Hjulinställning på bilen

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Hej gjorde en framvagnsinställning på bilen idag. Dels pga att däcken hade slitits ojämnt men också för att det uppstår lågfrekventa "vibrationer" vid gaspådrag.
Och här kommer problemet.
Vissa justeringar är gjorda men vibrationerna kvarstår.
Kan någon utläsa från protokollet om det beror på inställningarna?
 

Bifogat

  • hjulinställning.JPG
    hjulinställning.JPG
    38.9 KB · Visningar: 719

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Semi OT:
Hur gör man en framvagnsinställning, höger fram på min är helt skev?
 

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
FZR600
Jag tycker inte att något värde där var särskilt anmärkningsvärt. Toe-vinklar är förvisso extremt känsliga men att du skulle få vibrationer av de värdena har jag svårt att tro.

När du säger att däcken slitits ojämnt, hur menar du då? Det jag kan tänka mig är att höger framdäck är mer slitet på insidan eftersom du låg på den övre marginalen innan justering. Men inga värden är ju särskilt extrema. Du kanske borde titta på om vibrationerna härstammar från kassa motorkuddar e.t.c. Däckslitaget beror nog på något annat.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Jag tycker inte att något värde där var särskilt anmärkningsvärt. Toe-vinklar är förvisso extremt känsliga men att du skulle få vibrationer av de värdena har jag svårt att tro.

När du säger att däcken slitits ojämnt, hur menar du då? Det jag kan tänka mig är att höger framdäck är mer slitet på insidan eftersom du låg på den övre marginalen innan justering. Men inga värden är ju särskilt extrema. Du kanske borde titta på om vibrationerna härstammar från kassa motorkuddar e.t.c. Däckslitaget beror nog på något annat.

Det var nog höger fram insida som var problemet. Och det blev ju lite bättre men inte bra. Känns tydligast när man kör på 3:an och 4:an lägre varvtal och trycker på gasen. Dvs när man kör på vridmoment mer än hästkrafter.
De gamla däcken var slut ändå men det var nog väldigt nära corden på det ena däcket. Så visst var det inte mycket slitage med det fanns och det syntes tydligt.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inte en saab? vet att dom(vet ej årsm) och säkert fler kan ha fel på drivaxeln vid v-lådan som får dom symptomen.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Nej en seg Hyundai Getz :tummenupp kanske skulle vart med från början men tänkte inte så långt att det kan vara modellspecifikt.
Tjejens bil bör tilläggas. :smasha
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Semi OT:
Hur gör man en framvagnsinställning, höger fram på min är helt skev?
Nödlösningen är att skruva och prova, när ratten är rak, mäter du skillnaden mellan fram och bak på fälgen och finlirar fram en toe-in som är nära vad det skall vara, dom andra vinkarna är lite bökigare att göra hemma.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan ju va så enkelt att vibrationerna kommer från bakvagnen. Trötta bussningar både fram och bak kan va en annan.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nödlösningen är att skruva och prova, när ratten är rak, mäter du skillnaden mellan fram och bak på fälgen och finlirar fram en toe-in som är nära vad det skall vara, dom andra vinkarna är lite bökigare att göra hemma.

Millimeterstock, ett par raka bitar på nån meter och ett vattenpass kommer man rätt långt med om man har lite grundläggande geometri i bakhuvudet.

Toe på de flesta framhjulsdrivna ligger runt nollan
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Kan ju va så enkelt att vibrationerna kommer från bakvagnen. Trötta bussningar både fram och bak kan va en annan.

Av nån anledning är jag tämligen säker på att problemet är i framvagnen. Och jag tror också mer och mer på bussningar. Det är ju inte lätt att veta vilka, att bara tokbyta för skoj skull är inte min grej riktigt. Och dyrt i längden.

Vet inte om detta hjälper men jag kom på att man kanske ska beskriva symptomen som att det "wobblar" snarare än vibrerar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Du får lyfta bilen och sen gå runt med ett brytspett och kolla efter bussningar som är mjuka. Vid a acceleration ändrar länkarmarna sitt läge om man har för veka bussningar och då blir hjulvinklarna koko.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Millimeterstock, ett par raka bitar på nån meter och ett vattenpass kommer man rätt långt med om man har lite grundläggande geometri i bakhuvudet.

Toe på de flesta framhjulsdrivna ligger runt nollan

Ja faktiskt. Jag gjorde så senast på gamla BMW:n efter att det bytts delar i framvagnen och inställningen därmed var förlorad. Man känner rätt snart om det ligger lite fel, känsla i ratten och styrbeteende. I alla fall på en så pass gammal häck att den saknar styrservo.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top