallet när du har så mycket effekt att du inte vet vart du ska göra av den. Problemet är ju snarare att få ner effekten i asfalten. Att Gixxern är snabb beror snarare på tyngdpunkt och utväxlingen, mest det senare skulle jag tippa på.
Bästa tiden 0-100 som jag har sett med en hoj är med en RF900 och den har ju mycket sämre effekt/vikt-förhållande, men en mycket gynnsam utväxling.

Stämmer säkerligen mycket bra. Av mina erfarenheter så kan jag bara säga att min förra gixxer 750 -00 var om inte snabbare så iaf väldigt mycket enklare att sätta bra 0-100 tider på än med nuvarande kawan. Gixxern gör ca 120 på 1:an medans kawan gör 165 vilket bidrar just till att 750:n är "bättre" 0-100.

0-200 är det dock en heeelt annan femma, jag längtar till våren :(.
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Gällde inte bara 0-100, utan 201m, 402m,1000m,0-200,50-100,50-200 på högsta växeln o.s.v.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Paxel skrev:
2617993 Jag skulle säga att accelerationen inte säger ett dugg om förhållandet effekt/vikt, inte i detta fallet när du har så mycket effekt att du inte vet vart du ska göra av den. Problemet är ju snarare att få ner effekten i asfalten. Att Gixxern är snabb beror snarare på tyngdpunkt och utväxlingen, mest det senare skulle jag tippa på.
Bästa tiden 0-100 som jag har sett med en hoj är med en RF900 och den har ju mycket sämre effekt/vikt-förhållande, men en mycket gynnsam utväxling.

Sant, en Hayabusa har ju inte så bra hk/kg-förhållande (180hk/210kg) eller nåt:rolleyes:
men vad jag vet så accar den ifrån de flesta literhojarna... och går snabbare(bättre) än de flesta literhojjar...
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Anderzzon skrev:
2617913 En hoj som reser sig så pass oprovocerat anser jag ha ett skit chassi, den är ju inte direkt byggd för att gå på bakan? Sen tror jag inte sätakryss tian beter sig som en vildhäst heller. Fine powerwheelies i all ära men de vinner du inga race med.

Sen att de som kan kan slanga kan göra det med näst intill vad som helst och inte speciellt bra effekt viktförhållade det är en annan sak. ( Jag är inte en av dem )

Så bakhjuls ystra hojar behöver inte direkt vara bäst


zx10r reser sig när du vill att den ska resa sig....
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
Triumph Rocket III; lättviktare med sina 320 kg :näsblod och 142 hk. 0-100 ska enligt uppgift gå på 2,8 sekunder.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
0-100 km/h säger ju ingenting för en hoj. Den tiden beror mer på chassits längd än vikt/effekt-förhållandet. En GSX-R 1000 av senaste snitt är något snabbare än en Hayabusa mellan 100-200 km/h, vilket den också borde vara med ett bättre vikt/effekt-förhållande.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
skerfe skrev:
2618257 Triumph Rocket III; lättviktare med sina 320 kg :näsblod och 142 hk. 0-100 ska enligt uppgift gå på 2,8 sekunder.

Det kan stämma, såg en video där den drog ifrån en literhoj på 0-100... finns nog inne på film-forumet
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top